Port van Morellenwijn 2017

Geupdate op 15 januari 2019 in Bier, Wijn en overige dranken
64 op 13 mei 2018

Ik heb een leuk projectje bedacht voor mijn huidige voorraad morellenwijn gemaakt van het morellensap van het Kirsch Project 2017. Ik heb nog 15 liter morellenwijn over die echt lekker is. Maar om nu iedere dag morellenwijn te gaan drinken heb ik geen zin in. Ook weet ik niet hoelang hij nog zo lekker blijft als hij nu is. Daarbij komt er binnenkort weer 50 liter morellensap aan dus ik moet er iets mee. 

Nu kwam ik door het tomatentopic waarin gesproken werd over port van bietensap op het idee om van mijn huidige 15 liter morellenwijn Port te gaan maken! Het enige wat ik nodig heb is een juiste berekening om hem aan te zoeten en op 19% alcohol uit te komen. Port is een versterkte wijn,al dan niet aangezoet en gerijpt op een houten vat. Deze wijn is vol van smaak. Bevat nu 14% alcohol.

2 flessen van 1 liter heb ik achter gehouden. Nu heb ik nog 13 liter over. Deze kan ik dus aanlengen met extra alcohol maar er moet ook suiker bij. Nu ben ik aan het zoeken naar een juiste formule, maar kom er met de calculator op Homedistiller niet echt uit. Daar kun je drank verdunnen maar om 2 alcoholische dranken te mengen om op een goed percentage uit te komen is nog best lastig. 

Ik heb de beschikking over genoeg kirsch van 42%, anders wordt het appel eau de vie van 50%. Volgens mij zou ik met 2 liter eau de vie bovenop de 13 liter wijn uitkomen op 15 liter van 19%. Maar er moet ook nog suiker bij…. Ik moet vandeweek nog meer appel uitstoken, dan kan ik het laatste beetje weer met de reflux doen en zo kan ik mischien de 13 liter aanlengen met een kilo suiker en de rest alcohol van 92% om zo toch de 19% aan te tikken en op de juiste zoetheid te geraken.

Het hoeft ook niet precies te kloppen, maar het moet wel op Port gaan lijken.

Dit alles gaat dan voor minimaal een jaar in een 15 liter vat en tussendoor natuurlijk een beetje proeven.

Wie goede ideeen heeft over de juiste berekeningen, laat maar horen!

13 Liter morellenwijn, diepe donkerrode kleur. Dit kan echt iets heel moois worden.

• Geliked door
Antwoord
11 op 13 mei 2018

lukt het hier mee ?

Forum Lid
op 13 mei 2018

Sorry weer op zijn kant . ( ik heb op telefoon geen Cursor en controle om te roteren . )

Admin
op 13 mei 2018

Geeft niks, kom ik wel uit. Nu onderweg maar ga straks even rekenen. Thanks!

Forum Lid
op 13 mei 2018

Als niet lukt ik heb  nog andere tabellen .  

Forum Lid
op 13 mei 2018

In Jan zijn project komt dit op een negatief getal uit voor zijn DHA  14 – 19 = -5. en zijn DLA = 92 – 19 = 73

volgens de formule is dat dan 73 delen van 14% en -5 delen van 92%

Voor 1 liter zou een deel dan 100:73 zijn = 1.369 cl

laten we zeggen dat je geen rekening moet houden met de min en dat dus 5 delen zouden zijn dan komt het erop neer dat je 6.85 cl van 92% alkohol moet toevoegen aan de morellenwijn om samen dan 1 liter port te hebben. Alleen is hier nog geen rekening met de suiker gehouden.

Forum Lid
op 13 mei 2018

daar kwam ik ook op ReneR

Admin
op 13 mei 2018

Dat is zeker bruikbaar. Ik ga ook eens kijken wat het volume is van 1 kilo opgeloste glucose. Het valt mij altijd op dat 3 kilo niet in een 3 literpan past maar als het nat is past het met gemak. Ik heb zin i dit project ?

Forum Lid
op 13 mei 2018

Makkelijk achter te komen . Volume oplossing = Volume water + Volume sucrose .
Wanneer je dus 2 liter water neemt + 2 kilo suiker je lost dit op . meet het totaal volume trek hier de 2 liter water vanaf heb je het volume sucrose over . dit deel je door 2 en je heb exact het volume van 1 kilo suiker / sucrose .

Admin
op 13 mei 2018

Die had ik ook al wel bedacht 🙂 De 2 alcoholhoudende dranken mixen in de juiste verhouding was een stuk ingewikkelder 😉

Bedankt allen! 

Vaatje komt vandeweek binnen, gebruiksklaar maken en dan aan de slag. Ik heb nu al zin in een kaasplankje met een portje er bij!

Brouwmaat
op 13 mei 2018

Kaasplankje Mad Millie?

Admin
op 13 mei 2018

Hahaja zou kunnen. Heb gisteren een heel assortiment gehaald bij Appie. Ik schrok me weer rot aan de kassa ? maar met Mad Millie zit je meteen weer met meerdere kilos kaas. Ik heb laatst wel de griekse yogurt gemaakt, erg lekker!

Brouwmaat
op 13 mei 2018

Ik moet dat ook eens gaan maken (als ik wat meer tijd heb). Vroeger ook kaas gemaakt, erg leuk. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 mei 2018

Mooi project Jan. Wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest dus daar kan ik je niet bij helpen.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 mei 2018

Ik ben ook niet goed in wiskunde maar dit snap ik nog wel. Mooie formule. Goed gevonden. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 mei 2018

Dit project is overigens veel rendabeler dan de Kirsch, nu kun je voor 2,00 per liter Morellenport maken. Maar Kirsch is ook lekker. Dus dat gaan we gewoon ook weer doen. Ik heb bij de port overigens echt een heel goed gevoel dat dit lekker gaat worden. Maar goed, we hebben het nog niet in handen en moeten eerst nog even geduld hebben. Gedurende het jaar zal ik mn proefjes hier zo goed mogelijk omschrijven.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 mei 2018

Op Homedistiller nog even berekend alsof ik een hoeveelheid drank zou willen maken van 6%. Dat is eenvoudiger en komt op hetzelfde neer. De 13 liter wijn kan ik aanzoeten tot het 14 liter is en dan een liter van 92% er bij. Dan zit ik aardig in de goede richting ? 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 13 mei 2018

Even mijn steeds terug kerende noten project even afmaken komende dagen dan ga ik ook aan de morellen . Je heb me bekeerd ?? !

Admin
op 14 mei 2018

Leuk Robbert!

In het topic over Kirsch van Morellen staat de link naar de wijkgaard waar je het sap kunt reserveren. Of heb je zelf de beschikking over morellen?

Forum Lid
op 14 mei 2018

Ik kan daar heel makkelijk over beschikken . deze keer maar geen taart bakken dan .?

Admin
op 14 mei 2018
Ik kan daar heel makkelijk over beschikken  .?Van Robbert

Jaloers ?

Forum Lid
op 14 mei 2018

een vliegende kraai vangt altijd wat !?? Ik kom met mijn werk op veel plaatsen .

Forum Lid
op 15 mei 2018

Robert kan ik over mee praten,daarom heeft morgenstond ook goud in de mond,en af en toe op de juiste plaats een link laten vallen en een flesje weggeven werkt ook vaak.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 mei 2018

De morellenwijn kan bijna het vat in. Eerst even inwateren.

Het folie laat ik er omheen zitten, er wordt aangeraden tijdens het inwateren de naden dicht te tapen, maar dat vind ik niet nodig met zoveel cellofaan er omheen. Er staat 2 dagen voor. Als alles goed gaat kan zaterdag de wijn met de glucose in het vat.

Ik zie wel hoeveel alcohol er nog bij gaat passen, ik kan ook regelmatig het engelendeel beetje bij beetje aanvullen met alcohol om zo het vat goed vol te houden. Al denk ik dat het engelendeel wel mee zal vallen met zo’n laag alcoholpercentage.

Ik houd jullie op de hoogte!

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 18 mei 2018

Toch iets eerder begonnen met vullen dan gedacht. Het vaatje is hartstikke dicht. De buitenkant was netjes opgedroogd en vanmorgen was hij nog net zo vol als gisteravond. Het vochtige hout dat je nu nog ziet komt van het op zijn kop leeg laten lopen.

Ik heb 1 kilo Glucose verdeeld over 3 Kilner potten met wijn Nog een voordeel van glucose ten opzichte van kristalsuiker is dat het vrijwel meteen oplost, zelfs in koude vloeistof. Een paar keer schudden en het is verdwenen.

In het vat is nu nog wat ruimte over, die ruimte heb ik nodig om alcohol toe te voegen om de wijn te versterken richting de 19%.Ik heb vandaag een fles Kopke Reserve Ruby port gekocht om de zoetheid te vergelijken en volgens mij zit ik aardig goed. Als ik het percentage verhoogd heb naar ongeveer 19% zal ik de SG meter even in het vat hangen en in de fles. (De gekochte Port is 19,5%)  Een kijken of ik echt goed zit 🙂 Ik doe dit pas als het alcoholgehalte ongeveer gelijk is om zo een betrouwbaar meetresulaat te hebben.

Morgen ga ik weer appelwijn stoken, zodra de alambiek niet veel opbrengst meer geeft gaat de reflux er op. Die alcohol ga ik gebruiken om de Port te versterken naar ongeveer 19%. Na verloop van tijd vervliegt er wat inhoud van het vat naar de engelen dus ik zal af en toe het vat iets moeten bijvullen. De bedoeling is dat steeds met deze alcohol te gaan doen. 

Voor nu is het in ieder geval weer een aanwinst bovenop de kast!

Wordt vervolgd!

Brouwmaat
op 18 mei 2018

Is dit een 10 liter vat Jan?

Oh nee, 15 liter zag ik net 🙂

Admin
op 18 mei 2018

15 liter inderdaad, die kleine is het 3 litervaatje waar Lummels rum uit kwam.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 18 mei 2018

Ik kon het niet laten de sg meter vast even in fles Ruby port te hangen, die komt op 1030, dus 760 gram suiker per 10 liter. Op 15 liter zou dat 1140 gram zijn. Ik heb 1000 gram op 15 liter totaal gebruikt. Ik weet niet hoeveel afwijking er in zit door de aanwezigheid van alcohol. Als morgen de port is versterkt met alcohol en ik kom op een meting die vrijwel gelijk is aan de commerciele port, dan ben ik tevreden en ga ik het vat een hele poos met rust laten.

Brouwmaat
op 18 mei 2018

Dat wordt een uitdaging Jan (dat met rust laten he) 🙂

Admin
op 18 mei 2018

Pfff ja echt, normaal houd ik niet zo van zoet, maar zoete kersen zijn superlekker. Het leek wel limonade met die glucose er in. Morgen versterken en dan rijpen. Dit kan een heel lekker sapje worden??

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 19 mei 2018

Nou ja, ik had het niet beter kunnen gokken!

En nu, heel veel geduld!

Brouwmaat
op 19 mei 2018

Zit hij vol Jan?

Leuk label erbij 🙂

Admin
op 19 mei 2018

Nog niet helemaal Erik, ik heb het idee dat hij iets groter is dan de 15 liter die zij aangeven. Er zou nu 15 liter in moeten zitten.  Maar een beetje speelruimte is wel ok. Ik zal hem af en toe een beetje bijschenken met alcohol om het engelendeel te compenseren 🙂

De smaak is nu al superlekker, dit gaat echt wel Port achtig worden 😉

Brouwmaat
op 19 mei 2018

Leuk projectje dit, ben benieuwd hoe hij er straks uit gaat komen. Je geeft jezelf toch ook wel eens van tijd tot tijd een engelendeeltje? 

Admin
op 19 mei 2018

Haha ja zeker, dat is wel de bedoeling! Maar toch proberen niet te vaak te doen, ik hoop wel over een jaartje nog wat te kunnen proeven. Tot nu toe vind ik het heel leuk om te doen en de smaak is nu al geweldig. Sowieso al een aanrader om dit ook te doen hoor!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 juli 2018

Net wat geproefd, en hij is superlekker! Het hout proef je al goed terug. Echte port is mischien iets zoeter, maar de kans is groot dat er nog wat verdampt dit jaar waardoor de suikerverhouding stijgt. Tot nu toe ben ik trots op dit product. Hoop dat ik er een jaar af kan blijven.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 24 december 2018

Jan, ik heb met het toevoegen van suiker stiekem bij jou afgekeken. Dan kom ik op 76 gram suiker per liter. Dat heb ik gedaan maar de sg meter geeft 1000 aan. Zie ik wat over het hoofd of werkt de sg meter niet meer op 20% alcohol?

Admin
op 24 december 2018

Dat zou niet moeten kunnen, wat voor SG meter gebruik je?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
10 op 24 december 2018

Een dobber, m’n wijn had een sg van 990 dus het is wel iets gestegen.

Admin
op 24 december 2018

Vreemd, maar belangrijker, smaakt hij goed? Is de zoetheid in orde of mag het nog iets zoeter? Los van de meter moet hij voorral lekker zijn 😉

Forum Lid
op 24 december 2018

Ik vind het al gauw te zoet maar volgens mijn vrouw mag hij behoorlijk zoeter. Misschien maar een beetje op smaak de hoeveelheid suiker uitmeten.

Admin
op 24 december 2018

Je moet het eigenlijk even vergelijken met een commerciële port ernaast. Wel raar dat de dobber zo weinig suiker aangeeft. Is het wel goed opgelost?

Forum Lid
op 24 december 2018

SG dobbers kunnen i.d.d. afwijking gaan geven b.v. bij verschillende temperaturen , vorming van zuren , zuren en alcohol vormen bindingen . vrijkomende etherische oliën en vetten ,
suikers die weer uitkristalliseren en neerslaan .
SG dobbers zijn zeer goede indicaties maar geen exacten .

Forum Lid
op 24 december 2018

Ja ik zie geen suiker meer in de fles, de hoeveelheid suiker was niet echt moeilijk om te rekenen van jou af dus daar zal ook zo gauw de fout niet zitten lijkt mij. Ik vind het op zich lekker, licht zurig.

Brouwmaat
op 24 december 2018

Heb je je hydrometer wel eens geijkt in water van 20ºC ?

Forum Lid
op 24 december 2018

Dat ga ik gelijk even doen. Een uitgegiste wash staat op 990 bij 20°C, dan zou de meter aardig correct moeten zijn.

Brouwmaat
op 24 december 2018

Ik vind 0,990 best laag, je wijn is dan behoorlijk droog.

Forum Lid
op 24 december 2018

Dat klopt, laatste wat ik had gemeten waren mijn eigen uitgegiste witte druiven. Was uiteindelijk een droge witte wijn. Kraanwater is precies 1000.

Brouwmaat
op 24 december 2018

Dan heb je dat in vedergeval uitgesloten van fouten.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 10 januari 2019

Hoy,

Ik heb deze zomer wijn van kersen ( zoete), en pruimen gemaakt, ik zou daar 20 liter port van maken en de rest bottelen als wijn.

Moet je zoals jan een jaar wachten van deze aan te sterken en op vat te doen of mag dat nu al.

groetjes

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 11 januari 2019

Misschien nog een tip voor de alcohol berekening maak ik gebruik van een perfecte app die ik gewoon op de google play store kan downloaden het betreft hier de alcohol calculator van Severyukhin Aleksey. Deze app biedt perfect de mogelijkheid om te werken met twee verschillende volumes met verschillend alcohol percentage en geeft dan het eindresultaat weer. Voor de suiker kan er altijd als vuistregele aangehouden worden dat 1 kg suiker opgelost in water een volume vermeerdering geeft van 600 cl.

Forum Lid
op 11 januari 2019

Om heel precies te zijn geeft 1 kg suiker opgelost in water een volume vermeerdering van 0,625 liter. Dus gewicht suiker maal 0,625 is de exacte volume toename van de vloeistof  !!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 11 januari 2019

Vraagje voor diegene die met  10 Liter vaten werken.

Ik moet kiezen tussen, mijn bier lange tijd uit laten gisten in een eiken vat, of in een olijfolie vat met snippers. Iemand ervaring met olijfolie vaten,? En dan is de volgende vraag, Als ik een eiken vat koop, in hoeverre blijft dit vloeistof dicht? Ik werk binnenkort namelijk in de kelder in huis, en wil niet mijn hele huis, naar alcohol laten ruiken.  En deze zomer moeten mijn fruitstooksels ook opgeslagen worden.

Forum Lid
op 13 januari 2019

Als het dicht is blijft het dicht,er zal wel wat verdampen(engelen deel) maar dat is normaal ,olijf vaten heb ik geen ervaring mee.beter een port of wisky vat naar mijn mening.ivm de olie vd olijven die achter is gebleven is mischien ranzig.maar ik heb ze nooit gebruikt dus?

Brouwmaat
op 13 januari 2019

Chris, ik denk dat William een nieuw en ongebruikt olijfolievat wil gebruiken.

Bij een klein eiken vat zul je relatief veel verlies hebben, de kopruimte zal zich vullen met lucht en dat kan weer oxidatie tot gevolg hebben. Bij een olijfolievat heb je waarschijnlijk ook een kopruimte gevuld met lucht. Je zou eigenlijk de kopruimte moeten kunnen afvullen met CO2. Ik weet niet of de pressure transfer kit ook toepasbaar is op de MJ vergistingsvaten die je hebt anders zou dat m.i. de beste oplossing zijn. 

Een andere oplossing die zou kunnen werken is snippers mee laten vergisten en samen met  de overtollige gist achterlaten.

Forum Lid
op 13 januari 2019

Ik gooi er snippers op als ik hem op sterkte heb en zet het dan afwisselen binnen en buiten,koud warm.goed resultaat.cognac.lekker en zacht.

Brouwmaat
op 13 januari 2019

Chris, dat is voor bier niet aan te raden. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 13 januari 2019

Alle vaten ademen . daarom moet een vat ook een plek hebben met een relatieve luchtvochtigheid van 70% en een plaats met een temperatuur rond 11 gr .
Een vat kun je openen en branden vanbinnen waardoor ze minder ademen maar er zit wel dan extra bijsmaak .
Voor gebruik kun je een nieuw vat vullen en onderdompelen . vaal word een vat voor gebruik een afgedekt met vochtige dweilen of katoenen doeken .
Een vat dat op de naad iets blijft lekken kun je verhelpen door paar dunne naalden of spijkertjes aan beide kanten van naad slaan .
Veel dranken werd van oudsher een kleine hoeveelheid glycerine aan toegevoegd . dit geeft niet alleen een vollersmaak / mondgevoel maar ook verdamping uit vat zal minder zijn .
ook kun je een vat in begin spoelen met glycerine waardoor poriën e.d. iets meer vochtigheid vast houden .
Ook kun je een vat openen en licht met spons met geconcentreerde glycerine de binnenkant inwassen .
Wanneer je een vat opent let wel op dat alle duigen weer exact op zelfde manier en plaats moeten blijven . Voor wegslaan van hoepels eerst vat fixeren met koperdraad of tape. zijn de hoepels eraf kun je met fietsbinnenbanden het vat omwikkelen . het draad of tape weghalen en simpel een kant het deksel verwijderen .
Wanneer je het vat wil branden kun je het best een dakleer brander gebruiken .
Let wel op dat de duigen strak op elkaar zitten .
Wanneer de vlam er door slaat en ertussen schroeit krijg je het vat niet meer lek vrij .

Forum Lid
op 13 januari 2019

Ga een houten vat niet vullen met CO2 .
Houd bevat stoffen die reageren / oxideren samen met CO2
De drank word zurig van smaak .

Brouwmaat
op 13 januari 2019

Kopruimte met CO2 vullen was ook bedoeld voor het RVS olijfolievat of RVS fermenter. 

Forum Lid
op 13 januari 2019

ah okee . 👍 ook houten vaten word wel olie in opgeslagen vandaar

Brouwmaat
op 13 januari 2019

Volgens mij zijn we zelf ook wel eens in de olie toch 😉

Forum Lid
op 13 januari 2019

Na een geslaagd bo(c)kbier, wat nog iets te bitter was , wil ik een Vlaams rood gaan brouwen, dit gaat op na-vergisting tussen 8 en 18 maanden, met een speciaal Vlaamse Ale gist, dit zal nadien met een jong bier geblend worden. Een RVS vergistingsvat (olijfolievat), moet met eiken chips gemengd worden. Een eiken vat heeft zijn eik, maar door het kleine vat, krijgt het teveel zuurstof. Zo creëer je met eik en/of eiken chips een Sour bier. (Sauer, Zuur). Een Rodenbach, Gildenbier, Duchesse de Bourgogne, Bourgogne des Flanders, Flemish Red etc. Voor mijn 25+ alcohol gaat het vergisten ook op RVS Mangrove Jack vergistingsvaten, en voor kleinere batches ,op RVS olijfolievaten.

Brouwmaat
op 13 januari 2019

Klinkt weer erg veelbelovend.

Forum Lid
op 15 januari 2019

Project , wat naar mijn Duchesse de Bourgogne ervaring (beste wat ik ooit gedronken heb aan bier) , niet uit kon blijven. Uiteraard zal het een project voor November worden (temp kelder 15°C), vaten bestellen, watersloten monteren, luchtafvoer van kelder regelen, wat ondergisten gaan testen, Kunze uitlezen, en inlezen, recepten zoeken, tijdsplanningen maken. Heb zitten tellen, en ja het worden olijfolie vaten. Deze zijn,  zuiver, hygiënisch, vloeistof dicht en goed te reinigen..  Zal dus binnenkort een nieuw topic gaan creëren, “over de reis en het einddoel , en het gevolgde proces. De maïschschema’s zullen naar Bio omgezet moeten worden, want elk recept zijn eigen graanleverancier, maar wij werken hier maar met één graan leverancier. Alles moet eigenlijk al 5 x gecontroleerd zijn voor ik begin. De rustperioden zijn namelijk te lang, om fouten te maken. Smaakprofiel anders dan verwacht kan ik accepteren, fouten niet. 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren