Meldingen
Alles wissen

Still Spirits – Turbo 500, pruimen koeken aan

Topic starter
(@stevenw)
Active Member
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Goedemiddag, ben nou aantal jaren in het bezit van de still spirits turbo 500, maar nu heb ik voor de 2e keer het probleem dat bij het destilleren de wash blijft aankoeken aan de ketel, ondanks dat ik de steentjes erbij in doe, wat er dan gebeurd is dat de bodem is aangekoekt waardoor de electrische verwarming (als beveiliging) elke keer uit gaat en na paar minuten weer aan gaat, hierdoor krijg ik mijn ketel niet op de gewenste temperatuur (kwam gister maar dot 35 graden boven in de ketel , iemand tips waardoor het niet aankoekt, wellicht een mandje er in of zijn er andere fantastische ideeen? ik hoor het graag (heb nog 2 vergistingemmers vol met pruimen namelijk 🙂

Beantwoorden
8 reacties
1 Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Reputable Member

@stevenw ik gebruik een moutmand die net in de T500 past, die staat op voetjes zodat er geen direct contact is met de bodem.

Beantwoorden
SaenseOverhaal
(@kevin)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wellicht dubbele bodem gebruiken en de wash in een kookzak op deze bodem?

Beantwoorden
4 Reacties
(@stevenw)

Active Member

@kevin oeh thnx dat is misschien wel een goed idee indd...wash is redelijk een soort pruimenmoes geworden namelijk

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Famed Member

@stevenw volgens de fabrikant is de T500 alleen geschikt voor een heldere stookwijn. Maar wat ik ook stook ik gebruik altijd een dubbel bodem met koosteentjes daar onder.

Beantwoorden
(@stevenw)

Active Member

@rumo aha goeie tip, bedankt ga indd soort dubbelebodem fabriceren denk ik !

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)

Famed Member
Brutus
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Iemand een receptuur van deze pruimen mash? in een 25 liter vergistingsemmer, hoeveel pruimen, hoeveel water, suiker toevoegen?, welke gist?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?