Fruitbomen – tuin aanleg, insect optimalisatie en tips

Geupdate op 28 april 2020 in Stookforum
48 op 16 januari 2020

Dag allemaal
Ik ben nieuw in deze wereld, maar tot nu toe vind ik het forum en de hobby zeer boeiend en leerrijk!
Merci aan iedereen die me al geholpen heeft.

Ik ga mijn tuin aanleggen en heb wel wat plaats voor fruitbomen.
Nu was mijn vraag of jullie misschien specifieke fruitbomen aanraden die beter zijn om mee aan de slag te gaan. Of ja, met hun vruchten aan de slag te gaan!

Omdat er wel 100’den verschillende soorten appels, peren, pruimen, kersen,… zijn

ALVAST BEDANKT!

• Geliked door
Antwoord
0 op 16 januari 2020

Nogmaals welkom dan. Het ligt eraan wat je ermee wilt toch? In het kort.

Pruimen zijn het makkelijkst te verwerken en heb je de mijn inziens de meeste oogst van. Boompje groeit snel en hoef je nauwelijks te snoeien. Kan je lekkere pruimenwijn of port van maken en het valt eenvoudig te stoken waarbij je snel een smaakvol produkt krijgt. Kleine keus in rassen. Kies als beginner voor Opal of Victoria. Pruimen moeten wel gelijk verwerkt worden. Dus je hebt snel rottend fruit in een kleine tijdspanne.

Appelboom is gewoon de mooiste boom. Dat is wetenschappelijk bepaald. Groeit langzamer en de oogst kan tegenvallen. Als je de ruimte hebt kies dan ten minste voor een halfstam. Je kan ook cordonappels (ballerina, zuilfruit) nemen. Ik overweeg dit te gaan doen. Groeit snel en je kan dan meerdere rassen naast elkaar zetten voor de bestuiving en afwisseling. Zo hoef je ook nauwelijks te snoeien. Enorme keus! Kies een resistente soort (schurft,kanker,meeldauw)en bepaal wat je ermee wilt doen. Fuji is mijn favoriet maar die koop je alleen in de supermarkt. Grondsoort is ook belangrijk. Sommige appels zijn bewaarappels, en kunnen bijna tot aan het voorjaar aan de boom blijven hangen. Zou niet weten waarom je dat zou willen echter.

Peren heb ik geen ervaring mee. Weet wel dat het aroma moeilijk meekomt met het stoken. Ik overweeg een nashi-peer te planten. Vroege oogst en lekker sappig.

Kersen of morellen MOET je afdekken. Nog voordat je denkt dat ze inmiddels lekker en eetbaar zijn zijn een zwerm spreeuwen al op patrouille geweest om te kijken wanneer je van plan bent te gaan plukken. En dat plukken duurt enorm lang als je er al aan toekomt Maar als je voor kwaliteit gaat dan is een zelfgestookte kirsch niet te versmaden. Blijft ook weinig pectine te bevatten mocht je dat belangrijk vinden. (Denk kersenwijn). Geen idee welk ras goed is. Hoeft ook minder gesnoeid te worden.

Van elk vruchtje valt dus wel een drankje te maken. Een praktische benadering zal je uiteindelijke keuze het meest moeten bepalen. Maar je kan ook buiten de bekende rassen gaan denken zoals Haskap, Cornus Mas Jolico of vruchtmeidoorn.

Groeten Catnip

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 16 januari 2020

Ik mis een paar druiven soorten in de rij . B.v. Jurançon ,de semillon en de montils .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 16 januari 2020

Wat ik uit ervaring weet is, wat voor fruit je ook hebt, zet ze wat verder van het huis ,indien mogelijk. Wespen zijn namelijk ook liefhebbers van fruit, staan de bomen wat verder van huis en/of terras, dan laten ze je met rust. De hele zomer water zetten, en de spreeuwen, wespen en ander gedierte, hebben je kersen niet nodig. (ik heb vroege en middentijd Witbuiken) Alleen de eksters drinken je water EN jatten je fruit. Goed lijkend ekster replica ophangen en ze blijven weg. En wespen verdelgen terwijl ze niet in de weg zitten, is het domste wat je kan doen. Ze verminderen de muggen, en zijn echte carnivoren. (insecten etc.) Leef als je fruit hebt ,met de natuur en niet tegen. Als het mogelijk is ,wat fruit laten hangen, niet alles van de grond rapen, etc. Egels (tegen slakken), bijen (bevruchten) lievenheersbeestjes (anti-luis), merels, koolmeesjes, wespen (insectenbestrijders) ze helpen je allemaal. alleen in het najaar verdienen ze wat extra hulp. Niet bijvoeren , maar de juiste planten, rottend fruit, dagelijks vers , kattenvrij, water, wat winterbeschutting door niet alle blad te ruimen etc. etc. En meld nergens als je veel dieren in je tuin hebt, voor je het weet staan er 5 auto’s in je straat om je vleermuizen, roofvogels spechten etc. te fotograferen. Om de natuurpunt en andere gestoorde (natuurfreaks) nog maar te vergeten. Ooit een aantal van die gekken langs en zelfs in mijn tuin gehad, omdat de havik in mijn kersenboom rondhing. Heb overigens conference peren, witbuik kersen, vlier, Golden Delicious,  Roodgroene appels, en op de gemeentegrond lijsterbes, en voor de bijen ,ook gemeente, Robinia pseudo acacia. Laat grasstroken staan en stimuleer bloemenveldjes. Grind in plaats van tegelverharding. Plaats hebben is een ding, verstandig gebruiken een bron van hulptroepen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 16 januari 2020

@Stookforum en @Brutus. Het forum zit weer vol verrassingen! En William heeft zo ongelooflijk gelijk wat betreft dieren. Behalve dan over dat stukje over katten.(maar wel mooie verzameling fruit en goed verhaal ☺️) @Robbert: Druiven zijn ook geen bomen maar hebben dan wel weer echt meerwaarde voor  de tuin idd

Groeten Nepeta Cataria

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 16 januari 2020

Katnep, ik heb dit draadje even in originele oorsprong teruggebracht.
Groetjes Nemrix

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 januari 2020

hoi brutus

plant zoveel mogelijke verschillende bomen ! komt de smaak te goed ik heb er 30staan en had voor 2 jaar terug 1700l in de vaten zitten ! vorig jaar bijna niets 

gr erik

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 januari 2020

@ evds3 snoei slecht georganiseerd? Elk jaar een bepaalde vruchtdrager zwaar snoeien, dus één jaar de appels, het volgend jaar een ander fruit. Je moet elk jaar snoeien, maar een zware snoei , om de 3 jaar.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 17 januari 2020

William out. 🙂

Forum Lid
op 17 januari 2020

weet het niet maar wij hadden grote droogte hier en aan de bomen die ik niet had gesnoeid(peren en pruimen) ook niets eraan ! nu is het al een paar maanden nat en droog dus kijken wat het wordt maar nog geen sneeuw of vorst gehad deze winter wel raar

gr erik

Forum Lid
op 18 januari 2020

william

ook bij de buren wat er weinig fruit en heb vorig jaar maar 2 appel en 3 kersenbomen gesnoeid dit jaar ga ik voor 5 pruimen bomen en een paar perenbomen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 17 januari 2020

ik heb afgelopen december ook wat fruitbomen neergezet,

Ik heb voor de appelsoorten de volgende gekozen: Granny Smith, Sterappel, James Grieve, Notarisappel, Alkmene, Bellefleur. Deze zijn alle halfstam, ik heb de soorten gekozen op aroma en zeldzaamheid (lees onbekendere rassen/Oude rassen), om zo iets unieks te kunnen maken.

Voor de peren heb ik gekozen voor Gieser Wildeman, Conference en Williams. Wederom allen halfstam.

Voor de kersen voor Morel en Regina. Deze wel in struikvorm omdat er anders geen net meer overheen te spannen is.

Forum Lid
op 20 januari 2020

Netjes! Waar heb je de sterappel en williams peer vandaan als ik vragen mag? Zeker uniek!

Forum Lid
op 20 januari 2020

sterappel heb ik ook in de tuin staan 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Alle bomen komen bij Kwekerij Houweling (te boskoop) www.fruitbomen.net vandaan

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 januari 2020

Ik zou denken aan wat minder gangbaar fruit. Sleedoorn als haag tegen vervelende vogelaars, bijvoorbeeld. En mirabellen, die zijn makkelijk te plukken.

Wat betreft bomen kun je denken aan mispels en diverse soorten kweeperen.

En halfwilde bessensoorten, zoals zwarte vlier, meidoorn en lijsterbes. Duindoorn gaf ooit een heerlijke wijn, dus vast ook wel een lekker destillaat.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 januari 2020

Dit wordt een leuk topic. Ik voel het. Hopelijk blijven mensen reageren. Voor fruitbomen zijn insecten belangrijk zoals oorwormen en lieveheersbeestjes. @evds, wat een gigantische hoeveelheid bomen zeg.  Aanrader zijn de filmpjes van Sjef van Dongen op Youtube. Sanddorngeist ja Bitte! Goed voor de bijen zorgen moet ook even genoemd worden. Geen samenhang in mijn reactie, ik weet het.

groeten Catnip

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 januari 2020

Nog een aanrader om eens te bekijken: The biggest little farm.

Na het zien van deze docu wilde ik zo aan de slag met een pas ha. grond…..

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 17 januari 2020

Owww. en zorg voor een goed bodemleven. Ik ben helemaal fan van mijn Biocom wormencontainers…

Forum Lid
op 18 januari 2020

Appel peren bomen pruimen en stuur nog 10 persik bomen en een nieuw soort aardbeien.de grond is nog nooit kunstmest op gebruikt mag van mij ook niet,word ook nog met paard omgeploegd.wil er geen tractor op hebben.wil ook nog wat walnoten planten.mijn droom is om er te gaan wonen.ik heb een uitzicht waar iedereen jaloers op zou zijn.en ook nog schone lucht er is geen industrie.ik heb mijn hele leven voor die droom geleefd en gewerkt,helaas mijn droom is zo goed als klaar maar is helaas alleen mijn droom.mijn hele leven heb ik mij dingen aangeleerd om zelfvoorzienend te zijn.van kaas maken tot vlees roken een stoel vlechten groenten telen etc.ik weet al meer als dertig jr.dat het verkeerd afloopt.waar nu regeringen over praten wist ik toen al.ben altijd voor gek verklaard,en nu nog.de meeste crisisen heb ik voorspeld.ze hebben het over max 2% opwarming van de aarde,het word 3.5 % dat is de reden dat ik op een rustige plaats zelf voorzienend wil leven en sterven,met mijn kippen mijn groenten en fruit.daarom stook ik ook primitief,zo kan ik ook zonder stroom stoken.helaas wil mijn ander helft niet,dus al mijn werk was voor niets,weg droom.zal hier wel aan mijn einde komen,terwijl ik elke vacantie aan mijn droom zie en er aan werk waar ik niets aan heb.ik word nu in febr.68 ben nog kerngezond.en weet dat ik 100 kan worden.dus kan nog min.32 jr.verder dromen.als ze mij niet plat rijden want ik zit nog 4a5 uur per dag achter het stuur idioten te ontwijken.dan kunnen ze mijn droom verkopen.maar die droom is mij al drie keer ontnomen,met 18 wilde ik naar Canada,mocht niet van mijn ouders,met 28 naar Nieuw Zeeland kwam er niet in ivm.criminele broer.met +-40 naar Hongarijen ex wilde niet kon er een mooie boerderij kopen met veel grond.en nu dus weer.tja zal er mee moeten leven.of overwegen om alleen te gaan.volgt mischien de rest wel🤔of daar een huishoudster nemen van 30 jr🤔die ook voor de haan kan zorgen🙄
Met 600 ltr stoken daar,kan ik mijn pensioen en aow sparen.en leef ik in luxe.fruit heb ik zelf mais kan ik zelf aanplanten.mijn drank zitten ze op te wachten.en zuipen doen ze allemaal daar.en ben een van de beste stokers daar.in de winter stoken en in de zomer,zijn de bruiloften.een bruiloft 50 ltr min.1 ltr €10.00 dus als ik nog 10 jr.zou leven daar.? Maar ik droom wel verder.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 20 januari 2020

da’s de trailer

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 20 januari 2020

Ja, uiteraard: de gezondheid van de bodem is de basis van alle landbouw.

Er is een beweging om je spullen zo aan te planten, dat het systeem zichzelf in stand houdt en je zelf maar weinig hoeft te doen. Ik vergeet alleen steeds de naam. Iets met voedselbos of plukbos of zo.

Ja dus: http://www.voedselbos.net/

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2018/voedselbos/

Forum Lid
op 21 januari 2020

Het “Velt” boek “Ecologisch tuinieren ” is hier in België de bijbel voor een levensstijl in je tuin, waarbij de natuur, je hulp is. VELT=Vereniging voor Ecologische Leven en Tuinieren.

Forum Lid
op 21 januari 2020

Heeft iemand dit misschien digitaal?

Crew member
op 22 januari 2020
Heeft iemand dit misschien digitaal?Van Brutus

Voila: met gratis download in de extentie* naar keuze:
https://docplayer.nl/5780719-Handboek-ecologisch-tuinieren.html

*Handigste” is de word versie kiezen en die kun je als ZIP bestand downloaden.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 21 maart 2020

alles was al zo mooi aan het knoppen en nu vannacht sneeuw en volgende week nachtvorst zal weer goed zijn voor de fruitbomen grrrrr

gr erik

Forum Lid
op 21 maart 2020

Ja da’s jammer,hier word het ook s’nachts -5 en er staat al veel in bloei.

Forum Lid
op 21 maart 2020

vind het ook spijtig chris ik had op een mooie oogst gehoopt

gr erik

Forum Lid
op 21 maart 2020

Ach als ik geen fruit heb stook ik mais,ik heb nog genoeg voorraad,wel jammer als er weinig aan de bomen komt,maar ik had al zo’n voorgevoel dat we vorst kregen als de bomen in bloei zouden komen.dus dorst zal ik niet krijgen,heb gisteren maar weer een vat gevukd met mais😋staat al weer te borrelen.ik bewaar wel wat van 80% voor event mijn huisarts.voor te ontsmetten we weten niet wanneer het virus weg is dus ik leg een vooraadje aan.beter mee als om verlegen,eten voor 6 mnd in huis,lachen ons altijd uit om dat we altijd zoveel inmaken en voorraad hebben,maar wij hoeven niet in de rij en te hamsteren.en jij let op je gezondheid.gr.uit Venlo.

Crew member
op 24 maart 2020

Chris, jij begint uit te lopen. Mijn andere appelboom (Adriana) is lui en nog in winterslaap… 😉

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 21 maart 2020

door de corona weet ik niet of mijn nieuwe druiven struiken uit frankrijk nog komen in de komende dagen .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 24 maart 2020

Hi Brutus, we zijn al ver op het einde van het plantseizoen.

Heb je dan uiteindelijk bomen geplant ?  Welke ?

Overigens, wij hadden hier 2 dagen nachtvorst.  Abrikoos stond in volle bloei en is opnieuw bevroren.  Net als vorig jaar.

Magnolia van stralend wit naar rosbruin verbrand door de vorst.

Appel, peer mispel, pruim, kersen waren nog niet open dus OK.  Sleedoorn is bestand tegen vorst.

Forum Lid
op 24 maart 2020

Toen hier de mirabellen bloeiden (niet in mijn tuin helaas!) regende het veel, dus vloog er niemand rond om te bestuiven. En daarna kwam er vorst, dus ik ben benieuwd.

Forum Lid
op 12 april 2020

Hi Brutus, we zijn al ver op het einde van het plantseizoen.

Heb je dan uiteindelijk bomen geplant ?  Welke ?

Overigens, wij hadden hier 2 dagen nachtvorst.  Abrikoos stond in volle bloei en is opnieuw bevroren.  Net als vorig jaar.

Magnolia van stralend wit naar rosbruin verbrand door de vorst.

Appel, peer mispel, pruim, kersen waren nog niet open dus OK.  Sleedoorn is bestand tegen vorst.

Van Psycat

Hoi hoi,

Nee door omstandigheden niet aan geraakt… Jammer genoeg! Dus heb nog enige tijd om uit te zoeken wat ik juist wil planten.

Qua bomen planten en snoeien ben ik ook nog een complete leek, dus vergt nog wat opzoekwerk.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 24 maart 2020

Mirabellen al in bloei ?  In Nederland ?

Forum Lid
op 24 maart 2020

Al zowat uitgebloeid! Hangt een beetje van de variëteit af, denk ik: de ene groep bloeide volop en de andere wat rustiger.

Apart is ook, dat van de ene groep de pitten uitbundig uitkomen en van de andere nog niks te zien is.

En vandaag zag ik de sleedoorn ook al bloeien.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 24 maart 2020

Sleedoorn is hier al (bijna) uitgebloeid.  Vroege, wilde, kerselaars beginnen te bloeien.

Al de rest : appel, peer, mispel, kwee nog in knop.

Forum Lid
op 25 maart 2020

Druiven vooralsnog ook geen blad geschoten

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 25 maart 2020

hallo het lijkt erop dat mijn bomen de vorst door staan hebben de knoppen allen zijn nog dicht de magnoli komt in bloei en els je de struiken aan kijkt ook alles ok en er hangt wat aan hopelijk gaan we weer goed oogsten heb voor 2000l vaten klaarstaan

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 26 maart 2020

Hier hebben drie vorstnachten de witte magnolia helemaal genekt alsmede de abrikoos.  Maar die laatse zijn sowieso vorstgevoelig

De rode magnolia is een latere bloeien en leeft nog.  Maar de rode bloemen halen nooit de etherische schoonheid van de witte magnolia.

La vie ……..

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 12 april 2020

en de fruitbomen staan mooi in de bloei hopelijk wordt het weer de moeite

Forum Lid
op 12 april 2020

Ziet er mooi uit,helaas zie ik mijn boompjes niet in Roemenie,ik heb hier fruitboompjes opgekweekt om te sturen helaas blijven ze hier.ook de rozen frambozen en bramen,gaan geen bussen meer naar Roemenie.maar hoop doet leven.

Forum Lid
op 12 april 2020

Piketanus druiven zijn nu bij mij in de knop.dus geduld de natuur heeft geen kalender of klok.gelukkig maar.

Forum Lid
op 12 april 2020

Buiten dat ik mijn eigen boompjes kweek,heb ik in ons klein tuintje tomaten paprica druiven stengelui radijs kruiden aardbeien boontjes en augurkjes.lekker bio,elke da g wat tomaatjes voor salade verse aardbeien het kan zelfs in bloembakken.op het balkon.erg leuk om te doen en lekker.

Forum Lid
op 12 april 2020

chris ik ook bio eitjes 30fruitbomen en nog 10struiken en heb nu in de serre 150 plantjes staan alles bio en van salade tot hete vrouwen ! nee sorry pepers ja da biervirus werkt op mijn systeem en mij vrouw ziet die augurken graag schit weer mijn systeem !!!! ik ga niet te veel schrijven ik ga nog nen druppel nemen voor mij vouw met de deegrol komt een zalig paasweekend voor jullie allen

gr erik den belg en halve duits

Forum Lid
op 12 april 2020

Evds3 gedraag je😂😂😂jullie ook mooi paasfeest.

Forum Lid
op 12 april 2020

altijd chris en jullie ook een mooi paasfeest

Forum Lid
op 12 april 2020

Klopt Chris, intussen zitten bij mij de eerste bladeren er ook weer al aan, zelfs de eerste bloemtros al gespot! 28 maart begonnen de knoppen te zwellen en enkele al geopend. Natuur doet waar ze zin in heeft idd. Hopelijk is dat geen nachtvorst meer🙃

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 april 2020

zojuist gekeken naar de fruitbomen en ik denk dat het een goed jaar wordt

• Geliked door
Antwoord
Annuleren