low budget simpele ketel in 3 uurtjes

Geupdate op 7 februari 2019 in Mijn installatie
113 op 25 september 2018

sloop boiler ?

koperen binnenwerk eruit
.
demontage ?

• Geliked door
Antwoord
0 op 25 september 2018

Nog wat schoonmaken en poetsen is voor volgende eigenaar . ??

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 25 september 2018

binnen bus is nu kolom geworden .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
6 op 25 september 2018

mooi gedaan !!!

Forum Lid
op 25 september 2018

Thanks . had boiler over en paar uurtjes weinig te doen . ?

Forum Lid
op 25 september 2018

Robbert,had jij van die peperkoek gegeten van snelle jelle?mooi en snel.?????

Forum Lid
op 25 september 2018

chris ik vind dit mooi gemaakt

Forum Lid
op 25 september 2018

Ik ook,en zo zie je maar,koppie gebruiken,en als je niet veel te besteden hebt of je vrouwtje je nieuwe hobby niet zo ziet zitten ivm.de kosten,dan is hier de oplossing van Robbert,mooi en efectief.???

Forum Lid
op 25 september 2018

ja zeker chris maar je moet handig zijn en tijd hebben en dit ontbreekt soms bij mensen

Forum Lid
op 25 september 2018

Die Daalderop boilers lenen zich er ook goed voor ChrisV . Nee geen snelle Jelle . dat stukje zwemmen na de tijd zag ik niet zitten ??

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 25 september 2018

ook Daalderop ! ??

Forum Lid
op 25 september 2018

Mooi gemaakt?Je bent erg creatief,net als ik met weinig iets maken dat ook nog goed of soms nog beter werkt.hou ik wel van,ik heb dat geleerd om dat we vroeger niets hadden ,moest je roeien met de riemen die je had.die mensen bestaan bijna niet meer,kunnen nog geen fietsband plakken.goed zo.?????

Forum Lid
op 25 september 2018

ChrisV mijn eerste ketel nu zo een 39 j geleden was een 120 liter boiler . ik had op gegeven ogenblik 3 x 120 l simultaan lopen . Laatste jaren vind ik zo een klein 30 l ding wel okee .
En wat jij ook zegt het werkt probleemloos , kost weinig . Met kolom en opzet stukken stook ik net zo makkelijk ruim 92% Maar met alleen helm werkt het perfect als potstill .
(Ze hoeven van mij niet te glimmen .) ?

Forum Lid
op 25 september 2018

Bij mij glimt hij ook niet,het moet werken,als de drank maar smaakt en mooi helder is.

Forum Lid
op 25 september 2018

Als een engeltje dat over je tong piest !?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 26 september 2018

Hallo Robbert, ik heb zelf een 50 Ltr ketel van RVS zelf gemaakt. Maar ben nog op zoek naar een kleiner keteltje voor wat kleinere hoeveelheden. Zit in alle boilers een koperen vat of is dat ook wel eens ander materiaal? Of zoek je naar een bepaald type? Er staan er genoeg te koop 2e hands voor een paar tientjes. Is een leuk project voor me tijdens de winterdagen. Is toch beter dan ’s avonds op de bank tv kijken.

Forum Lid
op 26 september 2018

Hallo Cobus ,
De meeste italiaanse Boiler zijn met aluminium binnenwerk . Ook heeft nefit rvs boilers . Daalderop Boilers ouder dan 10 j zijn sowieso koper . 10 ,30 ,50 ,80 tot 200 liter zijn er .
Bij oudijzer handelaren weten ze altijd wat er voor binnenwerk inzit en betaal je meestal kilo dag prijs roodkoper .
Vaak hebben installatie bedrijven ook wel in de oudijzerbak wat liggen .
(moderne zonneboilers zijn Altijd rvs )
Aan onderkant van een boiler zit een deksel vaak met paar schroefjes vast .
wanneer je deze weghaalt zie je invoer en uitvoer buisjes . Die zijn van zelfde materiaal als het vat .
Dus als dat koper is zit je goed . is het rvs of alu dan is de rest ook vaak zelfde materiaal .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 28 september 2018

Links ketel klaar voor projectje voor Colega stoker hier op site . Kolom nog in overleg . ( poetsen mag hij zelf ? ) rechts ketel toekomst onbekend maar Alvast hals gerepareerd en verder zo goed als klaar voor opbouw .

Forum Lid
op 24 oktober 2018

Leuk die Softail op de achtergrond 🙂 Maar je maakt mooie projecten. Toppie hoor!

Forum Lid
op 24 oktober 2018

dankje Elflitso , Alleen dat op achtergrond is geen softtail maar een zelfgemaakt hardtail frame met een 1340 shovelhead waarvan ik een 1600 strokerblok heb gemaakt . En heeft 5 in 4 bak. Gekeurd en gekentekend 2015.

Sorry Voor de of topic

Forum Lid
op 18 november 2018

Knap stukje werk Robbert! Toppie of topic 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 1 oktober 2018

Bij mij thuis hangt ook een Daalderop, voor de badkamer. Mocht die ooit de geest geven, dan weet ik wat te doen.

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Voor badkamer zal wel een wat grotere hangen . Ideaal ??

Forum Lid
op 1 oktober 2018

80 liter. Wel leuk om lezen dat een amateur stoker enkel het beste wil. Een Daalderop boiler, nota Bene zowat de Rolls Royce onder de boilers.

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Rolls royce onder boiler i.d.d.
Als sloop €20,00 . bij metaal hand alleen schoon koperen ketel gestript 3,85 per kilo . 30 liter boiler 8 kilo . wat koppelingen en stukje buis ben je voor €80 – €100 euro klaar . ??

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Bijna voor niets.zijn zo terug verdiend met een keer stoken.???

Forum Lid
op 1 oktober 2018

beetje handigheid en inventiviteit kun je voor weinig geld iets bouwen wat goed werkt ChrisV .
Beetje gezond verstand en wat ervaring komt is het niet zo spannend .Jij weet ook met iets simpels een goede borrel te maken . ????

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 oktober 2018

En wat is de nieuwprijs van een Daalderop, vergeleken met een gelijkwaardig model van bv. Vaillant, Bulex,….?

Forum Lid
op 1 oktober 2018

Ik zou niet Weten wat nieuw zo een ding kost .
Ook vaillant heeft goede koperen binnenwerken die zijn om te bouwen . Bulex weet ik niet .Maar Er is zo veel aanbod van gebruikte boilers .
Als je maar even goed kijkt of het een koperen binnenwerk heeft.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 2 oktober 2018

Daalderops zijn inderdaad echt de fijnste ketels,

Ik heb een 80L met daarop een 10L Ketel als “whiskey head” gemaakt.

je kan het zo gek maken als je wil, en het hoeft ook echt niet achterlijk duur te zijn.

Hierbij trouwens een fotootje! Helaas nog zonder kijkglazen op de ketel en de whiskeyhead

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Mooi gemaakt.?????

Forum Lid
op 19 oktober 2018

Heel mooi gemaakt allemaal maar kan je mij ook uitleggen hoe ( of een bouwtekening van een whisky head ) het werkt en wat het voordeel er van is . Ik den erg benieuwd .

Forum Lid
op 19 oktober 2018

Werkt het net als een thummper ?

Forum Lid
op 19 oktober 2018

Voor zo ver ik weet is de whiskeyhead gemaakt om schuim in je destillaat te voorkomen. Als je graan mashes gebruikt kunnen deze sterk gaan schuimen. Dat wordt meestal voorkomen door er anti foam middel in te gooien of de ketel minder vol te gooien. De extra “ruimte” zorg er voor dat het schuim niet helemaal tot bovenin je kolom kruipt en uiteindelijk je destillaat verontreinigd.

Tevens wil het oog ook wat en ben ik tegen het gebruik van allemaal extra middeltjes. Wil het zo naturel mogelijk houden namelijk. Ook wou ik geen ruimte in me ketel opgeven voor het schuim. Als je dan voor een €10tje een 10L keteltje tegen komt is de keuze snel gemaakt.

De thumper is niets meer dan een soort extra destillatie binnen in je destillatie. Je leid het alcoholgas/waterdamp over de thumper welke gevuld is met vloeistof zoals sap/water/mash. Wat er dan gebeurd is dat de waterdamp eerder zal neerslaan in de thumper wat het alchohol percentage verhoogd. Door gebruik van sap/mash neem je extra smaken mee in je destillaat.

Zo heel verhaal maar hoop het duidelijk te hebben gemaakt ?

Proost

Forum Lid
op 19 oktober 2018

Dank jevoor de duidelijke uitleg .

Forum Lid
op 20 oktober 2018

das een mooie ketel

Forum Lid
op 20 oktober 2018

dat is iets om jaloers op te worden

gr erik

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 2 oktober 2018

Ik blijf van de ene verbazing in de andere vallen. Bestaat er een emoticon voor “kwijl”?

Forum Lid
op 2 oktober 2018

Het is mooi om te zien dat er niet alleen vakmanschap in het stoken is,maar ook in het maken van ketels,zitten best wel vakmensen op het forum.het verbaast mij telkens weer,wat er telkens voorbij komt.maar dat niet alleen het is ook mooi dat het met elkaar gedeeld wordt.zo zijn we goed bezig.???????ik hoop dat het zo blijft,en nieuwe leden deze passie delen op deze manier.gr.Chris.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 19 oktober 2018

Whiskeyhead is in principe de spat bol in laboratorium opstellingen .

Forum Lid
op 19 oktober 2018

OK leuk te weten , dank je .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 20 oktober 2018

Gewoon even bezig 1e stook met simpele zelfbouw ketel . En resultaat ? zie foto .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 20 oktober 2018

Na1 uur

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Mooi resultaat,krijg er dorst van?????

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Ik ben niet ontevreden ChrisV . Ketel loopt gewoon lekker door . Nu 2,7 liter 93 % .zonder bijsmaakjes . Het is niet zo moeilijk ?? geheim zit in de kleine dingen .???

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Robbert dat weet ik?zegt Adriana ook altijd????

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 20 oktober 2018

Ouder maar niet wijzer alleen ervaren met kleine trucjes dat goed en lekker resultaat levert . ? maar dat zal ook Adriana vast beamen. ??

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Ja ze is nog altijd tevreden met die ouwe haan,de drank drinkt zij ook.wijzer word ik ook niet ben de haren kwijt maar de streken nog niet,ben nog een kind van 66 erg he.??

Forum Lid
op 20 oktober 2018

?? nee niet erg . alleen maar beter .
altijd serieus zijn geeft meer stress en piekeren . Stress kills .

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Ik sta met goeie zin op en ga ook zo naar bed.serieus ben ik als het moet.bij mij hangen twee spreuken,vriendelijk zijn kost niets en,die niet in staat is om een fout te maken is tot niets in staat.en als ik taxi rij en ze vinden het niet snel genoeg zeg ik altijd ik ben op mijn werk en niet op de vlucht.

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Heb net een filmpje gezien live stoken in Bosnie mooie ketel was appels aan het stoken,hij weet dat ik ook stook had al 4 vaten van 120 ltr vol.hij is jarig vandaag maar achter de ketel en stoken op hout.die verjaardag haalt hij niet tot laat in de avond????maar hele mooie ketel van 100 ltr.

Forum Lid
op 20 oktober 2018

Dat zijn flinke hoeveelheden .
Dat word nachtwerk ???

Forum Lid
op 27 oktober 2018

@ ChrisV  Dat filmpje, waar kan ik het vinden?

Ik wil ook beginnen met stoken, maar dan niet hier in NL. Woon te klein daarvoor, helaas. 

Forum Lid
op 27 oktober 2018

Dat filmje was live via tel.van mijn buurman,die is Bosnier,Flyger ik stook in NL en in Roemenie.er is altijd wel plaats voor een keteltje.ik woon in een rijtjeshuis en stook met een ketel van 100 ltr.heb er zelfs met hout gestookt,ik rook ook mijn vlees,hou wel rek.met de buren roken doe ik meestal als het regend dan heeft iedereen zijn raam dicht.en iedereen heb ik tot vriend gemaakt ze weten dat ik stook,dat doe ik al 15 jr. daar nooit geen klachten gehad.wel proevers.

Forum Lid
op 27 oktober 2018

Robbert waren vier vaten van 120 ltr.wat al gestookt was.?? dus 560 ltr.klaar.?

Forum Lid
op 27 oktober 2018

Dat kan een flink feestje worden ! ??

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 29 oktober 2018

Beste Robbert, ik ben nieuw hier maar o.a. jouw 3-uurs ketel als inspiratie gebruikt. Ik heb een koperen ketel gevonden met zelfde principe, binnenbus als kolom te gebruiken. Ik wil de ketel voor smaakvolle drank gebruiken, niet voor een zo hoog mogelijk percentage. Daar wel wat vragen over:

De binnenbus heeft een diameter van 29 mm en een lengte van 42,5 cm. Wat is de ervaring om geen kolom te gebruiken van bv. 80mm, maar direct met een buis zoals genoemd en zoals in jou ketel. Geeft dit alcohol met veel aroma’s of is er te weinig afscheidingsoppervlak en geeft het na één stook veel slechte bijsmaken? (de ketel zelf is vrij smal en lang (18cm diameter, 42cm lengte), wellicht maakt dit invloed op de kolombuis?)

Als ik de buis van 29 mm diameter direct op de ketel/boiler aansluit, is de lengte van 42,5cm dan goed? Kan ik hier direct een 90 graden bocht in maken (of schuin naar beneden zoals in je voorbeeld) om daarop de bocht voor een koel spiraal te maken?

Ik wil deze (origineel gif spuit) koperen ketel zo goed mogelijk origineel laten. Ik ga de bodem vlak maken en de bovenkant laten zoals hij is wanneer deze kolom als positief wordt beoordeeld. Wel moet er ruimte komen om met mijn in de ketel te komen voor het schoonmaken en om te vullen. Kan ik een opening hoog aan de zijkant van de ketel maken, op het verticale vlak? Zo hoef ik in de bovenkant niks te snijden en kan ik gebruik maken van de al aanwezige schroefdraden. 

Ben benieuwd naar jullie mening!

Forum Lid
op 29 oktober 2018

Daar is zeker een leuke ketel van te maken .
Wanneer je een gat maakt boven in jou ketel met een soort luik op verticaal vlak zou je die kunnen afdichten met een siliconen pakking . boutjes of koperen draad eind kun je er met silversoldeer goed op bevestigen . zorg wel dat het gat boven de 2/3 vulhoogte zit . Je zou met een 90 gr bovenaan aan jou kolom eruit kunnen . Deze uitstroom kun je dan buigen naar 45 gr Om daar een koeler op te bevestigen .
Des te hoger de kolom des te hoger percentage je zou krijgen met minder smaak overdracht . voor een potstill waar je voornamelijk smaak wil overhalen heb je meer dan genoeg aan deze hoogte en diameter .( voor b.v. Whiskey’s , absinth ,cognac of iets dergelijks is een haakse uitgang op top ketel in principe al voldoende . ) Je zal zondermeer zo met jou lengtebuis een percentage in jiu drank van 72-78 % kunnen bereiken . Eventueel als je toch een soort reflux wil hebben kun je van dun koperbuis een strak spiraal om jou kolom wikkelen 1/3 van de lengte ongeveer net onder jou haakse uitstroom bovenin om eventueel nog te koelen op de kolom . Maar wat ik begrijp uit jou verhaal is dat niet noodzakelijk . Op de top maak je een aansluiting / gaatje waar een thermometer op kan bevestigd.
Leuk project !

Forum Lid
op 29 oktober 2018

Bedankt dit geeft goede hoop! Als er een gaatje voor thermometer komt, hoe sluit ik deze volledig af? Ik kan een vaste meter plaatsen maar zie ook vaak de losse glazen thermometers die natuurlijk niet volledig aansluiten op de kolom. Ik neem aan dat daar niks mag ontsnappen.

Ik zal de 90 graden hoek snel op laten volgen door een 45 gr. en die vervolgens in een spiraal door koelbak laten lopen. De diameter vanaf de 90 graden hoek (de bocht) lijkt minder uit te maken? 

Bedankt voor de info!

Forum Lid
op 29 oktober 2018

Je kan thermometers kopen met een 1/2 schroefdraad en dan een Koper busje met 1/2 draad er op zolderen . Ik gebruik nog steeds een oude glas kwik thermometer Met een siliconen stopje met een gaatje erin .
Diameter uitstroom kun je kiezen uit 12 of 15 mm .

Forum Lid
op 25 november 2018

Dag heren dames, na meer lezen en weinig doen nu toch bijna echt meer aan het doen. Toch weer vragen ook, betreft de bodem.

Ik wilde in eerste instantie deze bodem er uit halen net boven de nagels om er een nieuwe en vlakke bodemplaat in te solderen. Dit leek mij beter voor de warmte en gemakkelijker met het idee om op een elektrische plaat te gaan stoken. Zoals je ziet zou er, wanneer je hem op de elektrische plaat zou zetten, veel ruimte tussen de plaat en de ketel zitten. De vragen zijn:

-Kan het ‘niet directe contact’ kwaad als ik deze bodem toch laat zitten, wordt het geleidelijk heet genoeg (zo niet, met open vuur wel)?

-Als ik er toch een nieuwe en platte bodem in soldeer, wordt dit bij de pit niet veel te heet voor het soldeer? Hoogstwaarschijnlijk zal dit ook nog eens uit de buitenkant gesoldeerd worden, vrij direct en heet contact lijkt mij zo?

Enig advies?

Forum Lid
op 26 november 2018

Je zou deze bodem zo kunnen gebruiken mer een vuur brander . Als je op Elektische plaat wil zal je de bodem vlak moeten maken om voldoende warmte overdracht te krijgen .

Forum Lid
op 26 november 2018

Bedankt Robbert. Na poetsen van de stijgbuis al wat huiverig geraakt. Na poetsen van de ketel zelf nog minder blij geraakt. Het lijkt er op dat deze spuit niet van roodkoper maar messing. Zie kleurverschil laatste stukje stijgbuis. 

Ik las ergens al eerder over oude messing hulzen. Naast gebruik van messing koppelstukken lijkt een (denk ik) messing ketel mij niet verstandig of denkt men, geef het een poging?

Forum Lid
op 26 november 2018

Messing Kun je met zilver goed solderen en zal geen problemen geven .

Forum Lid
op 26 november 2018

Gezien de leeftijd zal er toch een vrij hoog koper gehalte zijn als het messing zou zijn .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 29 oktober 2018

Janis, dat gaat vast wel goed komen, ik heb Robbert een whatsappie gestuurd m.b.t. je vragen.

Forum Lid
op 26 november 2018

afbeelding bij bovenstaande bericht.

Forum Lid
op 26 november 2018

Gewoon doorgaan als je gepland hebt .
Voor solderen goed schoonmaken .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 29 oktober 2018

Bedankt Nimrax. Ik zit net te denken, ik heb geen weet van de lasnaden. Is het mogelijk dat deze ketel onbruikbaar is vanwege giftige stoffen in het lasmateriaal? 

Forum Lid
op 29 oktober 2018

Ik denk dat Robbert je daarin wel gerust kan stellen Janis. Als het al toxisch zou zijn, zal het minimaal zijn wat er meekomt in je distillaat. Nog beter nieuws, Robbert komt er zo aan.

Forum Lid
op 29 oktober 2018

Als jou ketel klaar is kun je hem her beste goed reinigen eerst met een ontvetter als b.v. p3x en daarna zuren met oxaalzuur of azijn zuur . hierna goed spoelen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 23 november 2018

Als je een vat van 120 liter uit nieuw 3mm koperplaat maakt ben je rond € 350,– alleen aan materiaal kwijt .
Ach dan is het best de moeite waard zo een gratis ” kokosnoot ” uit te pakken .
120 liter boiler binnenkort distillatevat .

Forum Lid
op 23 november 2018

Ik heb ook nog een 120 liter boiler liggen, iemand belang bij?

Groet, @ndré??

Forum Lid
op 23 november 2018

Daar kun je bijna in wonen!

Forum Lid
op 23 november 2018

Bij deze gaat het bovenste bolle deel eraf . Dan een rand van 25 cm eraf .
Komt een kraag in rand waar de top overheen valt het tussen stuk van 25 cm wat ik eruit haal maak ik een hoed / helm van met doorsnee van 11inch die op de bovenkant deksel direct komt . met gelijk een Uitstroom op zijkant .
Dus eigenlijk een old stile still .

Forum Lid
op 23 november 2018

?? De top over de rand heen? Niet aan de binnenkant? Of begrijp ik je verkeerd?

Forum Lid
op 23 november 2018

als de top over de rand komt gaat de stijgende warme damp altijd langs binnenkant naar boven en komt geen ” kier” tegen . de opening zit onder minder druk maar zuiging als het zou lekken wanneer de warmte stijging is in ketel ( schoorsteen werking ) wanneer deksel erin staat is de opening kier boven met druk op kier .meer kans op ontsnappen .
je moet evengoed wel afdichten natuurlijk .

Forum Lid
op 23 november 2018

Oh? Ik zou denken dat de damp condenseert op de koude wand en dan langs die wand naar beneden druppelt.

Maar ik neem aan dat je veel meer ervaring hebt dan ik!

Forum Lid
op 23 november 2018

Daar is warmte verschil Met deze hoogte Te klein voor tijdens het stoken . Koper neemt snel warmte op en zeker met deze plaatdikte dus damp stijgt door .
Heeft geen kolom maar alleen hoed dus damp is snel bij uitstroom .
Zal lijken op de oude ierse whiskey still en Barbados , Haïti rum stills , uit het begin tijd

Ik heb eerder op deze manier boiler omgebouwd .
Is niet voor hoog alcohol maar meer voor rum , whiskey e.d.

(Ik haal een deel tussen uit de ketel de inhoud van ketel gaat naar ongeveer 75 liter . dus voor een 50 liter vulling .)

Forum Lid
op 24 november 2018

Mijn grote ketel is door een vriend andersom gebouwd: de helm gaat iets taps in een rand en wordt afgedicht met deeg. In de helm heeft hij een kraag gemaakt, zodat hij niet helemaal naar beneden zakt.

Op de helm een tapse hoed, die de damp snel naar de uitgang leidt.

Ben benieuwd naar je nieuwe creatie.

Forum Lid
op 26 november 2018

Ik ben hele weekend nog niet aan toe gekomen Kees .
Maar ik zal zeker de vorderingen plaatsen en eind van project .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 1 december 2018

to be continued 😁😁

Brouwmaat
op 1 december 2018

Lijkt wel de explosievenopruimingsdienst 🙂

Forum Lid
op 1 december 2018

😅😅 ja Erik . compleet vuurwerk hier slijpen , lassen . en de vrouw ontploft haast .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 2 december 2018

Nog half uurtje Laswerk en het werkt .
Old stile Whiskey / rum ketel .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
12 op 2 december 2018

Ah, dat schiet al lekker op!

En je hebt een nieuwe avatar, zie ik.

Forum Lid
op 2 december 2018

zaterdag wat tig laswerk en dan kan deze ketel gezuurd en gepatineerd .
ja dat avatar ding heb ik maar wat anders gemaakt .

Forum Lid
op 1 februari 2019

Heb ook een keteltje (10L) gestript, ga nog op zoek naar een grotere. Ik wil er een kolom met reflux op maken, Welke diameter pijp pak ik daar voor en hoe lang? Is daar een richtlijn voor? Welke toevoeging gebruik je voor het tiggen? Volgens een kennis kan dat gewoon met koperdraad.

Forum Lid
op 1 februari 2019

er zijn wel oude richtlijnen tabellen en bouwtekeningen .
maar met die grote ketel kun je Hoogte 60 tot 80 cm voor kollom. aanhouden .
De diameter min 28 mm tot 125 mm .
Wil je puur voor alcohol stook dan is hoogte zeker van belang . 80 cm 42 mm diameter b.v.
voor tiggen kun je 1,5 kwadraat of 2,5 kwadraat gestript installatie draad gebruiken . (stroomdraad )

Forum Lid
op 1 februari 2019

Het moet inderdaad iets worden voor de fijnstook. Maar 10L is wel erg klein ga misschien toch op zoek naar een 15L. Maar ik zie dat koper erg duur is. Van welk materiaal maak jij je flens waar je kolom op komt? Ik zal morgen eens naar de oudijzerboer gaan voor materiaal is daar 4 a 5 euro de kg.

Forum Lid
op 1 februari 2019

4mm koper plaat staat mijn kolom op.
ik heb ook een 10 liter boiler erbij .
Gebruik ik voor alle vormen wel als ik kleine hoeveelheid wil overhalen . Maar ik heb daar ook een extra buis in zodat ik het keteltje als secondair vat kan gebruiken . Ideaal vind ik een ketel inhoud van 30 of 70 liter . ik gebruik meestal mijn 30 liter ketel .

Forum Lid
op 1 februari 2019

Ik heb een RVS ketel +/-50L maar die heb ik gemaakt uit zwaar materiaal (industrieel fittersmateriaal) dan zit je al snel aan een wanddikte van 5mm. Is zwaar om te sjouwen en is veel minder efficiënt. Warmte geleiding koper vs RVS is een factor 28. Ketel is de volgende dag nog warm. Voor fruit vind ik het wel perfect maar dan moet ik gewoon een dagje uittrekken als ik rustig stook.

Het secundaire vat wordt verwarmd door de alcohol damp? Daar gaan dan toevoegingen/fruitpulp in?

Forum Lid
op 2 februari 2019

Koper heeft meer voordelen dan alleen warmte geleiding . Tijdens distillatie heeft koper een zouten vorming in top krtelven kolom wat een reinigende werking heeft op alcohol .

Secundaire vat gebruik ik voor lowwines , oliën , kruiden of vruchten toevoeging . ik verwarm deze voor op 60 graden . ( ik gebruik meestal nog steeds deze oude klassieke distillatie methodes omdat ik ze ook zo in distilleerderij leerde in mijn stage tijd )
Fruitpulp in secondair is weer toevoegen wat je in eerste stook eigenlijk al kwijt wil. primaire is eerste overhaal naar de secondair . vanuit secondair is tweede overhaal .
dus concentreer je intussen niet alleen alcohol uit primaire maar ook de voorloop “vuil ” voeg je extra toe .
Zou je in primaire al een eerder gestookte alcohol hebben voeg je door pulp in secondair de vervuiling weer opnieuw toe die je ook eerder uitstookte en zal je dus nog een keer alles moeten overhalen en daarin smaak verliezen .

(secondair gebruikte ik vroeger ook met caustic soda vulling om uit slechte wijnen schone alcohol te halen , dan verwarmde ik dus niet secondair voor . maar dat is een andere sport haha )

Forum Lid
op 3 februari 2019

Bedankt voor de info. Komend seizoen heb ik veel druiven uit eigen tuin. Nu weet ik dat ze voor het  stoken van Cognac ook primair en secundair vat gebruikt wordt. wat is hier de werking van. Is hier ook literatuur over te vinden. Of is het trail and error? Mijn RVS ketel (pot still) heb ik gebouwd samen met iemand die er al vele had gebouwd. Ben vandaag naar de oudijzerboer geweest een heb daar een vat van 30L meegenomen, 1,5m pijp (ø35mm) en 3m (ø9mm) voor €30,-. En heb zelf nog wel wat om wat leuks te maken. Maar zou graag wat literatuur hebben over het bouwen van een goede ketel met reflux kolom, zonder elektronica. Ik ben zelf voorstander van mechanica. Simpel in onderhoud en snappen wat er gebeurt. Er zijn wel tekeningen en plannen te vinden op het net maar zonder het waarom. Heb helaas geen proces techniek gestudeerd.

Forum Lid
op 3 februari 2019

Ja er is literatuur over Maken van cognac . Ik heb ze in frans , engels en ned .
Ook wel over bouwen van ketels .
Met wat simpel aanpassen kun je zo naar de boiler ” vertalen ” .

Ja cognac wordt altijd gedistilleerd op een potstill met secondair vat .
Een punt wat lastig is dat voor cognac uitsluitend wijn en druiven uit eigen streek mogen gebruikt . meest gebruikte zijn colombard , st emilion en folle blanche.
Gebruik je andere type druif dan heet het een brandy of au de vie ,. Druiven moeten ook rijp van de stok gelijk verwerkt .
Eerst wordt er een wijn gemaakt . de wijn gaat in de secondair en het net vergiste restant – de pulp gaat volledig in de ketel . aangevuld met water .
De secondair wordt voorverwarmd tot 60 gr en de primaire wordt gewoon geheel gestookt via secondair .
( dit is ook een oude methode die voor vele dranken gestookt over 2 of 3 vaten gebruikt word . )

Forum Lid
op 3 februari 2019

De alambic charentais. Het tweede vat dient om de damp uit de ketel alvast een beetje af te koelen en de nieuwe lading wijn alvast op te warmen. De damp gaat verder naar een echte condenser. Als de ketel leeggestookt is, wordt de spoeling uitgelaten. Daarna wordt de al opgewarmde wijn in de ketel gelaten en wordt die portie gestookt. Scheelt veel tijd en warmte.

@Cobus: zo, dat is een mooie oogst!

Forum Lid
op 3 februari 2019

Hierboven stel ik eigenlijk twee vragen over Cognac en het bouwen van een reflux kolom. Dit kwam omdat ik nu 2 vaten heb. 1 van 10L en een van 30L en de borrel die ik dronk.

Maar ik heb mijn plan al gemaakt. Mijn 50L ketel is voor het fruit. De 30L ketel krijgt een reflux kolom en de 10L ketel wordt een secundair vat.

Wat betreft de ‘alambic charentais’. Dit is inderdaad energie besparend door de energie, uit de damp die vrij komt bij het condenseren, te stoppen in de stookwijn die bij de volgende run de ketel ingaat. Als ik het goed heb. Dan moet de primaire ketel wel een aftappunt hebben. Dit is voor mij niet interessant. Dan moet ik ook nog een nachtshift draaien :).

Forum Lid
op 3 februari 2019

Aftappunt ? Je gaat vanuit helm naar ingang secondair en de secondaire heeft ook een soort helm waaruit je naar koeler gaat .
Je kunt een terug loop van secondair naar primair maken maar is niet perse noodzakelijk .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 31 januari 2019

Even niets te doen dan maar wat nieuwe spinners knippen uit latoenkoper ( 70 -30 ) .
Nog stuk of 40 of zo .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 1 februari 2019

Cobus Simpel voorbeeld . knel fitting gelast aan plaat .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 2 februari 2019

“moderne” rum potstill met 2 thumpers .

Forum Lid
op 2 februari 2019
nieuwe spinners Van Robbert

Wat zijn spinners? 

Hoop binnenkort ook weer aan de knutsel te kunnen gaan, betere helm voor de ketel met een kolom die aan te passen is.

Forum Lid
op 2 februari 2019

dunne plaatje met een draai erin die als lamellen pakket in kolom komen .
Door ze te twisten krijg je werveling in damp waardoor je ook wat vertraging krijgt van damp naar brug .
je krijgt dus een heleboel wand oppervlakte erbij om damp op te laten condenseren .
Eigenlijk net zoiets als kralen of ringen in kolom maar dan ouderwets .
Werkt ook iets beter maar omdat katoen koper duur is en het is veel gepriegel wordt het weinig meer gedaan .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 3 februari 2019

cognac distilleer apparaat .
secondaire ketel altijd hoger dan primair !
Omdat damp stijgt moet die flow ook gebruikt ! omdat de warmte bij een lager geplaatste ketel meer blijft hangen en probeert hoog te blijven en verkoelt sneller tegen wand.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 4 februari 2019

Robert, een kennis van me had het deksel van zijn ketel ook zo gemaakt .Afdichting met deeg. Een deel van de gecondenseerde alcohol liep er uit langs de zijkanten. (Mogelijk gevaar wanneer deze de warmtebron bereikt)
Daarna de ring binnen in het deksel gesoldeert en probleem was opgelost. Deeg plaatsen bleek ook aangenamer. Mvg

Forum Lid
op 4 februari 2019

Bedoel je die grote boiler boven . de dan is eerst haaks omgezet naar binnen en dan de rand erom gekomen kan niet buitenlangs komen .dus drup altijd naar binnen de omgezette rand zit ook met siliconen pakking ring . geen rubber of deeg . ( ketel is inmiddels verkocht )

Forum Lid
op 4 februari 2019

( 1cm van de rand is haaks omgezet naar binnen )

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 6 februari 2019

Van oude 30 liter naar 50 l in een uurtje . met Daalderop. Alleen nog even schoonmaken .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 6 februari 2019

Deze is nu over mag naar een nieuwe eigenaar .

Forum Lid
op 6 februari 2019

Wat is je vraagprijs voor alleen de boiler? Als deze ook los weg mag natuurlijk.
Lijkt me een mooie thumper voor me setup

Forum Lid
op 6 februari 2019

zonder standaard en wat er op staat bedoel je Marca ?

Forum Lid
op 6 februari 2019

het hele ding €75,00

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 7 februari 2019

Ik ben alleen geïnteresseerd in de losse ketel.

De opbouw en standaard heb ik niets aan.

Forum Lid
op 7 februari 2019

Bodem is wel aangepast voor op brander te staan . dus iets hol gemaakt i.p.v de normale bolling . voor €40 kun je ketel wel ophalen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren