Meldingen
Alles wissen

Solderen rvs 304 en koper

Topic starter
(@vanbassum)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Beste,

Ik heb een condenseer gemaakt met koper. Deze zou ik willen vastmaken aam een triclamp blindplaat. Deze is rvs 304. Mijn idee is om een gat daarin te boren waar de koper pijp precies inpast. Vervolgens met hard soldeer vast solderen.

Mijn vraag, wat is de jusite soldeer die geschikt is? Ik wil voorkomen dat er verkeerde materialen in de ketel zitten.

Ik dacht zelf aan:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/cfh-5-stuks-nieuwzilver-hardsoldeer-333-x-2-mm

https://www.hbm-machines.com/nl/p/cfh-vloeimiddel-voor-zilversoldeer-fm-343-25-gr

Is dit bruikbaar of liever iets anders?

Groeten.

Beantwoorden
14 reacties
Topic starter
(@vanbassum)
Active Member

Ik zie dat die soldeer zink bevat. Lijkt me dus geen goede keuze.

Wellicht is dit een betere combi?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-zilversoldeer-55percent-15-mm-l-ag-55-sn

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-flux-6-zilver-harsoldeerpoeder-250-gr

Beantwoorden
(@leftlanecruiser)
New Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Goedemorgen,

Heb je al een zoekopdracht via Google gedaan ?  De AI generator geeft vey volgende antwoord:

"Om RVS op koper te hardsolderen, heb jeeen speciale soldeerlegering op basis van koper/zilver of fosfor-koper nodig, een geschikte flux en een krachtige warmtebron, zoals een brander.De flux verwijdert de oxidehuid van het RVS, waardoor het soldeer kan hechten.Zorg voor een schone, vetvrije ondergrond en een correcte temperatuur voor een sterke verbinding."

Ook hier op het forum (en al de andere fora op ditgebied..) is de vraag vaker voorbij gekomen. Zoekfunctie gebruiken en leesjes doen..

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hou er wel rekening mee dat je een verbinding bij koper en rvs of staal kans hebt op galvanische corrosie.  Een licht zuur kan als katalysator werken die dit versnelt.   

Beantwoorden
Topic starter
(@vanbassum)
Active Member

De voornaamste reden dat ik de vraag is in verband met voedselveiligheid. Tot zover zit er alleen RVS, koper en wat silicone afsluitringen in het systeem. Maar ik weet natuurlijk niet wat ze allemaal in die soldeer stoppen.

Galvanische corrosie is niet zoon ramp, tegen de tijd dat het niet meer bruikbaar is, vervang ik het gewoon. Al vermoed ik dat het lang zat mee gaat.

Ik heb online eea gevonden, ook doormiddels van google en AI. Maar er staat niets bij over de voedselveiligheid / keuring. 

Beantwoorden
2 Reacties
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Prominent Member

@vanbassum waarom geen draai koppelingen?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@vanbassum hard solderen met zilversoldeer is veilig .  Wanneer ook voldoende aangebracht waardoor tussen koper en rvs is gevloeid is ook de galvanische corrosie nihil. 

Beantwoorden
Topic starter
(@vanbassum)
Active Member

Dat lijkt me ook wel wat, al weet ik niet zo goed waar ik op moet zoeken om dit te vinden. Mijn triclamp is 2 inch en het koper pijpje is 15 mm buitendiameter.

Iets dat ik het dicht kan schroeven zodat de koper pijp erin klem zit. Zoals een wartel voor elektrisch kabels lijkt me ook wel wat.

In de bouwmarkt, de messing koppelstukken lijken me niet geschikt in verband met het zink in de messing.

Beantwoorden
7 Reacties
(@hansvv)
Deelgenomen: 3 maanden geleden

Eminent Member

@vanbassum als het beetje zink in een messing koppeling zo makkelijk en zodanig vrij zou komen in kokend water, danwel in water met een wat verlaagde pH, hoe zou het dan nog veilig in alle watervoerende leidingen voor zowel huishoudelijk als industrieel gebruik toegepast mogen worden? Je bent ook niet de hele dag, week in week uit het hele jaar door aan het destilleren toch? Ik zie het probleem niet in de door ons amateurdestilleerders gebruikelijke toepassing.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@vanbassum weer die onzin over Messing ? Ja messing is een legering.  Maar dat wil niet zeggen dat bij water doorstroming de foute stoffen eruit flikkeren. Als je kijkt staat er ook op koppelingen keurings merken zoals kiwa . Betekent dat het veilig is te gebruiken.   

Ben je bang voor messing of andere metalen. Gooi dan alsjeblieft al je leiding werk uit huis . Koffiezet apparaat weg . Ja ook de rvs pannen die zijn van 304 laag gelegeerd staal  ja ook daarvan komen oxydes vrij . Alle kranen en fittingen zijn van messing, ook de watermeter.  

Zelfs het deel lood wat in oude leidingen zit zal geen groot gevaar op leveren. Lood krijgt een soort harde oxyde laag en dan komt het ook niet vrij.  Ja lood dampen zijn Giftig .  Lood eten of likken is niet verstandig maar de moderne kunstof leidingen zijn als ze ouder worden zelfs slechter voor gezondheid. Weekmakers en harsen gaan vlokken op den duur ook van tyleen.

Dus alleen glas of keramische spul gebruiken zou de oplossing wezen  ?  Nou dat kun je ook vergeten  . Glas zitten ook  metalen in is niet alleen zand en Zouten  en keramiek ook vaak.  

Kortom mensen moeten ophouden met zeiken over het nihil percentage in messing.! 

( Vergeet niet meeste meubels in huis zit formaldehyde in . Dat is veel slechter nog !)

Beantwoorden
(@vanbassum)

Active Member

@robbert

Ik vroeg het juist omdat ik het niet zeker weet.
Ik baseerde me een beetje op wat ik dacht te weten, maar ik wil gewoon voorkomen dat ik iets gebruik dat niet geschikt is.
Bedankt voor de toelichting, ik weet genoeg zo!

Beantwoorden
(@hansvv)

Eminent Member

@robbert en dan hebben we het nog niet eens over de PFAS gehad.....

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@hansvv  ja zo kunnen we wel uren doorgaan. 

Maar dan blijf je aan de gang  . 

pfas  is inderdaad nu een ding  maar dan nog de siliconen zitten in anti schuim middel , en de petroleum derivaten in de kleur en smaakstoffen en preserverings middelen in o.a. essences. 

Nog meer ?

Groente en fruit  wordt bespoten ook met glansmiddel behandeld ( ook siliconen ) vlees zit vol met stoffen als antibiotica en residu van middelen tegen parasieten.

Aardappelen wordt het loof afgespoten met gif. 

Gek eigenlijk dat mensen steeds ouder worden !!! 

Gezeik en het WOKE volk maken mensen angstig overal voor . 

Als je overal bang voor bent 

Net als vegetariër worden zou goed zijn . Mensen zijn Omnivoor kunnen niet zonder vlees.

Noodzakelijke Vlees vervangers voor deze groep en smaakstoffen om namaak vlees te maken zijn synthetisch !  M.A.W. meest PETROLEUM DERIVATEN .

Oh ja alcohol zelf is giftig. Raar maar waar. 

Dus of mensen moeten ophouden met zeiken en muggen ziften overal over. 

Te  bang om te leven stap uit .

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Prominent Member

@robbert heerlijk om te lezen dit, veel mensen zijn werkelijk bang om te leven, snap die mensen niet. Snap van bassum wel die wil het gewoon goed doen en leest gewoon info die maar de helft vertelt

Beantwoorden
(@hansvv)

Eminent Member

@robbert inderdaad vreselijk allemaal. Dan maar een borrel om het even te vergeten. Zonder zink, dat dan weer wel. Maar die PFAS.....

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?