Peren 200 kg

Geupdate op 11 september 2020 in Likeuren
24 op 24 augustus 2020

Vandaag eens langs een boomgaard gereden voor valfruit. 200kg voor 0 euro is toch niet te veel? Ik ben van plan om hier likeur mee te maken

• Geliked door
Antwoord
0 op 24 augustus 2020

Niet echt te veel zolang het thuis geleverd is ūüôā

Ik heb ook een massa peren (conference en doyenne du commice)

En intussen rijpt de sleedoorn aan sneltempo, heb ikm de druiven geoogst en komen de appels er aan.

Werk aan de winkel dus

PS hoe ga je de peren verwerken ?

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 24 augustus 2020

Ik wil de peren met (lichte hagelschade) wassen ,pitten eruit en steeltjes en dan fijn snijden het vat in. Pectinase erbij en dan de fruitgist erbij.

Forum Lid
op 25 augustus 2020

zo doe ik het ook ! peren door de schredder ook appels erbij pectinase en fruitgist en vat toe !

Forum Lid
op 25 augustus 2020

wel de fruitgist 24 uur later

Forum Lid
op 25 augustus 2020

heb juist een vatje van 30 l gevuld met appels peren en 5 soorten pruimen pectinase er op en morgen middag de gist erop

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 25 augustus 2020

Begrepen

Gaat de smaak van de peren over na 2x distilleren ?  Of is het een single distill met helmketel ?

Krijg je dan een soort Eau de Vie ?

Forum Lid
op 25 augustus 2020

ik doe het normaal in 1 maal met de helm erop maar ga nu ook met de alquitara proberen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
13 op 25 augustus 2020

Ik stook met een t500 met koper dome , ik denk dat ik 2x ga stoken.

Forum Lid
op 25 augustus 2020

voor fruit doe ik dat altijd en heb ook een dubbele bodem erin liggen zodat het pulp niet aanbrand maar gebruik voor het pulp ook kookzakken !!! heb ook nog 4 andere ketels ! ben nu! wisky in de alquitera aan het stoken en juist nog een ton mirabellen geplukt en in het vat gedaan ! bij mij gaat heel veel fruit dit jaar verloren gaan door mijn ziekte maar de 1000l haal ik wel

gr erik

Forum Lid
op 25 augustus 2020

trouwens zit nu al aan 250l fruit in vaten  plus dan die druiven extract  en nog een vat rum en een vat wiskey das samen al 325l dat er staat dus we hebben nog wat stookwerk

Forum Lid
op 26 augustus 2020

trouwens zit nu al aan 250l fruit in vaten plus dan die druiven extract en nog een vat rum en een vat wiskey das samen al 325l dat er staat dus we hebben nog wat stookwerk

Stookwerk ?  Ik zou zeggen stevig drinkwerk :-)

Forum Lid
op 26 augustus 2020

nee rustig stoken en in de kelder want ik mag dit jaar niet meer drinken

Forum Lid
op 26 augustus 2020

Psycat dit had ik 2 jaar terug aan fruit staan 1700l

Forum Lid
op 26 augustus 2020

Met wat voor ketel stook je? @evds3?

Forum Lid
op 26 augustus 2020

T500 met helm of reflux, alquitara 2.5l voor kleine stookjes of alambiek en heb ook nog 2 smartstills

Forum Lid
op 28 augustus 2020

het is 260 kg geworden twee soorten handperen 2/3 Conference en een 1/3 doyenne du comice.  ik heb alles uitgezocht op rotte plekken ed en laat nu alles drogen en rijpen.  een gedeelte laat ik rijpen met een banaan in een gesloten kist om het iets te versnellen.

Forum Lid
op 28 augustus 2020

mooi lekker zacht laten worden dan door de fruitmolen of hakseler en laten gisten , ik heb vandaag 100l mirabellen geplukt morgen nog eens 50l en dan beginnen we aan de pruimen

Forum Lid
op 30 augustus 2020

Heb voor het eerst perenlikeur gemaakt

4 peren

2 kaneelstokjes

1 liter 90% abv 

in weckpot van 1,5 liter .

en nu maar afwachten 

Forum Lid
op 30 augustus 2020

ziet er goed uit , met wat voor alcohol heb je dit gedaan ?

Forum Lid
op 30 augustus 2020

Gewoon simpel suikerwash in t500 kolom gestookt.

Forum Lid
op 11 september 2020

Dit is het resultaat 3;5 liter.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 30 augustus 2020

Peren als de confererence en triomphe vienne kun je het beste zo vergisten dat je deze in 1 x kunt. Stoken . Ze hebben zeer zacht aroma . Comice of louise is meer geschikt Als je 2 x wil overhalen .
Er zijn peren met soort harige ruwe schil die haartjes moet je met doek of andere methode zoveel mogelijk verwijderen deze geven een muffe smaak .
Peren hebben een lagere zuurtegraad dan b.v. appels en ook druiven . Voor voldoende resultaat dus bijsturen ! .
Wanneer peren net geplukt zijn of gevallen bevatten peren veel looizuur .
Dit remt een goede vergisting en omzetten .
Door peren eerst te laten liggen worden ze wat stijf en melig daarbij breekt looizuur groten deels af .
Maar ook aroma wordt verhoogd .
Er zijn mensen die enzym toevoegen dit hydrauliseerd ( maakt vloeibaarder ) maar je krijgt minder aroma .
Je kunt beter even net de kook erover .
Ook dat hydrauliseerd en zorgt voor minder methyl vorming maar je behoud meer aroma .
Gisten op lagere temperatuur voor meer aroma .
(17 -18 graden ) dus langzaam. ( Absoluut geen turbo gist !)

peren bevatten ongeveer 9 – 12 % suikers . Suiker toevoegen is infeite niet nodig .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 30 augustus 2020

@robbert dank voor je advies!!

ik heb de peren nu liggen op te rijpen.  het toevoegen van suikers was ik niet van plan. Als gist wil ik de  Fermentis SafSpirit C-70 gebruiken. 

wat bedoel je precies met even net de kook er over , even een minuutje koken ? doe ik dit voor of na ik de peren klein heb klein gemaakt …

het behoud van de meeste aroma en smaak is de bedoeling !

Forum Lid
op 30 augustus 2020

Wanneer je de peren schoon hebt dan in stukken of door hakken . Dan even minuut of 3 koken . Afkoelen ph rond 3,5 tot   4,2 en dan de gist erop .

C70 is een heel goed algemeen gist . 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren