Prestige Turbo Pure 48 uur

Geupdate op 30 januari 2019 in Gist vragen
113 op 14 december 2018

Ik heb een wash gemaakt met 8kg suiker en die staat nu al 10 dagen te borrelen. Ik heb echter niet de indruk dat het de laatste 4-5 dagen in tempo afneemt. Er zijn elke minuut toch nog een drietal ledigingen van het waterslot en als ik eens goed schud spuit het water er nog steeds uit. Volgens de handleiding duurt het iets meer dan 7 dagen bij 20°-30°C. Bij mij staat het nu op 17°C (eerst 20°C maar met het afkoelen van de laatste dagen…). Hebben jullie een idee hoe lang het in deze conditie nog duurt voor het uitgegist is?

• Geliked door
Antwoord
0 op 14 december 2018

Volgens mij , en het klinkt flauw, duurt het tot het uitgegist is, de dagen op een verpakking zijn een richtlijn, maar elke temperatuur, luchtdruk, vochtigheid, beïnvloed de gistingssnelheid. Vreemd maar in de winter, onder dezelfde temperatuur omstandigheden, duren mijn vergistingen,  dagen langer dan in de zomer. Ik vergist wijn, gecontroleerd dus aan de temperatuur kan het niet liggen, dus geduld hebben. SG meten aan het begin en je weet meteen je suikerverhouding, ook dit kan soms invloed hebben, of je gist is gewoon wat trager.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 14 december 2018

Ik vergist nooit suiker maar het is verschilend soms duurt het bij mij met fruit 3 weken soms 4 het gist zolang het suiker in alcohol word omgezet.heeft met themparatuur te maken en nog meer factoren,dus gewoon geduld.ik zit op mijn mais te wachten tot hij uitgegist is,dacht dat hij ook al klaar was,

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 14 december 2018

Zoals gewoonlijk vroeg ik naar de bekende weg…

Ik zie de suikerwash eerder als een oefening naar de toekomst toe en misschien krijg ik er nog een drinkbare gin uit als bonus …

Forum Lid
op 14 december 2018

SirOLF

ik heb altijd 3 emmers met suiker staan te gisten en ik reken met uitklaren altijd op 1 maand voor een emmer klaar is

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 14 december 2018
als ik eens goed schud spuit het water er nog steeds uit.Van SirOlf

Advies: Niet schudden! Je vermengt dan het residu (dode gistcellen en overige chemie) weer door je stookwijn heen en moet ook weer bezinken, wat ook weer extra dagen kost omdat het koolzuur dat bemoeilijkt om weer neer te slaan.
Luister naar de mannen hierboven: geef het tijd, tenminste 7 dagen bij turbo suikervergisting. Cheers man 😉

Forum Lid
op 14 december 2018

Schudden doe ik wel altijd. Kan je zien of alles nog leeft en heb er geen slechte ervaringen mee. Maar ik laat ook gerust het deksel er een dag af als ik gemeten heb. Komt altijd goed maar hoe meer suiker hoe langer het duurt laat staan onder de 20 graden. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 14 december 2018

Je zegt 8 kilo te hebben opgelost .
In hoeveel water ???

Gist produceert naast koolzuur en alcohol ook nog aantal andere afvalstoffen .
Wanneer gist hard moet werken om veel suiker te verwerken moet het ook de afvalstoffen kwijt maar hij krijgt het ook zwaarder door zijn eigen ” vervuiling ” . en alcohol .
Hij heeft dus voldoende vocht nodig .

Neem 3 liter water . verwarm dat even tot 80 – 100 graden . laat het hierna afkoelen tot zelfde temp als vat en voeg het water toe .
En geef het tijd !

Forum Lid
op 14 december 2018

In totaal is het 25l (zoals op de verpakking).

Ik dacht met het schudden de gistcellen wat naar boven te brengen en het proces wat te versnellen. Zullen we dus niet meer doen …

Forum Lid
op 14 december 2018

Een keer schudden kan geen kwaad als de stookwijn maar daarna 48 uur tijd heeft voor bezinken .
Die moderne gisten willen zoveel mogelijk alcohol uit zo weinig mogelijk volume .
In optimale situatie zal dat zeker wel werken volgen voorschrift maar jou water kwaliteit en suiker kwaliteit zal niet altijd zelfde zijn als waar de gist mee is ” getest ” / beschreven ” .
Neem wat ruimer water of voor zelfde hoeveelheid suiker / alcohol opbrengst.
of wat minder suiker . minder alcohol .
bij goed milieu krijgt elke gist nagenoeg zelfde hoeveelheid alcohol uit kilo’s suiker . bij ene ( b.v. turbo ) gist is dat 7 kilo op 25 liter 18% is +/- 4,5 liter alcohol en ander (b.v. bakkers) gist gebruik je 7 kilo suiker op 37 liter water heb je 12% maar dat is ook +/- 4,5 liter alcohol .
Gist sterft af of stopt door gevoeligheid voor te veel alcohol , slecht milieu of gewoon omdat suiker op is .
Goed milieu , goede temperatuur suikers en voeding .

Forum Lid
op 14 december 2018

Bedankt voor de info, volgende keer misschien met wat meer water werken dus. Misschien dat ik straks een beetje aanleng. Ik kan sowieso wel nog een paar dagen wachten voor het bezinken. 

Forum Lid
op 14 december 2018

Of temperatuur verhogen maar volgens mij is de kwaliteit dan slechter. Maar 17 tot 20 graden duurt lang.  Bij mij ook. Zeker het laatste stukje is mijn  ervaring

Forum Lid
op 14 december 2018

SirOlf geef het de tijd die er voor nodig is !
Andere vergistingen zonder turbo,s kosten vaak nog meer tijd !
Ik ben afgestapt van de turbo gisten omdat het mij niet bevalt , er zitten mij veel te veel bijsmaakjes aan ondanks dat ik deze met de boka stookte !
Moest gaan filteren over koolstof om er iets fatsoendelijks van te maken !
Stoken is een hobby neem er de tijd voor en je zult betere resultaten hebben !

Bass

Forum Lid
op 14 december 2018

Stoken is net als een huwelijk,veel geduld hebben.😉

Forum Lid
op 14 december 2018

Ik zal volgende keer wat minder suiker gebruiken, dan heb je waarschijnlijk ook een beter resultaat. Zoals alle beginners wil je in het begin hard gaan ….

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 14 december 2018

hallo heb nu twee keer een suikerwash gestookt een geproduceerd met de alcotec 48 turbogist en de ander met de snake C48 turbogist. Beiden hebben de suiker volledig vergist. Gestookt heb ik met de Still Spirits T500. Beide gisten produceren alcohol met een scherpe bijsmaak. Bij de 2e stook heb ik op 25 liter ongeveer 38 gram baking soda toegevoegd. De smaak was ietwat neutraler echter denk dat ik alles door actieve kool moet gaan filteren om de boel wat zachter te krijgen. IK heb nu nog een wash klaar staan geproduceerd met de Snake C3 Turbogist. Dit is al overgeheveld van de gist en ik heb er al 38 gram baking soda aan toegevoegd op 25 liter dit om de bijsmaak van de gist te verminderen. Wil uiteindelijk uitkomen op neutrale alcohol. Verder denk ik dat de Still Spirits T500 gewoon goed zijn werk doet.

Als iemand nog tips heeft hou ik mij aanbevolen.

Forum Lid
op 14 december 2018

Dat bedoel ik dus , al die turbogisten geven bijsmaken , met wat voor ketel je dus ook stookt !
Turbo,s geven veel en snel resultaat maar vragen nabehandeling , filteren over kool !

Forum Lid
op 14 december 2018

In in begin 90 of zo kwam Dynamite gist de voorloper van al die gisten . Daarmee geëxperimenteerd . Door de jaren heen diverse anderen geprobeerd .
Ik vond resultaten niet bijzonder . kwam steeds weer terug op de gisten van vroeger waarmee ik ooit begon .
Daarom gebruik ik nu nog steeds , eigengemaakte gist , wilde gist of bakkersgist.
Als brouwsel goed is en ketel goed beheersbaar zijn al die na correcties niet nodig .
Spaart mij werk , ergernis en ik heb nu meer en sneller resultaat .

Forum Lid
op 15 december 2018

Zal de volgende keer eens bakkersgist proberen echter dan moet ik er ook minder suiker aan toevgen. Hoeveel gist heb ik nodig voor een Batch van 25 liter, hoeveel suiker maximaal en wat moet ik extra toevoegen als voeding ik heb ergens iets over tomaten puree gehoord mat dat bevat weer veel pectine dus ook weer veel giftige alcohol

Forum Lid
op 15 december 2018

Vodkaman, Nee man hou op met wl dat gedoe. Koop een blauw zakje uit stookwinkel plus kool voor een paar euro. Gebruiksaanwijzing lezen en zo koel mogelijk vergisten. 

Ik zou zeggen 8 kilo en daarbij 21 liter water tot 25 graden stookwijn en rond de 20 graden omgevingstemperatuur laten vergisten. 

Forum Lid
op 15 december 2018

Nog effen in stookwinkel gekeken, 5,95 gist en 2,69 voor de kool die je door de mash mengt en je hebt een topproduct. Jan schrijft nog erbij dat je klaringsmiddel nodig hebt, heb ik nooit gebruikt zeker niet in de winter. Uitgist is de ton in de winter binnen 24 uur geklaard maar laat het 2 dagen zijn. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 15 december 2018

voor safe een helder alcohol te maken zonder bijproducten in een jerrycan van max 25 liter : 100 gr droge of 200 gr natte bakkersgist .
5 kilo suiker 15 gr citroenzuur . , 10 gr diamoniumfosfaat ( gistvoeding ) . 3a 4 eetlepels rijst of tarwe of spliterwten .
neem ongeveer 3 liter water . breng deze aan de kook . voeg hier de citroenzuur aan toe .
De rijst of erwten en los de suiker erin op al roerend . laat nu 15 min zo pruttelen . ( suiker worden omgezet in invert suiker.
Vul de jerrycan deels met water en giet de iets pan met suikers leeg erbij . als de temperatuur nu onder de 40 gr is kan de gist en gistvoeding erdoor . vul de kan af tot 25 liter .
afsluiten met waterslot of vochtige doek en nu laten staan Bij een temperatuur tussen 18 en 25 gr .
Tomatenpuree raad is af !
Het versmerigt en verkleurt ton , geeft extra foezels en vezel met smaak en daarnaast het verzuurt enorm de stookwijn door PH van de tomaten . een te hoge zuurgraad vertraagd of stopt gisten.

Forum Lid
op 15 december 2018

Ga ik ook eens proberen als ik met pensioen ben. 

Forum Lid
op 15 december 2018

ja lummel jeugd heeft haast . ( maar is het nu echt zoveel sneller als je vanalles moet corrigeren )

Forum Lid
op 15 december 2018
ja lummel jeugd heeft haast . ( maar is het nu echt zoveel sneller als je vanalles moet corrigeren ) Van Robbert

Ja want je hoeft nikt te corrigeren met turbo. 

Forum Lid
op 15 december 2018

als ik snel wil zet ik een ketel met grotere inhoud neer of paar ketels simultaan . . Ik haal uit 8 kilo suiker met de oude methode net zoveel alcohol als met die moderne chemische verreikte en bewerkte gisten . alleen de water oplossing volume is wat meer en een paar dagen langer gisten .
in 1 x overhalen 94 % . geen koolfilter of wat dan ook maar na werk nodig .

