Even voorstellen

Geupdate 1 dag geleden in Stookforum
16 5 dagen geleden

Hallo graag wil ik mij even voorstellen mijn naam is Sjaak en woon in Well noord limburg

circa 25 jaar geleden heb ik eens geprobeerd wijn te maken maar dit liep op niets uit, niet te zuipen die bocht.

Hiervoor kon ik maar 1 oplossing bedenken en heb toen van een koffie pergulator een stookketel gebouwd.

Resultaat was niet slecht totdat ik in de garage kwam en de ketel  in de fik ging , was er net op tijd bij.

Nu toch maar weer eens opnieuw opnieuw begonnen en weer een ketel gebouwd van een koffie boiler 10 liter rvs met een koperen kolom van 28 mm en 40 cm hoog.

Veel oude wijn die ik links en rechts verzamelde verstookt tot een lekker borreltje.

Mijn laatste aanwinst is een 5 ltr alambiek die ik gebruikt gekocht heb, hiermee ver stook ik nu verschillende stookwijnen van fruit.

Graag wil ik ook likeurtjes gaan maken en hiervoor wil ik nu neutrale alcohol stoken, daarvoor heb ik nu een suikermash gemaakt van 6 kg suiker en 25 ltr water en deze opgestart met een turbogist.

Nu wil de gisting niet echt opgang komen, geen belletjes te zien, maar ruikt wel iets naar vergisting.

wat heb ik fout gedaan, ben begonnen met suiker op te lossen en circa 15 min tegen de kook aan gehouden, aflaten koelen tot 20 gr en een giststarter gemaakt van 100 cc suikerwater, giststarter en turbogist

graag tips.

groetjes Sjaak

• Geliked door
Antwoord
0 5 dagen geleden

Welkom, we hebben een speciaal voorstel topic. Anyway…. welkom

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 5 dagen geleden

Hoi Sjaak, 

Welkom op het forum, als je het over belletjes hebt kijk je dan naar de vloeistof of het waterslot?

Waterslot kan bedrieglijk zijn als het vat doet lekken.

De turbogist ben ik niet zo bekend mee zelf, maar de hoeveelheden die je gebruikt hebt (~240 gram suiker per liter water) heb ik hier staan te vergisten met bakkersgist.

Heeft de turbogist geen aparte voeding nodig? Heb zelf een pakje sinaasappelsap zonder conserveringsmiddelen toegevoegd, nog iets uit de tijd van m’n opa.

Wat ik zelf nog gedaan heb is citroenzuur toegevoegd aan de suiker tijdens het koken of verwarmen, dit zou moeten zorgen voor een omzetting richting invertsuiker. Heb citroensap uit zo’n geel flesje gebruikt en ook citroenzuur poeder van de toko, beide werken tot nu toe.

Hoe lang is het bezig?

Even verder, een alambiek is niet bedoeld om zuivere alcohol te maken, laag scheidingsvermogen wat voor sommige soorten drank gewenst is. Twee keer overhalen kom je sowieso te doen, let wel dat bij de 2e overhaal het alcoholpercentage kleiner is dan 40% uit veiligheidsoverwegingen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 4 dagen geleden

Gooi er even een oude boterham bij  of een blikje tomatensaus, en je hebt gistvoeding . Verder als het bruist,  lekt je vat misschien. Turbo of andere gist, het is allemaal Sacharomyces. De ene stam wat vlugger, de andere meer fruitig, weer andere met aardsmaken. Grondstof bepaalt vaak de smaak. Turbogist is voor een suikerwash vaak leuk voor het hoge alcohol percentage, en de snelheid, maar bakkersgist is goedkoop,heeft wel wat tijd nodig , en geeft zelden extra problemen. Gistvoeding is vaak belangrijk, je giststarter heeft namelijk bij het vermeerderen , al veel van je starter verbruikt.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 4 dagen geleden

Sorry voor mijn manieren.

Welkom Sjaak. 

Forum Lid
4 dagen geleden

Welkom Sjaak.ik vind het leuk dat er een stoker in de buurt bij komt,ik woon zelf in Blerick.je kunt met een aansteker boven je stookwijn controleren gaat hij uit of flakkerd de vlam,dan staat het te vergisten.gr.Chris

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 4 dagen geleden

Welkom Sjaak. 

De meeste turbogisten zijn supersimpel. Gewoon 6/8 kilo suiker in een ton gooien. Ik pak dan meestal 10 liter heet water uit de kraan en los daar de suiker mee op. Aanvullen met 11 liter koud water en je zit rond de 30 graden ( tussen 25 en 35 graden is altijd goed) Turbogist erdoor roeren en vat goed afsluiten. Dat werkt altijd. Kouder vergisten zoals jij met 20 graden duurt een heel stuk langer. Kwaliteit wordt er wel wat beter van, zegt de theorie, maar of het nou echt te proeven is met suiker…

Forum Lid
4 dagen geleden

Dankjewel allemaal voor jullie tips, vanavond maar wat tomaten puree erbij en lekker inpakken in de elektrische deken.

Forum Lid
4 dagen geleden

Bij mij staat 430 kg kersen lekker buiten in de zon,dat gaat prima ik gebruik alleen natte bakkersgist.staat ook 80 ltr.mais zo te vergisten.fruit is in onze buurt makkelijk en goedkoop aan te komen.waarom geen fruit?

Forum Lid
4 dagen geleden

Tomatenpuree en elektrische deken lijkt me ook allemaal overbodig. Gewoon laten staan.

wat staat op de gebruiksaanwijzing van de gist te lezen? Volgens mij wordt deze vaak niet gelezen gezien het aantal topics over gist. En turbo lukt notabene altijd. 

Dus geen 25 liter gebruiken maar 21 liter en daar 6 tot 8 kilo suiker bijvoegen en dan heb je na 3 tot 5 dagen ongeveer 25 liter stookwijn hoe meer suiker hoe hoger percentage maar dat duurt wat langer. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 4 dagen geleden

Starttemperatuur van 20° is aan de lage kant en een giststarter is niet nodig bij turbogist. Je gist zal de 6kg suiker zeker tegenkomen in het volume van 25 liter. Indien de vergisting nog niet goed is opgestart, stel ik voor dat je alles eens goed doorroert en zorgt dat er wat extra zuurstof toegevoegd wordt. Zorg er ook voor dat de temperatuur niet verder zakt. Na 12 tot 24u zal je meer CO2 zien ontstaan. Welke gist heb je gebruikt? In het vervolg starttemperatuur van 28° nemen. Met turbogist moet je ervoor zorgen dat het gistingsproces geen weken duurt.

Forum Lid
4 dagen geleden

Turbogist, helaas van de concurrent, was nog niet bekend met dit forum en winkel

Forum Lid
4 dagen geleden

Dan kan ik je vertellen dat je nu goed zit.

Forum Lid
3 dagen geleden

heb inderdaad al veel gelezen op dit forum en vindt het ook zeer interessant, alles komt op tafel en wordt besproken.

Hulp wordt direct geboden, een echte aanrader voor beginnelingen

Forum Lid
3 dagen geleden

Sjaak ik stook ongeveer 15 16 jr.het verveeld nooit.stook zelfs nog als ik op vacantie ben in Roemenie,maar dan op hout.het inderdaad een heel leuk forum de hulp komt altijd.we zijn niet zo formeel jennen elkaar ook wel maar het is een grote fam.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 2 dagen geleden

Sjaak, giststarter is bij turbogist niet nodig even als gist voeding. Dat zit allemaal in het pakje.

Probeer de temp. tussen de 25 en 30 graden te houden. Controleer of je vat goed dicht is en hou even een aansteker  boven je mash zoals Chris ook al zei…

3 tot 5 dagen is mij nog nooit gelukt duurt minstens een week… 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 1 dag geleden

Heb ook net weer een suikerwash klaar om vanavond gestookt te worden met mijn T-500. Liter of 10 goed heet water. Daar 7,5 kilo suiker toegevoegd en alles laten oplossen. Dit aangevuld met koud water tot 25 liter. De temp. zit dan zo rond de 25-30 graden. Zakje Pure turbo gist van Still-Spirits rustig over de wasch verdelen en dit een half uurtje laten staan. Je zult zien dat het een dikker schuim/koek laag wordt. Daarna alles goed door de wash roeren en je deksel met waterslot erop. Mijn start sg is dan altijd 1110 en als hij klaar is na een week in de bijkeuken is het sg 980. met de vinometer meet ik dan 17,5% wil ik het snel kunnen afstoken doe ik er Still-Spirits klaar middel doorheen. Klaart binnen 24 uur tot kraakheldere wash. Hopelijk heb je wat aan deze info. succes. Groet Maurice

• Geliked door
Antwoord
Annuleren