Lummel’ s eerste whiskey voor de BBQ 2018

Geupdate 2 dagen geleden in Spirits
51 5 dagen geleden

Vandaag komt er een pakje van Stookwinkel met whiskey gist van Still Spirits en houtsnippers. Zal wel weer 5 uur worden pfff. Maar dan heb ik wel de tijd om de Grainfather klaar te zetten en ik heb whiskey mout van Jan gekregen met de bedoeling om er pils van te maken maar ik had al gerst dus dat gaat whiskey worden. 

Foto’s volgen op het moment het pakje is bezorgd en we aan de slag kunnen. Ga ondertussen wel alvast schroten. Kutwerk! Zal ik straks ook een foto van maken

• Geliked door
Antwoord
1 5 dagen geleden
Ga ondertussen wel alvast schroten. Kutwerk! Zal ik straks ook een foto van maken.Van Lummel

Met een fatsoenlijke schrootmolen en eventueel een accuboor toch geen probleem?

Gaat die wel op dronk zijn in 2018?

Forum Lid
5 dagen geleden

Op dronk krijgen is mij al 14 jr niet gelukt,ik hoop dat met die hoeveelheden die ik nu kan stoken dat wel lukt,ik zou het mooi vinden om iets min.twee jr.te kunnen laten liggen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
16 5 dagen geleden

Hoe is het mogelijk het pakje is nu al binnen, dat is nog nooit gebeurd, heb de chauffeur als beloning een blikje bier gegeven en dat krijgt hij de volgende keer weer als tie op tijd is heb ik beloofd. 

Ik denk dat hij wel op dronk is tegen die tijd want ik haal hem sowieso 2 tot 3 keer over. Dan smaakt hij gelijk een stuk zachter. 

Forum Lid
5 dagen geleden

Lummel zo zie je maar omkopen werkt ook in NL.na twee drie keer is hij lekker,maar het mooie is als hij ook een jaartje kon blijven liggen.

Forum Lid
5 dagen geleden

Dan proeven we gewoon jonge whiskey toch. En we zijn aan het schroten en dan stop ik ermee tot vanavond want krijg een vriendje die komt spelen. Die wil wel eens zien hoe het allemaal werkt. 

Forum Lid
5 dagen geleden

Weer een mooi project!

Hij kan zelfs op smaak komen zonder houtsnippers, dan noem je hem gewoon witte hond 😉

(doen ze in Zweden ook)

Admin
5 dagen geleden

Daar was de meneer van Mackmyra zelf minder over te spreken, ik vond hem nog best te doen hoor. En anders een handje snippers er in en het is al snel goed. Gaat echt als een raket met die snippers!

Forum Lid
5 dagen geleden

Ik vond hem hetzelfde smaken als mijn whisky voordat hij in het vat gaat. 

Die witte hond was te drinken maar ik ben zelf meer gecharmeerd van hun echte whisky’s. En wat je zegt Jan, met snippers gaat het echt snel.

Admin
5 dagen geleden

Dat vat… ik baal toch wel van dat engelendeel hoor. Ik had vorig jaar wat rum van lummel in een 3 liter vaatje gedaan, het zal een liter of 2 geweest zijn als ik me het goed herinner. Daar is hooguit 0,7 liter van over.

Ik denk dat het belangrijk is het vat regematig iets bij te vullen. Alles dat van binnenuit droog staat wordt poreus en daar krijgt het snel de kans om te verdampen.

Hoe is het met jouw vat Lummel? Zou zonde zijn als daar de helft uit wegdamt! Jouw vaatje is wat groter 😉

Forum Lid
5 dagen geleden

Ik had het ook met de Barrel 674, daar was ook zo’n flink deel van naar de engelen. Mijn idee is wel dat de whisky die er nu in zit minder verdampt. Wellicht omdat er al behoorlijk wat in het hout getrokken was? 

Admin
5 dagen geleden

Dat zou natuurlijk kunnen, afwachten hoe dat bij mijn vaatjes gaat binnenkort. ben wel benieuwd hoe het met Lummels 30 liter vaatje gaat. Met snippers heb je dit probleem niet, maar zo’n vaatje whisky of rum staat natuurlijk wel heel gaaf in je kamer!

Forum Lid
5 dagen geleden

Staat niet alleen gaaf, ik denk dat wat je erin stop langzaam verouderd en dat heb je niet met houtsnippers. Dan moet je daarvoor weer kunstgrepen uitvoeren.

Admin
4 dagen geleden

Die Rum van Lummel is overigens nog steeds bijna 80% dus dat engelendeel kan ik voor een deel weer compenseren bij het aanlengen. Maar blijft toch een beetje jammer.

Forum Lid
4 dagen geleden

Dat zou natuurlijk kunnen, afwachten hoe dat bij mijn vaatjes gaat binnenkort. ben wel benieuwd hoe het met Lummels 30 liter vaatje gaat. Met snippers heb je dit probleem niet, maar zo’n vaatje whisky of rum staat natuurlijk wel heel gaaf in je kamer!

Van Stookforum

Ik heb geen idee hoeveel is vervlogen want 30 liter til je net wat minder makkelijk op en daarbij wordt er ook uit gezopen. Prachtige kleur is het geworden. Zal straks een foto maken. 

Maar nu terug naar whiskey voor de BBQ. Vriendje mocht gisteren niet spelen van zijn moeder dus moeten we vandaag doen. Maar nu wilde ik het anders doen als anders. Wellicht weten jullie dat en kan ik me doe moeite besparen. 

Wat ik wil proberen en wat tegelijk mijn vraag is, als ik nu 6 kilo graan gebruik per keer op 17 liter water dan heb ik een sg van ongeveer 1070  ( kan ik me herinneren van de vorige keer) en ik spoel niet na (spargen heet dat toch) dan kan ik 12 kilo graan en ongeveer 27/28 liter vloeistof met een sg van 1070/1075 in een gistton kwijt. 

Als ik wel zou spoelen heb ik 2 gistonnen nodig met een lagere sg. Dubbel werk en extra gist en hoe minder gist hoe beter te klaren en betere smaak. Maar wat zou er nog aan sg in het spoelwater zitten? Weet iemand dat anders probeer ik het zo zelf maar dat wordt wel een knoeiboel. Dus als iemand het weet dan graag. 

Forum Lid
4 dagen geleden

Lummel, wat je zegt is allemaal een beetje relatief. In theorie zou je inderdaad twee brouwsels zonder je graanbed te spoelen in éénzelfde gistvat kunnen laten vergisten. Omdat je toch heel wat suikers in je bostel laat zitten gaat je rendement wel serieus dalen.

De tijd die je wint door slechts één keer te moeten destilleren wordt volgens mij volledig gecompenseerd door de meeropbrengst aan suikers (en bijgevolg alcohol). Omdat je na spoelen start met een iets lagere dichtheid zal het alcoholgehalte in je stookwijn wel iets lager liggen. Het voordeel hiervan is dat de gist minder nare bijsmaken zal ontwikkelen.

Forum Lid
4 dagen geleden

Helemaal mee eens Dirk.

Forum Lid
4 dagen geleden

Heren hier zie ik geen logica in, noch dat het rendement daalt nog dat het gist minder bijsmaken gaat ontwikkelen. Ik zou juist denken hoe minder gist hoe beter en dat kan deze gist makkelijk aan want gaat tot 15 procent. 

Jullie kunnen gelijk hebben hoor, maar nogmaals zie de logica totaal niet. 

Forum Lid
4 dagen geleden

Je moet altijd starten met voldoende actieve gist. Daarna ga je het wort beluchten zodat de gist zich gaat vermeerderen. Dus waarom starten met weinig gist?

Start je met te weinig of te inactieve gist dan krijg je een lange vergisting en stress je je gist.

Forum Lid
4 dagen geleden

Dat is het hem nu juist, ik start niet met te weinig gist. Deze kan 15% aan terwijl ik maar een sg haal van 1075 dus 10%. Lijkt met toch echt ruim voldoende

Maar goed de exacte SG weet ik pas over een half uur definitief en dan meet ik ook het spoelwater, als dat laag is gooi ik dat weer in de Grainfather met weer 6,5 kilo graan. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 5 dagen geleden

Ik ben ook lekker bezig geweest , een maand terug 1,5 yerrycan volge brult en vorige week vijn gestookt resultaat 9 liter a 90% en 5 dagen met gekloofd gebakken hollands eiken hout en was donker bruin van kleur vervolgens verdund en smaakt nu al goed best wel lekker bourbon whisky van mais gerst en tarwe.

Forum Lid
5 dagen geleden

Dan ben je goed bezig geweest en mooi dat het resultaat ook nog lekker is.👍

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

6,5 kilo geschrote mout (in de doos ) gaat zo in 17 liter van 63 graden voor 45 minuten en daarna nog eens 45 minuten op 73 graden. In de tussentijd meet ik de sg om de 15 minuten met een refractormeter

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 4 dagen geleden

6,5 kilo op 17 liter was iets te weinig water heb er 20 liter van gemaakt. 

Ik gebruik geen deksel anders kan ik geen sample’s nemen en is ook niet nodig eerste meting 12.55 uur

Forum Lid
4 dagen geleden

Waarom 45 minuten op 73 graden, je gaat toch whisky maken ?

Gewoon 60 minuten op 65 graden, daarna laten uitlekken en dan spargen….

Forum Lid
4 dagen geleden

Geen idee heb ik ooit ergens gelezen en meten is weten. We gaan het zo zien eerste monster staat af te koelen 13.10 2e monster en 13.25 de derde 13.40  dan naar 73 graden op 73 graden weer een monster en dan weer om het kwartier  dan heb ik er alles aan gedaan toch. 

Forum Lid
4 dagen geleden

Waarom 45 minuten op 73 graden, je gaat toch whisky maken ?

Gewoon 60 minuten op 65 graden, daarna laten uitlekken en dan spargen….

Van Govda

Wat je zou kunnen overwegen is even door verwarmen naar 78 graden. Je verhoogt daarmee de viscositeit en dat maakt het doorspoelen/spargen weer makkelijker.

Forum Lid
4 dagen geleden

Klopt, wilde het niet nog ingewikkelder maken 😉

Mash step : 60 min. / 65 graden

Mash out : 10 min. / 75 graden

Dan filteren ( uitlekken ) en spargen

Koelen

Gist erbij

Fermenteren

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

Moet mezelf even corrigeren

1e monster is genomen 12.55, 2e  13.10 en net de laatste op 13.25 nu omhoog gezet naar 73 graden en dan neem ik weer een monster, 15 minuten later weer enz. Tot ik 7 monsters heb. Dan meet ik de sg als ze naar 20 graden zijn afgekoeld. Ondertussen maak ik 13 liter water warm tot 73 graden in de boiler van de t500 om te spoelen en dan meet ik het spoelwater. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

Lummel, je hebt toch een refractometer met ATC? Dan kun je gewoon met het pipetje een monster trekken en op het glaasje van je refractometer doen. Die druppel koelt ook razend snel af.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 4 dagen geleden

Na 15 minuten 1046, 30 minuten 1054, 45 minuten 1063, op 73 graden 1065, na 15 minuten op 73 graden 1071, weer 15 minuten verder 1076 en laatste meting 1080. 

Toen ben ik gaan koelen en kwam er 10.75 uit. Helaas de gist er in gegooid op 33 graden  het water uit de kraan is natuurlijk warmer als van de winter hopelijk start de gist toch op 

hahaha ik kan nog veranderen in mijn reactie, hoe lang kan dat een paar minuten en ik hoor de eerste plop al . Beste gist van still’s 

Het spoelwater is nog 1011 

Verdomde interssant om dit eens gedaan te hebben. 

Forum Lid
4 dagen geleden

Yess

Forum Lid
4 dagen geleden

Op mijn iPad staat de foto wel goed, en daar kan ik blijven draaien. 😉 😉 😉

Admin
4 dagen geleden

Op mijn iPad staat de foto wel goed, en daar kan ik blijven draaien. 😉 😉 😉

Van wiliam

Ik draai Lummel’s foto’s steeds handmatig om zodat ze weer goed op de site staan. Dat doe ik niet bij alle topics, maar Lummel zijn verslagen zijn erg interessant leesvoer en daar horen de foto’s ook bij 🙂 Hoop werk maar het staat een stuk beter.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

Erg leuk om te zien. Heeft zeker wat magisch hoe een meellichaam mout wordt en mout omgezet wordt in suikers. Nu heb jjj bijna zon volautomatisch systeem en heb je al je bedenkingen bij het spoelen. Je zou ook een suikerwash op je bostel kunnen gooien en deze fermenteren. Dan heb je echt wel elke molecuul suiker eruit gehaald. En in die bostel zit echt zat genoeg gistvoeding en het kost echt pinda’s. Gr. Catnip

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

Spoelen is belangrijk voor je rendement. Alle suiker die achterblijft gaat verloren. Daar koop je geen duur graan voor. Wat je kunt doen is om je wort te meten met die meter die je daar hebt tijdens het spoelen. Je spoelt gewoon door tot je totale wort een SG heeft van 1060. Dan stop je met spoelen. Of, als je een tweede batch maakt, dan kun je de rest van het spoelwater gebruiken voor de volgende ronde. Daar zit dan al wat suiker in. Maar dat deed je al geloof ik.

Inderdaad wat Catnip zegt is het ook mogelijk om te doen. Het graanbed hergebruiken voor een neutraal. 

Volgens de whiskymakers krijg je de meeste vergistbare suikers met een mash temperatuur van 63.5 tot 64 graden. Spoelen met 80 graden.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 4 dagen geleden

Mooi resultaat Lummel!

Forum Lid
4 dagen geleden

Ja dit is prachtig om te volgen maar wat een werk maar dan heb je hopelijk wel wat speciaals Lummel.

Forum Lid
4 dagen geleden

Werk, nee joh zat gewoon buiten en kon gewoon via instellen via de app dat ik een piepje kreeg. Niet dat ik dan gelijk opsprong maar dat begreep Grainfather dus bleef zeiken totdat ik uiteindelijk toch maar kwam. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

heren ik ben mezelf onderweg behoorlijk verloren aan Bacchus dus de laatste metingen zijn niet meer genoteerd maar ik zal, voor mijn gevoel, met ongeveer 12 Kg graan richting de 3 liter 100% puur goud gaan. Over een dag of 10 weet ik meer. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 3 dagen geleden

Nog even terugkomend op gisteren want ben uiteindelijk toch wat dronken geworden. Ik had me 2 liter vergist en die kon ik niet meer kwijt in de gistton en dat kost waarschijnlijk 0,2 liter omgerekend naar 100%. Het spargewater van 1011 heb ik wederom gebruikt in de 2e 6,5 kilo en daarmee haalde ik ook een hogere meting de 2e keer. De 2e keer heb ik niet meer gespoeld  dus daar zou ik ook in theorie 0,2 liter mee verloren hebben. 

Kortom ik heb 13 kilo graan gebruikt en heb ongeveer 30 liter vloeistof in de ton op 1 zakje gist. Als ik zoals ik gisteren schreef echt 3 liter goud eruit kan persen heb ik een absoluut record geloof ik. Eind volgende week weten we het. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 3 dagen geleden

Zo ben weer in de cave, wat een ravage. Het vriendje waar ik gisteren mee gespeeld heb en dronken mee ben geworden had van mij een half jaar geleden alcohol gekregen. Gisteren nam hij een fles mee waarin hij stokjes had gedaan om te marcereren. Komt uit Ghana en je zou er wat hitsig van kunnen worden. Voor de rest geen schade voor de gezondheid zei hij.

Nou inderdaad geen kater en Lummelientje loopt al een paar uur te neuriën. Ik ga hier een start up van maken. 

Forum Lid
3 dagen geleden

Stokjes uit Ghana … hmmmmm

Doet me denken aan mijn vakantie in Senegal een tiental jaar geleden.  Daar hadden ze een plaatselijk drankje waarin ze keutels van de ‘kochoko’ (een kleine ree/gazelle) verwerkten.  Het werkt verkocht als wondermedicijn voor zweren, kinkhoest, hoofdpijn, noem maar op.  Ik weet niet of het werkte maar de bevolking daar goot het als water binnen en werd er stiepelzat van.

Moest ik van jou zijn Lummel dan zou ik nogmaals checken of die stokjes wel degelijk stokjes zijn 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 3 dagen geleden

Skoldt, ook al zijn het keutels van een Ghanees moeke van 103 jaar oud aan de diaree. 

Oja moest ik nog vragen. 

Jan, kan je ook naar Ghana exporteren want hij wil op termijn minstens 10 T500’s 24 uur per dag laten stampen in Ghana. Hij was dronken maar zou zo maar eens waar kunnen zijn. Zeker als de stokjes bij mij nog een keer werken. Helaas is het bijna op maar ga ik nu weer proberen! proost! 

Forum Lid
3 dagen geleden
Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 3 dagen geleden

Hey Lummel, als het echt concreet gaat worden kan ik wel regelen dat een bedrijf daar in de buurt contact met ze opneemt hoor. Mischien niet in het land zelf maar er is vast wel iets te vinden in Afrika. Op www.stillspirits.com kun je de dealers vinden. Laag maar weten als het door gaat, dan hoef ik jiet zelf te gaan exporteren maar ik wil je er graag bij helpen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 2 dagen geleden

Bedankt voor het meedenken. 10 keer een t500 zouden in theorie 200 liter per dag kunnen produceren en als je er dan nog een paar Grainfathers bijkoopt kan je er nog een kwaliteitsproduct van maken ook. In Ghana is veel mais vertelde hij. Moet je toch wat lekkers van kunnen maken. Kost daar nauwelijks wat en arbeid ook niet. 

Al met al nog geen investering van 10.000,-  . De vraag is alleen hoe raak je het kwijt voor een goede prijs en hoe kom je aan een officiële vergunning want die zal daar ook wel nodig zijn. Zou het echt leuk vinden om zoiets te helpen opstarten. 

Forum Lid
2 dagen geleden

Gewoon even aan Kwaku vragen ….

http://www.moh.gov.gh/ghana-launches-national-alcohol-policy/

Forum Lid
2 dagen geleden

Goed gevonden. Die heb ik doorgestuurd.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren