Stookforum barbecue 27 juni 2020

Geupdate op 15 februari 2020 in Het Café (praathuis)
120 op 20 januari 2020

De bbq is 27 juni in Brecht, Belgie, vlak over de grens bij Breda. De aankondiging wilde ik eigenlijk iets later doen omdat er altijd veel aanmeldingen zijn en tegen de tijd dat het zover is heel veel afmeldingen. Maar ik krijg nu al zoveel vragen er over dat iedereen het nu wel mag weten 😉

Het eten wordt als het goed is weer geregeld door Jan (member Ponypark) van Fier & Fair. De muziek wordt weer geregeld door Heikos (Heike)

De rest laat ik aan de leden over. Leuke ideeen zover! Als het net zo’n feest wordt als de voorgaande 3 versies komt het helemaal goed! Voor de nieuwelingen, zoek de filmpjes en fotos van vorig jaar maar op 🙂
——————————————————————————————————————————-

Alchemist:
We zijn nog een aantal maandjes verwijderd van de barbecue en het proeven van andermans creaties gisteren deed een ideetje laten ontstaan. Laten we het een lichtelijk competitief elementje noemen, degene die zin erin hebben maken allemaal een zelfde stijl drank en een jury van de meer ervaren stokers (of vrijwilligers) een beoordeling laten doen. Een eerste gewillig jurylid heb ik al in Robbert gevonden.

Het idee ziet er als volgt uit, indien er genoeg animo is natuurlijk, maken we een poll aan waarbij mensen kunnen kiezen welke drank we gaan maken, meeste stemmen wint. Denk dat de poll tot midden februari loopt zodat we genoeg tijd overhouden. Op het internet zoeken, boeken raadplegen staat ieder vrij, alleen informatie vragen aan de mensen met meer ervaring hier wil ik liever centraal houden in bijvoorbeeld dit topic, zodat die informatie gelijk gedeeld wordt onder de deelnemers.

Poll aanmaken en puntensysteem voor de beoordeling wil ik op me nemen indien er genoeg animo is. Dus als je interesse hebt en een suggestie voor een type drank wilt doen hoor ik het graag.

• Geliked door
  • Ton
Antwoord
3 op 20 januari 2020

Ok, ik doe mee. Maar alleen wat ik echt goed beheers, want wil winnen. Zo ben ik dan ook wel weer hahahaha. Ik opteer voor, Limoncello of advocaat of baileys. En voor mijn part alledrie. 

Forum Lid
op 20 januari 2020

En laat ik nu net vandaag Limoncello gemaakt hebben. 1,8 liter uit de t500, 8 kilo suiker en zakje turbo van Stookwinkel (blauwer zakje. 18 citroenen (biologisch). Zondag vorige week in de ton en vandaag gestookt. Helaas wel 1,5 liter uit mijn klauwen laten vallen. Dus gelijk nieuwe ton gemaakt. 

Heb 5 keer geprobeerd een goede foto te maken met de iPhone van Lummelientje maar zo ziet het eruit,  morgen met daglicht nieuwe kansen. Krijg de foto niet goed. Zal wel blue monday zijn.

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ok, ik doe mee. Maar alleen wat ik echt goed beheers, want wil winnen. Zo ben ik dan ook wel weer hahahaha. Ik opteer voor, Limoncello of advocaat of baileys. En voor mijn part alledrie. 

Van Lummel

Allemaal geleerd van Betweter? (Sorry kon het niet laten)

Sköll William 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Absoluut. En dankzij Betweter zit het halve forum nu te stoken met de T500 en kunnen we allemaal comfortabel veilig en warm binnen stoken zonder slepen met gasflessen en open vuur in een kouwe schuur. En nog lekker snel en goedkoop ook. In 4 uur 5 liter zuivere alcohol van dik in de 90. Direct klaar voor de lekkerste dingen. 

Ben ik Betweter nog dankbaar voor. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 20 januari 2020

Aha heb hem door, dit is een betere foto.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 21 januari 2020

Mooi om dat enthousiasme te zien Lummel, wel blijf ik erbij dat als er meer animo is de meeste stemmen gelden. Maceraten zoals je noemt heb ik eigenlijk nog niet in gedachte gehad bij het originele bericht. Zat iets meer rond de rum / absinth / whisky / calvados / cognac te denken. Ikzelf wil best iets proberen dat ik nog nooit eerder gemaakt heb, nieuwe uitdaging om het uit te pluizen en eens te proberen. 

Forum Lid
op 21 januari 2020

Maceraten zoals je noemt heb ik eigenlijk nog niet in gedachte gehad bij het originele bericht. 

Van Alchemist

Juist wel, zie je Robbert (officieel jurylid) al kijken als de T500 steeds wint met ultra zuivere alcohol. Ik neem aan de de jury blind moet proeven? 

En Limoncello bijv is niet zomaar gewonnen, vorig jaar zaten er op de BBQ echt geweldige tussen. Dit jaar ga ik met limoncello experimenteren, beter doordrinkbaar, minder alcohol ( al kan die dan niet in de vriezer) zeker minder suiker, meer water vervangen door citroensap en water destilleren en geen kraanwater. Het begint met ambitie. 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Voor zuivere alcohol maken is geen t 500 nodig als je vaardigheden goed zijn ..

maar als je dan toch zo prat gast op jou alcohol voor de limonchello gebruik dan ook een alcohol gedistilleerd uit citrus .
Met een karakterlose suiker alcohol ga je sowieso ( ook blind geproefd )onderuit .
( Als je dat verschil niet proeft ben je erg smaak beperkt !)
Dranken onderscheiden zich daarin al duidelijk .
Zie de meng een roer dranken en maceraten van de Gall & Gall .

Forum Lid
op 22 januari 2020
Voor zuivere alcohol maken is geen t 500 nodig als je vaardigheden goed zijn .. maar als je dan toch zo prat gast op jou alcohol voor de limonchello gebruik dan ook een alcohol gedistilleerd uit citrus . Met een karakterlose suiker alcohol ga je sowieso ( ook blind geproefd )onderuit . ( Als je dat verschil niet proeft ben je erg smaak beperkt !) Dranken onderscheiden zich daarin al duidelijk . Zie de meng een roer dranken en maceraten van de Gall & Gall . Van Robbert

bedankt voor de tip, nee ik vind het veel leuker dat jij straks – na blind geproefd te hebben – moet toegeven dat de t500 steeds wint. Dus gewoon voor de limoncello suikeralcohol uit de T500 met zakje turbogist van Stookwinkel. Kan overigens wel zeggen waarom je advies sowieso niet klopt. Maar dat zou ook niet leuk zijn. Heb er nu al in zin in. 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ik hoop dat je nog vrolijk zal zijn als er een alambiek gestookte drank toch blijkt te overtreffen omdat daar meer smaak vorming in zal aanwezig zijn .
Ook al begeef ik mij niet zo in de homo scène ik wil best jou nichten drankje proeven.
ik zal Nick vragen of er ook een kleurplaten wedstrijd kan komen waarschijnlijk dat je daar meer kansen zal maken dat met suiker alcohol en turbo gist te verwachten iets te winnen .

Forum Lid
op 22 januari 2020

Nieuw zenuwachtig worden Robbert. Nergens voor nodig toch? 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Niet zenuwachtig worden Robbert. Nergens voor nodig toch? 

Van Lummel

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ik maak me echt niet zenuwachtig .
Zeker niet om jou .
Maak jij eerst maar jou geblaat waar Lummel !

Tot nu toe zie ik van pas beginnen de stokers meer kunde , kennis en vaardigheden en zeker ook in wat mij is aangeboden te proberen .
Mensen die tijd nemen om een goed basis product te maken op ambachtelijke wijze i.p.v. van lui , kort en snel wat simpel suikeralcohol te maken .
Maak het waar en dan krijg je mijn respect .

Forum Lid
op 22 januari 2020
Ik maak me echt niet zenuwachtig   Van Robbert

Kijk nu wordt het leuk. en onderstaande citaat is de ” bonus”.

Citaat Robert: Zeker niet om jou. Maak jij eerst maar jou geblaat waar Lummel !

Heb nu al zin in een dikke T-bone. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 21 januari 2020

alchemist ik doe niet mee want ik had vorig jaar een karton moezelwijn(waar ik ook woon) bij en dat viel bij vele in de smaak en wou dit eigenlijk dit jaar weer doen.er zal bier en alcohol genoeg zijn

gr erik

Forum Lid
op 21 januari 2020

proeven wil altijd wel en kan ook een mening brengen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 21 januari 2020

Leuk idee. Doe ook niet mee maar wil uiteraard proeven.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 21 januari 2020

@Alchemist als je een soort competitie wil maken zal je niet alleen de drank als keuze moeten hebben maar ook categorieën moeten maken voor de eerlijkheid.
. Traditionele dranken kun je niet in een soort van competitie naast ” gelijkende ” of fantasie dranken zetten en beoordelen .
Als voorbeelden :
Een traditionele gin kan nooit naast een kruiden maceraat in suiker alcohol . Even al granen jenever naast een suiker distillaat of een essence mengsel naast traditioneel .
denk ook aan denk aan de roggebrood fantasie naast een traditionele whiskey .
Voor toegankelijkheid Zullen dus verschillende categorieën overwogen moeten worden .
Even als Alcohol uit Granen , fruit of suikers kun je niet naast elkaar zetten . Granen en zeker ook fruit zullen altijd verkozen worden boven de suikers .
Daarom Alchemist beschrijf goed wat de bedoeling is .

Forum Lid
op 21 januari 2020

klopt helemaal robbert maar het zou wel een afwisseling kunnen brengen op de BBQ

Forum Lid
op 21 januari 2020

Het zou zeker een leuk stukje beleving aan zo een dag kunnen geven .
En daarom zou het ook mooi wezen om een paar categorieën te maken zodat ook meer mensen kans krijgen om mee te doen .

Forum Lid
op 21 januari 2020

ja robbert maar dan de grote vraag stel de eerste komen om 13uur buiten die er de dag voor aan komen andere  om 15uur andere nog later ja dan moet er wat worden georganiseerd want de eerste hebben gedronken gerookt en gegeten  en het moet toch neutraal gebeuren dat is niet makkelijk denk ik want als je al enig gedronken heb zijn de smaken ook anders ! maar ik ben er wel voor en heb ook nog een paar ideeen maar dat moet ik met de eigenaar van het terrein afspreken

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 21 januari 2020

Ik ga hier even over nadenken en kom hier uiterlijk morgenavond op terug, vanavond komt nog bezoek langs.

Nu wordt de balans vinden tussen instapniveau en complexiteit. Misschien dat minimaal twee categorieën de uitkomst zal brengen;

• Historisch verantwoord, qua grondstoffen
  • Nieuwe stijl, vrijere categorie 

De reden dat ik dit niet vanaf het begin heb geopperd is omdat ik eerst het aantal deelnemers wilde polsen. Zolang we nog geen nieuwe aanmeldingen krijgen hebben Lummel en ik ieder een categorie als winnaar te pakken, dus voor degene die interesse heeft laat het s.v.p. weten.

Forum Lid
op 21 januari 2020

alchemist 

denk ook over de tijd van de proeverij na

maar ik vind het een goed voorstel

en mss nog iets om de dag avond nacht op te vrolijken 

ik heb jan juist ook een paar voorstelllen gedaan en de eigenaar van waar de BBQ  gebeurd is een goede vriend van mij en die zijn er ook dan en die staan voor veel open ! zo zaten we vorig jaar met 3 groepjes samen dit zouden we met tafels samen te zetten in 1 groep moeten maken  maar laat goede ideeen komen

Forum Lid
op 21 januari 2020

ik denk dat je daar het goed hebt Nick. Ik denk wel dat er eerlijkheid moet zijn: dus geef op of de ingrediënten biologisch zijn, graan, of suiker. Dan komt ook elk drankje en de ambacht tot zijn recht.  

Forum Lid
op 21 januari 2020

Ik denk er morgen over na en kom met een voorstel.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 21 januari 2020

Hoi, ik ben compleet nieuw in deze wereld van stoken en dus ook voor de BBQ. Ik hoop dat ik kan komen naar de BBQ en er zeer veel ideeën kan uitwisselen. Vooral op een leuke manier veel leren van de mensen die al langer in het vak zitten. Dus als je iemand zoekt die zonder ervaring moet proeven, dat moet zeker lukken… 🙂

Forum Lid
op 21 januari 2020

brutus

het is leuk gezellig en goed vorig jaar van 13uur tot 4 uur snachts 

Forum Lid
op 21 januari 2020

ik ga er ook proberen bij te zijn al moet ik 350km rijden

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
30 op 21 januari 2020

Waar wordt eigenlijk die BBQ gehouden dit jaar ?

Forum Lid
op 21 januari 2020

aan jan vragen robbert

Crew member
op 21 januari 2020

We hebben het er al over gehad afgelopen zondag bij Rick.
Lokate 2019 Brecht België maakt een grote kans.
Echter, gaan er ook veel stemmen op voor een “Loosdrecht vergelijkbare” lokatie in het midden van NL. Wordt dus nog even wikken en wegen.

Voor Alchemist: Topicstarters item: Leuk idee! Als extra op de BBQ een jury met een blindproeverij.
Ik denk dat gewoon iedereen zijn eigen product zou moeten mogen laten beoordelen.
Als ik kijk naar afgelopen zondag heb ik van de heren hun distillaat mogen snoepen.
Rick met een peper-dropshot, zalig en alchemist: zuiver en veel body en Bewust die net retour was van zijn voettocht naar Rome bleek verrassend goed spul al te hebben gestookt. Hoge kwaliteit en ver boven slijterij niveau.
Gedeelde eerste plaats: Alchemist en Bewust.
Rick op de voet gevolgd met zijn peper-dropshot. Ik haat peper, sorry Rick…
Maar heb het shot wel bijna afgemaakt want ook die werd met elk nipje lekkerder.
Ik zou niet graag in de jury zitten want alle drankjes verdienen een eerste plaats.

Forum Lid
op 21 januari 2020

hopelijk snel een antwoord waar de BBQ doorgaat zodat iedereen kan plannen

Admin
op 21 januari 2020

De bbq is 27 juni in Brecht, Belgie, vlak over de grens bij Breda. De aankondiging wilde ik eigenlijk iets later doen omdat er altijd veel aanmeldingen zijn en tegen de tijd dat het zover is heel veel afmeldingen. Maar ik krijg nu al zoveel vragen er over dat iedereen het nu wel mag weten 😉

Het eten wordt als het goed is weer geregeld door Jan (member Ponypark) van Fier & Fair. De muziek wordt weer geregeld door Heikos (Heike)

De rest laat ik aan de leden over. Leuke ideeen zover! Als het net zo’n feest wordt als de voorgaande 3 versies komt het helemaal goed! Voor de nieuwelingen, zoek de filmpjes en fotos van vorig jaar maar op 🙂

Forum Lid
op 21 januari 2020

geweldig jan en je weet bij kris en els kan alles

je kan zelfs een dag vroeger aankomen en er blijven overnachten en bier krijgen  !ik weet niet wie het was maar hij vond het plezierig en ja als heike de muziek maakt en ponypark het eten kan het niet stuk alleen nog samenzitten en niet in groepjes dan wordt het feest nog beter

gr erik en daar rij ik graag 350km voor

Crew member
op 21 januari 2020

Erik, voor een paar Asti Sensano’s ben ik om…

Forum Lid
op 21 januari 2020

breng ik wel mee nim geen probleem

Crew member
op 21 januari 2020

Toppie man,thankx!
Dus er kan weer ingeschreven worden.
Wie weet naast de proeverij het voorgestelde seminar van Robbert tussendoor.

Gaat vast weer heel gezellig worden!

Forum Lid
op 21 januari 2020

Jemig weer zo een tering eind weg .
Dat wordt dan maar paar uurtjes en dan weer op de trein naar huis .:(

Admin
op 21 januari 2020

Nee joh, de meesten blijven gewoon slapen 😁

Forum Lid
op 21 januari 2020

Of rijden en niets drinken of de trein maar dan moet ik vroeg weg .
Slapen blijven is geen optie
Zondag moet ik ook weer ergens wezen

Admin
op 21 januari 2020

Jammer zeg. Ik weet niet of er in de buurt een treinstation is, dat weet Erik denk ik wel.

Forum Lid
op 22 januari 2020

ik dacht dat er in brecht een treinstation is zeker ben ik niet want ben al wat jaren weg uit belgie

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ik zal een kijken hoe ik er komen moet . t is weer teering ver weg en beetje voor mij een kut datum .
Wil er wel graag bij zijn

Crew member
op 22 januari 2020

Gaan we wat op verzinnen,Rob.

Forum Lid
op 22 januari 2020

even opgezocht er is in brecht een treinstation van de hst en dat gaat over schiphol

maar dan moet rob wel gehaald worden en terug gebracht want het is wel een paar km van het station naar st lenaerts (brecht)

gr erik

Forum Lid
op 22 januari 2020

Dank Erik ik zal even kijken hoe de treinen aansluiten vanaf Leeuwarden en hoe laat de laatste terug gaat .
( De dag na de BBQ heb ik andere afspraken dus ik kan niet overnachten )

Crew member
op 22 januari 2020

Robbert, je kunt ook overwegen om naar Breda te komen, dan kun je met mij naar Brecht rijden. Ik blijf ook niet slapen en breng je dan weer terug naar station Breda.

Forum Lid
op 22 januari 2020

erik dat is mss ook een goed idee

Forum Lid
op 22 januari 2020

Helaas tot mijn grote spijt ga ik niet kunnen dan 🙁 Laatste weekend van Juni ben ik altijd bezet. Hopelijk een andere keer dan 🙂 HAVE FUN ALLEMAAL!

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ik ga dat ook even bekijken Erik .
Is ook een optie .
Dankje
ik zal dat treinen routes even uitblazen .

Forum Lid
op 22 januari 2020

Uit pluizen

Forum Lid
op 22 januari 2020

hoe laat begint de bbq ?
t is met bus naar station en van Leeuwarden naar breda mogelijk.
t is 4 u en 20 min heen en ook Weer terug .
om de laatste aansluiting te halen moet zou ik om iets over 21 u weer op de trein moeten .
hmmm ??
(prijs is ook zelfde als tank benzine maar dan kan ik geen alcohol nuttigen )

Admin
op 22 januari 2020

Om 13.00 beginnen we zo’n beetje. De meesten komen ook al vrij vroeg hoor. Vorig jaar bleken er al 3 een nacht eerder gekomen te zijn, die stonden er al met een tentje 😁

Forum Lid
op 22 januari 2020

aha , dan is het waarschijnlijk wel de moeite waard . 👍

Forum Lid
op 11 februari 2020

@ Robbert, het is 2 uur en 15 minuten Naar Hilversum met de trein. Zou ook een optie kunnen zijn voor je om vanaf hier mee te rijden Naar Brecht. Brecht is vanaf hier iets meer dan 1 uur rijden. Groet Ton

Forum Lid
op 11 februari 2020

Ik moet even kijken hoe ik ga . Ton .
t blijft een tering eind hoe ik ook . Ga .
Komt ook nog de bus bij vanaf huis . Ook nog eens 40 min naar station .+ Wachten op aansluiting bij.
Dus 8 a 9 uren onderweg heen en terug voor 2 a 3 uurtjes daar .te zijn .

Forum Lid
op 11 februari 2020

Het is idd een flinke afstand ja en blijft het ook.Volgens mij vanuit hilversum reis je een uur minder heen en een uur minder terug.

Forum Lid
op 11 februari 2020

Vanaf huis naar Leeuwarden station met bus is 35 a 40 min , vanaf Leeuwarden naar Hilversum 2u 15 i.dd. dus totaal 2u 55 . (Zonder vertraging )+ dan 1 uur naar Brecht . Dus zou zeg maar 4 ,uurtjes zijn .
Naar Breda = 4u en 20 min + ?? naar Brecht .
En dat hele verhaal ook s’avonds weer terug .
Daarom 8 a 9 uur rijzen totaal heen en weer op die dag .

Forum Lid
op 11 februari 2020

@Robbert neem gezellig een borreltje mee voor in de trein dan vliegt die tijd van de trein rit zo voorbij haha🤣 niet vergeten uit te stappen dan..

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 21 januari 2020

Ik ga mijn uiterste best doen om aan te sluiten. Heb er iig zin in. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 21 januari 2020

Ik ben van de partij. Wel grens verleggend die feestje van dit forum…Duitse grens Belgische  grens als maar ver is, maakt niks uut. Mijn eerste Lidl whisky ga ik binnenkort stoken. Als het wat wordt gooi ik die graag in de strijd voor een leuke notering.  Bij de weg hoe start je een topic in dit forum???? Kan ik iets over mijn Lidl whisky en kabouter kolom mutsje in kwijt.

Admin
op 21 januari 2020

Ik ben van de partij. Wel grens verleggend die feestje van dit forum…Duitse grens Belgische  grens als maar ver is, maakt niks uut. 

Van Bewust

We zijn zelfs al 2 x op stookreis naar Zweden geweest:-)

Admin
op 21 januari 2020
bij de weg hoe start je een topic in dit forum???? Kan ik iets over mijn Lidl whisky en kabouter kolom mutsje in kwijt.

Van Bewust

Op de hoofdpagina boven de beginnersgids staat “klik hier om een topic te beginnen” daar kun je een titel toevoegen en een categorie kiezen 😉

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 21 januari 2020

BBQ 2020 lijkt me een editie om niet te missen! Ik ga hier ook eens even kijken wat mogelijk is die kant op te komen. 

Neem ik voor Tony wel sterretjes mee Nimrax 😂
Edit Nim: Deal!! En Zus-anne! ;-)😂😂😂

Admin
op 21 januari 2020

Leuk Rick, hoop dat jij/ jullie erbij zijn!

Forum Lid
op 22 januari 2020

Die krijg ik vast wel gek genoeg om mee te gaan Nim 👍😂

Jan, voor de BBQ ook weer een dresscode net als bij de borrel? 😂

Forum Lid
op 22 januari 2020

nim moet komen waar blijf ik anders met mijn asti

Admin
op 22 januari 2020

Die krijg ik vast wel gek genoeg om mee te gaan Nim 👍😂

Jan, voor de BBQ ook weer een dresscode net als bij de borrel? 😂

Van Rick

Tuurlijk, rood zwart! De brandweerauto die komt is ook rood met zwarte banden dussssss..

Forum Lid
op 22 januari 2020

Nonnenkleed met rode lingerie? 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Jij hebt zondag dus toch van een afstandje staan kijken William. Was een aparte gewaarwording voor mij als eerste stokers bijeenkomst.

Forum Lid
op 22 januari 2020

Haha je zou het haast denken hè Nick?  Was voor mij ook de eerste bijeenkomst maar moet zeggen dat het voor herhaling vatbaar was! 

Trouwens die samples van de whisky zijn verdomde goed zeg! Ik ga mij wat walnoten scoren om mijn laatste whisky eens op te laten rijpen gezien het te weinig is voor in een vaatje

Forum Lid
op 22 januari 2020

Zeer zeker voor herhaling vatbaar en dank voor t compliment, ben t nog aan het leren dus het kan alleen maar beter worden. Zit nu de Alambiek schoon te spoelen met een run, wat een genot is dit.

Tips van m’n stookcoach (Robbert), was de walnootdoppen goed voordat je ze in de Whisky doet, anders kun je een waas krijgen erin. Ook kun je de schotjes weglaten voor minder looizuur (wat zachtere smaak nog), degene die je geproefd hebt is wel met schotjes. Bevalt mij prima en ik blijf met schotjes werken. Ook het verouderen met de doppen, stop een prop watten in de hals i.p.v. de dop, maakt m sneller zachter omdat ie ook moet ademen. Ik heb t verschil gisteren duidelijk gemerkt tussen een witte hond van me, eentje in een pot afgesloten en de ander met een prop watten. In de afgesloten pot was nog scherp en de andere al een heel stuk zachter.

Forum Lid
op 22 januari 2020

Gaaf! Geniet ervan! Jij hebt de grote broer van wat ik heb. Daar zul je prachtige producten vanaf krijgen!!

Kijk dat zijn handige tips ja!
Wat betreft de watten in de hals gebruik ik een rubber dop van de wijn, Deze blijft ook ademen.
Dank 👍

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 22 januari 2020

Okay nieuwe poging om de categoriën in te delen.

Ambachtelijk verantwoord

De eisen die gelden voor de subcategoriën in Ambachtelijk verantwoord zijn de volgende;

• Geen geraffineerde suikers (dus géén toevoeging van bastardsuiker, bietsuiker, bruine suiker, cassonade, dextrose, fructose, fructosesiroop, geleisuiker, glucose-fructosestroop, glucosestroop, griessuiker, inuline, invertsuiker, kandijsuiker, kristalsuiker, maltodextrine, maltose, maisstroop, poedersuiker, rietsuiker, sachorose, sucrose, suiker, tafelsuiker, vanillesuiker). Natuurlijk geldt dat tussenproducten bij enzymatische omzettingen niet meetellen. Opmerking, stroop en melasse zijn toegestaan omdat deze geldige ingrediënten zijn voor o.a. rum.
  • Natuurlijke suikers mogen wel (bijvoorbeeld palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing).
  • Omzetting van zetmeel naar vergistbare suikers dient te gebeuren via enzymatische omzetting die van nature aanwezig is, geen gebruik van amylase toevoeging in poedervorm.
  • Geur-, kleur- en smaakstoffen mogen niet kunstmatig zijn, het zelf maken van essences is toegestaan mits dit de oorsprong heeft met natuurlijke producten zoals kruiden, fruit, hout (of aanverwante) en natuurlijke suikers.
  • Gist of andere voor de fermentatie is vrij spel. Gistvoeding is ook toegestaan (kristalsuiker of dergelijke is géén gistvoeding 😉 ).

Subcategoriën en specifiekere eisen;

Granen alcohol, hier vallen de Whiskies, Jenevers, Gins, voorlopers van maceraten onder.

Specifieke eisen voor de Granen alcohol categorie;

• Stort van natuurlijke suikers is maximaal 5%.
  • Enzymatische omzetting dient te gebeuren door toevoeging van diastatisch mout.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting, maischen of distilleren is toegestaan.
  • Aantal keer distilleren is vrij spel. Zelfde geldt voor het type ketel dat gebruikt wordt.
  • Alcoholgehalte bedraagt minimaal 30%

Fruit alcohol, de Eau de Vie, Cognacs, Calvados etc,

• Stort van natuurlijke suikers is maximaal 40%, van natuurlijke aanwezige suikers in vruchten wordt hier niet in de 40% meegenomen.
  • Bron van aanwezige suikers dient te komen vanuit vruchten en niet uit concentraten of dergelijke.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting en/of maischen is toegestaan.
  • Aantal keer distilleren is vrij spel. Zelfde geldt voor het type ketel dat gebruikt wordt.

Maceraten, de limoncellos, bitters etc. Die na het stoken (deels) voorzien worden van smaak door het laten trekken van kruiden, fruit of natuurlijke suikers.

• Oorsprong van de gebruikte alcohol dient uit granenbasis of natuurlijke suikers te zijn.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting, maischen of distilleren is toegestaan.
  • Essences mogen gebruikt worden mits deze een natuurlijke oorsprong hebben zoals kruiden, fruit, hout (of afgeleide).

Overige, iedere drank die niet in de eerder vernoemde categoriën valt zoals bijvoorbeeld rum.

• Stort van natuurlijke suikers, melasse of stroop mag tot 100% zijn.

Stookforum New-wave

De eisen die gelden voor de subcategoriën in Stookforum New-wave zijn de volgende;

• Iedere vorm van suiker is toegestaan.
  • Omzetting van zetmeel naar vergistbare suikers mag geschieden door toevoegingen zoals amylase.
  • Geur-, kleur- en smaakstoffen mogen kunstmatig zijn.
  • Gist of andere voor de fermentatie is vrij spel. Gistvoeding is ook toegestaan.

Granen alcohol, hier vallen de Whiskies, Jenevers, Gins, voorlopers van maceraten onder.

Specifieke eisen voor de Granen alcohol categorie;

• Toevoeging van suikers in de stort is toegestaan tot 90%. 
  • Toevoeging van kunstmatige essences is toegestaan.

Fruit alcohol, de Eau de Vie, Cognacs, Calvados etc,

• Bron van aanwezige suikers is vrij spel.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting en/of maischen is toegestaan.

Maceraten, de limoncellos, bitters etc. Die na het stoken (deels) voorzien worden van smaak door het laten trekken van kruiden, fruit of suikers.

• Oorsprong van de gebruikte alcohol heeft als enige beperking dat deze zelfgemaakt dient te zijn.

Overige, iedere drank die niet in de eerder vernoemde categoriën valt zoals bijvoorbeeld rum.

• Stort van suikers tot 100% zijn.

Graag hoor ik of dit acceptabel is. 

Forum Lid
op 22 januari 2020

als we die allemaal moeten proeven manmanman dan gaan we er mooi uit zien

Forum Lid
op 22 januari 2020

als we die allemaal moeten proeven manmanman dan gaan we er mooi uit zien

Van evds3

Ook bij Alchemist begint het bij ambitie. Zou hij al wel eens op een BBQ geweest zijn. Planning en de uiteindelijke uitvoering liggen soms wel eens uit elkaar. 

Forum Lid
op 22 januari 2020

ja lummel en dan al die andere dranken nog erbij ik breng moezelwijn en asti (voor nim) enzo nog mee en dan de biertjes oei oei oei dat wordt weer party time en kom jij weer met de fiets ?

Forum Lid
op 22 januari 2020

Trein, auto, vliegtuig of fiets. Ik kom altijd waar ik wezen moet. En anders spreek ik de € 10,- zakgeld die Lummelientje me altijd meegeeft aan. Gaat altijd goed. Nee, een keertje niet. Moest ik overnachten maar kon gelukkig betalen met een paar kusjes. Toen werd/was het warm. Meer weet ik er niet van. Ja dat ze een paar weken mijn e-mail aan het stalken was. Maar doet Stookforum ook. Wat doe je eraan? 

Crew member
op 22 januari 2020
een paar weken mijn e-mail aan het stalken was.Van Lummel

Lummel, dat zijn “bots”, die horny bitch bestaat niet echt maar staat op een Russische server met het doel om jouw tientje van Lummelientje 😂 te incasseren… 😉

Forum Lid
op 22 januari 2020

Lummel, dat zijn “bots”, die horny bitch bestaat niet echt maar staat op een Russische server met het doel om jouw tientje van Lummelientje 😂 te incasseren… 😉

Van Nimrax

Tja, aan de ene kant zou ik kunnen zeggen ” ” en aan de kant kant zou ik kunnen zeggen je bent moderator” en dan zou ik “eventueel” nog een keer kunnen uitleggen waarom je hier niks van snapt en ik zou er een vierde trapje erbij kunnen halen hoe/ het waarom/welke weerstand je hebt waarom je dit niet snapt.

Maar jij weet het vast het beste. 

Crew member
op 22 januari 2020

Ik bedoelde de stookforum spam. En ik weet niks maar laat me graag informeren 🙂

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ik bedoelde de stookforum spam. En ik weet niks maar laat me graag informeren 🙂

Van Nimrax

Dan valt de categorie “ jij weet het het beste”, onder hersenspinsels van Lummel. Ik heb je gehoord. Waarvan akte. 

Forum Lid
op 23 januari 2020

Ik schrijf me alvast in met een Eau de Vie van appel! 

Nu nog even kijken welke categorieen ik me nog meer op kan focussen 😀

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 22 januari 2020

Ik neem wel een paar doosjes bio biertjes mee, ik krijg het nooit op in mn eentje 😂

En voor de jury een flesje calvados, de meeste vinden hem lekker.

Forum Lid
op 22 januari 2020

of tomaten snaps jan ( dan wil ik jury zijn)

Admin
op 22 januari 2020

of tomaten snaps jan ( dan wil ik jury zijn)

Van evds3

Ik heb nog maar een kwart flesje over, die bewaar ik voor jou 🙂

Forum Lid
op 22 januari 2020

Ikzelf ga voor een Whisky (staat al te vergisten) en om eens wat nieuws te proberen een eerste poging rum maken ondernemen. 

Forum Lid
op 22 januari 2020

Een van jou whiskey’s was al klaar om bij de betere slijterijen op de plank te staan dus dat rum project zal jou ook vast ook lukken Nick

Forum Lid
op 22 januari 2020

Robbert bedankt! Maar nog even leren verbeteren en wat de nieuwe ketel gaat doen. Stokerijtje zal nog even duren 😉 

Ik heb even lopen denken en ga het rum verhaal een beetje freestylen, heb er zin in terwijl ik eigenlijk geen rumdrinker ben.  De bodem om de gist te cultiveren is net ingezet, benieuwd wat de dadelstroop gaat doen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 23 januari 2020

Nou is het al weer even geleden, maar ik herinner mij ook nog goed dat ik een beetje dronken was geworden, aan het einde van de nacht. Het was een uitermate goed feest en ik ga kijken of het me weer lukt erbij te zijn. 

Het reglement voor de wedstrijd lees ik later wel door en ik kijk wat ik ervan kan maken. Verhog wat is dit toch een leuke club idioten bij elkaar.

Forum Lid
op 23 januari 2020

ijsvogel het was ok daar maar als ik nu van iedereen de naam nog kon herinneren dan was ik ook blij en zeker van die 2 jonge kerels met hun mercedes en caravan 

gr erik

Forum Lid
op 23 januari 2020

degene die ik nog weet jan en harry onze BBQ meester de krikke duiker edje bauke chrisv en zijn vrouw nimrax en tony de 2 jongen met hun caravan en ja nu begint het wazig te worden dumo dacht ik dan was er nog iemand uit antwerpen met een goede pastis maar ik denk dat het dan voorbij is

gr erik uit duitsland

Forum Lid
op 23 januari 2020

Erik, er waren ook nog een paar knappe dames. Echt hele lekkertjes.  Kan je je die niet meer herinneren? Ik des te meer. In kerels ben ik van nature niet echt geïnteresseerd. Dus zoveel herinneringen als jij kan niet eens ophalen. Of ik moet me erin verdiepen. Maar dat doe ik dan weer liever de in de  dames. En zo is mijn circel rond. En nu limoncello maken heb alleen nog geen plan van aanpak. 

Forum Lid
op 23 januari 2020

jawel lummel en jij ook en dan de vrouw van chris en van kris en van vic en van edje en dan de vrouw van krikke waar we nog zo mee gelachen hebben dat snachts de 4e gemaakt wordt maar nu laat mijn geheugen mij weer in de steek

greetz erik

Forum Lid
op 23 januari 2020

Jaja, mijn geheugen laat mij ook altijd in de steek. Zegt Lummelientje ook, maar ik ben er gewoon vroeg bij met  alzheimer. Tja is een ziekte toch? Wat doe je eraan?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 27 januari 2020

Aah.. natuurlijk kom ik weer.. Maar hoe gaan we Nimrax de grens over smokkelen dit jaar dan…

Forum Lid
op 27 januari 2020
Forum Lid
op 27 januari 2020

ahahah.. verstoppen hem bij de franstalige varkens.. 

https://www.youtube.com/watch?v=gbGl7cMlpsY

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 27 januari 2020

ik heb de datum ook genoteerd en hoop dat ik erbij mag zijn.

tevens hoop ik dan ook dat ik iemand heb gevonden om me de geheimen van de grainfather uit te leggen, want hij staat nog gloednieuw te wezen hier.

heb intussen al spullen voor de hard moca whisky bio bij eric, die kik evt dan wil meebrengen om te laten proeven, dan is ie ook gerijpt 3 maanden op een eiken vaatje

bie de wie , st. lenaerts was het toch? das 30 km van me vandaan 🙂 goed te doen.

daar verkopen ze ook die houten 1 2 3 5 liter of grotere vaatjes

www.houtentonnen.be

kijk maar eens op de site

groeten

ruud

Forum Lid
op 28 januari 2020

hallo ruud 

de BBQ is 300m verder dan die tonnenhandel

gr erik

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
6 op 11 februari 2020

Gezellig, ik kom ook dit jaar op de bbq in brecht. Mochten er nog iemand mee willen rijden vanuit Hilversum dan hoor ik het wel.Gr Ton

Forum Lid
op 11 februari 2020

Helaas moet ik dan werken.

Forum Lid
op 11 februari 2020

@Chris kom je na je werk nog die kant op?

Forum Lid
op 12 februari 2020

Vaak is het dat ik dan + – 10 uur rij en pas laat s’avonds thuis kom,dus niiet lonend om dan nog zo ver heen en terug te rijden.

Forum Lid
op 13 februari 2020

Jammer Chris , zien we elkaar elders en nemen we dan een Borrel

Forum Lid
op 14 februari 2020

Ach ik wordt 105 dus we zullen elkaar wel tegen komen.mischien ga ik het in de toekomst wat rustiger aan doen ik heb vorige week 31 uur gereden met een contract van 20 uur per mnd.dus kom tekens aan 100 120 uur per maand,dan maar zeggen als je met pensioen gaat doe ik wat rustigger aan😂😂😂 ben nog 10 uur per dag 7 dagen per week bezig.wel met veel plezier.vacantie bestaat ook uit werken.ik ben blij dat ik het nog kan met mijn 68 jr.ben geen figuur voor achter de geraniums.

Forum Lid
op 14 februari 2020

105 jaar dan ben ik net over de helft nu🤣 nog effe te gaan haha. Dat zijn uren Chris en dat voor een gepensioneerde .Maar in beweging blijven hoor je alle oudere zeggen die er nog kranig bij lopen dus het zal er zeker bij helpen. Geraniums staan hier buiten maar het is te koud nu om de hele dag daar te gaan zitten, proost🍻 ik neem er een pasr op.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 12 februari 2020

Ik vind het een prima idee, maar ik doe niet mee! daarvoor vinik mijn creaties nog niet goed genoeg, hoewel met mijn (oude) genever gaat het de goed kant op!

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 12 februari 2020

Ik kom dit jaar op de BBQ (27 juni Brecht, Belgie) met een complete band! Een drummer, bassist, gitarist en een zeer aantrekkelijke zangeres ! (Ze is nog vrijgezel, dus heren doe uw mooiste pak aan) En uiteraard zing ik ook nog een deuntje mee. Ik moet wel eerlijk vermelden dat de zangers niet drinkt…. Dat is dan wel weer jammer.  Wil je weten wie wij zijn en wat we spelen kijken dan op Facebook pagina van MoreCityProject.

Forum Lid
op 12 februari 2020

en voor een bed is gezorgd 

Forum Lid
op 12 februari 2020

Heel aardig van je evds3, maar wij hebben al een onderkomen gevonden. We hebben een huisje gehuurd aan de rand van Brecht waar we met de 5 man/vrouw in kunnen. Gezien dat twee van de 5 geen alcohol gebruikers zijn, zijn die mooi de BOB! Zo regelen we dat, haha!

Forum Lid
op 12 februari 2020

Leuk Heikos. Erg leuk. Dacht je gestopt was. evds3 ik had je wat beloofd te sturen, is niet gelukt moet morgen weer examen doen. Dan ben ik er weer 5 jaar vanaf (hoop ik vertrouw de overheid niet. Ben een stoker.) Niet halen is geen optie. Is vergunning kwijt. En die zorgt nu juist voor een prettig leven, Vrijdag gaat het op de post. Volgende week heb je het. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 12 februari 2020

En barst maar, morgen zet ik wel de wekker om 6 uur. Lees die shit dan nog een keer over. Proost Lummelientje is iets verfijnder dus die wil limoncello uit een wijnglas. Proost, toch nooit een kater van eigen gestookte alcohol. Tot morgen. 

Forum Lid
op 14 februari 2020

Waaraan heeft een onbesuisd persoon als Lummel, zo een verfijnde, en tolerante vrouw, als Lummelientje verdient?  Is het de ruwe bolster, blanke pit uitstraling, of gewoon een gouwe … ?

Forum Lid
op 14 februari 2020

Nee geduld😂😂😂

Forum Lid
op 15 februari 2020

😂😂😂

Forum Lid
op 15 februari 2020

Mogelijk Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél veel geduld? Hier werkt dat thuis ook goed, zij veel geduld, ik de braafheid zelve.

Forum Lid
op 15 februari 2020

Waaraan heeft een onbesuisd persoon als Lummel, zo een verfijnde, en tolerante vrouw, als Lummelientje verdient?  Is het de ruwe bolster, blanke pit uitstraling, of gewoon een gouwe … ?

Van william

Precies dat laatste. 

Forum Lid
op 15 februari 2020

😂😉😂

Forum Lid
op 15 februari 2020

🕷 wat een grote roept mijn vrouw als ze een spin ziet, uiteindelijk valt het toch mee😂😂😂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren