Perzikenlikeur

Geupdate op 13 oktober 2019 in Likeuren
22 op 30 juli 2019

Hallo allemaal, 

Eén van de belangrijkste redenen voor mij om te gaan stoken is omdat ik graag fruit wil verstoken.

Niet dat ik een grote fruitgaard heb helaas haha 😉

Nu heb ik 8 kilo prachtige perziken op de kop getikt en deze wil ik laten vergisten en stoken.

Ik ben al begonnen en hoor graag wat jullie ervan denken.

Wat heb ik gedaan:

8 kilo Perziken ontpit en in vieren gesneden, in een 25 liter emmer gedaan.

2,5 liter water met 2 kilo suiker met 2,5 gram citroenzuur tot invertsuiker gemaakt en toegevoegd.

stampen met de stamper.

2 liter koud water bijgevoegd (waarom? Dacht dat het anders te droog zou worden, viel wel mee)

even de staafmixer erdoor gejast, ging erg goed! 

4 gram pecto enzymen toegevoegd en dit staat nu 5 uurtjes te werken met de deksel erop.

• Geliked door
Antwoord
1 op 30 juli 2019

Als het goed is komt hieronder nog een foto van het mengsel nadat ik er met de staafmixer doorheen ben gegaan. 

Ik denk dat ik er morgen wijn gist bij doe, en het laat uitgisten tot het klaar is.

wat ik me afvraag, hoe kan ik het beste stoken? (Zonder een pers te moeten huren)

Ik denk dat er een dikke drap overblijft? Eerst filteren? En hoe? Of in een zak (wat voor een?) in de ketel doen met een extra plaatje eronder? (Ik heb een 12ltr koperen keteltje)

ik hoor graag 🙂 

gr Koen

Forum Lid
op 30 juli 2019

Ik stook alleen fruit.abrikozen lijken wat op persiken.ik hoop dat je goed rijpen zachte vruchten hebt en goed zoet.ik zou ze ook ontpitten,dan fijnmalen event suiker toevoegen in kokend water.laten afkoelen,5 gram natte bakkersgist in lauw water er bij en staan laten,als het klaar is om te stoken zou ik het in een oud kussensloop of katoene doek gooien,die niet met wasverzachter is gewassen ivm.parfum.dat de ketel in en stoken.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 24 augustus 2019

Vandaag gestookt! 

Ik heb gisteren de 15 liter perzikenmash van de 25 liter emmer over geheveld in een 15 liter emmer. Wat rook dat lekker! Ik viel al  bijna achterover van de alcoholdamp;)

Daarbij heb ik het door een “vergiet” (eigenlijk een inzetstuk voor een stoompan) met grote gaten laten lopen(zeg maar 4mm) om de grootste brokken op te vangen. Er is 12 liter overgekomen, 3 liter was te dik en heb ik weg gedaan.Mijn idee was om het een nachtje te laten bezinken en dan het bovenste gedeelte te stoken. (Ik had natuurlijk geen kookzak of kussenlaken geregeld…)

volgende dag..

Alleen bleef er dan wel heel veel achter in de emmer en dat vond ik weer zonde. Dus ik heb alles erin gedaan. (Ik denk dus ook het dode gist e.d.)

Rustig gaan stoken omdat ik erg bang was voor aanbranden. Het ging (vond ik) geweldig! 

Ik heb de eerste 100ml weg gedaan en daarna heb ik 0,7 liter van 65%, 0,7 liter van 55% en de laatste 0,5 liter was 38%. (Deze was trouwens melkachtig van kleur, de eerste 1,4 liter kraakhelder)

Het smaakt nu al super! Ik ben echt super tevreden 🙂

Ik heb ook wat geleerd;

Ik koop een kookzak bij Jan, das toch wat fijner stoken denk ik (minder kans op aanbranden in combinatie met een plaatje op de bodem) en ik kan de dikkere drap ook stoken= meer alcohol.

Uiteraard heb ik ook weer vragen;

Wat zouden jullie doen? Alles bij elkaar mengen en dan op sterkte maken? Of die laatste 0,5 melkachtige drank apart houden. (Smaakt verder wel goed, wat slapper)

Ik wil een gedeelte terugmengen naar 40% met water en verder puur houden.

En ik wil een gedeelte zoeter maken met suikersiroop. En dan terugmengen naar 25%.(water met suiker en citroenzuur koken) kan ik dit zo doen of zijn er valkuilen?

ps. Ik snap niet waarom er kraantjes in de brouwemmers zitten? Wanneer gebruik je deze? 

Gr! 

Forum Lid
op 24 augustus 2019

de melkachtige drab bij een volgende stook doen, je gaat namelijk steeds wat over houden, als je opspaart krijg je genoeg om apart te stoken , en als je met raschig-ringen gaat werken, kun je hier een hoog alcoholpercentage mee halen. Dit voor likeur, macereren, of poetsmiddel. 

Forum Lid
op 24 augustus 2019

wat William zegt,gooi het bij de volgen de stook.doe ik ook ik stook tot 20% en dat gooi ik bij de volgende stook.

Forum Lid
op 24 augustus 2019

Dank voor de tips! Gaan we doen👍

Forum Lid
op 25 augustus 2019

En nog wat koen als je de volgende keer stookt zet de ketel op het einde wat zachter dan kun je doorstoken tot 20% en dan is het niet wit.maar dat kun je bij 30% ook bij de volgende stook doen.

Forum Lid
op 25 augustus 2019

Dat kraantjes in de brouwemmer heb je niet zo veel aan als je dikke drap fermenteer. Maar als je stookwijn wat dunner is zijn ze ideaal. Het gist ligt na het fermenteren op de bodem en het kraantje zit daar net boven. Als je het kraantje openzet loop de heldere drank weg(in een andere emmer natuurlijk) en het gist blijft in de brouwemmer achter. Ik doe dit na een paar dagen nog een keer. In mijn 30 liter emmer blijft ongeveer 1.5 liter achter. Ook kan je een kookzak in de emmer hangen en daar je stookwijn in gieten, je zet dan het kraantje open en de heldere stookwijn loop dan weg(in een andere emmer natuurlijk) .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 25 augustus 2019

Er zijn verschillende mogelijkgeden . Die melkachtige restanten kun je weer meestoken .
Als de smaak niet zuur is kun je die ook gebruiken . Dat melkachtige komt meestal van stollende etherische oliën . door alcohol erbij te doen wordt het meestal helder .
Deze oliën komen mee tijdens de stook wanneer je op hogere temperaturen stookt .
Door rustiger te stoken . ( temp op brug niet hoger dan 88gr ) voorkomen je overkomen .
Sommige dranken beneficiëren juist van de oliën en het blind slaan , ( denk aan b.v. absint )
Je kunt ook het deel met de oliën concentreren of ” drogen ” waardoor je de oliën als additief kunt gebruiken voor smaak toevoeging . ( essence) misschien moet je wel even het deel iets ontzuren alvorens concentraat ervan maken

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 6 oktober 2019

Ik heb een gedeelte van de perzikenlikeur puur gehouden en naar +- 40% gebracht met alleen water. Erg lekker!

Ik heb ook een gedeelte gemengt met suikersiroop…

(1 liter water koken met 1,4 kg suiker en 5 gram citroenzuur voor een half uur) 

percentage zit op +- 40%. Dit vind ik nog lekkerder! Het is net of de smaken nog beter uitkomen 🙂 

Mengen jullie ook wel eens met suikersiroop of is het toch een beetje als vloeken in de kerk?

gr Koen

Forum Lid
op 6 oktober 2019

er zijn heel veel vruchten likeuren die met suiker siroop na gezoet worden .
is zeker niet vloeken in de kerk .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 7 oktober 2019

Ik laat ook in de  fruitdrank wat vruchten macereren, ik gebruik dan de zelfde vruchten als waarvan de alcohol is gemaakt. Na filteren wat suikersiroop er bij. Vloeken doe ik dan niet wel genieten.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 8 oktober 2019

Welke gist heb je eigenlijk nog gebruikt hiervoor? Je wijngist (en zoja, welke), of bakkersgist zoals Chris aangaf? Ik heb wel al eens rum met perzik laten macereren, gaf na het stoken toch ook wel wat smaak, maar wil dit recept ook wel proberen. Misschien dat ik er aan paar maak op jouw inspiratie, één vat met perzik, één abrikoos en één nectarine. Mits ik genoeg tijd en ruimt heb… Lijkt me toch lekker naast de slivovitsj 😉
Bedankt voor de inspitatie!

Houdt ‘m warm,
Pikketanus

Forum Lid
op 8 oktober 2019

als je voor dit recept een winkel gist wil gebruiken zou je het beste de cider gist van mangrove jack kunnen gebruiken .
die is neutraal en laat wel de natuurlijke aroma wat spreken .

Forum Lid
op 8 oktober 2019

Aah mooi, heb ik nog op voorraad. Nou nog tijd vinden, of eigenlijk een vrij gistvat🤣 De SN9 is ook vrij neutraal qua bijsmaakjes.
Vooral het gulle gebruik van water en suiker spreekt me aan, zolang het de smaak niet beïnvloed. Betekend minder fruit om te kopen en dus minder kosten:)
Dat het gebruik van suiker de alcohol scherp zou maken, heb ik nog niet ervaren, maar dat is misschien omdat ik het standaard inverteer voor ik suiker toevoeg aan mash, en eigenlijk nooit meer dan 1kg op 20L fruitpulp.

Forum Lid
op 8 oktober 2019

Persoonlijk zou ik geen suiker gebruiken ook niet geïnverteerd .
er het smaak is ” ronder ” als je geen suiker bijvoegt .
Ook ph controle kan zorgen voor betere smaak .

Forum Lid
op 8 oktober 2019

Perzikken hebben gemiddeld niet heel veel suiker, maar met al die pulp heeft de gist wel een geschikt klimaat om invertsuikers te verwerken, zonder ‘bijsmaakjes’ die je met een 100% suikervergisting wel hebt.
Ik voeg zo wel vaker suiker toe aan fruit wat niet zoet genoeg is, ik wil het liefst een Brix van 18% hebben, dan heb ik ongeveer 10% alcohol in m’n mash zodat het na het gisten ook so snel niet bederft zoals wanneer er bv slechts 3% in zit.
Ph meting is voor mij al standaard ritueel ondertussen, mag ook wel na een kleine 4 jaar, zowel voor, tijdens en na gisting, en idd ook van het toegevoegde suikerwater.

Forum Lid
op 8 oktober 2019

ik heb persoonlijk liever minder drank / alcohol met meer aroma dan suikers voor extra alcohol toe te voegen .
wat ik wel eens doe is honing verhitten waardoor de honing smaak verdwijnt en met honing toevoeging vergisten .
Ph metingen is zeer belangrijk .
Men vergeet vaak invloed op enzym en gist werking.
er zijn dingen die ik niet meer test omdat ik voor een aantal soorten vergistingen / dranken al 40 jaar zelfde verhoudingen en recept gebruik . Maar voor sommige fruitsoorten is het zelfs beter om met hoog ph te starten en na 2 dagen te verlagen omdat in begin enzym werking beneficiair is .
Een goed ph gaat ook schimmel en bederf tegen .

Forum Lid
op 8 oktober 2019

Normaliter handhaaf ik ook het liefst de ambacht hoor, al maak ik ook gebruik van nieuwere weetjes en dingen, maar als het suikergehalte en de Ph in de buurt zitten voeg ik niets anders toe dan gist en indien nodig een hele of halve dosering voedingszout.
Ik moet vaak waken voor azijnzuurbacteriën, die vinden de lucht hier schijnbaar wel aangenaam, vandaar dat voor mij de ph ook van groot belang is, in een vroeg stadium kan ik nog handelen, maar gaat altijd heel snel.

Forum Lid
op 9 oktober 2019

Azijnzuur is ook een van de voornaamste bijproducten van gist .
De een en ander gist verschild ook daarin. Maar in de start van de vergisting is er grotere productie maar ook en het eind van de vergisting .
In begin erop handelen is vaak net zo belangrijk als in eind traject .
In eind van vergisting krijg je ook meer binding tussen azijnzuur en ethyl en methyl waardoor acetaten ontstaan .

Forum Lid
op 13 oktober 2019

Hoi, beetje late reactie maar ik heb simpele Dr Oetker bakkersgist gebruikt.

Ik moet me nog wat meer gaan verdiepen in verschillende gisten en de eigenschappen. Ik heb ook nog een potje basic wijngist staan maar nog nooit gebruikt.

Een beetje omdat de zakjes van Dr Oetker me nog nooit in de steek hebben gelaten, dus waarom veranderen? 

Gr Koen

Forum Lid
op 13 oktober 2019

De Dr oetker is een prima algemeen gist .
Het is nagenoeg zelfde als de bruggeman bakkers gist .
En mooie ervan is je kunt het gemakkelijk ook bij andere gisten bijvoegen als je tekort komt .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren