Bouwproject dubbelwandige bain-marie ketel

Geupdate op 18 mei 2019 in Mijn installatie
40 op 10 mei 2019

Goedenavond,

Zoals vermeld in mijn voorstel post ben ik bezig met een nieuwe ketel. Ik heb een dubbel wandige container van 80ltr. Ik wil de mantel gaan verwarmen met een 2500/3000W verwarmingselement en een vacuüm/drukventiel.
Er zit nu een plat deksel op welke ik wil uitbreiden met een bolvormige bovenzijde (drukketel oid) verder moeten daar op komen; een 4″ aansluiting voor kolom, mangat, diverse aansluitingen voor temp, drukventiel en misschien een zogeheten ‘steam wand’. Ook heb ik nog een motor liggen van een oude deegmachine, wellicht mooi om deze als mixer/agitator te installeren.

Aantal vragen van mijn kant:
– zou 3kw voldoende zijn om deze ketel op temperatuur te krijgen?
– op welke druk zouden de ventielen afgesteld moeten worden?
– hebben er leden ervaring met een ‘steam wand’
– mogelijke oplossing voor het monteren van de motor (mechanische/glijringafdichting)

(Ik probeer morgen wat foto’s bij te plaatsen, ik krijg steeds een foutmelding)

 
  • Geliked door
Antwoord
4 op 10 mei 2019

Geen ervaring, maar ik zag een goed idee voor een afdichting.

Neem een pijp van pakweg 15 mm buitendiameter en 13 mm binnendiameter en soldeer/las die op de binnenkant van de deksel. De onderkant van de pijp komt uit on der het laagste vloieistofniveau. Dan kun je daarin een staaf steken van pakweg 12,5 mm buitendoorsnee, die het roerelement aandrijft. Omdat de pijp onder het vloeistofniveau uitkomt, is de vloeistof zelf de afdichting. Althans: zolang de ketelinhoud niet onder grote druk komt te staan (en als het goed is, gebeurt dat niet). Simpeler kan niet.

Forum Lid
op 10 mei 2019

Geen ervaring, maar ik zag een goed idee voor een afdichting.

Neem een pijp van pakweg 15 mm buitendiameter en 13 mm binnendiameter en soldeer/las die op de binnenkant van de deksel. De onderkant van de pijp komt uit on der het laagste vloieistofniveau. Dan kun je daarin een staaf steken van pakweg 12,5 mm buitendoorsnee, die het roerelement aandrijft. Omdat de pijp onder het vloeistofniveau uitkomt, is de vloeistof zelf de afdichting. Althans: zolang de ketelinhoud niet onder grote druk komt te staan (en als het goed is, gebeurt dat niet). Simpeler kan niet.

Van Kees22

Ja zag zoiets eerder op homedistiller, denk alleen niet dat het echt een dampdichte verbinding is. Een klein beetje overdruk zal er altijd zijn. Zonde van de ‘damp’ 😉

Forum Lid
op 12 mei 2019

Het idee is van der wo, en volgens hem is het goed gasdicht. In principe heb je ook geen overdruk in de ketel, want de afvoer naar buiten is altijd open. Als dat niet zo is, heb je sowieso problemen!

Forum Lid
op 12 mei 2019

Bij een potstil zal dit idd verwaarloosbaar zijn. Maar bij meerdere platen of een grotere kolom heb je altijd enige vorm drukopbouw. De vraag is of het dan de weg van de minste weerstand via die motor opening zoekt of de kolom? Ik heb zijn post ook gezien, maar hij gebruikt hem alleen voor het maischen toch?

Forum Lid
op 12 mei 2019

De as van de motor heeft zit toch een een koker met seal en steunlager beneden en seal boven ?
Ik weet niet hoe lang de as is maar een lange vrije as gaat slingeren als de as gaat slingeren krijg je een probleem .
Distilleer ketels horen ook een druk ontlasting te hebben .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 10 mei 2019



  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 11 mei 2019

voor afdichting bij draaiende delen kun je simmeringen gebruiken .
Maar lastig om goede materiaal te vinden omdat je geen gewoon rubber kunt gebruiken
Hennep / wax afdichtingen zijn ook mogelijk maar vergen wel regelmatige vervanging .
3000 watt zou voldoende moeten wezen .
Betreft druk ontlasting ventiel 25 tot max 30 psi gebruiken

Forum Lid
op 12 mei 2019

Je hebt ook silicone keerkringen. Die worden meestal ook gebruikt bij zulke mixers in de voedingsindustrie.
3000 is zat. Zit je ook bijna aan je limiet betreft je 16a. Dus is eigen groep nodig.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
19 op 13 mei 2019

Ik vind de combinatie met stoominjectie wel leuk gevonden. Dan heb je een soort van inwendig bijvat. Maar dan moet je wel zeker weten dat je watermantel niet droogkookt of je moet heet water kunnen bijvullen. En dan schijnt ook een aparte truc te zijn, je kunt niet zo maar een plons koud water bijgieten.

Forum Lid
op 13 mei 2019

Die draad van shadylane op HD is trouwens heel informatief!! Daar is veel ervaring verzameld!

Forum Lid
op 13 mei 2019

Zullen zeker nog aparte trucjes moeten worden bedacht om het systeem goed te laten werken .
Stoom injectie kan zeer goed werken maar je moet straks in kolom flink terug koelen . een koude brug daar kan in ketel voor drukopbouw zorgen .
Daarnaast moet je ook erom denken dat je kook vocht niet te heet wordt .
Bij te hoge temperaturen gaan smaakstoffen achteruit .
En i.d.d. zoals Kees zegt het water niveau in mantel moet niet alleen continue zijn maar ook de temperatuur fluctuaties met bijvullen kunnen voor problemen zorgen .

Forum Lid
op 13 mei 2019

Zoals ik het begrijp zal de stoom in de mantel allereerst zijn warmte afgeven aan het grootste verschil, dus de mash, en daarna als condens weer opgewarmd worden door de heater. Naarmate het warmteverschil kleiner word zal er meer stoom daadwerkelijk in de mash gevoed worden. Dit is uiteraard alleen bedoeld om de mash op temperatuur te krijgen en niet om het ‘over’ te koken. Zelfde als dat je tijdens een striprun ook niet op vol vermogen blijft stoken de hele run.

Dat punt over het bijvullen is een goede. Volgens mij word er in dat soort systemen nooit bijgevuld dus zul je moeten beginnen met ‘genoeg’..
Voor het aflezen van de hoeveelheid water zit ik te denken aan een zelfde soort systeem als bij een koffiegamel, zo’n glazen buisje wat het vloeistof niveau weergeeft.

Forum Lid
op 13 mei 2019

Wat wil je met de ketel gaan maken voor drank ?
Een gesloten stoom spiraal voor opwarmen is dat niet handiger ?
Wanneer je stoom gaat injecteren in jou brouwbeslag of fruitpulp zal de stoom ook stoffen kunnen laten vrijkomen die je niet wil of andere stoffen ” verwateren ” in smaak .
Stoom extractie van stoffen is niet voor alles toepasbaar .
Je zal anders ook temperatuur meting mogelijk moeten maken in het kooknat.
En de druk in de gaten houden .
Overgang van water naar damp bij lagere temperatuur moet de druk ook lager liggen dan 1bar bij hogere druk wordt de overgang naar damp ook de temperatuur hoger .
De ketel is trouwens een prachtige basis om bijna professionele een au bain marie ketel te maken .
Een goede uitwisselbare hoed en kolom maken en je bent klaar .

Forum Lid
op 13 mei 2019

Ik ben vooral geïnteresseerd in het distilleren van AG recepten en het liefst destilleren ‘op de korrel’ vandaar deze keuzes. Ik denk dat stoom extractie iets anders is wat ik bedoel, ik heb het over stoom injectie onder lage druk, puur om de mash sneller op temperatuur te laten komen. Hierin verdun je enkel je mash iets met water. Er zijn meerdere artikelen over te vinden op HD en ook in de bierbrouwers wereld steeds vaker toegepast, over het vrijkomen van andere stoffen heb ik nog niets gelezen. In het volgende artikel staat het perfect beschreven, maar wel in het Engels: http://distillique.co.za/distilling_shop/articles/steam-wand-for-faster-bring-to-boils.html

Forum Lid
op 13 mei 2019

Voor het aflezen van de mash temperatuur is er al een thermowell voorzien. Ik was ook van plan om drukventielen te plaatsen, één in de mantel en een andere in de ketel zelf.

Forum Lid
op 13 mei 2019

Grote voordeel is snel opwarmen .
Er staat ook in stuk waarnaar je verwijst dat wanneer verdunnen problemen geeft aan de mash je beter een gesloten systeem kunt gebruiken .
Je zou smaak verlies inderdaad kunnen hebben
Je kunt ook voorverwarmen met een stoom dompelaar en zodra je bijna jou temperatuur hebt behaald ketel sluiten .
dus de stoom door gesloten leidingen sturen . (maar dan zit je met nog hogere druk .)
( dit word wel vaker ook industrieel gedaan )
je wil Stoom op lage druk gebruiken maar dat is niet zo makkelijk omdat je al met 1 atm druk te maken hebt .
Bij 1 atm gaat water over in stoom bij 100 gr C .
ja je verwarmt inderdaad sneller en zodra stoom in koudere mash komt gaat stoom weer over in water je zal dus ook jou lans veel oppervlakte moeten geven voor verdeling zodat je niet de 100gr op klein oppervlakte krijgt en daar de mash ” verkookt ”

Er is zeker van alles mogelijk om de knelpunten op te lossen .
het idee is prachtig
Maar ik denk dan ouder wets en ik vraag me af of je niet dingen omslachtig maakt en moeilijker controleerbaar maakt .
Je heb een prachtige ketel om een zogoed als professionele still van te maken .
Een goed regelbare hoog vermogen verwarming heb je au bain marie ook snel op temperatuur en zodra die daar is kun je met vermogens regelaar met weinig energie hem continu houden .
Een goed ingerichte kolom erop voor alcohol of een simpele hoed voor Whiskey’s , rum , au de vie .

Forum Lid
op 13 mei 2019

Altijd leuk om te experimenteren toch, en aangezien het modulair blijft kan ik de steam wand altijd achterwegen laten 😉

Wat had jij in gedachte vwb hoog vermogen verwarming Robbert?

Forum Lid
op 13 mei 2019

Er zijn Keramische patroon elementen die grotere capaciteit leveren .
Met 3 kleine of 5 elementen onderin bouwen met totaal van 3200 Watt kun je die ketel snel op temperatuur hebben.

Ja experimenteren is leuk ben ik met jou eens maar waarom proberen opnieuw het wiel uit te vinden als oude systemen bewezen goed werken ?

Forum Lid
op 13 mei 2019

Ik zie dat mijn vraag over de verwarmings elementen niet hieronder is gekomen..

Die andere discussie gaan we vast niet uitkomen Robbert 😉 ik denk dat het een goede aanvulling is die niet heel moeilijk te incorpereren is in mijn ontwerp, daarom. En als we allemaal op een t500 dezelfde recepten stoken is er ook niks meer aan toch 😉

Forum Lid
op 13 mei 2019

Ik weet zeker dat er heel wat zelfbouw ketels beter zijn dan T500 en grainfather .
en daarnaast betrouwbaarder .
Zelf paar grainfathers van ongeveer 3 j naar oud ijzer gebracht vanwege de defecten en na contact gehad te hebben met still spirit en ook wat info van ze heb thuis gestuurd gekregen te hebben ben ik niet echt onder de indruk van dat product .

Forum Lid
op 13 mei 2019
Ik ben vooral geïnteresseerd in het distilleren van AG recepten en het liefst destilleren ‘op de korrel’ vandaar deze keuzes. Ik denk dat stoomextractie iets anders is wat ik bedoel, ik heb het over stoominjectie onder lage druk, puur om de mash sneller op temperatuur te laten komen. Hierin verdun je enkel je mash iets met water. Er zijn meerdere artikelen over te vinden op HD en ook in de bierbrouwers wereld steeds vaker toegepast, over het vrijkomen van andere stoffen heb ik nog niets gelezen. In het volgende artikel staat het perfect beschreven, maar wel in het Engels: http://distillique.co.za/distilling_shop/articles/steam-wand-for-faster-bring-to-boils.html Van Melmoth

Ik destilleer ook op de korrel: met dun sap in de ketel en prut in het bijvat. Daarbij wordt niet alleen water en warmte, maar ook alcohol naar het bijvat overgebracht.

En bijvoorbeeld zware en dikke prut in het bijvat en water in de ketel zodat aanbranden voorkomen wordt. In dat geval worden water, warmte en werveling overgebracht, maar niet onder druk. Nou ja: 20 cm prutdruk, hoogstens.

Leuk stuk, trouwens.

Forum Lid
op 13 mei 2019

Heb je daar een afbeelding of tekening van Kees ik volg je even niet haha zal het tijdstip zijn

Forum Lid
op 13 mei 2019

Ja, en de consumptie natuurlijk. 😉 Heb ik ook!

Een ketel van 10 liter (met water of wijn) en een bijvat van 10 liter (met dikke prut).

Dat is dus een heel ander systeem dan jij wilt bouwen. Maar er zijn wel wat raakpunten en overeenkomsten.

 

Forum Lid
op 13 mei 2019

In modeltekening:

Forum Lid
op 14 mei 2019

Ja idd en heel ander idee, maar wel een leuke setup! Dat bijvat werkt als een soort thumper toch?

Forum Lid
op 14 mei 2019

Melmoth , het werken met secondaire ( thumper ) of ook met nog 3th kan op diverse manieren.
Maar Verwar niet een secondair met Rectifier ketel , cleaner vat ,charantaise ketel of dry still . Dat zijn toch iets andere inrichtingen .

Forum Lid
op 14 mei 2019

In de VSvA wordt het ding thumper genoemd, omdat hij een stampend geluid maakt. Ook wel doubler, omdat je bij goed gebruik een tweede destillatie kunt bereiken.

Ik gebruik hem voor van alles: op dit moment staan ze samen 15 liter stookwijn te strippen. Ook voor graan- en fruitmassa’s: sap in de ketel, dikke prut in het bijvat. Of om Geist te maken: alcohol in de ketel, smaakmakers in het bijvat.

Ik zag een constructie met een derde vat voor het maken van rum: wijn in de ketel, ruwstook of lage stook in het eerste vat en hoge stook in het tweede.

Forum Lid
op 14 mei 2019

In mijn oude manuals noemen ze de thumper een secondair vat .
Fransen en Canadezen gebruiken de naam doubleur.
Ik heb met 3 vaten en rectificeer vat wel gewerkt in distilleerderijen waar ik heb stage en vakantie werk gedaan .
Ook met dry stills ,charantaise ketels en cleaner ketels werkten we mee .
Ik hou uit gewoonte de oude namen uit de manuals en leerboeken aan uit die tijd die ik ook nog heb liggen .
Ook de bouw tekeningen heb ik nog van diverse ketels.
Rum stook over 3 ketels wordt veel gebruikt o.a. door meneer Bacardi .
Ik heb ook boekel uit 1740 die de rum stook op Barbados beschrijven tot in details met tekeningen en originele recepten .
Van origine gebruikte men potstills van 1m 30 hoog en 80 cm doorsnee met een platte kop / hoed en spiraal koelers van 14′ tot 21 foot in houten tonnen .
er zijn kleine distilleerderijen die nig steeds op deze methode stoken

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 13 mei 2019

Wat is het voordeel van deze elementen t.o.v. één buiselement van 3,5kW?

Forum Lid
op 13 mei 2019

Wanneer je meerdere elementen rondom kun monteren krijg je betere warmte verdeling .
En ze zullen een snellere reactie tijd hebben dan 1 grote .

Forum Lid
op 14 mei 2019

En je kunt ermee schakelen: in serie of parallel. En dan een, twee of meer aanzetten.

Forum Lid
op 14 mei 2019

Oh, om op je vraag op HD terug te komen: ik heb een grote ketel met twee elementen: een van 2,3 en een van 3,2 kW. Parallel dus 5,5 kW. Dan doe ik de stekker van het ene in het contact voor de wasmachine en de stekker van het andere element in een andere groep. Ik weet niet zeker of dat wel mag, maar het werkt.

Als de zaak op temperatuur is, doe ik een van de twee uit of ik schakel ze in serie. Dan kan ik langzaam stoken op 1,3 kW.

Forum Lid
op 14 mei 2019

Officieel mag het niet maar het werkt .
Je kunt ook een 380 groep gebruiken en daarin over 2 fase verdelen .
ik haal het zo uit halyester kast in mijn werkplaats .

Forum Lid
op 14 mei 2019

Nou ja, het enige gezamenlijke draadje is dat van de aarde en dat wordt alleen gebruikt als er toch al iets fout is. En de aarde is sowieso gemeenschappelijk.

Als ik ze in serie schakel, trekken ze maar 1,3 W en dat kan best op één groep.

Forum Lid
op 14 mei 2019

moderne 16 Ah x 240 V = 3840 W

Forum Lid
op 17 mei 2019

Ooohjeeh.. stop effe, nu het nog kan.. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 14 mei 2019
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 17 mei 2019

Ooohjeeh.. stop effe, nu het nog kan.. blijf effe normaal doen..

de bedrading is ook uitgelegd voor het vermogen.. daarom kan die grappige burgemeesters uit Adam niet alle autoladers in de stad aan laten gaan om 18:00..

dan branden de kabels onder de weg uit..

wat je bedenkt kan wel maar is er niet voorbedacht.. zeker niet als je regelmatig piek vermogens gaat vragen uit je meterkast van je poppenhuis…  

 

Forum Lid
op 17 mei 2019

we zitten nu op 230 V engeland op 240 .V
Ze denken erover om toch in toekomst naar 240 te gaan ook hier in Nederland
ik denk dat met wat ze willen betreft overgang naar elektrisch rijden en wonen nog heel wat problemen komt met wat in oude huizen en onder de straat ligt .
( ik heb mijn werkplaats en kassen over verdeelkasten 380 V lopen 35 Ah hoofdzekeringen . ik betaal iets meer ik heb netverzwaring )

Forum Lid
op 18 mei 2019

@kusleon: het is niet de burgemeester die Amsterdam uitlaatgasvrij wilde maken, het was een wethoudster, Sharon Dijksma. Niet de slimste, als je het mij vraagt.

Maar om terug te komen op het onderwerp: ik sloot een element, 3,2 kW, aan op een groep en een, 2,3 kW, op een andere groep. Dat ging zonder problemen, al werd een kabel wel iets warm.

Aansluiten op sterkstroom gaat vast ook wel, maar dat heb ik niet.

Overigens wel een aardige spreuk. Vroeger werd er over een kamerlid gezegd: “Niet gehinderd door enige kennis voerde hij het hoogste woord.” Mijn vader zei vaak: “Jij praat naar dat je verstand hebt.” (Vergetend dat ik mijn verstand van hem had.)

Maar dit is allemaal buiten de orde.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren