Zelfbouw ketel

Geupdate 5 uur geleden in Mijn installatie
68 op 1 oktober 2018

Hallo, mijn naam is Hein, nieuw op dit forum, en ik ben pas begonnen met het bouwen van een distileerketel op basis van een oude daalderop boiler. Het leek me leuk om hier een foto van
de bouw te delen.
Mijn vriendin en ik willen in de toekomst een groot deel van onze (tuin) druiven oogst omzetten in een druivenbrand schnaps.
Groeten,
Hein

• Geliked door
Antwoord
0 op 1 oktober 2018

Poging 3 om een foto te plaatsen 😉

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 oktober 2018
Forum Lid
op 1 oktober 2018

Netjes gemaakt ! 👌

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 1 oktober 2018

Mijn vriendin heeft Oostenrijkse roots dus we willen in het dorp bij dr ouders hier en daar ook nog wat advies inwinnen bij de locals die dit vaker doen. Hoe we het gistingsproces het beste kunnen aanpakken etc.
In ieder geval een leuk hobby project in wording 😎

Forum Lid
op 1 oktober 2018
Mijn vriendin heeft Oostenrijkse roots Van Hein

Vandaar de sloffen 😉

Welkom, mooi stukje huisvlijt!

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Hahaha goed gezien

Admin
op 1 oktober 2018

Erik ziet altijd alle details 😉

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Ik dacht: he dat zijn mijn sloffen. Maar ik heb alweer andere (veel mindere 🙁 )

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 oktober 2018

Mooi werk. Wat heb je voor de helm gebruikt? Regenpijp?

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Dank jullie wel!
Ja idd 100mm regenpijp en de “trechter” vorm uit 1mm plaat geknipt en gevouwen. De bevestigings flens heb ik van 2mm plaat gemaakt, alles en beetje met de brander en waterleiding soldeer aan elkaar gebakken.

Tussen de flenzen komt een pakking van silicone.
De rest van de 100mm pijp gebruik ik als koelwater reservoir rondom het spiraal.
Wil ivm de bolle onderzijde van de ketel ‘bain marie’ gaan verwarmen dmv een grote soeppan op een dikke electrische (inductie) plaat. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat werken, zal nog een hoop geëxperimenteer worden.

Hein

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 1 oktober 2018

Prachtig man! Compliment!!

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 oktober 2018

hein mooi gemaakt succes ermee

gr erik

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Mooi gemaakt.en welkom op het forum,ik stook het liefs druiven en pruimen,staan 400 kg.te vergisten zonder suiker en gist,dus puur natuur.heb laats een paar duizend liter wijn gekregen,maar daar valt de smaak een beetje van tegen.stook het liefs vers fruit.gr.Chris.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 oktober 2018

Wat is de prijs van alles?
Het moet niet goedkoper zijn dan t500 bolier?

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Hoi Tokkie

• Ketel gratis uit de vuilnisbak
  • Regenpijp ca. 25 euro
  • 1 en 2mm plaat ca. 50 euro
  • 12mm uitgegloeid koper op rol Gamma, ca 25 euro
  • Ketelwand thermometer ca. 20 euro
  • Diverse koppelingen en klein spul ca. 25 euro

tot nu toe ongeveer 145 euro

Hein

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 1 oktober 2018

zo zijn er al veel daalderops verbouwd maar een van 15 l is veel moeilijker te vinden, maar ik denk de eenege te zijn die verwarmt langs de de zijkant (dat brand niet aan en is gemakkelijk te vervangen)

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Slim gemaakt.👏👏👏👍

Forum Lid
op 1 oktober 2018

inventief ! mooi !

Forum Lid
op 2 oktober 2018

zo zijn er al veel daalderops verbouwd maar een van 15 l is veel moeilijker te vinden, maar ik denk de eenege te zijn die verwarmt langs de de zijkant (dat brand niet aan en is gemakkelijk te vervangen)

Van denieuwebelg

Mijn volledige ketel,koeler en regelaars hebben mij nog geen 50€ gekost , de regenpijp was het duurste 23€ en alles werkt hoor

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Gave ketel denieuwebelg!

Wat is dat voor een verwarmingselement wat je rondom geklemd hebt?, ik ben nog in dubio over de manier van verhitten, geheel in een pan water dacht ik?, maar als ik iets kan kopen/ maken op deze manier.. En inderdaad geen kans op aanbranden. suggesties welkom! 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
10 op 1 oktober 2018

Als ik hier al die zelfbouwtoestellen zie staan, dan kan ik mijn jaloezie niet onderdrukken. Voor de constructeur in kwestie blijkt het een fluitje van een cent te zijn om zoiets (om) te bouwen. Ze vinden overal het nodige materiaal en hebben zelf de nodige gereedschappen. Op dat gebied ben ik dus écht een sukkel met 0,0 technische bagage of kennis en met de onontbeerlijke 2 linkerhanden. Mocht ik mijn leven overnieuw doen, ik koos voor een technische richting, zoveel is zeker.

Forum Lid
op 1 oktober 2018

JackDaniels . Je bent echt geen sukkel en ik denk dat je met beetje hulp hier of daar zelf ook iets kunt Fabriceren . Er is vast wel iemand bereid om een handje te helpen waar je vast loopt

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Met avondscholing kom je nog een heel eind.

2 tot 3 jaar en je bent er.

Als je geen 95 bent , kun je er nog lang van genieten.

Mijn moeder van 77 doet nog avondscholing, want ze kan er 

toch nog minstens tot haar 100 plezier aan hebben.

Ik ben zelf pas 50, dus op de helft, moet als snotneus nog veel leren.

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Ik loop ook al hard naar de 60 . Of 95 worden er in zit geloof voor mijzelf niet maar Ik probeer elke dag mijn ogen en oren open te houden uiteindelijk leer je elke dag .

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Elke dag dat je niets leert is een verloren dag,ik ben 66 en nieuwschierig,de 100 haal ik volgens mijn huisarts,dus ik kan nog veel leren,en dat doe ik met plezier.🤓

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Hoi JackDaniels,

Als je eenmaal begint kan je meer bereiken dan je denkt, gewoon je delen goed uitdenken, de tijd nemen, op internet zoeken en kijken hoe andere het doen. Ik heb niet meer gebruikt dan een oude bankschroef, gare waterpomptang, decoupeerzaag, oude boor en een goedkope gamma soldeerbrander. t’is makkelijker dan het lijkt vind ik 😉

Hein

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Ik  zou het niet zo goed kunnen verwoorden maar je slaat de nagel op de kop maar delen en vragen ligt niet in de belgische aard daarom lees ik veel nl forums, zelf ben ik al een jaar aan te volgen zonder te posten.met twee handen en wat durf kom je heel ver en dan wat bijsturing van anderen, want in het begin lijk het zo dat iedereen het beter weet maar de meesten hebben nog niets bewezen (zo ervaar ik het)

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Gewoon vragen of je eens mag komen kijken hoe mensen het doen en kijken hoe de apparaten en mensen werken .
Hier is een ieder Welkom .

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Dat is een mooi aanbod, Robbert. En ik denk dat veel collega’s daartoe ook wel bereid zijn. Ik heb het idee dat stokers elkaar graag helpen.

Zelf ben ik redelijk handig en inventief, maar ik heb nooit solderen, laat staan lassen, geleerd. Dus in principe doe ik alles met gaten boren, schroeven aandraaien en knelkoppelingen. Maar voorzichtig aan ga ik nu ook wat solderen en dat valt best mee, als je je hersens een beetje gebruikt (en eerst wat oefent op verloren stukken!)

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Belangrijk met solderen en lassen is dat je altijd zorgt voor schoon materiaal . goed schuren en het juiste vloeimiddel gebruiken .

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Stokers zijn net familie,tenminste zo ervaar ik het op dit forum.niemand verkoopt nee iedereen geeft graag advies.dus vragen als je hulp nodig hebt.gr.Chris

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 2 oktober 2018

Wat betreft de verwarming van een ketel met bolle onderkant: dat valt op gas in eerste instantie tegen. De gasvlam produceert water bij de verbranding en op de koude onderkant van de ketel condenseert dat, loopt naar het laagste punt en druipt dan op de brander. De eerste keren hield opeens het geruis van de gasvlam op en gelukkig was ik alert genoeg om dat te horen!  Het effect stopt als de inhoud van de ketel pakweg 45 graden is, dus sinds die tijd verwarm ik de lading eerst tot pakweg 50 à 60 graden. Heeft als nevenvoordeel dat je alvast wat voorloop kwijtraakt.

Verder heb ik om mijn 10-liter ketel een groot olieblik van de Chinees geplaatst als isolatie. Scheelt me toch al gauw de helft van de energie, dus pakweg 2 kwartjes per stook. Of dat zou passen om een 15-liter ketel weet ik niet.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 2 oktober 2018

Dat probleem met de bolle onderkant en de condensvorming is vrij simpel op te lossen .
Wanneer je met een bolkop hammer vanuit het midden de bodem naar binnen slaat krijg je een lichte holling in de bodem en wanneer je deze wat ruim maakt krijg je ook gelijk een standrand waardoor de ketel stabiel op de brander kan staan . op foto zie je een voorbeeld .( wanneer je de ketel op zijn kop over een ijzeren staaf zet kun je deze gebruiken als aambeeld om het ook strakker nog kunt afwerken .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
14 op 2 oktober 2018

Dat plat maken van de bodem gaat zo te zien best goed.
Heeft iemand ervaring met verwarmen bain marie, dus de hele ketel in een grote soeppan met water hangen/zetten en dat op een electrische pit?, leek mij wel een mooie manier om de temperatuur mooi indirect te verdelen en aanbranden te voorkomen. Geen idee of deze manier voldoende hitte in de ketel doorgeeft??

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Ik heb een grote 50 liter aluminium pan waar ik boiler inzetten kan en zo au bain narieo stoken in verleden zo wel regelmatig gedaan . Au bain marie met een warmte dompelaar op een thermostaat werkte prima alleen koste veel stroom en
Ook wel op gas brander au bain marie gestookt werkt ook prima .
Kost meer sowieso meer energie .
Ik stook tegenwoordig meer kruidenbasis dranken dan met fruit . En de 50 l pan staat nu wat op non actief .
tegen aanbranden kun je dan ook een kookzak gebruiken of een linnen kussensloop of een grote kruidenbol .

een elektrische pit ben ik niet zo weg van omdat bij temperatuur veranderen hoger of lager reageert traag .

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Problemen met een bain marie zijn:

1. met water in het bad kom je heel moeilijk aan 100 graden.
  2. er is een vertraging tussen het bedienen van de energietoevoer en de reactie van de ketel
  3. er treedt een groot verlies op

Aan punt 1 kun je wat doen door een andere vulling te gebruiken of water onder (beperkte) druk te zetten.

Ik gebruik zelf voor zware stookwijnen of -bieren bij voorkeur een verdubbelaar, desnoods met alleen water in de ketel en prut in de verdubbelaar. Maar ja, die moet je maar net hebben.

Ik heb voor een glazen Erlenmeyer eens een zandbad gebruikt, maar dat gaf inderdaad heel veel verlies.

Forum Lid
op 3 oktober 2018

Hey Kees,
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik het in het begin, in de testfase, gewoon eens probeer. Het is een 10 liter ketel en ik heb een redelijk passende pan voor eromheen zodat er niet al te veel water voor niks staat op te warmen. En ik dacht misschien de buitenkant van de pan bekleden met isolatiemateriaal om zodoende de afgifte van hitte aan de buitenkant te beperken..
Ik had ook het plan om het dmv een inductieplaat te doen, dat reageerd redelijk hetzelfde als een gaspit qua reactie op hoger of lager zetten.

Hein

Forum Lid
op 3 oktober 2018

Ik weet niet veel van inductieplaten, en ging ervan uit dat die niet goed werken met een bolle bodem. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Forum Lid
op 4 oktober 2018

Kees,

Klopt wat je zegt, pan moet mooi contact maken met de inductieplaat. Daarom een goede vlakke grote soeppan met water (buitenkant geisoleerd) en daarin de ketel zetten. we gaan wel zien of het werkt 🙂

Hein

Forum Lid
op 4 oktober 2018

Dan heb je aan Robberts idee niet genoeg, vrees ik: niet vlak genoeg.

Voor mij is het anders: ik heb gas. Bain Marie geprobeerd, vooral om de ketel overeind te houden. Dat beviel niet, dus ik heb de bodem uit een pan geslepen en de zijkant gebruikt als wokstandaard. Van de bodem heb ik toen een deksel gemaakt.

Forum Lid
op 4 oktober 2018

Klopt Kees . Tenzij je echt met vuistaambeeld de bodem echt vlak maakt . Maar dat vergt wat extra werk . Met een bolle of holle bodem zal inductie plaat te weinig werking geven . Au bain marie zal werken op inductie maar moet vermogen genoeg hebben om het geheel te verwarmen . de ketel moet tot 2/3 in de waterbak staan . Ik gebruik zelf een industrie brander ( wokbrander ) op gas . Dat is ook makkelijker om temperatuur continu te behouden en reageert veel sneller op bij regelen .

Forum Lid
23 uur geleden

Ik ben ook zo’n 15L keteltje aan het bouwen en wil gewoon gebruik maken van het aanwezige verwarmingselement wat aangestuurd wordt door een externe temp. controler die het 2,2kw element aan gaat sturen. Uiteraard kan ik dan maar met een 22mm pijp omhoog, maar die had ik nog dus komt in mijn geval mooi uit.Mijn inziens is er niks beter dan dat je de temperatuur direct in je stookwijn kunt meten en beheersen. Plus efficiënter in energie verbruik.

Forum Lid
23 uur geleden

Dit gaat niet werken elftiso want dan komt een gedeelte van je verwarmingselement droog te staan.

Forum Lid
21 uur geleden

Huh, tuurlijk niet, als ik de ketel voor 2/3, dus zo rond de 10 liter, vul komt het dompel element toch nooit droog te staan? Immers kun je niet meer dan, bij een hoge stookwijn van 18%, meer dan dat kun van je stookwijn niet verdampen voor goede alcohol.Theoretisch zou er dan 1,8 liter verdampen plus nog wat neven zaken die je niet wil hebben. Nou het element zit onderin dus is dat geen probleem. Moet wel zeggen ik beheer zowel de temp op de brug als in de stookwijn

Forum Lid
21 uur geleden

Wanneer je een boilertje gebruikt voor stookketel draai je deze om en gebruik je het deksel aan bovenkant i.p.v onderkant. . het element zit aan deksel . en komt zoals Badkarma zegt element deels of geheel droog . wanneer deze dan warmte niet kwijt kan aan vloeistof brand deze door .

Forum Lid
19 uur geleden

Boilers en hun verwarmingselementen zijn gemaakt om helemaal vol te zijn, dus nooit droog te staan. Ook niet voor een deel.

Ik heb wel tekeningen gezien met elementen die alleen aan de onderkant verwarmden, maar ik zou toch goed opletten. En onlangs heb ik een boiler gekocht met twee 15 mm pijpen en twee 22 mm pijpen, maar geen verwarmingselement. Dus er zijn veel varianten mogelijk.

Elflitso: ik snap van je laatste post amper de helft, dus wat meer uitleg en foto’s zouden helpen. En ik heb zelf mijn 10-literketel wel eens tot 1 liter leeggestookt. (Op gas, dus geen doorgebrand element.)

Forum Lid
7 uur geleden

Die ketels met 4 aansluitingen worden vaak naast combiketel of pellet kachel gebruikt . boiler / warmte wisselaar .
Ik heb er net 2 in achterin de bus liggen en 2 gewone Daalderop boilers 😊. voor sloop oudijzer meegekregen 👌
Wie weet wat ik in de winter doe ermee .

Forum Lid
5 uur geleden

Dat vermoedde ik al: die 22 mm voor doorvoer van heet water, die 15 mm voor vullen en aftappen van het opgewarmde water. Het ding is helemaal dichtgesoldeerd en op druk getest. Moet nog maar bedenken wat ik er mee kan (laten) doen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 6 oktober 2018

Vandaag weer even een zaterdagje keteltje geknutseld. gaat de goede kant op!!

Hein

Forum Lid
op 6 oktober 2018

Ter inspiratie maar even een lekkere (welliswaar nog geen zelfgemaakte maar in dit geval wel een zeeer goede) borrel ingeschonken 😉

Forum Lid
op 6 oktober 2018
Forum Lid
op 6 oktober 2018

Mooi stukje handenarbeid Hein en proost 😉

Forum Lid
op 6 oktober 2018

Dank je!!

Forum Lid
op 6 oktober 2018

Ziet er goed uit, zowel het koper als de fles.

Forum Lid
op 7 oktober 2018

Vandaag weer even een zaterdagje keteltje geknutseld. gaat de goede kant op!!

Hein

Van Hein

Hoe ga je de koeler laten rechtstaan (voeten onder zetten?) ik versta wel dat het gemakkelijker is om recht door de bodem met je spiraal te gaan

Forum Lid
op 7 oktober 2018

Ik heb een oude houten keuken trolley, zo’n houten tafel karretje met verschillende plank niveau’s, ik ga deze ombouwen dat de ketel met kookplaat etc. erop kan staan en de koeler een niveau lager kan “hangen” en daaronder weer een plateau bij de uitloop.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 8 oktober 2018

Mooi stukje werk👍

Forum Lid
op 9 oktober 2018

Mooi gemaakt.gr.Chris.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 10 oktober 2018

Een vraagje moet de ketel van kopper zijn mag hij ook van RvS zijn

Forum Lid
op 10 oktober 2018

persoonlijke keuze . de een prefereert rvs de ander koper .
Ze hebben allebei voor delen en nadelen .
Allebei een ander karakter .

Forum Lid
op 11 oktober 2018

Wat Robbert zegt.

Ik heb eens een artikel gelezen over de verschillende combinaties ketel, brug, koeler in afwisselend koper en rvs bij het stoken van whisky. Er was wel verschil, maar ik weet niet meer wat de verschillen waren. Zal eens zoeken.

Een discussie over de vorming van ethylcarbamaat kwam er uiteindelijk op uit, dat koper in het stijgende deel goed was, maar dat het dalende deel bij voorkeur rvs (nou ja: geen koper) was.

Ik heb lang een ketel van ijzer gehad: ging ook goed.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 3 dagen geleden

Zo ketel zelf is klaar! Gisteren de brug gebogen uit 22mm pijp en aangesloten op de helm en de schroefkoppeling naar de koeler.

Ik heb een silicone bakmatje gebruikt op de pakkingen van te maken. had op mn werk mooie gaten stans slagpijpjes zodat ik mooie gaten voor de bouten kon maken en een nette strakke ring voor in de schroefkoppeling. het geheel is nu mooi luchtdicht.

Grote soeppan is ook onderweg en ik heb een 2000W inductieplaat gekocht bij de Lidl, van t weekend de boel eens met water vullen en een beetje klooien en pielen.

Groeten,

Hein

Forum Lid
3 dagen geleden

mooi gemaakt ! 👌

Forum Lid
3 dagen geleden

Ziet er inderdaad goed uit. Ben benieuwd naar je ervaring.

Forum Lid
3 dagen geleden

Mooi gemaakt,en nu stoken,veel plezier er mee maar dat zal wel lukken.👏👏👏👏👍

Forum Lid
3 dagen geleden

Dank!! 😉

Forum Lid
3 dagen geleden

ik ben ook benieuwd hoe de overdracht van de warmte zal zijn, ik vermoed veel verlies,maar wacht uw ervaring af veel succes wel mooi gemaakt

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 7 uur geleden

Zo Hein ziet er heel mooi uit 👍🏼

• Geliked door
Antwoord
Annuleren