Daar is ze dan: 2.5 liter alquitara!

Geupdate op 18 juni 2020 in Stookforum
59 op 6 maart 2020

Net de post man. Ze is er eindelijk.

Ik was alweer geschrokken want er is 1.1 ingestanst. Dus ik Jan gauw appen of het wel klopte. Dit blijkt het serie nummer te zijn dus ik de hoed er af en er 2.5 liter water in gegooid, nou dan zit hij tjok vol. Dus echt tiney. Effectief kan er dus maar 1.6 liter is wil je het rooster ook kunnen gebruiken dit klopt bij het 2/3 principe. Jan bedankt hij komt eerst op de kast. Mooie dame.

• Geliked door
  • Ton
  • Alchemist
Antwoord
2 op 6 maart 2020

Ik heb het nog even nagekeken, in een een 1 liter staat een 6 gestanst, en een ander weer 1B heeft dus niks met de inhoud te maken. 

Ze vallen inderdaad wat krap uit, maar als je de teflontape gebruikt kun je ze goed vullen. Tijdens de stook neemt het volume weer af 😉

Ben zo benieuwd wie na Robbert de aftrap doet voor het eerstvolgende Tiny Project!

Forum Lid
op 6 maart 2020

Wel even rekening houden met het uitzetten van vloeistof bij verhitting! Ik had laatst precies geluk bij een 2-L Erlenmeijer. Daar was goed te zien hoe het net aan goed ging!

Forum Lid
op 8 maart 2020

Ja kees ik begin eerst met een kleine 2 liter en rustig opschroeven. Duurt nog een weekje maar dan ga ik er mee spelen. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 6 maart 2020

bij mij is ie ook binnen, mooi he. ehm hoe zit het ook al weer met schoon stoken?

eerste keer water met schoonmaak azijn 1:1

dan stook met alcohol max 40% toch?

Forum Lid
op 6 maart 2020

Water met azijn of citroenzuur . Daarna spoelen met helder water .
Afdichten rand kan met wat teflon tape.

In algemeen is wel advies om rond 40% sterkte te blijven met vulling

Forum Lid
op 8 maart 2020

Mooi keteltje Murmillo , klein maar fijn👍

Forum Lid
op 8 maart 2020

Dank ton, wil hier eens wat mee spelen in de koude regen achtige maanden. Nog meer ervaring opdoen.

Forum Lid
op 8 maart 2020

Geweldig ja, zie het resultaat hier wel verschijnen 👍

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 8 maart 2020

mijne 2.5l is ook besteld dan is de verzameling bijna kompleet 
alquitara T500 met reflux en copperdome alambic en 2x smartstill
3 x vermogensregelaar 
fruitmolen
hopspider
2000l in totaal vergistingsvaten
dubbele bodem voor de T500
enz. enz.

het begint al te tellen

gr erik

Forum Lid
op 9 maart 2020

Tis een hobby met hoog risico op verdere aankopen idd :-)))

Forum Lid
op 9 maart 2020

Beter dan in de kroeg hangen en gokkast mesten .DeWitteLinde

Forum Lid
op 9 maart 2020

ach jongens wie weet wat ik volgend jaar weer koop en zo doen we weer verder en ok ik heb 2 gokkasten in mijn mancave hangen

Forum Lid
op 10 maart 2020

Mooie verzameling!! Heb mijn alquitara van 5 liter ook op het moment. Nu de juiste aansluitingen zoeken voor hem op een kraan te monteren en starten maar!

Forum Lid
op 11 maart 2020

Goed bezig allemaal. Ik ga as weekend spelen met de Alquitara. Eens een paar flessen rose er door halen. 🙂 Maar eerst deze vakantie goed afsluiten in Duitsland.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 11 maart 2020

Veel plezier met de Alquitaras!

Als er nog liefhebbers zijn, ik kan ze deze week nog opsturen. Vanaf maandag ben ik een tijdje weg.

Forum Lid
op 11 maart 2020

Ook fijne vakantie!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 11 maart 2020

ik heb juist een update van de dokter gehad ! alles in het bloed ok pijn in de rug is van het hoesten zo alles de pot op ik ga morgen inkopen en stoken  en ik wil mijn nieuw keteltje uit proberen

gr erik

Forum Lid
op 11 maart 2020

Goed nieuws Erik . 👍
Ik heb hier toevallig net cocos melk en tamarinde meegenomen voor een tiny filmpje die eraan komt .

Forum Lid
op 11 maart 2020

Fijn te horen Erik👍komt goed zo te horen . Positief bezig zijn is een sneller herstel, stookse van de week en maak er wat lekkers van.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 18 maart 2020

Afgelopen zondag en maandag veel plezier gehad met mini alquitara. 3 flessen oude rose opgestookt en Robbert zijn eerste citrus brandy nagemaakt. Het is een heerlijk drankje. Hier wat foto’s van mijn leuke zondag middag en maandag avond. Dank Robbert voor de tips! Nick voor het gezellige delen van onze hobby. 

Enjoy.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 30 maart 2020

Mijn keteltje komt morgen binnen. Tijd om wat te gaan spelen. De filmpjes van Robbert geven veel inspiratie.

Forum Lid
op 31 maart 2020

Leuk gercok.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 30 maart 2020

@GercoK mooi dat mijn filmpjes inspiratie geven .
Leuk dat je ook met de alquitara aan de gang gaat .
Je zal zien het maken van een heerlijke drank is niet moeilijk .
Van het maken van iets zo simpel als een whiskey tot zeer luxe ingewikkelde likeuren als de inspiratie er is is alles mogelijk .

voor mijn volgende filmpje staan de kruiden en vruchten al te trekken .
Een leuke uitdaging voor mensen die ambachtelijke ouderwetse drank willen maken .

Zie of je de ingrediënten kunt herkennen alvast .

Forum Lid
op 31 maart 2020

Ik zie veel dat onbekend is. Jeneverbes zie ik wel ronddobberen. Ik ga maar eens beginnen met de vijgenlikeur. Ik ben benieuwd naar het volgende Tiny filmpje.

Forum Lid
op 31 maart 2020

Ziet er goed uit,ik denk dat hel wel wat lekkers wordt.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 31 maart 2020

Keteltje is binnen. Dank Jan voor de supersnelle service. Morgen schoonstoken en spullen kopen voor de vijgenlikeur. Heb er zin in.

Forum Lid
op 31 maart 2020

Prachtig! Ben er gek op.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 31 maart 2020

Veel plezier ermee! 

Er zijn er nog een paar, dus als er nog mensen mee willen doen met Robbert Tiny Projects, laat maar weten!

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 2 april 2020

Vandaag de eerste stook met de Alquitara. Een pruimenjenever, 42% opnieuw stoken. Heb de eerste keer geen goede cut’s gemaakt en nu opnieuw. Wat mij opvalt is dat de temperatuur van de alcohol bij uitstromen best hoog is. Die krijg ik niet naar beneden. Hij is ongeveer 30 graden. Ik stook met een klein spiritusbrandertje van een fonduestel. Heeft iemand een idee?

Verder vergeten om er kooksteentjes in te doen. Dat is ook geen winnaar. Moest de boel opnieuw opstarten omdat de spiritus op was en dan krijg je de gebruikelijke kookvertraging, met een spuigend keteltje tot gevolg. Dom, maar die steentjes vergeet ik nooit meer. 

De ketel is een leuk stukje speelgoed, waar veel mee te leren valt.

Volgende keer meer hierover

Forum Lid
op 2 april 2020

Spugen kam te veel eiwitten wezen of te veel vulling .
Om jou uitstoom lager in tempetatuur te krijgen moet je het koelwater wat sneller laten rond stromen .
Koel water moet min 20 graden wezen en maximaal 40 in de bak .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 2 april 2020

Hé Robbert. De ketel was niet te vol en eiwitten zaten er zeker niet meer in. De stookwijn was een 42% eerste stook van pruimen, zonder toevoegingen. Ik had vroeger in het lab ook wel eens een kookvertraging, zeker wanneer je water voor een tweede keer wilt koken. Kooksteentjes zijn dan wondermiddelen. Ook kwa koelwater was het verder dik in orde. Instroomtemp 16 graden, uitstroom max 21. De alcoholtemp bij de uitstroom was ongeveer 28-31 graden, wat aan de hoge kant, maar nog steeds niet echt een probleem. Wel een leuk keteltje om verder mee te gaan. Ik volg je op de voet 

Forum Lid
op 2 april 2020

Kooksteentje hoort standaard erbij ja .
Dat hoeft dacht ik niet vermeld meer 😂 .
Krullen van latoen koper kan ook .

Iets sneller koelwater laten circuleren zal uitstroom koeler maken . Maar het mag inderdaad wel rond 30 zijn . Als maar gelijk in opvang beker wat meteen wat koelt . Zonde als iets teveel verdampt .
Alquitara is gewoon leuk en je kunt er meer mee dan meeste verwachten

Forum Lid
op 2 april 2020

Dat van die kooksteentjes, natuurlijk hoef je dat niet uit te leggen. De koffie was nog niet helemaal goed in het lichaam verdeeld deze ochtend toen de ketel aanging. Morgen nog een lading en het bekerglas in het ijs. Verdampen is inderdaad zonde. Veel tijd om te spelen deze dagen.

Forum Lid
op 2 april 2020

Ik heb nog aantal liter alcohol staan dus binnenkort komen er nog paar filmpjes aan .

Forum Lid
op 4 april 2020

Gercok, ik leer zoveel van dit keteltje, daar kan niks tegen op. Ik wil over een poos de grote variant.  Wat mijn grootste les is, geduld, rustig stoken. 😉

Forum Lid
op 20 april 2020

Murmillo, ik zag dat je op een elektrisch plaatje stookt, heeft dat ding niet een thermostaat ? zo ja dan staat hij toch te pendelen? Ik zoek een plaatje zonder thermostaat zodat ik op vermogen kan regelen….

Forum Lid
op 20 april 2020

Klopt, ik heb te weinig onderzoek gedaan les. Hij gaat aan uit aan uit. Best wel irritant, maar qua werking maakt het echt niks uit. Keteltje gaat onverstoorbaar door. Als je een plaatje vind die op vermogen gaat houd ik me aanbevolen. Ik ga volgende week eens een vermogens regelaar er tussen zetten. Zit nog op kruiden te wachten. Het is wel ideaal hoor dit formaat om lekker binnenhuis mee te spelen. 

Forum Lid
op 21 april 2020

@Murmillo: Plaatje vol zetten en met een vermogensregelaar terug draaien. Dan schakelt de thermostaat niet, tenminste niet wanneer je niet op volvermogen stookt.

Forum Lid
op 21 april 2020

Gercok, dat was inderdaad ook mijn idee. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 21 april 2020

Heb er ook eentje besteld bij Jan…2,5 liter,  mooi voor kleine batches en voor bijzondere dingen….

Forum Lid
op 21 april 2020

Leuk les! Nu kun je ook aan de keukentafel/aanrecht uit de voeten. Super!!

Forum Lid
op 22 april 2020

je wil niet weten wat er hier op de keuken tafel gebeurt….

Forum Lid
op 22 april 2020

Haha! Toppie

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 21 april 2020

Yes…. hij is binnen. Wat een machtig mooi ding. !!

Jan bedankt voor de snelle service.. helemaal top!!

Admin
op 21 april 2020

Heel veel succes er mee! Er gaan hier nog hele mooie creaties verschijnen. Echt heel gaaf allemaal!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 21 april 2020

Als mensen recepten van de tiny’ s volgen de eerst volgende bevat slechts 2 kruiden ( gentiaan en sumak )en een paar fruitjes van de ah en is zeer zomers.

Forum Lid
op 22 april 2020

Top! Ga ik die kruiden vast  inslaan. Ben benieuwd. 

Forum Lid
op 22 april 2020

Robbert, Sumak is dat die poeder die je bij de supermarkt in het kruidenrek vind?

En Gentiaan waar kan ik dat vinden? (ken het alleen als bloem)

Forum Lid
op 22 april 2020

Gentiaan is te krijgen bij pit en pit en bij sommige toko’s , is een sumak besje of vermalen besje . Volgens mij is het ook bij toko te koop maar ook bij sommige ruim gesorteerde supermarkten is het ook te krijgen .
Grof gemalen bruinrode poeder.

Forum Lid
op 22 april 2020

ja die bedoelde ik .. ligt bij appie in het schap.. hoeveel ben ik nodig? ik moet het namelijk laten bezorgen want ik kom nu niet in de supermarkt.. bij pit ben ik vaste klant dus ga daar ff kijken…

Forum Lid
op 22 april 2020

Voor eerst komende recept is gentiaan 2 gram per liter en sumak 3 gr per liter .

(In Recept erna zit ook sumak maar ook rozenblad , peppermunt en hybiscus ) 😋😋😋

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 22 april 2020

Vandaag die kleine schoongemaakt. In het deel waar al die gaatjes zitten zag ik een pluisje, dat wilde ik verwijderen en toen lag mijn vinger open… Dat pluisje bleek een stukje staalwol te zijn en dat zat vast in een flinke braam. nader onderzoek leerde dat er een stuk of 10 bramen aan de boorgaten zaten. Ik heb ze  verwijdert met een groter boortje…

Toen de zaak doorgeblazen met water en citroenzuur. Ik had nog een paar liter wijn staan van vorig jaar en dat ik de ketel gekiept.De vermogensregelaar aangesloten, Tijdens het opwarmen op vol vermogen (6,5 A) staat hij te pendelen als een malle. Toen de eerste druppels kwamen regelde ik hem terug naar 2 A. Pendelen was over en hij verwarmde constant. Bij mij was de temp. van het destillaat ook rond de 29 graden. Water in de bak was 26 graden.

Opbrengst ongeveer een halve liter van 65 %. 

Morgen verdunnen tot ongeveer 25 of 30 % en dan weer opnieuw stoken.. kieken wat wordt…

Ik ben nu al verliefd op dat kleine ding…..

Forum Lid
op 22 april 2020

Leuk te horen dat je ook de alquitara begint te waarderen .
Tiny 9 en 10 zijn al gemaakt alleen filmpjes nog niet klaar .
Heerlijke frisse zomerse drankjes om ook de vrouw , vriendin , vriend , slaaf , meesterof meesteres mee te verwennen .

Forum Lid
op 22 april 2020

ik zal ze allemaal verwennen Robbert🤣

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 22 april 2020

Sumak en gentiaan .
Diverse van de kruiden gebruikt in de tiny’s tot nu toe zullen zeker vaker in verschillende komende recepten terug komen .

Forum Lid
op 22 april 2020

Besteld!

Forum Lid
op 23 april 2020

Waar dan?

Forum Lid
op 23 april 2020

Pt&pit en de tuinen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord