Fermentis gedroogde gist SafSpirit C-70

Geupdate op 22 oktober 2020 in Gist vragen
53 op 17 mei 2020

Bovenstaande gist heeft als advies 30 tot 50 gr per HL.

dat is toch aanzienlijk minder dan wat ik gedacht zou hebben.

met gewone droge gist lees ik overal rond de 70 gram per 25 liter.

De Fermentis komt met een batch van 25 lite uit op acht tot dertien gram per batch van vijfentwintig liters.

de cijfers doen het helaas ineens niet meer.

• Geliked door
Antwoord
0 op 17 mei 2020

Dat zijn de minimale hoeveelheden, gebruik gewoon het dubbele 25 gram/25 liter.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 17 mei 2020

Is gevoelsmatig nog weinig.

maar ik wil het liefste geen stress gist.

Maar ik zal het dubbele aanhouden

Forum Lid
op 17 mei 2020

Je kunt inderdaad beter zoals Gompie zegt min 2 x aanhouden voor betere start .
Maar zou je nog iets hoger zitten is geen probleem .
Pas bij ruim 4 x voorgeschreven hoeveelheid heb je een over pitch .

Forum Lid
op 17 mei 2020

Dat ga ik ook doen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 18 mei 2020

De 70 gram die je overal lees welke gist is dat, vaak hebben ze het over bakkersgist. Bakkersgist wordt veel gebruikt maar is niet ontwikkeld om alcohol mee te maken maar om mee te bakken. De fabrikant van deze specifieke alcohol gist zal het best wel weten, en zet dit op de verpakking. Maar ik gebruik ook altijd voldoende gist en maak ook een giststarter(ook bij bakkersgist).

Forum Lid
op 18 mei 2020

Dat is bakkersgist.
Maar ik maak altijd een gist starter. Ook bij mijn broden. Dan weet ik zeker dat de gist werkt

Forum Lid
op 18 mei 2020

Bakkersgist is van oorsprong trouwens een biergist
en zo ook ontwikkelent maar omdat het zulke uitstekend werkte in bakkers producten is het in de laat 1800 ‘ algemeen goed is geworden bij bakkers .

Forum Lid
op 18 mei 2020

In de vroege stookboeken wordt voor de natte gist een pond op 50 liter en 250 gram droog op 50 l voorgeschreven .
Door verbetering ishet lager nu .
Fabrikant en gaan uit van min hoeveelheid onder hun eigen lab en conditie s .
In praktijk kunnen thuis brouwers en stokers daar niet aan voldoen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 19 mei 2020

ik ben nu 2 weken hiermee aan het vergisten. 13 gram op 25 liter met een gram gistvoeding. De snelheid van vergisting kan ik nog niet goed beoordelen aangezien ik op een lagere temperatuur vergist. (mijn verwarmingsbelt is nog niet binnen. Vergisting gaat in vergelijking met turbo gist erg rustig. ik heb 6 kg suiker gebruikt.

Forum Lid
op 19 mei 2020

Ja klopt het is rustiger en natuurlijkere dan de turbo’s .
Maar je zal zien dan je met fermentis ook veel fijnere alcohol krijgt .

Forum Lid
op 22 mei 2020

ik ben nu 2 weken hiermee aan het vergisten. 13 gram op 25 liter met een gram gistvoeding. De snelheid van vergisting kan ik nog niet goed beoordelen aangezien ik op een lagere temperatuur vergist. (mijn verwarmingsbelt is nog niet binnen. Vergisting gaat in vergelijking met turbo gist erg rustig. ik heb 6 kg suiker gebruikt.

Van wilfred

Ik doe 30 gram op 27 liter.

ik hoop 21 a 22 ltr stookwijn over te houden,

Forum Lid
op 23 mei 2020

waarom overdoseren? heb je het al eens geprobeerd met de aanbevolen hoeveelheid? uiteraard wel met de gistvoeding erbij.

Forum Lid
op 23 mei 2020

Ivm de opmerkingen van Robbert,..

beter een vlottere start dan een stress gist

Forum Lid
op 24 mei 2020

Een hogere pitch dus meer cellen aanwezig geeft vlotter starten gist zal sneller door zuurstof heen wezen waardoor het in de anearobe toestand komt en ethyl zal produceren .
In lagere pitch zal gist eerst langere tijd earobe zijn knop vormen voor deling en hierbij vormt het nagenoeg geen alcohol maar meer bijproducten .
Gist moet meer tegelijk doen dus stress en mindere kwaliteit alcohol .

Forum Lid
op 25 mei 2020

ik zal het de volgende keer eens proberen met een dubbele dosering. is nu sowieso lastig beoordelen omdat ik lang op een te lage temperatuur heb vergist.

Forum Lid
op 25 mei 2020

Die van mij is de eerste keer met deze gist.

geen idee of het traag is, het is geen turbo gist.

de eerste dag blies hij het rode dopje eraf, vanaf dag 2 elke pakweg 11a12 sec 1 luchtbel.

moet zeggen dat mijn vergisting zo te zien ook aan de koele kant is maar ik wil de deksel er niet afhalen zolang de vergisting zichtbaar is.

Forum Lid
op 25 mei 2020

dan is die 30 gram van je misschien aan de hoge kant. bij mij blupt hij rustig door. ben nu volgens mij 3 weken bezig. dat is me wel echt te lang. het lijkt nu wel minder te worden. hopelijk binnenkort stoken.

Forum Lid
op 7 juni 2020

Van willie

Ik las de handleiding net, deze gist heeft een advies temperatuur van 25 tot 33 graden…

dan heb je wel een hulpmiddel nodig om de temperatuur te halen.

op lagere temperatuur doet hij het wel…

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 25 mei 2020

ik heb altijd een van de turbo gisten gebruikt, echter, de geur en smaak valt vaak tegen ook al gebruik ik een fractioneer kolom van 1 meter. Ook actieve kool helpt niet echt. Na 3-4 keer distileren ben ik de meeste ongewenste geuren en smaken kwijt. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zoals kalk toegevoegd om zwavelgeuren te verwijderen, werkt ook niet echt.

ik heb het gevoel dat deze gist wel werkt

Forum Lid
op 25 mei 2020

Ik wil geen turbogisten gebruiken.

gewoon goede gist en voeding moet genoeg zijn.

deze gist had ik tijdje geleden besteld maar duurde nogal ff voor ik hem kreeg.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
28 op 6 juli 2020

hoelang is SafSpirit C-70 houdbaar en welke gistvoeding kan ik het beste gebruiken?

Forum Lid
op 6 juli 2020

Laat gist nooit te lang over datum gaan .
Gist voeding kun je diammonium fosfaat voor gebruiken of je gebruikt b.v. lwat gekookte bonen .
Maar het hangt ook af van wat je vergist
Wanneer je b.v. een graanbeslag of mout vergist zijn er al voldoende voedingstoffen aanwezig

Forum Lid
op 7 juli 2020

bedankt

Forum Lid
op 7 juli 2020

Gaat vast goed komem @Figaro .
Die gist is een van de beste commerciële algemeen bruikbare gisten die er is .

Forum Lid
op 7 juli 2020

ik ben er niet tevreden over. laatste keer alles gedaan volgens het boekje. 5 keer de hoeveelheid aan gist en voeding. goede vergisting gehad. de temp conform voorschrift gehouden. toch een zeer slechte opbrengst nog niet de helft aan alcohol van wat het zou moeten zijn. 

Forum Lid
op 7 juli 2020

Dan is er toch iets in de voorbewerking fout gegaan . .
Te zwaar belast met suiker hoeveelheid , temperatuur , suiker nirt goed omgezet , te warm het gist toegevoegd , wisselen de temperatuur tijdens gisten. , Foute ph waarde .
Of het gist is vooraf niet goed opgeslagen geweest .
Verkeerde voeding gegeven .
Of wat kan ook teveel voeding .
Te veel voeding dan zet gist minder suikers om en kan colonie doodgroeien .(suikers zijn niet een voedsel deel )

Forum Lid
op 7 juli 2020

suiker hoeveelheid goed, temp goed en mooi constant. ph waarde is goed, opslag was goed. enige wat ik kan bedenken is teveel voeding. hoe dan ook ik ga deze gist niet opnieuw gebruiken. 

Forum Lid
op 7 juli 2020

Ik heb nog iets van 400 gram en gebruik het gewoon.
Grootste verschil was dat de vergisting wat langer duurt in vergelijking met ander gist,
Maar de opbrengst was goed.
Ik gooide er een grote hand gekookte rijst jij als voeding. De volgende keer doe ik goede gist voeding ipv rijst

Forum Lid
op 7 juli 2020

Normaal krijg je per kilo suiker +/- 0,7 l alcohol van 92 %
5,5 kilo suiker op 25 liter komt dus +/- 3, 85
Liter van 92 %
Voorwaarde is een goed gistmilieu en goede voorbereiding.
Fermentis c70 is net als bijv bakkersgist niet een moeilijk gist in gebruik .
Problemen met vergisting komt toch vaak door te veel druk op de gist te zetten of Te haastig willen.

Forum Lid
op 10 juli 2020

Kan ik deze gist opmaken in mijn whisky mash?
Ik kan de fermentis M1 wel kopen maar ik heb can deze nog 400 gram.
Of beter voor een echte whisky gist gaan?

Forum Lid
op 10 juli 2020

De C70 is een goed presterend algemeen gist .
De M1 is een top gist voor whiskey’s maar de C70 prima alternatief .
Kun je gerust opmaken .
C70 als algemeen gist is sowieso vele malen beter dan b.v. die hobby gisten als alcotec en turbo geneuzel.

Forum Lid
op 10 juli 2020

Eerst 2 weken vakantie. Dan 20 ltr melasse verwerken. 10 ltr laat ik nog ff staan.
Dan ga ik whisky maken.

Forum Lid
op 29 september 2020

Ik wil ook de C70 gist eens gaan proberen.

25 gram op 25 liter

6 kg suiker

bruine bonen als gistvoeding.

Citroenzuur ?!

Vraag 1  Hoeveel bonen moet ik koken voor de voeding?

Vraag 2  Ik lees dat je de suiker moet/kan inventeren ? Wat is dat precies ?

Vraag 3 Moet ik citroenzuur toevoegen ?

Hoop dat iemand mij kan helpen als newby is de stookwereld

Grtz Jan

Forum Lid
op 29 september 2020

Ik doe het zo en bevalt prima, je kunt ook gewone suiker gebruiken.

• 6 kilogram dextrose suiker
  • voedingszout hoeveelheid wat op de verpakking staat
  • 25 gram Fermentis C70
  • 5 liter heet water daarin de suiker oplossen
  • Aanvullen tot 25 liter wachten tot temp ongeveer 25 graden dan gist erbij en voedingszout
  • Citroenzuur een theelepel of twee erbij
Forum Lid
op 29 september 2020

Dank je wel. Ik ga je volgen 👍 Hoe lang zou het duren ongeveer? bij 25 graden

Forum Lid
op 30 september 2020

bij mij heeft het wel dik 4 weken geduurd, maar is wel stukken beter en zachter dan met die turbo, die gebruik ik dus nooit meer.

Forum Lid
op 30 september 2020
Forum Lid
op 30 september 2020

Goede tips 🙂 ik ga het maken en bestellen 👍
Eerst de Turbogist die al in de emmer staat verwerken. mijn eerste stook 😁 maar ik ga liever voir kwaliteit dan kwantiteit.
Dus de Fermentis c70 is mijn volgende stap .
Ok laat het nog wel weten.. 👍👍

Forum Lid
op 2 oktober 2020

hier is de dextrose suiker niet zo duur 21,00 euro voor 25 kg

https://biggenopfok.nl/assortiment/zeugensupplementen-supplementen-voor-zeugen/dextrose-flushen-zeugen-flushing.html

Van Figaro

Gaat per 250 kilo 😉 is me net ietsie teveel ..haha

Forum Lid
op 2 oktober 2020

oh had ik niet gezien maar er zijn er wel waar je per 25kg kunt kopen

Forum Lid
op 2 oktober 2020
Forum Lid
op 3 oktober 2020

Thanks 🙂 

Forum Lid
op 11 oktober 2020

• 25 gram Fermentis C70
  • Aanvullen tot 25 liter wachten tot temp ongeveer 25 graden dan gist erbij en voedingszout

Van Figaro

Ik heb de gist ondertussen binnen en wil ermee gaan starten 🙂 

Op de verpakking staat geen hoeveelheid voedingszout aangegeven.. Hoeveel kan ik gebruiken bij 25 liter? Wat wel op de verpakking staat is dat het na openen nog 7 dagen houdbaar is? Dat hoop ik niet want 500 gram zijn 20 gistemmers 😉 Dat gaat me niet lukken.haha 

Forum Lid
op 11 oktober 2020

Voedingszout weet ik al. Pfff zondagmorgen en ik was nog niet wakker. Stond op het pak van het voedingszout natuurlijk 🤣 Maar hoe lang ik de gist kan bewaren op een koele donkere plek …daar ben ik wel benieuwd naar. 

Forum Lid
op 12 oktober 2020

Is het maar 7 dagen houdbaar ? 

Forum Lid
op 12 oktober 2020

Wanneer je van de gist een deel uit verpakkingen haalt en daarna de gist weer goed vochtvrij en luchtdicht verpakt en in koelkast zet kan het meerdere maanden in koelkast blijven staan

Forum Lid
op 12 oktober 2020

Goed nieuws 😉 

p.s Fijn dat je jouw kennis zo wilt delen op dit forum , werkt inspirerend !

Thanks

Forum Lid
op 21 oktober 2020

• 25 gram Fermentis C70

Van Figaro

Ik heb alleen nog maar turbogist gebruikt (dat dus nooit meer, btw) Maar ik ben dus met bovenstaand recept gestart en deze staat een week in de verwarmde koelkast op zo`n 28 graden te gisten. Ik heb het recept nauwkeurig gevolgd en het begon voorzichtig te pruttelen. Nu was ik een paar dagen we voor een circuittraining op Hockenheim en bij terugkomst vandaag is het opvallend stil in de klimaatkast. Ik wordt niet zenuwachtig en denk dat dit normaal is. Maar even vragen kan geen kwaad 😉 

Gewoon lekker laten staan en na drie weken kijken is het plan. Of kan ik nog iets doen om wat leven in het proces te brengen?

Forum Lid
op 22 oktober 2020

mooi laten staan ,je hebt de klimaatkast wel wat heet staan ik zet hem op 23 graden maar ik zou het laten zo

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 13 oktober 2020

Wat is jullie ervaring met de Meritose 200 FOOD  van schippers.

Is een druivensuiker. geeft deze goede kwaliteit de % alcohol in de wash met de c70 gist.

Graag meer info en ervaring .

Forum Lid
op 13 oktober 2020

hele goede ervaring heb al 2 zakken van schippers gebruikt, ik gebruik het voornamelijk om verschillende likeuren te maken,het duurt wat langer (dik 4 weken) icm met de c70 gist maar super kwaliteit ik gebruik ook nooit geen turbo gisten meer.

Forum Lid
op 13 oktober 2020

Robbert had me de turbo gisten ook afgeraden.

Gebruik je de suiker enkel voor likeur of ook bruikbaar voor puur?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 oktober 2020

enkel voor likeur, voor gin, jenever en wodka enz gebruik ik gerst,tarwe of voor rum de melasse van de stookwinkel is heel goed ,zo ook het druivenextract.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren