Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 110 / 110

McCorner
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als je zoekt op youtube staat er in ieder geval van StookTV een Nederlandstalig filmpje. Zoekterm "T500 ketel"

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@stooksmurf)
Deelgenomen: 5 maanden geleden

Active Member

@mccorner gracias

Beantwoorden
(@stooksmurf)
Active Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden

Hoi,

Heb een T500 met reflux, heb er 2 setjes koperen schoteltjes in zitten, rest de standaard rvs versie.

Mijn "wanabee" schoondochter heeft een donsjas gemaakt voor de ketel en de reflux kolom, gevuld met schapenwol (fotoś volgen tzt).

Werkt goed voor mij.

gr vB

Beantwoorden
(@mcjas)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

hoi allemaal,

Na een paar jaar pauze toch maar weer onze edele hobby opgepakt en de T500 terug gehaald van waar ik hem uitgeleend had. 
Gelijk een suikerwash met turbogist gemaakt, en toen ik wou beginnen met stoken liep ik tegen een probleem aan...
de T500 staat op de zelfde plek waar ik een paar jaar geleden goed heb kunnen stoken, met dezelfde kraan die er nu nog steeds staat. Helaas blijkt dat het verloop van kraan naar de flow regulator aansluiting niet is terug gekomen van het logeer adres, en zij hem daar ook niet meer kunnen vinden.
Verschillende ijzerwaren winkels afgegaan hier in Amsterdam, maar helaas, geen van allen hebben de juiste verloop.
Weet iemand toevallig of deze verloopjes los te krijgen zijn? Zie bijgevoegde foto voor iets meer verduidelijking

Alvast dank voor meedenken

1755086784-t500.jpg

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Honorable Member

Ik heb zelf met behulp van Gardena koppelingen een aansluiting op de kraan gemaakt voor zowel mijn T500 als de alambiek. Ik zal zo even naar boven lopen en foto's maken.

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Honorable Member

Aansluiting kraan, verloop van binnendraad naar buitendraad zou bij Gamma e.d. gewoon te koop moeten zijn.

1755162147-IMG_20250814_105255021_HDR.jpg

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Honorable Member

Toevoer naar flowcontrol en tussenstuk

1755162284-IMG_20250814_105615384_HDR.jpg

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Honorable Member

Aansluiting compleet

1755162341-IMG_20250814_105652862_HDR.jpg

Beantwoorden
2 Reacties
(@mcjas)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Eminent Member

@mccorner Dank voor je uitleg, en ook dank voor het mij laten openen van mijn ogen.........
Blijkt dus dat degene die het apparaat geleend had een verloop op de slangaansluiting so hard aangedraaid had dat ik dacht dat het 1 onderdeel was. Dankzij jouw foto's kwam ik daar achter, 2 waterpomptangen en 2 seconden later de onderdelen van elkaar gescheiden, en wat blijkt, de slangaansluiting past gewoon zonder verloop op mijn kraan..... Zoals een oude oom van mij vroeger vaak zei: acht is meer dan 9.....
Dank voor de hulp, ik kan weer een nieuwe wash gaan maken 😊 😊 😊

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)

Honorable Member

@mcjas Goed om te horen dat het opgelost is😊

Beantwoorden
(@geenpeen)
New Member
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Hallo allemaal, ik heb vandaag voor de eerste keer mijn T500 25 liter ketel samen met copper T500 reflux condenser gebruikt en het resultaat mag er zijn (zeer heldere/zuivere 93% alcohol). Ik vraag mij alleen af of ik dit destillaat nog door een carbon filter moet halen of dat ik er zo mee aan de slag kan om er whiskey en likeuren mee te maken. Verneem graag jullie mening. Alvast bedankt.

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Honorable Member

Tja, hangt heel erg af van hoe de smaak nu is en wat de basis was van de alcohol. Van suiker en essences maak je geen whisky of whiskey. Voor likeur zou ik aanraden om de basis alcohol zeker 2x te destilleren.

Beantwoorden
4 Reacties
(@geenpeen)

New Member

Hoi @mccorner, ik heb de Turbo Pure yeast gebruikt met 7 kg glucosepoeder, 21 liter water, Turbo carbon en Turbo clear gebruikt. Vervolgens overgeheveld in de T500 en het proces gestart. Eerste 50ml weggegooid en daarna ongeveer 4 liter destillaat gemaakt in ongeveer 4 uur. Is het gebruikelijk om meerdere keren te destilleren en moet ik dan de 4 liter destillaat eerst aanlengen met water tot ongeveer 10 liter en dan het proces in de T500 nog een keer doorlopen? Verneem graag van je. Groeten en alvast bedankt.

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)

Honorable Member

@geenpeen Ik heb zelf geen ervaring met glucosepoeder, als ik al een pure sugarwash maak, dan inverteer ik hooguit 6 kilo suiker en gebruik ik het liefst geen turbo gisten. Ook geen turbo clear of actieve kool e.d. Bij de eerste overhaal gaat alles mee, bij de tweede overhaal verwijder ik de voorloop op smaak, maar dat zit meestal idd rond de 50 ml. Als je 4 liter verdunt tot 10 liter kom je rond de 36% uit, dit is laag genoeg (minder dan 40%) om weer te destilleren

Beantwoorden
(@geenpeen)

New Member

@mccorner Ik heb de T500 met Reflux samen met een paar andere spullen voor mijn verjaardag gekregen omdat ik (graag) en regelmatig cocktails maak voor vrienden. Daarnaast heb ik zelf nog wat extra spullen aangeschaft. Maar nu ik er aan begonnen ben, merk ik dat ik steeds meer vragen heb en dit forum helpt mij wel maar zie ook wat tegenstrijdigheden en ik heb niet iemand in mijn directe omgezing die mij daarbij kan helpen en op internet kom ik soms tegenstrijdige verhalen tegen. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar iemand die mij een beetje op weg kan helpen. Liefst een keer telefonisch of via een chat. Weet jij een goed adres waar ik daarvoor terecht kan? 

Beantwoorden
(@rikvanbeusichem)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Estimable Member

@geenpeen 

Hi GeenPeen,

Wanneer je een reflux kolom (met fijne pakking) gebruikt die je eerst tot een  equilibrium laat komen , kun je met 1 keer stoken een hele zuivere opbrengst krijgen.

Een tweede keer stoken is dan niet nodig.

je moet dan wel een kwalitatief goede stookwijn maken.

Zelf gebruik ik 25 kg suiker op een stookwijn van 100 liter.

Samen met vier ons havervlokken meel en 30 g gistvoeding (DAP) 

De gist die ik gebruik is bakkersgist. Op 100 liter zo’n 4 ons.

Gebruik je GEEN reflux kolom dan is de smaak van je alcohol echt anders. Wil je dezelfde kwaliteit dan ontkom je niet aan nog een keer stoken.

Bij mijn reflux kolom houd ik de temperatuur van de alcohol damp nauwkeurig in de gaten.

zodra de temperatuur constant blijft (equilibrium is bereikt) begin ik met aftappen en stop ik zodra de temperatuur met meer dan 0.2 a 0.3 graden gestegen is. 

Dit is een totaal andere manier van stoken dan met een pot stil of alquitara oid.

Zelf gebruik ik een pot stil alleen om likeuren mee te stoken. Alleen voor zuivere alcohol gebruik ik de reflux kolom.

Groet,

Rik

Beantwoorden
(@gerard01)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Stookwinkel verkoopt ze als warme likeur shotjes over de toonbank, maar heeft iemand hier al de nieuwe T500 PRO uitgeprobeerd en wil hier zijn/haar er ervaring delen?

Beantwoorden
HerrUU
(@hru)
Eminent Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen ermee. Heeft er iemand al eens gin mee proberen distilleren?

Beantwoorden
Pagina 110 / 110
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?