Forum Lid
op 15 december 2018

waarom lees ik dan hier zoveel vaker dat bijsmaak probleem lummel met al die turbo gebruikers ?

Forum Lid
op 15 december 2018

Ik heb een keer turbo gist gebruikt,echt sneller gaat het niet en de opbrengst is het zelfde.ik hou mij aan bakkersgist of wild vergisten,vaak is de simpelste en oudst methode best goed.

Forum Lid
op 15 december 2018
waarom lees ik dan hier zoveel vaker dat bijsmaak probleem lummel met al die turbo gebruikers ? Van Robbert

Omdat ze massaal voor 3,25 alcotec kopen in plaats 5,95 + 2,69 voor kool bij jan. Probeer dat eens en beoordeel turbo eens opnieuw. Hoe simpel kan het zijn 

Forum Lid
op 15 december 2018

ik heb diverse geprobeerd ook de turbo dubbel snake . .
Sorry ik maak liever zelf gist . makkelijker goedkoper en nooit problemen .
I.d.d. hoe simpel Kan het wezen .

Forum Lid
op 15 december 2018

Is dat niet alcotec? Weet het niet zeker maar die mannen hebben een ander verdienmodel onderkant van de markt. Met een t500 ligt dat anders, al je die verkoopt dan moet je alles op orde hebben anders is je bedrijf kapot. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 15 december 2018

Ik hoor dagelijks, mijnheer verkoopt u ook Alcotec, Double Snake, Dynamietgist etc want dat is goedkoper. En oh ja, hoe kom ik van die scherpe gistsmaak af? Die vraag krijg ik echt nooit van still Spirits gebruikers.

Admin
op 15 december 2018

En dan vergeet ik nog te  vertellen dat de droesemlaag onderin je vat amper 1 cm is. Probeer dat eens met bakkersgist 😁

Forum Lid
op 15 december 2018

Nee man dat is in orde. Met alcotec was ik vandaag niet eens aan likeur begonnen. Maar dit is een ouwe lullen forum en die zijn niet snel om te krijgen hahaha. 

Maar eerlijk is eerlijk we beginnen allemaal zo. Heb maar geduld er zijn werelden voor je te winnen. 

Forum Lid
op 15 december 2018

met bakkers gist i.d.d. wat meer droesem maar iedere gist restanten moet je opruimen .
Maak eens zelf een gist uit water bladeren en fruit .
daarvan gebruik je alleen de gistende vloeistof .
Dan is de vuil laag van dode cellen nog minder .
Kost weinig en je hoeft niet naar aparte winkel .

Forum Lid
op 15 december 2018

Je hoeft niet naar een aparte winkel, klinkt als muziek, ik zie mezelf albhalf naakt, dartelen terwijl ik op zoek ben naar Eva en tegelijk bladeren om haar muts te bedekken zodat niemand die muts kan zien Wist hij veel dat hij Rémy was.

Forum Lid
op 15 december 2018

Ja die Still spirit heb ik trouwens ook geprobeerd .
Sorry !
Het is absoluut niet slecht maar ik vind absoluut zelf geen meerwaarde .
Het is alleen sneller in de keuken bij bereiding en scheelt volume in gistvat .

Ik zeg ook niet dat die gisten slecht zijn .

maar als ik al bijna 40 j met Gewone middelen ( die ook nog steeds door de professionele distilleerderijen worden gebruikt ) een altijd betrouwbaar goed werkend en goed resultaat verkrijg zie ik geen winst in die turbo gisten .
Vroeger in paar distilleerderijen geleerd hoe die gisten te maken en ermee te werken .
beetje routine en het werkt net zo snel in bereiding .

Forum Lid
op 15 december 2018

Als jij zo stellig bent dan zie ik maar 1 mogelijkheid. Stookforum bbq2019 en we leggen ze naast elkaar. 

Lijkt me verdomde gezellig overigens. 

Forum Lid
op 15 december 2018

Je bent ook welkom hier om in mijn keuken te kijken .
dat is een 2e mogelijkheid 😅😅 .Kun je ook proeven , ruiken en zien wat ik verder gebruik , maak en hoe .

Forum Lid
op 15 december 2018

Kijk eens wat een mogelijkheden er allemaal liggen. Wacht maar tot we met 30000 op het forum zijn, proeven tot je een ons weegt, nooit geen oorlog meer behalve af een toe een paar blauwe ogen. We zijn toch geen wijven. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 16 december 2018

Wat een discussie hier, …
Net de SG bepaald en deze is nog 1,047. Komende van 1,079 vind ik er tot nu toe weinig ‘turbo’ aan. Het zal wel aan de temperatuur liggen. Aan dit tempo zal het stoken pas in 2019 kunnen 🥴

Forum Lid
op 16 december 2018
Wat een discussie hier, … Net de SG bepaald en deze is nog 1,047. Komende van 1,079 vind ik er tot nu toe weinig ‘turbo’ aan. Het zal wel aan de temperatuur liggen. Aan dit tempo zal het stoken pas in 2019 kunnen 🥴Van SirOlf

Das best sneu ja hahaha. Zet hem dan warmer bij de verwarming en gooi er een deken overheen.

Man ik heb wel eens een ton turbogist verzopen in te veel suiker. Het duurde en duurde maar. Gewoon 2 tonnen gepakt en de mash verdeeld en de andere helft water. Ging perfect was alleen duur want moest nu een keer extra stoken. 

Forum Lid
op 16 december 2018

Wanneer een gist , of het nu turbo of een ander soort is , te traag gist of moeilijk op gang komt is het vaak simpel op te lossen door een paar liter water toe te voegen en temperatuur iets te verhogen . gist geeft naast alcohol en koolzuur ook andere ” afval ” .
Wanneer het milieu te zuur is , te hoog suiker of te laag in temperatuur zal gist verstikken ook in zijn eigen afval .
De gist in stress gaat ook zelf dan meer acetaten afgeven , boterzuur , zwavelzuur en ook methyl .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 16 december 2018

En over turbo dit geloven jullie helemaal niet, of juist wel ook dat staat ergens. Ik meen het rumforum. In ieder geval hebbik een keer een ton waar ook geen leven in zat met een mashtemp van 18 graden gewoon helemaal in de grainfather gegooid met gist en al en roerend opgewarmd naar 30 graden en toen weer terug de ton in. Waterslot snorde weer in notime. 

Crew member
op 16 december 2018

Ik geloof je wel want ik heb deze warme zomer hetzelfde opgemerkt.
Water van 28-30 graden, suiker erbij en gist, het bubbelen start vrijwel direct.
Is ook veel sneller uit gegist tussen de 23 en de 26 graden gemiddeld.

Forum Lid
op 16 december 2018

En volgens mijn we allebei wel eens een ton vergeten. Ik in ieder geval 2 tonnen gemaakt naast de verwarming gezet en deze vergeten aan te doen. Volgende dag was 2/3 eruit en lag op de grond zo dik als behangplaksel. Alle begin is moeilijk.

Ga zo mijn sinaasappelikeur proeven. Nog effe druk met wat voorbereidingen voor morgen en dan wordt het weer tijd voor een borrel.  

Forum Lid
op 16 december 2018

Ik was aan het denken de T500 die ik heb staan als vergistingsvat te gebruiken. In de winter kan dit waarschijnlijk wel helpen …

Forum Lid
op 16 december 2018

SiRolf dan kan je beter en verwarmingsriem gebruiken kost minder aan stroom en werkt goed

Forum Lid
op 16 december 2018
Ik was aan het denken de T500 die ik heb staan als vergistingsvat te gebruiken. In de winter kan dit waarschijnlijk wel helpen …Van SirOlf

Wat heeft dat voor zin want die wordt ook koud. De grainfather is wel een optie want die kan je gewoon op 30 graden zetten maar dat is onzin. Gewoon warmer zetten of even in de t500 gooien op terug op 30 graden brengen en dan bij de kachel. Vergeet niet te roeren. En anders moet je wachten tot 2919

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 december 2018

Nog even een vraagje heeft iemand ervaring met het verschil in alcohol kwaliteit van de still spirits classic 8 turbo en de still spirits pure. Is het verschil voldoende groot om de mindere opbrengst van de pure te accepteren of is het verschil nauwelijks merkbaar.
We gaan voor schone neutrale alcohol doch als dit kan met een zo hoog mogelijke opbrengst prima zo niet gaan we voor een iets lagere opbrengst

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 17 december 2018

zal wel commentaar komen Omdat ik wel vaker reageer over de commerciële gisten daarom Even dit !

De commerciële gisten zijn absoluut van goede kwaliteit maar hebben allen een eigen karakter !

Of het nu alleen gaat om kwantiteit te krijgen of juist om kwaliteit.
Voor ieder is er iets verkrijgbaar wat past bij hun doelstellingen .

Maar voor ALLE gisten geld : jaag ze niet in stress , laat ze niet op hun tenen lopen !
Voorkom dit door een goed gist milieu te gebruiken !

Achter op de pakjes staan hoeveelheid water , suiker e.d. aangegeven .
Dit is in omstandigheden van lab getest door de producenten .
Gebruik je hun water ( hardheid en mineralen ) , suiker , ph waardes , temperaturen en hygiëne volgens hun standaard zal het goed gaan en de prestatie volgens aangegeven .
(bij meeste producenten zijn daar vast datasheet over te krijgen )
Zit je in andere regio is jou kraanwater misschien harder , zachter , zuurder , mineraal rijker of armer , zuurstof rijker of armer
en jou suiker komt misschien niet van zelfde producent waardoor zuiverheid hoger of lager zou kunnen zijn .
de temperatuur toleranties zijn misschien anders .
Dat alles kan dus prestatie elke gist beïnvloeden.
Gist produceert niet alleen Alcohol en co2 maar ook andere afvalstoffen .
In een ander milieu zal gist zich anders gedragen en dus het gist meer afval kunnen gaan produceren wat de gist zelf in de weg komt te staan .
Met andere woorden MOGELIJK tragere vergisting of versneld afsterven van deels of alle gist of moeilijk opgang komen van vergisting
daaruit zou kunnen volgen , weinig opbrengst , Acetaten en zuren vorming , bindingen tussen stoffen , methyl vorming ,kwaliteit slechter EN bijsmaak .
Ga je voor kwantiteit of kwaliteit ??
Simpel gezegd :
Door ruimer water / vocht te gebruiken of 10- 15 % minder suiker zal je meer zekerheid hebben op een goede vergisting Omdat daarmee de gist makkelijker zijn inname van voeding en suikers en uitscheiding van afval stoffen kan verwerken en de gist zich makkelijk kan voortplanten .

Wanneer je alleen suikers vergist wil niet zeggen dat na vergisten er alleen alcohol en water over blijft .
Suikers bevatten nog vezels en residuen die niet omgezet worden .
Van gistvoedingen blijven residuen achter .
de toevoegingen ( al dan niet chemisch ) voor de hogere resistentie , prestatie en houdbaarheid van gisten laten stoffen achter .
En naast alcohol en co2 geeft gist afvalstoffen .
Dus elk gist heeft eigen karakter en elke vergisting bij product / ( bijsmaak )

Door nauwkeurig distileren raak je de meeste bijproducten kwijt .

Des te neutraler de gist en brouwsel des te minder vervuiling / bijsmaak des te minder uit te distilleren.

Om zo neutraal mogelijk alcohol te krijgen kun je voor de distillatie toevoegingen doen aan het brouwsel waardoor je achteraf niet hoeft te filteren en/of corrigeren .

Forum Lid
op 17 december 2018

De tip van extra water toevoegen heb ik ook gedaan. Ik heb op een totaal volume van 25l 3l extra water toegevoegd. Is het trouwens nuttig onthard water te gebruiken of “lust” gist graag kalk?

De vergisting is allesinds terug goed op gang gekomen en het beetje opwarmen (niet veel) in combinatie met de graincoat maakt dat hij zichzelf op dit moment warm houdt. De omgevingstemperatuur zelf is ongeveer hetzelfde gebleven.

Door de combinatie van factoren denk ik dat het wat langzaam ging. Volgende keer gaan we voor minder suiker want we wilden waarschijnlijk wat teveel ineens … Die beginners hé 😉

Forum Lid
op 17 december 2018

hoeveelheid kalk heeft invloed op zuurtegraad van water . wat ook weet invloed kan hebben op vergisting .
Zuurtegraad voor vergisting zou tussen de 3,5 en 6 meest optimaal zijn .
Hoewel er gemanipuleerde gisten zijn die zich beter voelen tussen 5 en 9 .
Er van uitgaande dat over algemeen het water in ned , België en duistland zeer goed is zou je bij vergisting gewoon kraanwater kunnen gebruiken .
wanneer je al enige dagen in de vergisting zit en water gaat toevoegen is het beter om die even te koken voor toevoegen vanwege voornamelijk de zuurstof.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 17 december 2018

Robbert je verhaal is compleet duidelijk en ook uitgebreid waarvoor mijn dank maar ik heb nog steeds de vraag aan ervaringsdeskundige of er volgens hun qua zuiverheid een groot verschil is tussen de still spirits classic turbo of de still spirits pure. Waarbij ik bij beiden al bij de mash actieve kool zou willen toevoegen. Nu ben ik achteraf aan het filteren via actieve kool

Crew member
op 17 december 2018

Robbert heeft e.e.a. heel helder een duidelijk uiteengezet. V.w.b. het stukje over de gebruikte suiker (bevat vezels e.d.) kan ik dit als ervaringsdeskundige enkel beamen. 

Beide gisten heb ik gebruikt en mijn conclusie is dat je met de Still Spirits Pure Yeast i.c.m. glucose/dextrose een beter resultaat haalt. Kwantiteit speelt voor mij dan ook geen enkele rol. 

Forum Lid
op 17 december 2018

De exacte verschillen kun je bij Jan vragen .
In praktijk zal het niet groot zijn bij die types gist bij alleen puur suiker vergisten .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 17 december 2018

Dat wou ik weten wil graag hele neutrale alcohol maken en het liefst met een zo hoog mogelijke opbrengst doch als ik genoegen moet nemen met een iets lagere opbrengst dan maar een keer vaker stoken, Dus het wordt de pure yeast.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 17 december 2018

Ik zal deze dan uitproberen met 7 kilo kristalsuiker waarvan ik eerst invertsuiker ga maken zodat de boel nog makkelijker kan vergisten

Forum Lid
op 17 december 2018

Invertsuiker geeft minder moeite voor de gist om te werken . dus scheiden die ook minder afval uit en zetten dus de suikers om in ietsjes meer alcohol .

Wanneer je die 10- 15 % minder suiker gebruikt is de kans groot dat jou alcohol beter is en zal jou opbrengst niet meteen ook evenredig veel minder zijn .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 17 december 2018

Lees net dat het bij die turbo niets moet uitmaken invertsuiker of gewone kristalsuiker dan blijft het bij gewone kristalsuiker

Admin
op 17 december 2018

Gebruik bij de Pure voor de beste kwaliteit altijd Glucose/Dextrose. Ook wel druivensuiker genoemd. Dit in combinatie met vloeibare kool en klaringsmiddels geeft een excellent resultaat. Het is iets duurder maar geeft een nog schoner resultaat.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 17 december 2018

De vodka gist zal zeker wel werken met kristal suiker .
Maar elke gist maakt meer bijproduct ( afval ) bij kristal suikers dan invertsuiker , druivensuiker .

Het is 5 min werk om kristal suiker in water op te lossen met wat citroenzuur . en 15 min om even door te pruttelen. hierdoor zet je suikers om .
weinig werk voor beter resultaat .

Forum Lid
op 17 december 2018

Invert suiker volgens de SuikerUnie:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2

Forum Lid
op 17 december 2018

https://nl.wikipedia.org/wiki/Invertsuiker

Ik lees op wikipedia dat de hoek verandert, verandert dan ook de SG waarde die we aflezen?

Forum Lid
op 17 december 2018

??? waarnaar verwijs je Gompie ??
bedoel je naar de invertase enzym van de Gist ?
Gist kan zelf eerst de suikers omzetten maar moet daarvoor harder werken en daarbij scheiden ze meer zwavelzuur , boterzuur , methyl en daarmee methyl acetaat en ethylacetaat uit .

Forum Lid
op 17 december 2018

Link doet het plots niet meer maar er stond een email bericht van de SuikerUnie na een vraag over hoe je Invert suiker maakt volgens hun:

Copy van website:

Suiker Unie Info <****@suikerunie.com>  aan mij 
 details weergeven  15:33 (16 minuten geleden)  

Geachte heer *****,

Het antwoord op uw vraag heeft bij ons wat vertraging opgelopen in verband met de drukke campagne-werkzaamheden.

Per kg vloeibare suiker voegen wij net iets meer dan anderhalve gram citroenzuur toe. De pH die bereikt moet worden is 2.7 Inversie bij 70 graden Celsius duurt ongeveer 14 uur.

Wij hopen u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.

Consumentenservice

Forum Lid
op 17 december 2018

ah okee .ik zie het.

Ja daarom voegen wij ook meer zuur toe . door meer te zuren gaat het inverteren sneller . ook onder druk kun je versnellen.
daarover zijn tabellen te vinden in scheikunde talex boeken .

Forum Lid
op 17 december 2018

Amai, 14u, dat is wel wat langer dan even inkoken.

Forum Lid
op 17 december 2018

door meer te zuren zoals je ook op de standaard tabellen kunt vinden gaat het vele malen sneller .
Ook in de stookboeken kun je nalezen hoe te inverteren van suikers met welke tijden en hoeveelheid zuren .
verhoudingen gewoon citroenzuur , citroen sap , ascorbine zuur , azijnzuur .

Je zal nooit met een thuis pannetje alle suikers ook omzetten .
Maar wel voldoende om een vlottere en schonere vergisting te krijgen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
12 op 17 december 2018

Misschien moeten we de titel aanpassen naar turbogisten: discussie water en suikergebruik

of zoiets …

Forum Lid
op 17 december 2018

t is gewoon jammer dat niemand meer zelf gist wil maken en snel snel snel wil .

T is net als met kingcorn brood .
Toen dat in de supermarkten kwam was het gebeurt met zelf gist maken en brood bakken . Wie weer nu nog hoe een echt brood smaakt .
zo gaat het ook met alcoholische dranken .

Forum Lid
op 17 december 2018

ik ga het toch eens proberen rob om dat zelf te maken en eens kijken wat een verschil het geeft ben nu om de 2 dagen mijn fruit aan het verstoken maar ooit is dit op en deze winter wil ik deftig snoeien aan mijn bomen en struiken dus volgende zomer mss weinig fruit dus iets anders zoeken voor de hobby

gr erik

Forum Lid
op 17 december 2018

Ik weet weinig van bomen en struiken Erik .
Er zijn voor mij dooie en mooie .😅😅
aan vrucht herken ik ze 😅😅
Enige wat ik wel zie is dat na het snoeien van Fruit bomen ze vaak minder maar wel zwaarder en meer suikerhoudend vrucht krijgen .
Ja zelf gisten maken kan een leuke extensie zijn van hobby .
In begin lijkt het omslachtig maar als je eenmaal het trucje door hebt wordt het een route klusje .
Dan kun je ook een gist naar eigen hand zetten .
Eventueel gisten enten .

Forum Lid
op 17 december 2018

Ik heb hier ook nog zo’n zak(je) gist liggen. Morgen moet die er aan geloven. Volgens gebruiksaanwijzing kan er 21 liter stookwijn mee vervaardigd worden. Aangezien ik een ketel van 50 ltr heb en vaten van 60 ltr, zou ik er 42 ltr mee willen maken, wel met een dubbele hoeveelheid suiker natuurlijk. Voor mij is het geen probleem als het wat langer duurt. Is dat mogelijk?

Forum Lid
op 17 december 2018

Verdubbelen zou ik niet aanbevelen .
2 kilo max 3 erbij , wat gistvoeding en + 12 liter water .
Zorg voor goede temperatuur .
Dan kan het gist ook sneller vermenigvuldigen .
In principe zou de gist het kunnen oppakken .

Forum Lid
op 19 december 2018

Het waterslot kleppert al vrolijk. Heb 2kg extra suiker toegevoegd dan recept en tot 33ltr aangevuld + 10g gistvoeding. Volgens mijn SG meter zou ik uit moeten komen op 14,5% alcohol. Wat betreft de goede temperatuur: vat staat in een ruimte met omgevings temp van 16°. Heb met plakband en een doekje een thermometer aan de buitenkant van het vat geplakt deze geeft nu 20,9° aan. Had er eerst een rol isolatie om gedraaid maar toen ging de temperatuur richting de 25°, er maar weer af gehaald. De ideale temperatuur meen ik ergens gelezen te hebben, 21°.

Forum Lid
op 19 december 2018

Temperatuur kun je beter boven de 18 gr houden .
21gr is voor veel gisten optimaal .
Nu gewoon lekker de tijd geven .
👌

Forum Lid
op 14 januari 2019

Vorige week de vergistingston overgeheveld naar 2 mandflessen. Er bleef een laag troep achter in de ton, zelfs zwarte korrels. Is dit nog een overblijfsel van hetgeen in het zakje zat? Dit heb ik bij een fruitvergisting nooit gezien. Na een week was de stookwijn mooi helder. Alles overgeheveld naar mijn ketel. Weer bleef er op de bodem een witte substantie achter. Stookwijn was prima van smaak (bij het overhevelen wat slokken naar binnengekregen). Alles verstookt met kalk en glycerine. Volgende keer toch kooksteentjes gebruiken, op de bodem zat nl een witte koek. gelukkig niet aangebrand. Totaal 6 ltr tegen 70%, met een gewone ketel. Ik ga alles nog eens overhalen en hoop dan een goede basisalcohol te krijgen voor wat likeuren en bitters.

Forum Lid
op 15 januari 2019

Klinkt zeer positief . Kalk net voor overhaal toe voegen dan slaat het minder neer .
Met kalk en glycerine zou met simpele ketel iets minder volume met hoger percentage mogelijk moeten zijn .
Ik ken jou ketel niet en ook temperatuur curve niet .
Iets lagere temperatuur aanhouden misschien mogelijk ??
zwarte donker bruine korrels kunnen wat voedings restanten zijn .
Bij tweede overhaal kun je ook iets kalk toevoegen . Je zal minder zuren en zuren bindingen hebben en zeker positief alcohol resultaat 👍👍

Forum Lid
op 15 januari 2019

Denk ookdat de zwarte korrels voedingsrestanten was het toevallig turbo blauwe zakje uit stookwinkel. Die heeft dat. En wellicht anderen ook.

Forum Lid
op 15 januari 2019

Het was inderdaad Turbo Classic van Still Spirits van stookwinkel. Ondanks de mindere berichten over Turbo gist ben ik er zeer tevreden over. Stookwijn van zeer goede kwaliteit. Goede geur en smaak, alsof het wijn was zonder fruitsmaak. Wat er achterblijft in het gistvat is eigenlijk niet relevant als het maar niet in je drank komt. Ik stook met een zelfbouwketel van 50Ltr. Zonder reflux ed. Met de wokbrander op de laagste stand. De alcohol druppelt er uit. Gemiddelde alcohol percentage was constant 78% maar heb doorgestookt tot 45%. Vandaar een gemiddelde van 70%. Misschien dat raschigringen in de kolom wat hoger rendement opleveren? Heb al zitten denken aan een koelspiraal in de kolom te maken, maar dan moet ik weer stromend water hebben. Nu is het simpel. Ik zet mijn ketel op het vuur. Vul mijn koelvat en de rest gaat vanzelf. Gewoon zoals ik het geleerd heb in Roemenië. Wat betreft de temperatuur, ik heb geen thermometer er op dus weet niet hoe hoog die is. Heb al wel zitten denken om op de brug een gat te maken om daar een bus in te lassen met daarin een lab thermometer die van 60° tot 100° kan. Ik zou alleen niet weten hoe dit af te dichten. Een nylon busje draaien (conisch) oid.

Forum Lid
op 15 januari 2019

siliconen Stopje met een gat of kurk kun je zo een thermo op brug zetten .
of een 1/2 binnendraad busje . er zijn thermometers met schroefdraad die er zo in passen .
Ik gebruik zelf weinig thermo maar kan goede houvast geven .
De wokbrander kun je iets fijner afregelen als je op de gasfles een traploos regelbare drukregelaar zet .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 18 december 2018

Net wat aan het goochelen/googlen met mijn cijfers en als ik 8kg suiker naar 25l breng zou ik een SG van 1.122 moeten hebben ipv de 1.079 die ik met mijn refractometer had. Was mijn suiker niet goed opgelost? Ik zag alleszins geen kristallen neerslaan. Misschien had ik nog niet goed genoeg geroerd met het water dat ik aanlengde?

Als ik water meet op dezelfde temperatuur staat hij mooi op 1.000.

Ik veronderstel dat ik er van uit mag gaan dat de suiker er echt wel in zit en dat ik dus bij mijn berekeningen met 1.122 moet werken?

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 18 december 2018

Aan het eind van de rit zul je het weten, begin SG min Eind SG geeft een getal, dat maal een vast getal, (die munckerik weet 🙂 ) en je hebt je alcohol percentage. begin SG – eind SG x 0,13125

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 19 december 2018

De run vandaag ging/gaat goed. De eerste liter was meer dan 80% (refractometer gaat maar tot 80) en de 2de was nog 75%. Liter 6 is er nu uit aan het komen en zit nog steeds boven de 60%.

Er was dus duidelijk toch vergisting.

Ik ben vandaag ook naar de groothandel geweest waar ik voor €15 15kg Trimoline kreeg. Ik denk niet dat ik als ik de energie er zelf moet insteken hetzelfde resultaat krijg als ik zelf de suiker inverteer. Of het nut heeft is natuurlijk een andere discussie. Binnenkort kan ik allesinds voor mezelf vergelijken.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 19 december 2018

Ik kan jullie ook niet alleen laten, zakje blauw uit stookwinkel, eventueel kool en 8 kilo suiker op 21 liter water. Kamertemperatuur. Hoe moeilijk kan het zijn. 

Forum Lid
op 19 december 2018

Lummel vat het leven samen 👍

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 20 december 2018

Ik heb nu 6l hearts met een percentage van 62%
Ik ga deze herstoken (ik leng aan tot 10l, is onder de 40%) in de copperdome met een gin-basket. Hoeveel alhohol verlies mag ik verwachten? Ik kan ook nog 1,5l tail van 33% toevoegen maar vermits ik zo zuiver mogelijk wil kan ik die beter in een toekomstige run suikerwash steken denk ik.

Forum Lid
op 20 december 2018

dat is moeilijk te zeggen wat je zou kunnen verwachten . hangt af van ketel opbouw /configuratie en hoe jij die gebruikt als je 6 liter gaat herdistilleren .
ik zou zeggen ergens tussen 4,150 l – 88% a 3,85 l 94% is mogelijk

Tails / naloop kun je beter verzamelen en later eens opnieuw distileren om laatste resten eruit te halen.
b.v. met glycerine , ongebluste kalk ( of kopersulfaat .)

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 27 januari 2019

Heb hier ook een wash staan waar ik de Still Turbo Pure gist heb gebruikt. Ze zeggen 23l water + 6kg suiker aan (starttemp 30°, omgevingstemp 20°) en 6 à 7d laten gisten, wat ik exact gevolgd heb. Na 9d is deze nog niet uitgegist (elke 20 sec ne broebel door waterslot). Zou ik de gisting afbreken door buiten te zetten en klaren of gewoon binne verder laten gisten?

Crew member
op 27 januari 2019

Ligt er een beetje aan wat je wil en hoeveel haast je hebt.
Je ton zit in de na gisting modus. Je kan 2 dingen doen:
Wachten en op kamer temp.laten rusten tot de je waterslotje niet meer blupt
Dan buiten zetten en uit zichzelf laten klaren (zonder klaringsmiddel).
Of
Gaan klaren met klaringsmiddel en morgen stoken.

Forum Lid
op 27 januari 2019

Thanks. Geduld is een mooie deugd vooral bij de wondere wereld van zelf alcohol maken. Dan wacht ik nog even en straks mijn agenda napluizen en kijken wanneer ik een dag vrij kan nemen voor de stook en een spirit run van feints die hier nog liggen. Klaringsmiddel gebruik ik steeds wegens een drukke werkagenda en omdat je beter je stook kan inplannen.

Forum Lid
op 27 januari 2019

Zoals meestal hier is het antwoord: geduld.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 27 januari 2019

papabeer kijk even met SG meter waar je bent in vergisting .
Te vroeg stoppen is niet alleen minder alcohol maar ook meer vervuiling in ketel . (en veel suikers kunnen ook nog aanbranden .)
Ook al staat op die pakjes binnen 7 dagen klaar het zou zomaar langer kunnen duren .
Voor beste resultaat neem de tijd .,
Soms iets simpels als Staat de ketel te vergisten op de grond dan kan onder in het koeler wezen dan boven in en dat kan al vertragen !

Crew member
op 27 januari 2019

Klopt en ik heb gemerkt dat bij 25-28 graden (afgelopen zomer tijdens 1 van de hittegolven) dat vergisting dubbel snel verloopt.
De winter heeft weer een voordeel voor bierbrouwers en voor stokers;
helpt de kou het klaring proces te versnellen.
Ik hou standaard 15 dagen aan(of zelf langer) voor suikervergisting op turbogist.

Forum Lid
op 27 januari 2019

Dat klopt 100% Nimrax. Maar de alcohol is wel wat scherper en in de zomer stoken is een eeuwigdurende strijd tegen fruitvliegjes die je toch verlies. Volgens mij is het voorjaar en het najaar het beste als je geen Chiller heb zei de snob hahaha. 

Forum Lid
op 27 januari 2019

Alcohol wordt scherper door te snel vergisten ook op te hoge temperatuur .

Vergisten in kelder in de zomer 😅

(ik heb geen chiller lummel maar Bij mij in terrarium kas is het in winter net zo warm als zomer . vanwege klimaat daarbinnen en deuren sluis nooit last van fruitvliegjes . prima plek om soms ook 3 of 4 vaten te laten vergisten . )

Forum Lid
op 27 januari 2019

Het vat staat op een stoel in een ruimte van 21°. Meestal vergist ik bij 23 °C. Ook is het de eerste keer dat ik de turbo pure gebruik. SG zal ik morgenavond meten wanneer ik thuis ben. Is het eigenlijk wel een goed idee om het vat te openen en zo zuurstof in het vat te brengen, of kan het geen kwaad zolang je het niet in de vloeistof brengt door bv roeren? Nu ja CO2 is zwaarder dan lucht en zal zich dus vrij snel opnieuw tss wash en lucht zetten.

Forum Lid
op 27 januari 2019

I.d.d. niet schudden of roeren . Als het nog bubbels geeft is er nog een co2 deken .
SG geeft goede indicatie waar je bent .
En of het wijs is om de vergisting te stoppen .

Forum Lid
op 28 januari 2019

Waarom mag dat niet?

Forum Lid
op 28 januari 2019

Schudden of roeren nu verdrijf je de CO2 en laat je zuurstof toe . dat is in dit stadium beter van niet .

Forum Lid
op 30 januari 2019

Morgen een dagje vrij en zodoende de sugarwash gisterenavond overgeheveld en klaringsmiddel toegevoegd. De gisting was nog steeds niet 100% afgelopen maar nood breekt wet deze maal (meer dan 2 weken wachten op uitgisten ipv 6d heeft mijn geduld gebroken).

De hydrometer noteerde 990 en de vinometer gaf 17% ABV aan…..beetje vreemd daar op de verpakking 14% max staat wanneer je 6 kg suiker gebruikt. Nu ja, misschien dat de nagisting gezorgd heeft dat het alcohol% hoger ligt. Had een half glaasje geproefd en mijn mening was dat deze idd hoger ligt dan 14%. Morgenvroeg nogmaals meten en proeven. Kwestie met een niet volledige nuchtere maag aan mijn stookdag te beginnen 🙂

Het viel mij onmiddelijk op dat de sugarwash zuiverder rook en proefde dan een vergelijkbare wash met turbogist 20% (blauwe zakje). Misschien ook wel door nog aanwezige suiker. We zien morgen wel……

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 januari 2019

Ik ben ervan overtuigd dat de hoeveelheden suiker die op de verpakking staan veel te veel is. eerst had ik 3 kg gebruikt op 12 liter water, de tweede keer 2 kg en nu 1,5 kg. Het vergisten verloopt even goed. Maar zoals er al geschreven is geweest, de hoeveelheden zijn uit testen van labo’s waar men zo goed als alles onder controle heeft. Daarnet eens een 48 uur turbo gist gekocht en daar staat het letterlijk op de verpakking dat 18 a 20% alcohol halen zal moeten gebeuren onder temperatuur controle. Dit is anders niet haalbaar en een alcoholgehalte van 14% is al meer dan goed. Daarom is het zinloos om al die suiker te gebruiken want de gist kan dit niet aan en dat is weggesmeten geld.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 januari 2019

Nou de hoeveelheden suiker op de verpakkingen kloppen echt wel en de vergisting verloopt ook altijd volgens plan echter je moet je houden aan een aantal basis principes en dat is zorgen dat je materiaal steriel is en ervoor zorgen dat de vaten in de juiste omgevings temperatuur staan zodat de gist optimaal zijn werk kan doen en dat kan in de thuis situatie met een beetje creativiteit altijd wel gehaald worden. Onder die omstandigheden zullen de gisten gewoon zijn werk doen en alle suikers keurig vergisten. Dus ook 8 kg suiker kan zonder meer op 25 liter stookwijn.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren