Meldingen
Alles wissen

Brugtemperatuur Alquitara


Berichten: 2
Topic starter
(@sjonni)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hoi allemaal.

Ben nog vrij nieuw in het stookwereldje en ben wat aan het "spelen" met de alquitara 10 liter.
Ik heb al vaak gelezen dat je moet proberen om de brugtemperatuur zo lang mogelijk rond de 78,3°C te houden. Nu heb ik geen ingebouwde thermometer ter hoogte van de koelschaal maar mijn gevoel/smaak zegt dat ik de beste resultaten krijg als ik mijn koelsnelheid zo instel dat het koelwater steeds rond de 40-42°C is.

Is het de bedoeling dat je met de alquitara meer op gevoel/smaak stookt of kan ik mits een eenvoudige aanpassing wel iets gerichter op temperatuur stoken?

Temperatuur in de helm gaat volgens mijn thermometer wel flink hoog (heb pas voorloop vanaf een 90-92°C in de helm -> klopt dit wel?)

Thx!

Beantwoorden
3 reacties
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Klopt dat 78,3°C aangehouden wordt, maar voornamelijk bij neutrale/zuivere alcohol. Voor aroma moet je soms wat hoger zitten.
Alquitara is een leuke ketel, heb er sinds kort ook een kleintje bij. Het is inderdaad wat anders werken, maar temperaturen in de helm kunnen je ook wat vertellen over de brug temperatuur, ofja, Robbert kan je er vast wat over vertellen haha?
Wel is het zo dat de temperatuur in de brug lager zal liggen dan in de helm.
Als je de thermometer niet vertrouwd (heb laatst ook 3 steekthermometers apart gelegd) kun je even kijken wat ie bij kamertemperatuur doet tegenover een pan met kokend water (100°C zou het dan aan moeten geven).
Uiteindelijk heb je thermometer nodig om te kijken of het stabiel blijft, en zal je alsnog op smaak moeten oordelen wat je in je drank wilt en vooral niet wilt?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Een alquitara is een apparaat waar je veel kanten mee uitkunt maar voornamelijk een meester in het overbrengen van aroma's .
Wanneer je met fragiele smaken werkt of met etherische oliën die bij hogere temperaturen overkomen probeer je de water temperatuur rond 40 graden in bak te houden . Je percentage zal dan iets lager uitkomen . Wil je wat nauwkeuriger en hogere percentages koel je met temperatuur
rond 20 graden .
B.v. simpele dranken maken als whiskey waar Alquitara ook zeer goed voor te gebruiken is hou je koelwater niet kouder dan 20 gr en probeer je ruim onder 40 te blijven .

Stook je wijn uit voor een hoger percentage brandewijn of basis alcohol voor likeuren kun je ook ijswater ( of ijsblokjes in bak ) gebruiken .
Let wel op er is nog een thermometer op hals daarop kun je in de gaten houden of niet te hoog komt in damp temperatuur waardoor je smaken aan verbranden bent.
Je moet zowel met brander als met koelwater balans vinden .
De alquitara is in koeling wat een lastiger toestel maar dat is even beetje aan elkaar wennen.
Maar beetje ervaring ermee krijgen al spelenderwijs en hij is als smaakmaker on overtroffen.

Wat misschien handig is om de alquitara nog mooier en stabiel in temperatuur te krijgen is een vlamverdeel plaatje of " sudder" plaatje te gebruiken .
(Met nog een voordeel dan is aankoeken van pulp zonder kookzakje ook verleden tijd)

Beantwoorden
Berichten: 2
Topic starter
(@sjonni)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

@ Pikketanus: heb gisterenavond de test gedaan met het kokend water en het probleem zat dus inderdaad bij de thermometer. Volgens mij is het binnenwerk wat verdraaid waardoor deze +/-15°C hoger aangeeft. Ik ga volgende keer er gewoon proberen op te letten dat de temperatuur zo stabiel mogelijk blijft en lekker veel proeven/ruiken om de ideale temperatuur te zoeken.

@Robbert: zal volgende keer eens proberen om mijn koelwater iets kouder te houden (+/- 25-30°C). Bij 40°C haalde ik bij mijn brandewijn toch nog een 65%-70% met lekker veel smaak, vandaar mijn idee dat dat de ideale koeltemperatuur was.
Aangezien ik in mijn kelder stook, maak ik gebruik van een elektrische kookplaat met een vermogensregelaar. Is wel iets moeilijker onder controle te houden door het nagloeien van de plaat maar gasvuurtje zag ik niet zitten in mijn kelder...

Alvast bedankt voor het advies!

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?