Pils maken 2018

Geupdate op 29 maart 2018 in Bieren en wijnen
61 op 27 maart 2018

Wat is nodig en wat gaat het kosten? 

In ieder geval een Grainfather, goed water, mout, gist, hop en de juiste temperatuur om te kunnen ondergisten en dan hebben we dus een conical fermenter nodig en een chiller die binnenkort op de markt is kreeg ik net per mail te horen van Grainfather. 

Wat nog meer? 

Een waterzuiveraar neem ik aan. Iemand een idee?

• Geliked door
Antwoord
3 op 27 maart 2018

Je zou water kunnen zuiveren met een omkeer osmose-apparaat. Kost zo’n kleine 40 Euro.

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html?gclid=EAIaIQobChMIlvHyyf6L2gIV6rXtCh2MYAeIEAQYASABEgKajPD_BwE

Maar dan moet je wel brouwzouten toe gaan voegen.

Bijvoorbeeld: calciumchloride, calciumsulfaat, kaliumchloride en/of magnesiumsulfaat. En eventueel melkzuur.

Een pH-meter of op zijn minst pH-papiertjes om de pH te bepalen en zondig bij te sturen.

Forum Lid
op 27 maart 2018

Dan is het water opgelost, ik vroeg me al af of dat osmose water goed zou zijn maar met toevoegingen dus wel. Is daar iets kant en klaar voor of moet je de ingrediënten die je net noemde apart kopen?

Het kost in ieder geval geen drol zag ik door effe te googelen op magnesium, een kilo 4,95. Een ph meter en ec meter heb ik al. Want die zal je ook wel nodig hebben verwacht ik. 

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Die brouwzouten moet je allemaal los kopen.

Er is op het hobbybrouwforum veel te vinden over brouwzouten:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Ik zie dat de link niet goed werkt. Gewoon daar brouwzouten invullen en je ziet heel veel topics.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
13 op 27 maart 2018

ben toch eens curieus wat het allemaal kost . Als ik dit nu al lees ben je al zo een 2500 euro kwijt aan apparatuur alleen en denk niet dat we dan al rond zijn want eens het bier klaar is moet het nog opgeslagen worden in een vat of in flessen en dat zijn er dan heel wat. vraag is wat heeft dan 1 pils gekost los van het feit dat het dan wel veel beter zal smaken. Of beter nog hoeveel pils moet je al brouwen om in vergelijking met pils aan te kopen aan je kostprijs uit te komen ? En ja uiteraard is het een hobby maar op het vlak van Pils toch wel duur. Nu ja ben dan ook niet echt een bierdrinker. En toch volg ik dit heel graag want die grainfather staat intussen op mijn verlanglijstje en eens ik die heb ja wie weet 😉 Grts RenéR

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Rene, je kunt het zo duur maken als je wilt.

Je kunt ipv een Grainfather gewoon met pannen aan de slag, simpel op je fornuis.

Vergisten kan ook gewoon in een gistton of gist emmer. Het koelen kan in een simpele klimaatkast. Oude koelkast op de kop tikken, een STC 1000 en een gloeilamp en klaar.

Je kunt het zo duur maken als je wilt. 

Forum Lid
op 27 maart 2018

Munckerik daar heb je zeker gelijk in. Doch ik ben eerder iemand van het type als ik er dan toch aan begin dan ineens met deftig materiaal waar de kans op een goede pils zo groot mogelijk is. Maakt geen afbreuk dat het ook anders kan en ook daar misschien wel een goede pils uit komt maar zoals gezegd wat mij betreft als dan beter ineens goed en dan is het wel interessant te weten wat het allemaal kost, wat het opbrengt en of het resultaat ook zo veel beter is uiteraard. Drinken doen we toch of dit nu een pils is wat eigenlijk nog liever drink dan een whiskey . ik blijf deze interessante topic dus zeker volgen

Forum Lid
op 27 maart 2018

Als het bier mislukt kan je er toch altijd nog een goede whiskey van stoken toch? 

Forum Lid
op 27 maart 2018

Geen idee is dat zo ?

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Zo ben ik ook Rene, goed materiaal 😉

Maar ik heb ook heerlijke biertjes gebrouwen en deze in een klimaatkast laten vergisten.

Ik denk alleen dat je jezelf af moet vragen of je pils wilt maken omdat je brouwen leuk vindt of ga je pils maken om goedkoper uit te zijn. Precies zo met whisky, je kunt maischen in een pan, koelbox of Grainfather. Is het een beter dan het ander? Ik weet het niet. Feit is wel dat gecontroleerd vergisten je resultaat significant verbetert. 

Forum Lid
op 27 maart 2018

ben toch eens curieus wat het allemaal kost . Als ik dit nu al lees ben je al zo een 2500 euro kwijt aan apparatuur alleen en denk niet dat we dan al rond zijn want eens het bier klaar is moet het nog opgeslagen worden in een vat of in flessen en dat zijn er dan heel wat. vraag is wat heeft dan 1 pils gekost los van het feit dat het dan wel veel beter zal smaken. Grts RenéR

Van RenéR

Die flessen is een bron van zorg wat dat ga ik dus nooit en te nimmer doen. Ik vraag me dus af of je eigenlijk niet gewoon uit die conical fermenter een pilsje kunt tappen en anders moet er een tap komen maar daar gaan we weer……. 

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Als het bier mislukt kan je er toch altijd nog een goede whiskey van stoken toch? 

Van Lummel

Ja dat kan. Je hebt dan wel een whisky met hop 😉 Maar die bestaan ook.

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Die flessen is een bron van zorg wat dat ga ik dus nooit en te nimmer doen. Ik vraag me dus af of je eigenlijk niet gewoon uit die conical fermenter een pilsje kunt tappen en anders moet er een tap komen maar daar gaan we weer……. 

Van Lummel

Je moet je jongbier van het gist afhalen anders krijg je last van autolyse. En dan wil je toch ook koolzuur in je bier/pils?! Dus uit de conical fermenter tappen is geen optie.

Bier in flesjes bottelen daar zag ik ook tegenop maar het valt reuze mee. Wil je het in een keg of vat dan kost het weer wat meer.

Forum Lid
op 27 maart 2018

Toch haat ik flesjes, ik drink pils ook altijd een blikje ( Heineken). De een haat dit merk en de ander houdt van de vlakke smaak. Grolsch vind ik niet te zuipen bijv. Maar uiteindelijk wil ik de kwaliteit urquell dat vind ik veruit de beste pils en ik wil onze Vlaamse vrienden niet schofferen maar veel van hun pils is ook niet lekker. Maes vind ik wel gaan.

Forum Lid
op 27 maart 2018

Forum Lid
op 27 maart 2018

Toch haat ik flesjes, ik drink pils ook altijd een blikje ( Heineken). De een haat dit merk en de ander houdt van de vlakke smaak. Grolsch vind ik niet te zuipen bijv. Maar uiteindelijk wil ik de kwaliteit urquell dat vind ik veruit de beste pils en ik wil onze Vlaamse vrienden niet schofferen maar veel van hun pils is ook niet lekker. Maes vind ik wel gaan.

Van Lummel

geef mij maar Jupiler maar ja het bierland België met meer dan 350 verschillende biersoorten heeft met zekerheid ook minder goede bieren. Vroeger was er aan de Zenne een café met 369 verschillende Belgische bieren. wou toen verschillende keren eens gaan om te het rijtje eens af te gaan maar na een 20 verschillende ging het licht uit en wist ik de volgende dag dan weer niet meer welke ik al geproefd had. Na bijna een ziekenhuisopname heb ik het maar voor bekeken gehouden

Forum Lid
op 27 maart 2018

hahah, op 1:24 stop gezet om zelf even een gouden rakker te openen. Proost. Nu weer verder 

Forum Lid
op 27 maart 2018

De Belgisch speciaalbieren zijn doorgaans wel goed maar dat is ook in Nederland. Stelle Artois vind ik de minste pils in België, zal geen kroeg ingaan die dat alleen op de tap heeft maar na 1 jupiler heb ik er ook al genoeg van. En daarom aan de Duvel of Westmalle of Rochefort maar daar wordt je weer knalbezopen van. Dus nu heb je de verklaring van de bezopen hordes noordelingen in jullie prachtige stad Antwerpen. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 27 maart 2018

alleen dit al lezen is leuk “whiskey met hop” wie weet nog wel een whiskey die zelf ik interessant vind …. de AA zal blij zijn met mij als nieuw lid 🙂

nu ja denk eigenlijk dat het toch ook mogelijk moet zijn met die huishoudelijke vaten met tapkraan… zo duur zijn ze niet maar dan heb je misschien weer meer vaten nodig. die perfect draft heb je al voor rond de 75 euro. een vat van 6 liter vind je ook wel in occasie . nieuw kost die dacht ik iets van 30 euro

Brouwmaat
op 27 maart 2018

alleen dit al lezen is leuk “whiskey met hop” wie weet nog wel een whiskey die zelf ik interessant vind …. de AA zal blij zijn met mij als nieuw lid 🙂

Van RenéR

https://www.gall.nl/shop/697958-boxing-hares-hops-infused-70cl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=736062846&gclid=EAIaIQobChMIxJ-5npuM2gIVLrftCh2YDgpTEAQYAiABEgJjFPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNqNwaybjNoCFUYq4AodXa0JHg

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 27 maart 2018

Je hebt ook nog een mogelijkheid om in dit soort 5 liter vaatjes je bier op te slaan en te tappen.

https://www.brouwmarkt.nl/party-biervaatje-5-liter-incl-combi-tapkraantje.html

Forum Lid
op 27 maart 2018

Die ken ik nog wel van vroeger ja. Gewoon 6 kopen direct vullen en deze co-2 patronen doen de rest? En hup weer 30 liter de fermenter in? Dat zou een goed idee zijn. 

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Je hebt twee verschillende. Met en zonder tapkraantje aan de onderzijde. 

Die zonder tapkraantje daar heb je een nog apart tapkraantje voor nodig (wat je boven op het vaatje aansluit) en waar inderdaad de CO2 patronen in gaan. Die met tapkraantje aan de onderzijde daar moet je bij het afvullen nog suiker toevoegen aan je bier zodat dat nog kan vergisten en je CO2 in je bier blijft.

Forum Lid
op 27 maart 2018

ok, zo zit dat. Je moet het maar weten. 

Forum Lid
op 27 maart 2018

Deze zijn op het hobbybrouwforum niet erg populair. Ze schijnen vaak wat te lekken en gevoelig te zijn voor roest. Als je ze gebruikt dan een beetje haasten met leegmaken…

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Goede tip Mick. Ik heb ze nooit gebruikt dus heb er geen ervaring mee.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 27 maart 2018

De Chiller en de conical fermenter komt nu erg dichtbij, ze zijn de bestellingen aan het inpakken. Ik denk dat ik maandag alle backorders eindelijk de deur uit kan doen. Daarna hoop ik nog wat voorraad over te houden voor nieuwe orders. Voor nu ziet het er naar uit dat het wederom uitverkocht is…. ik houd jullie op de hoogte!

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Spannend 🙂

Forum Lid
op 27 maart 2018

Hebben wij weer.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 27 maart 2018

Als ik dit allemaal lees . Moeten er dalik weer lekkere PILSJES op de markt komen   🙂

Brouwmaat
op 27 maart 2018

Als ik de chiller heb ga ik me ook wagen aan een ondergister Jack.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
11 op 28 maart 2018

@lummel, wil je pils brouwen of echte lekkere speciaal biertjes? Om een goede pils te brouwen is redelijk lastig en redelijk prijzig. Mij is het nog niet gelukt om een pils te brouwen waar ik tevreden over ben. Een IPA of trippel is in dat opzicht iets eenvoudiger te brouwen. Ik brouw gewoon met kraanwater en een brouwketel op gas, binnekort electrisch op de arsegan easybrew. Wat ik nu gebruik is; een rvs brouwketel, schrootmolen, gewone gisttonnen, mout, hop, puro oxi schoonmaakmiddel waarmee ik alles goed reinig, een paar flessenborstels, een kroonkurkapperaat en kroonkurken (vast iets vergeten maar het meeste wel opgenoemd). Even een snelle rekensom uit t hoofd is dit zo een 500 euros.
En ja, mocht je pils niet naar wens zijn kan je em tot een whisky stoken, maar de invloed van hop blijft prominent aanwezig. En het is ook wel shit in = shit eruit. Ik heb nog niet de beste ervaringen met bier stoken.

Forum Lid
op 28 maart 2018

Voor €500- heb je heeeel veeeel maaskantjes,en geen werk,hahaha.gr.??Chris.V.

Forum Lid
op 28 maart 2018

Hobbyman, ik wil pils maken en dan wil ik het ook goed doen en zeker niet van kraanwater, daar drink het te teveel voor. we hebben ondertussen allemaal goede redeneren om de overheid niet te vertrouwen qua voedingsmiddelen. Op papier klopt het maar in de praktijk is het schandaal op schandaal. Zou het met kraanwater anders zijn? Bovendien deugen de Grainfather spullen zoals ik dat ervaren heb waarom zou dit anders zijn. 

Bovendien heb ik Erik nog. 

Maar je hebt een punt. Ik ga me zeker goed inlezen en heb nog geen beeld van de kosten. Want met 30 liter per maand red ik het niet. Zeker niet als ik een tap heb. Denk dat ik er 5000 tot 6000 blikjes Heineken voor kan kopen. Hahahaha bizarre. 

Brouwmaat
op 28 maart 2018

@Hobbyman: volgens mij wilt Lummel pils brouwen. Het brouwen van bovengistende bieren is veel simpeler dan pils of andere ondergistende bieren. Maar met een CCT zoals de conical fermenter en een bijbehorende chiller (en uiteraard een goede gist) zal het resultaat een stuk beter worden. Mijn bovengistende bieren werden met de conical fermenter waar ik de temperatuur kon regelen (koud water middels een pompje) ook stukken beter. 

Ik verbaas me er in het algemeen altijd over dat wanneer iets meer geld kost het altijd vergeleken wordt met de meest goedkope oplossing. Niet iedereen rijdt toch in de goedkoopste auto die je ook van a naar b brengt. 

Forum Lid
op 28 maart 2018

Inderdaad … Ieder t zijne … Als ik naar mezelf kijk ben ik een liefhebber van speciaal biertjes … Bovengistend dus.

Eigenlijk al een hele tijd geen krat PILS meer aangeraakt . ( behalve op feestjes ) Maar wel veel speciaalbiertjes.

Mijn succes met bier maken , zit m voornamelijk in Weizen , en Tripel . Voordeel is dat jje deze op hogere temperatuur moet vergisten . Ideaal voor mij dus …

Brouwmaat
op 28 maart 2018

Jack ik ben ook niet zo van het pils en meer van de tripels en red ales en….

Maar ik vind het straks wel een uitdaging om een goed pils en/of andere ondergisters te brouwen. Je kunt met de conical fermenter en chiller ook een cold crash doen, ook interessant voor bovengisters 🙂

Forum Lid
op 28 maart 2018

En daar komt bij dat ik mijn hele leven wel 3 pilsinstallaties heb verknoeit (niet alleen stoken en pogingen tot bier brouwen) maar door te rommelen zodat ik de achteraf de waardeloze zooi weer naar de stort kon brengen. Dubbel pech! Ik had mijn uren effectiever kunnen verkopen. 

De ene is handig en de andere niet. Ik ben het niet. 

Brouwmaat
op 28 maart 2018

Hahaha, ik herken het. Ik ben ook niet zo handig en daarom zo blij met Grainfather spullen.

Forum Lid
op 28 maart 2018

Hahaha, juist, Eric gewoon een paar avondjes onder de lantaarnpaal en je hebt het ding er zo staan! 

Brouwmaat
op 28 maart 2018

Gelukkig hoef ik niet meer onder de lantaarnpaal (daar zou waarschijnlijk ook nog geld bij moeten). Ik heb vorig jaar de hele set al gekocht, wacht enkel nog op het afleveren van de chiller 🙂

Forum Lid
op 28 maart 2018

Helaas ben nog wel een hoer die 52% van alle verdienste moet afdragen aan mijn pooier. Maar ga mij binnenkort vrij kopen om pils te gaan maken. 

Forum Lid
op 28 maart 2018

@ lummel, daar heb je gelijk in, geen idee wat er precies aan spul uit de kraan komt maar tot nu toe gelukkig geen slechte dingen aan ondervonden. 30 liter per maand? ja als je het op die schaal gaat bekijken zie ik er wel voordeel in haha. @ munck, nieuwe info over de conical fermenters voor mij, bedankt. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 28 maart 2018

De hele bestelling die onderweg is naar mij is inmiddels uitverkocht maar er komt snel meer aan heb ik begrepen. Er is nog 1 chiller vrij van alles dat komende week binnenkomt. Conicals zijn allemaal op. iMake is dinsdag gesloten wegens een grote Stock Taking day, dus ik neem aan dat ze dan direct nieuwe voorraden binnen verwachten. Er gaat heel wat gebeuren op brouwgebied als straks iedereen zijn set compleet heeft! Dat kan wel eens heel leuk gaan worden 🙂

Brouwmaat
op 28 maart 2018

Goed nieuws Jan! 

En ik verwacht ook leuke verslagen van mooie bieren.

Hoop dat ik er wat tijd voor kan vinden.

Forum Lid
op 28 maart 2018

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 maart 2018

Een beetje laat dat ik mij in deze discussie meng. Ik heb al langer het idee om zelf pils te brouwen. Zonder klimaatkast is dit bijna niet te doen. Ik heb hiervoor speciaal een isolatiemantel voor mijn fastferment aangeschaft (voor een klimaatkast heb ik geen plaats). Door tijdsgebrek is het er de voorbije winter niet van gekomen. Tot zover mijn inleiding.

Ik was laatst in een microbrouwerij op 500 meter van mijn deur. Die maakt een luxepils met bovengisting. Die is best lekker! Uiteindelijk heeft hij zijn zijn tip vrijgegeven: gewoon een zeer kleine moutstort. Blijft natuurlijk de uitdaging om zelf een bier van lage gisting te brouwen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 29 maart 2018

Hoi DDM, de kogel is door de kerk. Ik heb (in mijn hoofd) € 3000,- gereserveerd. Hoe ik die ga betalen weet ik nog niet maar zal waarschijnlijk zijn van de rente van mijn schulden. Nee zonder gekheid. Ik ga mij inlezen ik hoop dat jullie meedenken. 

Forum Lid
op 29 maart 2018

en laten we dan ook maar niet langer dralen. Jan heb je die combinatie van € 1500,- nog staan staan? Ik zie hem niet meer op je site staan of kijk ik verkeerd?

Forum Lid
op 29 maart 2018
Forum Lid
op 29 maart 2018

Bedankt Rene, die zocht ik. 

Forum Lid
op 29 maart 2018

Veel succes er mee!

Forum Lid
op 29 maart 2018

Dank je. Lummelientje is net aan het bestellen. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 29 maart 2018

Mooie aankoop! Je bent weer een level omhoog in de hobby ?

Forum Lid
op 29 maart 2018

Dank je Jan, is de transactie goed afgerond want heb via je website besteld en geen bevestigingsmail gehad. Was er een week levertijd of heb ik hem morgen? 

Admin
op 29 maart 2018

Is goed gegaan hoor. De mail heeft soms wat vertraging. Houd rekening met een week levertijd, alles wat onderweg is is al uitverkocht. Kun je je mooi voorbereiden ?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 29 maart 2018

Mooi, ga dus gist en hop bestellen. Mout van gerst heb ik al. Dat wordt nog een gepuzzel. Eerst douchen en moet nog naar een klant vandaag. Maar heb er zin in. 

Brouwmaat
op 29 maart 2018

Proficiat Lummel!

Forum Lid
op 29 maart 2018

Jan de bevestiging is binnen, duurde best een tijd. Erik bedankt heb er zin in moet zo gaan rijden, moet in Brabant zijn maar Lummelientje gaat mee dus we kunnen een hapje eten ( en ik zuipen) maar dat vertellen we niet. 

Admin
op 29 maart 2018

Laat Lummelientje dan maar rijden 😉

Fijne dag!

Forum Lid
op 29 maart 2018

Mooi niet Lummelientje zei ” fuck you” ik wil ook een borrel dus weer op het honk. Wordt thuisberzorgd.nl Heb zin de jap. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren