Meldingen
Alles wissen

clear or not to clear?


slukske
Berichten: 30
Topic starter
(@slukske)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Even een vraagje van een beginneling. De stookwijn die ik maak (suikerwash) is troebel en nu is mijn vraag: MOET ik klaringsmiddel toepassen voor het distilleren of is dit niet nodig? Het eindproduct is wel altijd glashelder.

Beantwoorden
11 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

MOET niet maar mag ?

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Vaak niet nodig hoor, wat voor ketel gebruik je? Meeste ketels kunnen dat makkelijk hebben

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9970
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Stookwijn mag troebel zijn . De laag droesem onder in gistton kun je beter niet mee overbrengen naar stookketel .
Bij Enkele rvs electrische ketel wordt door fabrikant aangegeven uitsluitend heldere producten te gebruiken vanwege dat deze snel aanbranden .
Enkele simpele aanpassingen kunnen dit voorkomen .
Dubbele bodem, kooksteentjes en eventueel kookzak wanneer er meer zwevende deeltjes zijn .
Maar in principe elke goed ingerichte ketels kunnen probleemloos een troebele stookwijn verwerken.
(Probeer aan te wennen altijd met kooksteentjes te werken )

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Stookwijn mag troebel zijn . De laag droesem onder in gistton kun je beter niet mee overbrengen naar stookketel .
Bij Enkele rvs electrische ketel wordt door fabrikant aangegeven uitsluitend heldere producten te gebruiken vanwege dat deze snel aanbranden .
Enkele simpele aanpassingen kunnen dit voorkomen .
Dubbele bodem, kooksteentjes en eventueel kookzak wanneer er meer zwevende deeltjes zijn .
Maar in principe elke goed ingerichte ketels kunnen probleemloos een troebele stookwijn verwerken.
(Probeer aan te wennen altijd met kooksteentjes te werken )

Wat is juist het voordeel van die kooksteentjes dan?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Kooksteentjes zorgen voor kookvertraging. Er stijgen minder bellen op tijdens de kook en zo wordt er dus minder schuim geproduceerd.

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kooksteentjes zorgen voor kookvertraging. Er stijgen minder bellen op tijdens de kook en zo wordt er dus minder schuim geproduceerd.

O, ik dacht de kooksteentjes een wervering op gang bracht(met ook bubbbels) zodat de vloeistof niet aanbrand.

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Kooksteentjes zorgen voor kookvertraging. Er stijgen minder bellen op tijdens de kook en zo wordt er dus minder schuim geproduceerd.

Dus het heeft geen invloed op de kwaliteit van het eindproduct?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nee geen invloed op de kwaliteit of het moet zijn dat wanneer je ze niet zou gebruiken er dusdanig veel schuim wordt gevormd dat deze ook met het destilaat meekomt.

@rumo als je wilt dat iets niet aanbrandt dan moet je een rooster gebruiken (of wellicht een kookzak).

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik gebruik altijd kooksteenjes en een dubbele bodem(door Robbert gemaakt?) in de T500. En als de stookwijn dik(troebel) is ook nog een kookzak.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9970
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Kooksteentjes zorgen voor een rustiger kook gedrag , minder overkoken en schuimen , minder kans op aanbranden .

Beantwoorden
slukske
Berichten: 30
Topic starter
(@slukske)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Dank jullie wel allemaal voor de fijne reacties, het is me duidelijk. Ik behelp me met een "alieexpress" setje wat ik heb aangeschaft om allereerst te kijken of het een hobby voor me is en heb zo de kosten gedrukt. Waarschijnlijk ga ik, als ik genoeg gespaard heb, voor de t500. Wat een leuke hobby is dit !!

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?