Alcotec 48 turbo yeast : AFDEKKEN, MAAR GEEN WATERSLOT PLAATSEN ???

Geupdate op 4 februari 2019 in Stookforum
52 op 7 januari 2018

Alcotec-48 uur Dual Turbo Gist

Alcotec-48 uur Dual Turbo Gist. Door gebruik te maken van een “Turbo” gist is het mogelijk een beslag te krijgen met meer alcohol. De alcohol is bovendien van een zuiverder kwaliteit.

Een Turbo is samengesteld uit gist plus een complexe gistvoedingsstof. Deze stoffen zetten een suikeroplossing snel om in alcohol.
Met Alcotec-48 uur Dual Turbo Gist maakt u in 48 uur van 1 pakket Alcotec-48 en 6 kilo suiker 25 liter stookwijn met 14-15% alcohol. Of maak in 5 dagen van 1 pakket Alcotec-48 en 8 kilo suiker 25 liter stookwijn met 16-18% alcohol.

Gebruiksaanwijzing:

• Los de suiker al roerende op in 22 liter water van 40°C
  • Laat de vloeistof afkoelen tot 25°Cen doe dit samen met 1 pakket Alcotec-48 in het gistingsvat.
  • Afdekken, maar geen waterslot plaatsen. Maak nooit meer dan 2 pakketten (50 liter) tegelijk.
  • Vergistingstemperatuur 20-30°C (optimaal bij een temperatuur van 25°C).
  • Inhoud 135 gram

• Geliked door
Antwoord
2 op 7 januari 2018

Ivm de hoeveelheid ontwikkelde Co2….. Ik gebruik ook de A48… Eerste 24 uur geen slotje… Maar een theedoek er over….. Na 24 uur zet ik er toch een waterslot op…… Perfect resultaat

Forum Lid
op 7 januari 2018

Hey oengabunga, bedankt voor je reactie!

Maar ik begrijp het gewoon niet; door een waterslot kan het CO2 toch ook ontsnappen!

Brouwmaat
op 7 januari 2018

Dat is de bedoeling van een waterslot, de CO2 overdruk ontsnapt en de O2 kan er niet terug in.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 7 januari 2018

Ik gebruik altijd  een waterslot ook met Alcotec – 48 nooit geen problemen mee gehad.

staat weel druk op de emmer en blaast bellen bij het leven de eerste drie dagen maar alles altijd goed gegaan.

Forum Lid
op 8 januari 2018

het is bij mij toch al gebeurd dat het deksel van den emmer opensprong, en regelmatig dat het waterslot leeggeblazen is.

grts.

Forum Lid
op 8 januari 2018

Bedankt voor de info!

Forum Lid
op 9 januari 2018

Ik heb nog nooit een watersot gebruikt,gewoon in het vat plastic zak deksel en klaar,gr?Chris.V.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 19 november 2018

Werk al enige tijd met C-48. De resultaten hoog alcohol bleven uit. Het venijn zit hem in de 2e a 3e dag gisten. Dan schiet de inwendige temp van het vat naar 24 graden. Dat is alleen te beheersen als je kunt koelen. Beste is gewoon een (grote) koelkast of iets dergelijks. Die op stand 1 en je hebt 13 graden rond je vat. Winter time eej. In de zomer zal dat anders zijn. Constant meten, in je vat, is weten.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 19 november 2018

Inderdaad geen waterslot zoals Chris schrijft. Daar moet je de temp.meter in douwen

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 19 november 2018

Koelkast met Inktbird ITC-308, voeler van de Inktbird met spanbandje onder een sponsje op de emmer. IR lamp als verwarming. Eenvoudig systeem en temperatuur is redelijk exact te houden (ongeveer plus en min één graad). Ik stel in op 23 graden.
Ik druk altijd een waterslotje op mijn emmer en heb nooit een probleem gehad met een weggeblazen slotje of bellen blazen of zo. Soms vergeet ik het vat na inzetten en kijk pas weer na een week of meer. Geen probleem, de thermostaat doet zijn werk.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 19 november 2018

Een waterslot is een zwanen hals ook wel stankafsluiters . Net als onder gootsteen .
het water is een buffetje om geur tegen te gaan en toch De CO 2 overdruk te kunnen laten ontsnappen .
Zuurstof ( O2 ) word sowieso verdreven door de CO2 aan oppervlakte van het vergistende product .
Gewoon een theedoek of vochtige doek is daarom ook afdoende . Vroeger propte men stro in gat om te zorgen dat er niets in viel .
Zwanenhalsje met water werd in gebruik genomen puur tegen stank.

Bij sommige gistsoorten die erg fel starten is aan begin erg veel CO2 en kan het waterslotje leegblazen of te nauw zijn .
Ik gebruik alleen waterslot bij producten die wat meer geuren bij vergisten anders gewoon Een theedoek .
Dat werk al bijna 40 j probleemloos .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 19 november 2018

Inkbird is de volgende etage. Of te wel komt. Nu koelkast op stand half en vat blijft mooi 22 graden

Forum Lid
op 20 november 2018

Ik heb nog nooit een waterslot gebruikt,heb er zelfs geen,gebruik ook geen klimaatkast,of bij de cv.of in de zon.werkt perfect,verouderen doe ik door het in de zon te zetten en s’achts koel,in de winter s’achts buiten en overdag binnen.werkt ook perfect.dus zo kan het ook.het zou jammer zijn om beginnende stokers weg te jagen om de kosten,die kun je op een later tijdstip als de hobby je bevalt nog altijd maken.zie soms dat beginnende stokers hun spullen op het forum te koop aanbieden,drie keer gebruikt,jammer maar waar.ik gebruik alleen een alc.meter en ketel,meet niets kijk alleen met een lucifer of het uitgegist is,

Forum Lid
op 20 november 2018

Hoi Chris, klopt je hebt gelijk om toch zeker in het begin de kosten laag te houden. Doe ik hier ook hoor. Bedoel de verwarming had ik nog liggen. Temp regeling ook en de koelkast (groot formaat) koste maar 40 euro op marktplaats. Plus de kosten van eventueel een pid en toebehoren is ook maar een paar tientjes. Bouwen kan ik zelf. Bedoel ik heb geen zin om een paar meer per dag met dat vat te moeten gaan sleuren.:-)) Kijk nou ben jij een zeer ervaren persoon. Maar als je pas begint vind ik het toch wel handig even alle temperaturen te weten om zo links of rechts nog wat bij te sturen als het moet. Mijn ketel heb ik nu wel zo ver van vullen, stekker erin en ik hoef er de hele dag of nacht niet meer naar om te kijken. Maar “met een lucifer kijken of het uitgegist is?” 🙂 Verklaar je nader….

Forum Lid
op 20 november 2018

Mijn eerste ketel was 75,00 zonder brander. Ik denk dat hetgeen Chris bedoeld ook door mij word gedeeld. Al heb ik steeds betere spullen gekocht en Chris is koestert de manier van de oldtimers. Waarom niet het werkt allebei. 

Lucifer van Chris snap ik maar ben er niet helemaal gelukkig mee. Je kan zien of er nog kracht achter de stookwijn zit of dat deze uitgegist. Compleet veilig buiten.  En het werkt.

Maar ik doe het liever niet in de cave waar ik op dat moment in stook en een alcohol lek kan zijn. Doe dan maar liever een meter van een 8,00 zou ik zeggen. Voorzichtig met open vuur. 

Forum Lid
op 21 november 2018

Lummel ik test zo al jaren,ik ben ook geen idioot die test als om mij heen alcoholdampen hangen,als ik stook heb ik mijn gasbrander 4 mtr van mijn ketel staan en buiten en de ruimte waar ik stook is heel goed geventileerd,met een lucifer test ik door de lucifer aan te steken in mijn vergistings vat te houden bij het te vergisten,gaat de lucifer uit is het nog aan het vergisten,blijft de lucifer branden dan is het klaar,ik wacht dan nog een week,en ga stoken,zo werk ik van het begin af aan,soms zie je geen bubbels meer in je waterslot,bv je emmer lekt,de lucifer liegt niet ,en kost niets.

Forum Lid
op 21 november 2018

Elflitso,ik heb nog nooit de themp.van mijn stookwijn gecontroleerd,staan nu twee vaten mais als een gek bij de cv te borrelen,in de zomer staan ze buiten dag en nacht,ik kijk er alleen naar of ze nog aan het vergisten zijn,moderne middelen hadden ze vroeger niet en stookte evengoed,dat is voor mij ook de sport van het stoken.ik meet niets,alleen als het de fles in gaat.je kunt zelfs de alc.meten door met de fles te schudden,of de alc.in het vuur te spuugen.in de fles.hoe langer de belletjes blijven na schudden hoe meer alc,hoe groter de vlam in het vuur hoe meer alc.(denk bij het laatste aan je wenkbrouwen)gr.Chris.

Forum Lid
op 21 november 2018

Is ook zo Chris, en de ouderwetse methode heeft zeker nostalgie. Maar ik kom uit de procesindustrie dus vind ik het ook leuk alle stappen te kunnen volgen met metertjes en dergelijke. Je lucifer uitleg snap ik helemaal. Immers Co2 dooft vuur. Dat kan ook gewoon met een gasfornuisaansteker hoor. Minder kans om je vingers te verbranden aan die lucifer! :-)))) Nog een tip voor jou, je kunt ook gewoon een lepel met stook aansteken. Hoe langer deze blijft branden hoe hoger je stook.

Forum Lid
op 22 november 2018

Dat laatste lijkt me pure alcoholmisbruik. Weet je wat je ook kan doen, een exrra ton kopen en deze minstens een week langer laten staan. Zie aan aan de geklaarde stookwijn wel of hij klaar is. Kost het helemaal niks zelfs geen lucifer. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
10 op 20 november 2018

Als het waterslot het niet kan bolwerken en verstopt raakt kan het er uit geblazen worden en moet je je plafond dweilen.

Op internet genoeg verhalen van te vinden.

Forum Lid
op 20 november 2018

ik heb 15 vaten die staan te gisten met fruit en ik kan u zeggen die staan bol maar deksel eraf vliegen nee nog nooit meegemaakt  en ik heb ook nog 3 emmers van 30l daar zet ik een waterslot op 

Brouwmaat
op 20 november 2018

Maar het gaat hier specifiek over de Alcotec 48 turbo Erik. Die schijnt behoorlijk heftig te keer te kunnen gaan.

Forum Lid
op 20 november 2018

dat klopt erik daar doe ik het ook bij moest ik die gebruiken 

Forum Lid
op 20 november 2018

Nou Mick dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zelfs niet eens met 2 zakken turbo gist op 25 liter (Ja beginners fout weet ik 🙂 ) Dat het waterslot dan flink te keer gaat is zeker zo. Maar geen afklappende deksels of een spuitend vat.

Forum Lid
op 20 november 2018

Ik ook nooit met turbo elflitso. Wel een keer overstroming omdat ik de verwarming niet had aangezet maar boven de 20 graden zal er niet veel gebeuren. Nou moet ik wel zeggen dat ik met turbo standaard meer water en suiker gebruik en een sg van rond de 1150 probeer te krijgen. Voordeel hoog alcohol. Nadeel het duurt lang want de vergisting gaat heel traag. 14 dagen met gemak terwijl het niet voor niets 2 dagen (48 uur) heet. 

Alcotec is overigens erg goed voor snelle alcohol. Wil je wat lekkers probeer eens het blauwe zakje turbo uit stookwinkel. En doe ens gek de kool erbij.  Proef je echt. Perfect voor limoncello en advocaat. 

Forum Lid
op 20 november 2018

Ik haal ook 1140 alleen na 2 weken gisten wat problemen met laten stoppen van het gisten. Met Betoniet krijg je wel redelijk de gisting eruit. Misschien nog eens proberen in combi met gelatine

Forum Lid
op 21 november 2018

bij Gisting afremmen of stoppen is het wel van belang om rekening te houden met het fijt dat wanneer gist trager gaat werken minder co2 vrijkomt .
Bij normale vergisting krijg je door vrijkomen van co2 een laag / deken van co2 aan oppervlakte van het brouwsel. Deze voorkomt toetreden van zuurstof en andere vluchtige stoffen .
wanneer deze deken verdwijnt zal dat invloed kunnen hebben dat er teveel zuurstof in het brouwsel komt waardoor gist dan geen alcohol meer produceert maar andere stoffen zoals azijnzuur, melkzuur of eventueel methanol wat weer vervuiling is en invloed zal hebben op smaak en kwaliteit.
Het beste is dus of uitlaten gisten of abrupt stoppen .
Voor het stoppen van vergisting kun je nog steeds als simpelste optie een kleine hoeveelheid sulfiet toevoegen .
De vergisting stopt dan meteen en het sulfiet zal in de meeste gevallen een sulfietverbinding aangaan met aldehyden en suikers aanwezig en kan die niet meer verdampen en voorkomen in het distillaat.
Koelen of b.v. stoffen als bentoniet en gelatine vertraagd en restant gist raakt als het waren in stress .
Bij gestopte vergisting krijg je wel te maken met ontbinding van gistcellen waardoor zwavelwaterstof wordt gevormd .
Daarom verstandig om het brouwsel niet te lang te laten staan of van de gist af te hevelen .
Bij normale of heftige vergisting in afdekken met een vochtige doek afdoende om de co2 te laten ontsnappen .
Bij een te trage vergisting is dan een deksel met een overdruk ventiel of ook het waterslotje wel beneficiair.
( een te trage vergisting is beter te voorkomen door een goed gist milieu )

Forum Lid
op 21 november 2018

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Robbert! Maar gebruik van sulfiet is niet echt mijn ding. Klopt bentoniet alleen werkt niet optimaal en krijg je inderdaad nog een verstoorde rest gist. In combi met gelatine heb ik het nog niet geprobeerd. Dat komt komende dagen wel. 😉

Forum Lid
op 22 november 2018

ik snap dat sulfiet niet gelijk jou ding is .
Sulfiet wordt wel al paar eeuwen gebruikt in wijn en likeur bereiding .
Ook om nagisting in flessen van wijn en bieren te stoppen.
Alleen vroeger ging het minder gedoseerd dan nu .
Maar dat is allen in eind product .
wanneer je een stookwijn ermee behandeld blijft het ook daarin achter . Je vind het niet terug in jou product na distilleren .
Sulfiet stop resoluut het gisten en .
verbind zich met rest suikers en de aldehyden dus verdampt niet .
Gelatine om gisten te stoppen verwacht daar niet veel van . Gelatine is op diverse manieren vervaardigd meest dierlijk bijproduct maar soms ook starch in aanwezig .
Dat zou zelfs kunnen werken als voeding .

Forum Lid
op 4 februari 2019

Immers nu maanden meer ervaring en perfecte resultaten. Gistkast (werkende koelkast of vriezer). Voor de heat een infrarood lamp 100 (4 euro bij de kringloop) en een inkbird of een stc1000 het proces 2 weken op een gemiddelde van 22 graden laten bewaken. Gewoon alles met waterslot of een slang naar een fles met water naast je vat mocht het waterslot i.v.m. hoogte niet passen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
15 op 20 november 2018

In 2012 had deze snelle Alcotec 24 of 48 een erg zure bijsmaak en reuk.
6 jaar later kan er veel verbeterd zijn.
Dat het ruig er aan toe kan gaan klopt. Dag 2,3,en 4 na opstart blies de Co2 soms mijn waterslotje leeg en het waterslotje kan er ook uit ploppen als er gistend suikerbeslag vanuit de ton je slotje inkomt. En het doet niet echt bubbelen maar echt hard blazen! Eigenlijk zou je een industrieel (groter) waterslot moeten gebruiken. (zie hierboven zoals Erik gebruikt rechts op de foto hierboven- mooie voorraad man, mag je trots op zijn!).
Nog even terug naar de Alcotec turbo’s:
De vergisting verloopt dus zo explosief dat de fabrikant heeft gesteld: waterslot is niet nodig want de Co2 komt in dermate grote hoeveelheid vrij dat zuurstof niet de kans krijgt om je suikerbeslag te bereiken.
Toch kan er een wereld voor je open gaan als je eens een andere turbo gistsoort gebruikt.
Of de nieuwste trend van 2019: een wilde vergisting. Onze ChrisV is er heel enthousiast over bij zijn fruit vergisting. Wilde gist kan zowel bij suikervergisting als ook bij bierbrouwen worden toegepast. Robbert heeft in andere topics manieren gepost om wilde gist te maken en die dan aan je suikerbeslag toe te voegen. Duurt uiteraard 4 weken als je 8 kg suikerbeslag wil vergisten maar dan schijn je een zeer neutrale alcohol te krijgen.

Forum Lid
op 20 november 2018

dank u nim

het was een vruchtbaar jaar met het fruit mijn T500 draait op volle toeren en ja op aanraden van forumleden ben ik ook van de alcotec 48 afgestapt en op andere gist over geschakeld en ja iets duurder maar wat maakt 2euro uit op 8 liter van 40% en een wilde vergisting wil ik ook eens proberen ik moet nu alleen de kweeperen nog plukken en dan zijn er 6 maanden van plukken voorbij en stoken ja daar heb ik genoeg voor het volgend jaar denk ik en de alcotec zonder waterslot ik denk dat het dan alleen lukt in een grotere ton(60l) en daar dan 25l in doen

Forum Lid
op 20 november 2018

Ja mooi man. Dus een T500 is goud waard. Had je wellicht zonder dit forum, net als ik, ook het bestaan ervan niet geweten. Dat maakt dit forum zo leuk en nuttig vooral.

de alcotec zonder waterslot ik denk dat het dan alleen lukt in een grotere ton(60l) en daar dan 25l in doenVan evds3

Ik heb het altijd in 30liter tonnen vergist en ging prima. Wil je safe is een grotere ton een optie. Gaat ook perfect in een regenton op een verhoging met liefst onderin een kraantje, kan je meteen beter “stapelen”. Kan bij elke turbo. Afsluiten met de ChrisV methode: plastic zak over de opening en deksel er los bovenop. Kan de Co2 gewoon ontsnappen.

Forum Lid
op 20 november 2018

ja nimrax

zondag sugerwash gedaan nu appels aan het verstoken ik ben nu alle 2a3 dagen aan het stoken maar de smartstill doe ik niet weg

ooit heeft iemand gezegd een vat mag niet leeg staan maar ik zal vele lege vaten hebben morgen nog kweeperen plukken en dan is het gedaan

en de bomen lekker snoeien

en van de T500 afwisselend met de reflux en de helm

en ja eind volgend jaar denk ik dat ik wel 200l in de kelder heb staan

Forum Lid
op 20 november 2018

Erik, je werkt er hard voor dus dan mag het best wat opleveren. Hoop dat je de oogst binnen hebt voor de sneeuw gaat vallen. Eigenlijk knap dat je nog tijd hebt voor het stookforum. Zet hem op man! En na afloop cheers alvast! 😉

Forum Lid
op 20 november 2018

Inderdaad ben ik te vreden over het wildvergisten,ben nu ook blauwe druiven op die manier aan het vergisten voor wijn,de mais heb ik nattebakkersgist bij gegooid gaat als een trein.het wild vergisten gaat gewoon spontaan,zet je fruit lekker warm en het begint van zelf.heb zo vd.witte druiven (ongeveer met aftrek afval en 20 kg naar de buurt)350 kg vergist,de opbrengst was 82 ltr.van 40-42 % geen suiker en zonder gist.en de kwalitijd ook tevreden over.

Forum Lid
op 20 november 2018

chris ik ga morgen kweeperen plukken heel veel en ik wil 1 deel normaal vergisten en de andere helft wild kom op met uw tips hoe moet ik ze wild vergisten !!!! graag uw antwoord en tips

Forum Lid
op 20 november 2018

Erik, wat ChrisV je gaat zeggen weet ik nu al: Blenderen met een beton-mix stang op een boormachine en klaar. Verder niks meer. De wilde gist zit namelijk al in de fruitschil en die krijg je er dus gratis bij.  Waarom? Fruit wat van de bomen/struiken valt gaat uit zichzelf fermenteren. Door het alcohol luchtje komen daar fruitvliegjes op af. Het zuur wat fruitvliegjes produceren in het fermenterende fruit maakt dat de zaden in het fruit in een ontkiem modus komen. Het fruitvliegjes zuur lost het cellulose laagje om het zaadje op zodat ontkiemen succesvoller zal zijn dan wanneer je een zaadje gewoon in de grond propt. Leuk hé. hoe vernuftig de natuur in elkaar zit. Cheers fu^%ing fruitvliegjes!! Dit zijn trouwens de ergste alcoholistjes die de schepper ooit ontworpen heeft. Maar met bovenstaande reden… Hierna kwamen wij pas 😉 😉 😉

Forum Lid
op 20 november 2018

Als je een koe appels geeft staat ze een uur er na bezopen in de wei.wat Nimrax zegt klopt,maaar kweeperen zijn erg hard,dan zul je ze heel goed fijn moeten maken,dan het vat in,warm neerzetten bv.bij de cv.om dat kweeperen ook niet erg zoet zijn zou ik er wel suiker bij doen,

Forum Lid
op 20 november 2018

@Nimrax, heb je destijds de C48 2 keer afgestookt en daarna door een koolstoffilter gehaald? Want het klopt dat het bij de eerste stook wat zurig ruikt. Tenminste de vaten die niet goed gegist zijn is mijn korte ervaring.

Forum Lid
op 20 november 2018

@Nimrax, heb je destijds de C48 2 keer afgestookt en daarna door een koolstoffilter gehaald?
Ja, klopt helemaal. de 2e keer het distillaat zelfs met extra kraanwater erbij en dan 2e run , wederom langs koolstof filter. Terwijl de Alct Vodkastar (6 kg suiker) meteen in 1x goed was.

Forum Lid
op 20 november 2018

Oke, ja tweede stook doe ik ook minimaal 50% kraanwater erbij. Ik zal die Vodkaster ook nog eens proberen. Ik heb dat in het begin wel gedaan maar werd toen niks. Vast door onwetendheid c.q. ervaring. Bedankt voor de tip!

Forum Lid
op 20 november 2018

Ja man, graag gedaan. En vergeet Lummel’s tip niet: Als je echt wat lekkers wil, bestel dan het blauwe turbogist zakje bij stookwinkel.nl
Ik heb die ook getest en die overtreft de Vodkastar.

Forum Lid
op 20 november 2018

Al vaak gekeken maar telkens ‘out of stock’. Dus ja dat schiet ook niet op.

Admin
op 21 november 2018

Vrijdag zijn ze er weer ?

Forum Lid
op 21 november 2018

Toppie!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 20 november 2018

Wild vergisten gaat vanzelf als de temperatuur goed is .
I.d.d. Peren fijnstampen en lauwwater toevoegen .
mooiste is als ph rond 3,5 en 4 zit en
Temperatuur rond 22 gr of iets hoger is .

Je kunt ook even een giststarter maken .
Neem een paar peren stamp of snij die in stukken .
Wat vers spinazieblad bij buurtsuper halen .deze goed spoelen wrijf die wat kapot tussen handen .
Mik de perenprut met de spinazie in pot of grote maatbeker vul dit aan met lauw water 24 – 28 graden .
Laat dit een dag of 4 – 5 staan warm staan 22 gr of hoger en voeg het dan toe aan jou gist ton .

Forum Lid
op 20 november 2018

Ik heb ze gewoon neergezet,komt van zelf,zal bij kweeperen ook wel gebeuren maar om dat ze niet zo zoet zijn zal de opbrengst minder zijn.mijn druiven had ik geen suiker bij gedaan.van +-350 kg 82 ltr.van 40-42%

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 20 november 2018

Erik Als de wilde vergist goed loopt kun door een deel vocht uit te scheppen uit de gist ton dit met een witte bloem met hoog glutten gehalte en wat vers water kneden tot een deeg .afdekken met bak papier of geperforeerd folie
Dat laat je 48 uur rusten op kamer temperatuur .
Na 48 uur trek je de deegbol open en haal je het kleffe binnen hart eruit ( de buitenkant gooi je weg )
dat kleffe deel neem je een gelijk gewicht aan meel met weer wat lauw water en kneed opnieuw een bol hiervan . afdekken met bak papier of geperforeerd folie. en nu 24 u laten rusten . na 24 uur doe je hetzelfde . je neem het kleffe hart en weer met gelijk deel meel en wat water mengen afdekken . Na aantal uren zal het al rijzen .
Dan kun je het afdekken of inpakken in bakpapier en bewaren in koelkast . Je heb nu een gist wat je in stand kunt houden en geschikt is voor diverse doeleinden .

Forum Lid
op 21 november 2018

Ik heb het met opzet wild laten vergisten ,in de hoop dat als Adriana het drinkt ze nog wilder word.?

Forum Lid
op 21 november 2018

ach Chris jij raakt ook nooit jou wilde haren kwijt . ?

Forum Lid
op 21 november 2018

Een vos verliest zijn haren(ben kaal) maar niet zijn streken.zit lekker die vd.druiven te proeven op eiken en walnoten doppen,moet wel veel proeven,worden volgens mij twee flessen tja Adriana helpt mee keuren.als je het doet dan goed,ongeveer 80 flessen,als we ze met rust laten.???leven is hard voor de lever,heb een reserve gevraagd aan Sint en de Kerstman

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren