Hoeveel classic 8 turbo gist

Geupdate op 12 mei 2017 in Gist vragen
53 op 4 mei 2017

Hoeveel #gist mik ik bij mijn water suiker oplossing

totaal 15 liter water met 8 kg suiker.

Heel pakje Classic 8 Turbo Gist?

Ik meen te hebben begrepen dat de gist zichzelf als een dolle begint voort te planten. Als dat zo is zou je met een klein beetje gist kunnen volstaan, want het wordt vanzelf meer.

Is dit een terechte aanname?

Ow…vraag is natuurlijk geboren uit ouderwetste hollandsche krenterigheid 🙂

• Geliked door
Antwoord
1 op 4 mei 2017

Hahaha.

Wat je moet doen is kijken op de achterkant van je turgogist zakje.
Daar is te lezen dat je waarschijnlijk 20(!) liter water moet mengen met je 8 pakkies lild sugahh
In water met een temperatuurtje van rond de 28. (Koud en warme kraan tegelijk vol open heb ik de perfecte start temperatuur.
Waarom jouw idee niet werkt komt zo:

Die turbogist leverancier heeft behalve gist ook een gist-starter en nog wat enzymen in je zakje gedaan en als je dan het deels gaat opbruiken komt de boel in de knel.
Ik heb het allemaal al voor je uitgeprobeerd. Doen wat de verpakking vermeld = gegarandeerd succes.

Forum Lid
op 4 mei 2017

tnx.

Ik ben het  type dat bij het uitpakken van wat dan ook de instructies als allereerste weg mikt….beetje ongeduldig/eigenwijs/…

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 4 mei 2017

Hoeveel #gist mik ik bij mijn water suiker oplossing

totaal 15 liter water met 8 kg suiker.

Heel pakje Classic 8 Turbo Gist?

Ik meen te hebben begrepen dat de gist zichzelf als een dolle begint voort te planten. Als dat zo is zou je met een klein beetje gist kunnen volstaan, want het wordt vanzelf meer.

Is dit een terechte aanname?

Ow…vraag is natuurlijk geboren uit ouderwetste hollandsche krenterigheid 🙂

Van maboc

Hahaha, nou wat kost die gist? Stookforum verkoopt het ook per kilo. Is dat de oplossing voor je? Als mijn gist op is ga ik dat ook proberen. Scheelt toch al gauw 2 kwartjes op 5 liter alcohol van 92% 

Admin
op 4 mei 2017

Momenteel alleen nog maar de Black label per kilo. Kilopakken zijn altijd zo weg en op een of andere manier is het bij de groothandel ook heel vaak uitverkocht.

Precies wat Nimrax zegt, hele zakje gebruiken ivm alle hulpstoffen die er in zitten.

Het is trouwens ook zo dat stapelen wordt afgeraden, dus geen 2 zakjes in een 50 liter vat. Vraag me niet waarom maar dat schijnt niet het goede resultaat te geven. Alleen de Heat Gist van Still Spirits is stapelbaar volgens de fabrikant.

Droge korrelgisten kun je wel per theelepeltje gebruiken. Dat zijn de normale wijngisten en bakkersgist. Dat bestaat ook echt alleen maar uit gist. dat vermenigvuldigt zich vanzelf wel. In theorie zou je met een theelepel bakkersgist een hele badkuip aan het gisten kunnen krijgen

Forum Lid
op 4 mei 2017

Droge korrelgisten kun je wel per theelepeltje gebruiken. Dat zijn de normale wijngisten en bakkersgist. Dat bestaat ook echt alleen maar uit gist. dat vermenigvuldigt zich vanzelf wel. In theorie zou je met een theelepel bakkersgist een hele badkuip aan het gisten kunnen krijgen

Van Stookforum

Dat laatste is waar ik dus op doelde.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Heren….dank voor de antwoorden.

Ik zal mijn zuinigbril wel weer afzetten 🙁

Hele batch staat nog steeds af te koelen….over een uurtje oid. gaat die gist erbij…net onder de 30gr.C.

Op het moment staat er witte wijn van 13% op te warmen in de ketel….

De schoorsteen moet roken he.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik kan niet vinden op de verpakking ( foto stookwinkel) hoeveel water je erbij moet gooien maar ik zie een plaatje van de t500 staan dus met 8 kilo ongeveer 20 tot 21  liter water erbij. Dat heb je straks 25 liter stookwijn. Precies wat Nimrax ook al zei. Deze gist ken ik niet maar Alcotec 48 is niet zo gevoelig. Ik gooi 8 tot 8,5 kilo suiker in het vat. Uit de warme kraan gooi ik er 13 liter water bij en 8 liter koud. Ik zorg altijd wel dat de temperatuur onder de 35 graden is voor ik de gist toevoeg,  maar het is geen exacte wetenschap toch? 

Forum Lid
op 4 mei 2017

tnx lummel.

Ik schommel nog wat tussen “alles uit de losse pols” en “overal en alles altijd meten”. Zal wel door mijn technisch opleiding komen 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 4 mei 2017

Ja man, eerdaags ben je ook expert en mag je het anderen weer vertellen.
Super gezellig, veel gelachen en die gist mag je op of onder 30 graden er wel gaan doorroeren hoor. Dan is je suikerbeslag lichtgeel, kun je de bodem zien en na suiker toevoegen zie je wel eens een zwart korreltje drijven. Dit kan je gewoon laten drijven want het is een verbrande suikerkorrel tijdens raffinage. Die zat dus klem in de suikerfabriek ooit, werd 2x verhit en…doet helemaal niets meer 😉 Leuk he,dit!

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ach …ten op zichte van mijn omgeving ben ik al de expert 🙂 Vooral wat betreft in nemen.

Gist gaat er zo bij…En inderdaad …zoals lummel zegt…als eea. niet gaat vergisten ben ik diep verdrietig. Dan gaat het resultaat van de huidige stook meteen door de keel.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
12 op 4 mei 2017
Forum Lid
op 4 mei 2017

Misschien kan je ook een foto maken van de hoeveelheid water moet worden toegevoegd. Is niet onbelangrijk want de eerste keer wil Madoc vast niet het risico lopen dat de stookwijn vanavond niet aan het pruttelen is. Althans ik zou er erg verdrietig van geworden zijn de eerste keer. Maar gelukkig heeft hij zo alcohol om dat eventuelel verdriet weg te drinken. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

precies…dan zou ik of verdrietig of des duivels zijn…of allebei.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Joh het komt goed geloof me maar. Heb je de suiker er al bij? En hoeveel? 

Forum Lid
op 4 mei 2017

Joh het komt goed geloof me maar. Heb je de suiker er al bij? En hoeveel? 

Van Lummel

Totaal 8 kg erbij

Forum Lid
op 4 mei 2017

Totaal 8 kg erbij

Van maboc

Receptje van het forum :

• 8kg suiker oplossen in 5 l water
  • kwartiertje laten pruttelen
  • toevoegen aan de 10 liter in het vergistingsvat
  • wachten tot eea. enigszins is afgekoeld (tot <30gr. C)
  • gist erbij

Kan wellicht dus nog wel wat wter bij denk ik.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik denk dat je er minstens 5 liter water aan moet toevoegen want door teveel suiker kan de gist ook doodgaan toch Jan? 

Admin
op 4 mei 2017

Niet dood, maar het is overkill en dan komt het niet op gang. Daarom beginnen sommige mensen ook eerst even met 6 kilo en als het op gang is de overige 2 kilo er in. Dat start net even wat lekkerder op. Komt het niet snel op gang dan het trucje met de snee brood/geprakte banaan of een pak sap 🙂

Forum Lid
op 4 mei 2017

De trucjes kan je maar beter voorkomen en je aan de gebruiksaanwijzing houden. Madoc die trucjes nodig heeft stookt hij over 2 weken nog niet. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

sorry Maboc het is de spellingscontrole van Apple die van de B steeds een D maakt. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ah … OK

Ga ik doen. Dat doelt de temperatuur meteen wat dalen.

Gaat de gist er daarna meteen bij.

Da’s meteen een serieuze hoeveelheid om over een dag of 10 mee te stoken.

(heerlijk zo’n papadag 🙂 )

Admin
op 4 mei 2017

Maboc, zorg er gewoon voor dat je de emmer aanvult tot 25 liter totaal. Dus incl de suiker. Dan is de verhouding perfect.

Forum Lid
op 4 mei 2017

@Srookforum….done

@Lummel…ik wordt gek van alle apparatuur met spellingscheckers…met name mijn telefoon. Kortom…naar madoc luister ik net zo goed 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 4 mei 2017
Forum Lid
op 4 mei 2017

Werkt dus gelijk aan Alcotec, volgens mij is het enige verschil dat Alcotec niet onder de 18 graden mag komen. Deze heeft dus net wat prettiger temperatuurbereik. Ideaal voor deze maanden. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 4 mei 2017

En doe niet teveel water in je waterslotje. met 3/4 druppels kun je je koolzuur uitstoot veel beter monitoren en vrijwel geen bubbels-geluids overlast.
En die alcohol die ie heeft om het weg te drinken is teleurstellend te noemen hierna. Hij overleefd die witte supermarktwijn wel hoor. Kan het er even best goed op doen. Maar als hij dan zijn eigen stookwijntje klaar heeft dan denkt ie…holy stook! Never commercial shit again!

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik kan me de smaak niet meer herinneren want ik heb de eerste keer ook met goedkoop bocht gespeeld. Maar kon me feitelijk geen best schelen ik wilde het wonder aanschouwen. Als ik Madoc was had ik 6 kilo gebruikt en de verwarming 2 dagen op 25 hahaha. Ben benieuwd of hij meer geduld heeft, wat gaat het worden 6, 7 of toch 8 kg suiker. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

hahahaha 8 kg

De kinderen wisten niet wat ze zagen….

(’t is overigens maboc 🙂 )

Forum Lid
op 4 mei 2017

Zo 8 kilo, jij durft maar hier ga spijt van krijgen. Morgen loer je al naar het vat en dan moet je nog ruim een week wachten. En dat terwijl je in 2 dagen al kon stoken met 6 kilo. Brrr, jij liever dan ik. 

Forum Lid
op 4 mei 2017
  1. Nimrax….dank voor de tip over het waterslot..komt goed.
  2. Lummel….zojuist even een borrel glaasje klein beetje gevuld met wat er nu uit de condensor druppelt….’t is dat ik nogal kerkelijk ben…anders zou ik nu toch wel een krachtterm gebruiken…..wat een sterke drank….tof….echt heel tof…

Ik kijk nu al uit naar wat er uit de condensor druppelt als mijn eigen beslag de ketel in gaat.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik kijk nu al uit naar wat er uit de condensor druppelt als mijn eigen beslag de ketel in gaat.

Van maboc

En dat duurt nog een hele tijd. Wat heb je jezelf aan gedaan?

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik weet niet waarom maar het woord “rotzak” komt bij mij binnen 🙂

Volgende week hele week werken…helemaal geen tijd om te stoken.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik weet niet waarom maar het woord “rotzak” komt bij mij binnen 🙂

Volgende week hele week werken…helemaal geen tijd om te stoken.

Van maboc

Hahaha, moet jij zaterdag en zondag ook werken dan? Met 6 kilo had je zaterdag of zondag kunnen stoken. Hier ga je spijt van krijgen, trouwens dat heb je nu al. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 4 mei 2017

En tijdens de warme zomers kies je deze:

Forum Lid
op 4 mei 2017

Die stookwijn komt dus nooit tot 20%. Wat als je 8 kilo zou gebruiken? Of kan dat niet omdat de temperatuur in dat geval te veel oploopt en de gist voortijdig sterft. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

da’s dus vrijwel nooit 🙂

Admin
op 4 mei 2017

Ik denk dat dat wederom een testje waard is van de zomer 🙂 

Forum Lid
op 4 mei 2017

Dat spul is ideaal voor wietkwekers die CO2 in hun tent willen hebben voor de plantjes.   Weer een doelgroep erbij! 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 4 mei 2017

Hahahahaha Co2 barrels from moonshiners. The Gods must be crazy…

Forum Lid
op 4 mei 2017

Totaal nieuwe groeimarkt.

Heren….wie stapt erin?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 4 mei 2017

hmmmm… Wel interessant!Maar het gaat hem niet worden.
Grappig: Ik merk dat veel moonshiners connectie hebben met wiet//cbd/THC: delta9tetrahydrocannabidol.(uit het blote hoofd,excuseer spelfouten).
Op alle mogelijke manieren. Nu is het hier niet het geschikte forum voor maar tja..
Ik gebruik het minimaal maar wel medicinaal. Maar wat is jouw verhaal?

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik gebruik wietolie om lekker in te slapen na een drukke dag hier op het forum. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

De laatste keer wiet roken is voor mij zo’n 20…25 jaar geleden.

Ik vond er geen k***e aan.

wietolie nog nooit gebruikt

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 4 mei 2017

Nou Lummel, Tut tut tut! Je doet ook je buurvrouw er nog bij dus snap ik wel dat je bekaf bent nu. Maar we leven gerust wel met je mee hoor.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Die gist die doet het.

Staat als een malle te borrelen

Forum Lid
op 4 mei 2017

Gefeliciteerd! De eerste slag is gewonnen. Nooit meer naar de supermarkt voor stookwijn. Realiseer je je nou hoe rijk je bent? Ik was in ieder geval de koning te rijk, met zo’n lullig stookketeltje. 

Forum Lid
op 4 mei 2017

Je slaat de spijker precies op z’n kop….

Maar er moet binnenkort wel een 2 vergistingsemmer komen.

Ik wil nu natuurlijk ook iets met fruit gaan doen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 4 mei 2017

Kan wel hoor als de water suiker verhuoding gelijk blijft alleen duurt het langer dat is wat ik ondervonden heb met de whisky 1 zakje op 40 lier anderhalve week geprutteld en de vinometer gaf 20 procent aan en ik had 9 liter er uit gestookt met een gem van 55 procent.

Forum Lid
op 4 mei 2017

Ik ga daar natuurlijk wel een keertje een expiriment aan wagen.

Maar voor mijn eerste beslag wil ik zo veel mogelijk zeker weten dat het goed gaat.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 12 mei 2017

Na een weekje staat de gistkuip nog steeds een beetje te pruttelen (althans vanmorgen wel).

Straks alcohol meten en gewoon gaan stoken bij genoeg alcohol? of toch maar wachten tot hij helemaal is uitgeprutteld?

Forum Lid
op 12 mei 2017

kijk even hoeveel alcohol er in zit als het niet hoog genoeg is eventueel de fungies bijvoeren.

Forum Lid
op 12 mei 2017

Yup….dat denk ik ook al.

Maar ja….ongeduld he….ik wil stoken.

Anyway.. ik ga de vinometer uit z’n doosje halen.

Forum Lid
op 12 mei 2017

21 %

De ketel staat al aan,

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren