Limoncello

Geupdate 1 dag geleden in Likeuren
50 op 27 januari 2020

Vanuit Italië hebben wij de alcohol 95% meegenomen. Hier heb ik inmiddels Limoncello van gemaakt met een recept die ik al eerder had gemaakt, maar helaas is deze keer de smaak totaal anders. Ik heb citroenen gebruikt zo van de boom vanuit Spanje waarvan ik denk onbespoten. Maar helaas is de smaak te weinig citroen en te weinig suiker ook is het vrij sterk van smaak (alcohol). Nu is mijn vraag kan ik nu citroenschillen en suiker toevoegen? 

Misschien weet iemand hier antwoord op?

• Geliked door
Antwoord
1 op 27 januari 2020

Zou ten eerste de citroenschillen laten trekken, hoe meer suiker er in je drank zit, des te trager het door je filter loopt. Zou ook beide tegelijk kunnen, maar ben je iets langer aan het filteren.
Persoonlijk doe ik het liever apart bij likeuren. Je kunt het dan eerst op smaak maken (met bv kruiden/schillen etc), na filteren kun je suiker (beste opgelost in water) toevoegen op smaak of gewicht 🙂

Forum Lid
op 27 januari 2020

Hoeveel citroenen zitten er in per liter trouwens? Lees nu dat je al verdund hebt, dus schillen zullen wat langer moeten trekken om genoeg smaak af te geven…

Altijd makkelijk om erbij te vermelden wat je gebruikt hebt en de hoeveelheden. Zo hebben we wat meer overzicht op je vragen 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 27 januari 2020

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn limoncello zit al op de fles en de smaak is niet zoals ik het had gewenst. Nu is de vraag hoe ik dit kan aanpassen. 

Onderstaand is het recept zoals gebruikt.

1 liter pure alcohol (minimaal 95 º )

8 grote citroenen ( liefst biologische)

1.250 cc water

700 gram suiker

De citroenen wassen drogen en schillen. De citroenschillen 1 week lang in de alcohol laten trekkken.

Na een week het water koken, de suiker erin oplossen en een paar minuten laten meekoken. 

Het suikerwater laten afkoelen en bij de citroenalcohol doen.

Na drie dagen zeven en de citroenschillen weggooien.

Forum Lid
op 27 januari 2020

Ikzelf heb het gemaakt met citroenen en een keer met mandarijnen met 70% alcohol, er kwam genoeg smaak mee. Verschil is dat ik ze wel 6 weken heb laten trekken voordat suikerwater toegevoegd werd.

Forum Lid
op 27 januari 2020

Even een kleine toevoeging, het alcoholpercentage heeft met name invloed op welke smaakmakers uit de citroen getrokken worden, geduld is de sleutel voor smaak. De likeuren die ik tot nu toe gemaakt hebt (stuk of 8) hebben meestal 6 weken de tijd gekregen om de smaken af te geven, denk aan limoncello, mandacello, koffielikeur, peperlikeur.

De enige die ik korter gedaan heb is een walnotenrecept van Robbert dat hier op het forum staat, dat was 10 dagen maar had ook meteen een hele hoop smaak na die tijd.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

Alchemist bedankt voor je info. Ik wacht het maar eens rustig af en anders toch nog maar wat citroenen toevoegen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

Ik ga hier mijn laatste ‘ ultra” geheime recept neerzetten, voor mijn geheugen handig zo’n forum, degene die hier niet mee om kan gaan moet ik vermoorden. 

Ok, komt tie, Ultra geheim (Robbert ligt op de loer) 

Heb 1 citroen op 1 dl alcohol gebruikt. Alcohol blauwe zakje gist stookwinkel en de uit de t500. 

Ga nu 0,8 dl alcohol t500( dus met 8 citroenschilletjes ) gedurende een kleine week te hebben gestaan, mengen met 160 gram suiker, 0,4 dl citroensap die ik na het schillen heb ingevroren en 1,2 liter Spa Blauw. Geen kraanwater meer, nooit meer. 

Doel is 37% alcohol. 

Heb het idee dat het weer een bonte avond gaat worden. Gauw maken want het plan van aanpak is er maar nu de beloning. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

Ok, we gaan het wetenschappelijk aanpakken. 2 flessen met schillen de voorste ga ik gebruiken voor de limoncello. Denk 0,8 liter uit alcohol t500 en de schillen gaan in de achterste weckfles. Mogen nog verder leeg getrokken worden.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

Ik weet zeker dat ik 0,8liter heb gemeten en het was door die schilletjes bijna een deciliter meer geworden. Klopt met mijn meting want heb de dobber erin gehangen. Is nu 82%. In hoeverre dit nog accuraat is door de olie van de schil. Maar he, wat een mooi kleurtje toch?

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

En gaat het wonder gebeuren. Momentje. Dan gaan jullie heel jaloers worden.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

Kijk eens aan past precies, er lijkt wel over nagedacht. Was ook zo, maar niet vooraf.  Maar het past precies. Dan ben je toch echt wel iemand in stokersland.

proost heren 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 27 januari 2020

echt lekker. Maar voel hem wel gelijk. Dat wordt dus verdunnen.  Proost. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 28 januari 2020

Hoi Lummel, het ziet er goed uit. Heb wel een vraagje over het ‘Alcohol blauwe zakje gist stookwinkel en de uit de t500’ is dit ipv alcohol hoe moet ik dit zien?
Ook heb ik geen antwoord op mijn vraag gekregen nl hoe pas ik de bestaande limoncello aan?

Forum Lid
op 28 januari 2020

Als je nog alcohol (96%) hebt staan, kun je extra schillen laten trekken hierin. Gebruik wat meer schillen om je al gemaakte mee aan te lengen en te compenseren. Ook zeker wat langer laten staan dan een week, week of 5 zou voldoende moeten zijn.

De alcohol waar Lummel zo lyrisch over is is zelfgestookte. Of jah, hij laat het apparaat het voor hem doen. De t500 is een geautomatiseerde ketel, die zo’n 92% alcohol kan distilleren. Met de gist doelt hij op een gist voor suikerwater.

Crew member
op 28 januari 2020
De t500 is een geautomatiseerde ketel, die zo’n 92% alcohol kan distilleren. Van Pikketanus

T500 is niet geautomatiseerd, het is een elektrische boiler met een aan- en uitknop. Ook de reflux is niet geautomatiseerd, gewoon handmatig het koelwater regelen. 

Forum Lid
op 28 januari 2020

Bijna wel geautomatiseerd. Met gas en een koperen ketel moet je iedere keer bijregelen op vermogen dat is bij de t500 door de reflux niet. 1 keer koelwater inregelen en het ding trekt nagenoeg alle alcohol uit de stookwijn. In perfecte kwaliteit. Na 7 jaar weet ik wel hoe goede alcohol moet/kan smaken. 

Forum Lid
op 28 januari 2020

Ik heb 3 jaar lang met een 2L kan m’n koelwater geregeld. Elke minuut weer 1,5L uit reservoir scheppen en bij de spiraal gekiept. Het feit dat nog niet zo lang een aquariumpompje gebruik, laat mij al gauw zeggen “geautomatiseerd”.
Zie het als een auto. T is niet omdat je een automaat hebt dat je niets meer hoeft te doen in je auto behalve zitten.
Terug naar de ketel; je hoeft geen temperatuur te meten, geen correctie in warmte bron, stopt vanzelf(lees automatisch) en zoals Lummel ook aangeeft.
Dus jij vind een grainfather dan ook geen automaat? Je moet wel knopjes kunnen drukken, net als bij de t500. Totaal andere wereld dan in je maischpan staan roeren of een alambiek op vuur te beheersen.
Al met al, voor een automaat kun je vaardigheid aan je laars lappen. Zowel auto, ketel of brouwketel. Wil niet zeggen dat iedereen die deze gebruikt geen vaardigheid kent, maar toch. Voor mij persoonlijk te makkelijk…

Forum Lid
op 28 januari 2020

Grappig dat je de Grainfather noemt want dat apparaat is helemaal geweldig. Je stelt de temperatuur in op laten we zeggen 86 graden ( dan loopt de alcohol nog niet, turbo loopt pas bij 89) en je komt terug wanneer het uitkomt. Dan zijn de laatste graden er zo bij getrokken en kan je ondertussen het koelwater afstellen. Gemak dient de mens. Eenmaal gebeurt kan je de mrs 3/4 uur aandacht geven. Plantjes moet je voeden anders verdorren ze. 

Forum Lid
op 28 januari 2020

Inderdaad, het is heel makkelijk😉

Forum Lid
op 29 januari 2020
Ik heb 3 jaar lang met een 2L kan m’n koelwater geregeld. Elke minuut weer 1,5L uit reservoir scheppen en bij de spiraal gekiept. Het feit dat nog niet zo lang een aquariumpompje gebruik, laat mij al gauw zeggen “geautomatiseerd”. Zie het als een auto. T is niet omdat je een automaat hebt dat je niets meer hoeft te doen in je auto behalve zitten. Terug naar de ketel; je hoeft geen temperatuur te meten, geen correctie in warmte bron, stopt vanzelf(lees automatisch) en zoals Lummel ook aangeeft. Dus jij vind een grainfather dan ook geen automaat? Je moet wel knopjes kunnen drukken, net als bij de t500. Totaal andere wereld dan in je maischpan staan roeren of een alambiek op vuur te beheersen. Al met al, voor een automaat kun je vaardigheid aan je laars lappen. Zowel auto, ketel of brouwketel. Wil niet zeggen dat iedereen die deze gebruikt geen vaardigheid kent, maar toch. Voor mij persoonlijk te makkelijk…Van Pikketanus

Hoi dus een T500 valt volledig automatisch uit als er geen alcohol meer uitkomt?

Forum Lid
op 29 januari 2020

omdat er geen alcohol meer in zit. Geniaal he. Maar de ketel blijft wel doorkoken. Dus stroom blijft doorgaan.  Misschien een tijdklok erop van 5,-. maar natuurlijk blijf je erbij. Het wonder wil je niet missen. 

Forum Lid
op 29 januari 2020

Ah oké! Ik heb mijn eerste stook er opzitten afgelopen zondag. Qua temperatuur was het nog wel een strijd. Die schommelde heel fel en durfde het toestel niet echt verlaten. Maar ik dacht dat wanneer er geen alcohol meer was, hij misschien helemaal uit zou vallen. Maar dat die door kookt is op zich geen probleem. Dus je mag echt stoken tot die helemaal klaar is… Weer iets bij geleerd. Ik had cuts gemaakt van 250 ml en vond da wel makkelijk om inzicht te krijgen in het proces. Want ik had 100 ml opgevangen en apart gehouden en de eerste 250 ml erna rook echt anders dan de volgende 10 cuts.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 januari 2020

Oké, dit is een duidelijk antwoord bedankt hiervoor.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 28 januari 2020

Is het ook mogelijk om met de bestaande limoncello, hiervan een gedeelte te gebruiken en de c citroenschillen toe te voegen en later weer samen te voegen? 

Forum Lid
op 28 januari 2020

Ik begrijp je vraag volgens mij niet helemaal.

Probeer het. 

Zolang je alcohol uit de winkel (95 %) of gemaakt in de T500 kan je altijd de schil van de citroen toevoegen aan de schillen die er al in zitten. Heb ik ook gedaan op de foto. De alcohol is nog steeds sterk genoeg om de smaken eruit te trekken. Gemaakte Limoncello ( dus verdund met suiker, eventueel sap en water) is niet sterk genoeg meer denk ik. Het recept hier op het forum is ongeveer 37% 

Forum Lid
op 28 januari 2020

Door je wat lagere percentage van de reeds gemaakte zal het wat minder stoffen uit de schil kunnen trekken. Waarschijnlijk blijft ie dan ook helder.
Normaal gezien trek je op hoog percentage (vanaf 60) de olie uit de schil, en verdun je hierna. Omdat je percentage daalt tijdens verdunnen lost de olie niet meer goed op. De alcohol kan de olie niet meer ‘vasthouden’ bij een te laag percentage.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 januari 2020

Oké, het is mij nu helemaal duidelijk al mijn vragen zijn beantwoord.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 januari 2020

Krijg zo nog een klant en moet dit eigenlijk niet doen. Aan de andere kant, die lust hem ook wel en tekent na een paar limoncello, en flesje mee naar huis uiteraard, toch wel bij het kruisje.  Proost heren.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 29 januari 2020

Kennelijk bevalt de limoncello heb alweer 20 gele rakkers gevild. Gisteren alcohol gemaakt in de t500 en gestookt rond 52 graden. Alcohol zal dus wel 94% zijn denk ik. Duurt zo maar een uur langer op deze temp. Maar het liep en kreeg daarna visite. Normaal stook ik met hogere temp. Ben gewoon ongeduldig. Foto anders geloven jullie me niet. En ja ben alweer dronken.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 29 januari 2020

2 liter alcohol uit de t500 erbij. En we wensen u een behouden vaart. Nu de linkse weckpot in behandeling nemen.  Suiker, doel alholpercentage, sap/water dat weet nog niemand.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 29 januari 2020

Dit mag Robbert niet weten, anders gaat hij er patent op aanvragen. 1 liter alcohol t500 (blauw zakje gist stookwinkel) o,5 liter verse citroensap en 1, 1 liter spa blauw. 150 suiker. Dat wordt voorlopig mijn inzending voor de bbq 2020 foto volgt.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 29 januari 2020

Proost,

Forum Lid
op 29 januari 2020

Zou ik uw emailadres eens mogen om je wat te vragen?

Forum Lid
op 30 januari 2020

Pfff, heb geen kater maar helmaal fris ben ik ook niet. hoop dat een biertje helpt. Gelukkig volgende week cursussen want dit komt niet goed. Het spul is gewoon te lekker. En ik moet echt zeggen dat het blauwe zakje turbo echt topkwaliteit alcohol geeft. Zeker als de kolom van de t500 weer helemaal schoon is en het gist goed is bezonken. 

Brutus, stuur me maar een pm dan hoop ik dat ik je vraag kan beantwoorden. Zal de mail in de gaten houden of meldt het op het forum wanneer je dat gedaan hebt. 

Forum Lid
op 30 januari 2020

Toch handig zo’n forum, dacht dat ik gisteren 200 gram suiker had gebruikt maar was dus 150 gram las ik net terig. volgende keer verlaag ik nog een keer met 50 gram. Heb het niet gemist. Sterker vond het erg lekker. Zo wordt het nog een gezond drankje ook met het verse citroensap. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 11 februari 2020

Voor de duidelijkheid. Want lees mijn eigen post terug en kom er ook niet meer uit door e vorige keer in breuken te rekenen. 

Dus plan van aanpak. 1 liter t500 met 10 citroenschillen. Staat nu ruim een week. Ik ga hier 150 gram suiker aan toevoegen. Recept is 600 gram suiker maar dat is niet te zuipen. 

1, 6 liter vocht. verdeeld over puur citroensap ( vriezer) of de gechilde rakkers in koelkast persen. Blijven wel een weekje goed ( ga ik zo persen en zie wel hoeveel er nog in zit, anders de vriezer) en de rest aanvullen met spa blauw. 

Forum Lid
op 11 februari 2020

1 liter t500 in een pan/of waar je het in wil. Suiker oplossen (eventueel iets verwarmen maar hoeft niet) en dan sap en water erbij. Misschien zo een foto. 

Forum Lid
op 11 februari 2020

Ja een foto de iPad was opgeladen

nu citroenen persen. Een week hebben de geschilde rakkers in de koelkast gelegen

Forum Lid
op 11 februari 2020

Sap bijna 0,45 liter en suiker iets meer, namelijk 155 gram. Terug gooien is ook zo kruideniersachtig en dus 1,2 liter Spa.

en da zometeen het wonder

Forum Lid
op 11 februari 2020

dit is hum. Straks een laatste foto vanuit het glas.

Forum Lid
op 11 februari 2020

proost

Forum Lid
op 11 februari 2020

denk dat het weer tijd wordt voor de Aldi, biologische citroenen 0,50  en suiker kan je er halen en misschien wel Spa blauw.  Geen idee ben al 20 jaar niet meer in een supermarkt geweest. Anders de jumbo die zit er naast. 

Forum Lid
op 12 februari 2020

Kan me een topic herinneren waarin ‘biologische citroenen’ werden aangehaald, waarbij ze biologisch geteeld zijn, maar voor opslag wel een coating krijgen… maar of dat nou lidl, aldi of appie was, Joost mag t weten;)

Forum Lid
op 12 februari 2020

Ik maak ze altijd schoon met alcohol uit de t500, gewoon in de plantenspuit en goed inspuiten en een minuutje laten liggen. Daarna met een droge doek afvegen (of keukenpapier)  Er komt wel veel vuil af maar een een coating is me niet opgevallen. 

Forum Lid
1 dag geleden

Bij de Lidl zeker niet, althans niet de Duitse Lidl, want daar (in Duitsland) zijn ze verplicht te vermelden als ze een coating hebben.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 2 dagen geleden

Over een paar dagen is het zover: ik mag de tweede stap voor mijn eerste likeur zetten. De schillen van 20 citroenen hebben bijna 3 wkn in één liter pure alcohol (96%) gestaan en nu is het tijd om de suikersiroop of suikerwater toe te voegen.

Is het nu beter om de schillen eerst eruit te filteren voordat ik het suikerwater ga toevoegen of is het nu beter om het suikerwater toe te voegen en pas over een week of 2-3 de schillen er uit te filteren?

Forum Lid
2 dagen geleden

Peatsmoke. Goeie vraag ik zie de chaos in je hoofd. 

Je hebt alles goed gedaan. Dat op de eerste plaats

Gooi de alcohol door een vergiet ( Belgen hebben vaak andere woorden, ze waren eigenwijs in 1830 en we wilde ze nog wat verstand bij brengen. De rest is geschiedenis) Maar dus een vergiet. Als je ui Nederland komt. 

suikersiroop is gelul. Hoef je niet te maken gewoon Spa blauw, ja Belgen hebben toch ook  hun bijdrage  we zijn nog steeds trots de lage landen saampjes. 

Enfin  Spa blauw, gewoon koud suiker naar smaak en oplossen en bij het  goddelijke gele nectar gooien. Als zelfs Italianen het kunnen dan hoeft het geen uitdaging voor een Belg te zijn. Toch? En laat je niet gek maken, het is lummel maar 

Forum Lid
2 dagen geleden
Forum Lid
2 dagen geleden

Rotwijf. Mijn vriend hoort er ook bij.

Forum Lid
1 dag geleden

Hahaha… Je weet het met humor te brengen! Laten we het maar op vergiet houden, want, hoewel velen beweren dat Belg staat voor Ben Eerst Limburger Geweest, hoort deze appendix toch nog steeds bij Nederland. De woorden als zeischotel en andere Limburgse benamingen zal ik je besparen…

Dank voor je antwoord, ik ga er op Aswoensdag (als het dan lukt) mee aan de slag…

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren