Is er reeds ervaring met de nieuwe Still Spirits distillatieketel?
Zelf heb ik een Still Spirits ketel aangekocht in 2018 of 2019. Ik ben daar heel tevreden over.
Tot nu vanalles mee gestookt, van alle soorten fruit schnaps, rum, calvados, vijgen, en natuurlijk ook zuivere alcohol. Enige bedenking is inderdaad het relatief hoge waterverbruik voor de koeling.
Graag verneem ik wat de verbeteringen en percepties zijn van deze nieuwe versie.
Bedankt en gestookte groeten,
Erik
Ik gebruik regenwater uit een 5000 liter regenput en de retour gaat terug de put in.
Ik gebruik al jaren een vijver pompje in emmer of vat . Bij een destilaties van 1 tot 5 liter voldoet een emmer van 20 liter koud water. Aan eind is temp van water ongeveer 35 graden .
Voor stook van 5 tot 30 liter een vat water als op foto voldoende. 60 l . Voor een gehele run. Eind temp water zit dan op rond 35 gr.
Voor 45 tot 80 liter overhaal is 120 liter water ook ruim voldoende.
Wanneer een normale stabiele uitstroom snelheid is en ook omloop inkoeling hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Ik gebruik uitsluitend koper !
Rvs koelt lastiger houd meer temperatuur vast en loopt sneller daarom op in Temperatuur. Heeft daarom meer koeling nodig. Tot bijna het dubbele van koper.
Daarnaast lees ik dat mensen wel 5 tot 7 uur bezig zijn met een 25 liter overhaal. Met 50 liter soms wel 10 tot 12 uur . Dit is bizar ! Dat betekent dat uitstoom erg traag is en ook veel meer koel water over langere tijd nodig is . Maar beter is om eens te kijken naar juiste werking van ketel !
Het met slecht een paar druppeltjes per minuut moeten stoken om hoog alcoholpercentage te behouden is teken dat werking apparaat niet optimaal is .
Een goede uitstroom ( ook bij neutraal stoken tot 92 + % )is een continu straaltje .
Dan is stook tijd ook korter en dus ook koeltijd en water benodigdheden lager.
Op foto vat met voldoende inhouds volume voor een 30 liter stook te koelen .