Fruitbomen – tuin aanleg, insect optimalisatie en tips

Geupdate op 28 april 2020 in Stookforum
48 op 16 januari 2020

Dag allemaal
Ik ben nieuw in deze wereld, maar tot nu toe vind ik het forum en de hobby zeer boeiend en leerrijk!
Merci aan iedereen die me al geholpen heeft.

Ik ga mijn tuin aanleggen en heb wel wat plaats voor fruitbomen.
Nu was mijn vraag of jullie misschien specifieke fruitbomen aanraden die beter zijn om mee aan de slag te gaan. Of ja, met hun vruchten aan de slag te gaan!

Omdat er wel 100’den verschillende soorten appels, peren, pruimen, kersen,… zijn

ALVAST BEDANKT!

• Geliked door
Antwoord
0 op 16 januari 2020

Nogmaals welkom dan. Het ligt eraan wat je ermee wilt toch? In het kort.

Pruimen zijn het makkelijkst te verwerken en heb je de mijn inziens de meeste oogst van. Boompje groeit snel en hoef je nauwelijks te snoeien. Kan je lekkere pruimenwijn of port van maken en het valt eenvoudig te stoken waarbij je snel een smaakvol produkt krijgt. Kleine keus in rassen. Kies als beginner voor Opal of Victoria. Pruimen moeten wel gelijk verwerkt worden. Dus je hebt snel rottend fruit in een kleine tijdspanne.

Appelboom is gewoon de mooiste boom. Dat is wetenschappelijk bepaald. Groeit langzamer en de oogst kan tegenvallen. Als je de ruimte hebt kies dan ten minste voor een halfstam. Je kan ook cordonappels (ballerina, zuilfruit) nemen. Ik overweeg dit te gaan doen. Groeit snel en je kan dan meerdere rassen naast elkaar zetten voor de bestuiving en afwisseling. Zo hoef je ook nauwelijks te snoeien. Enorme keus! Kies een resistente soort (schurft,kanker,meeldauw)en bepaal wat je ermee wilt doen. Fuji is mijn favoriet maar die koop je alleen in de supermarkt. Grondsoort is ook belangrijk. Sommige appels zijn bewaarappels, en kunnen bijna tot aan het voorjaar aan de boom blijven hangen. Zou niet weten waarom je dat zou willen echter.