Project Boiler 80 liter

Geupdate op 24 mei 2020 in Mijn installatie
50 op 9 februari 2020

Goedemiddag, verleden jaar deze boiler bemachtigd maar er nog niet aan toegekomen om er wat mee te doen . Nu dan toch maar is wat gaan opmeten om mij te verdiepen in hoe groot de helm moet worden en hoeveel ketel inhoud ik wil gaan stoken.Met schilders tape de rand afgeplakt en de helm zou dan 23 cm zijn, de rand in de hoed hard solderen. De boiler loopt naar beneden iets wijder uit waardoor ik denk de helm iets uit te moeten kloppen om het mooi pas te maken. Stuk koperen pijp 80 cm×35mm op de kop getikt en een 10 liter boilertje waarbij ik de bodem ervan uit wil halen om boven op de ketel te kunnen maken wand de deksel van de 80 liter boiler ontbreekt.

• Geliked door
Antwoord
10 op 10 februari 2020

10,2cm doorsnede , ik denk hier een rvs ring op te solderen met tri clamp om van kolom te kunnen wisselen. Als kolom om suiker vergisting te verstoken zat ik te denken aan een 54 mm pijp of zal de diameter breder moeten zijn?

Forum Lid
op 10 februari 2020

Kijk even op topic: ” galvanische werking <KLIK> .” Het is niet verstandig op koper en RVS direct naast / aan elkaar te gebruiken . Er zijn altijd zuren aanwezig bij distilleren !! Gebruik je ze wel samen altijd een niet metalen materiaal er tussen .

Forum Lid
op 10 februari 2020

Dankje Robbert, ga ik dat eerst even lezen. Groet Ton

Forum Lid
op 10 februari 2020

@Robbert, dat moet dus koper op koper blijven? Alleen de tri clamp is dus rvs. Groet Ton

Forum Lid
op 10 februari 2020

Je kunt het beste koper op koper gebruiken . RVS en koper in een vochtige omgeving waar ook zuren zijn tasten elkaar aan .
Het kan langzaam maar soms ook heel snel gaan en zeker het koper zal extra corroderen .

Forum Lid
op 10 februari 2020

Dan maar is op zoek gaan naar de koper verbindingen in verschillende diameters of anders zelf maken

Forum Lid
op 10 februari 2020

Op aliexpress en alibaba zijn er koperen triclamp koppelingen te krijgen. In Nederland zoek ik ze zelf ook nog

Forum Lid
op 10 februari 2020

@ ErikJan , heb ik gezien net maar weet niet wat ik daarvan kan verwachten met wat ze aan te bieden hebben op Alie express of dat het ook werkelijk is.

Forum Lid
op 10 februari 2020

Ik ga er vanuit dat het daadwerkelijk koper is. Ik denk wel dat er een lange levertijd opzit. Daarom ben ik ook opzoek naar een Nederlands winkel/site waar ik ze ken bestellen

Forum Lid
op 10 februari 2020

Anders zelf maken zat ik aan te denken en bij de schrootboer langs voor wat materiaal

Forum Lid
op 12 februari 2020

2 stukken koperen pijp gereserveerd 64mm _ 38cm lang en 1 van 54mm _44,5cm lang

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 5 maart 2020

Ben mij nog steeds aan het inlezen wat betreft het bouwen van een eigen ketel uit een boiler, hierbij maar begonnen aan het maken van mijn handvaten voor op mijn Helm. Ik heb wat dikke koperen pijpen op gescharreld en wil die ook zó goed mogelijk benutten wat betreft het bouwen van een koperen ketel. Dus ik zal nog met vele vragen komen denk ik🤣😁🤣

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
6 op 9 maart 2020

hopelijk de juiste kolom naar mijn idéé.

Forum Lid
op 9 maart 2020

Waarom hou je niet jou buis van onder tot boven de gelijke diameter ?
Meer diameter is meer wand oppervlakte wand oppervlakte is condens oppervlakte .

Forum Lid
op 9 maart 2020

Goedemorgen Robbert, ik heb een kruik van 23cm bij 90mm koperen pijp 64mm bij 38cm en een koperen pijp van 54mm bij 45cm. Vandaar dat verspringen van buis

Forum Lid
op 9 maart 2020

Aha , vandaar . Het zal zeker wel werken , misschien optie om de top van 35 iets hoger te maken .
Op Een 80 cm dan uit komen

Forum Lid
op 9 maart 2020

Zal dat de enigste aanpassing zijn om het te doen werken

Forum Lid
op 9 maart 2020

Misschien nog een koper zeefje maken voor kolom vulling?

Forum Lid
op 9 maart 2020

Dat is zeker handig

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
11 op 9 maart 2020
Forum Lid
op 9 maart 2020

Dit gaat prima werken voor dranken als rum en whiskey’s

Forum Lid
op 9 maart 2020

Dan kan ik dit vast gaan maken , ik twijfelde nog om de 35 mm pijp aan de zijkant eruit te laten komen

Forum Lid
op 9 maart 2020

Je totale hoogt zou ietsjes lager kunnen in uitstoom .

Forum Lid
op 9 maart 2020

Rechtstreeks op de cone de hoek om als ik het goed begrijp.

Forum Lid
op 9 maart 2020

👍

Forum Lid
op 9 maart 2020

@Robbert, kan ik jou even bellen vandaag?

Forum Lid
op 9 maart 2020

Na 7 en voor 11 uur prima Ton .
0619631919

Forum Lid
op 9 maart 2020

Dankje Robbert, bel ik je straks even👍

Forum Lid
op 9 maart 2020

Leuk en leerzaam gesprek Robbert , bedankt 👍

Forum Lid
op 9 maart 2020

Geen dank . , Gezellig zo mensen persoonlijk even te spreken . 👍

Forum Lid
op 9 maart 2020

Zeker gezellig, volgende keer wijntje erbij😂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 9 maart 2020

Deze haal ik binnenkort Op, zou deze dan beter zijn 12cm doorsnee dus zal wat smaller gemaakt moeten worden om op de voetplaat te doen passen.

Forum Lid
op 9 maart 2020

Dat zou zo waarschijnlijk precies kunnen kwa diameter

Forum Lid
op 9 maart 2020

Wat zijn de afmetingen eigenlijk van die 80 liter ketel?

dus diameter en totale hoogte.,

Forum Lid
op 9 maart 2020

88cm hoog Hannibal en 36 cm doorsnee. Ik kort hem in tot 40 liter.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 9 maart 2020

Maar waarom koop je er dan 1’van 80 ltr?

want nu moet je hem rondom dicht solderen?

of op een andere manier de bovenkant afsluiten?

Forum Lid
op 10 maart 2020

Deze was goedkoop , en bij het op maat slijpen hou ik extra koper ring over om ook weer te kunnen gebruiken bij het maken van andere ketel/tjes

Forum Lid
op 10 maart 2020

doorslijpen en een ring in de helm solderen waardoor hij tweedelig wordt, makkelijk vullen en makkelijk legen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 12 maart 2020

Ik ben er klaar voor 🤣😉😂

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
10 op 28 april 2020

Ziet er mooi uit.

eerste stook al gedaan?

Forum Lid
op 8 mei 2020

Haha, nee Hannibal mijn ketel staat nog steeds in de schuur , druk druk met mijn werk

Forum Lid
op 8 mei 2020

Ik dach al Ton is pleite..

maar je leeft dus nog. Mooi.

Forum Lid
op 9 mei 2020

Creatief ton! Ik wilde ook een 80 liter… uiteindelijk weer verkocht. Heb nu een 30l 50l 15l en 2.5l. 

Forum Lid
op 11 mei 2020

Hahaha🤣 ontzettend druk met mijn werk Hannibal de ene offerte na de andere.

Forum Lid
op 11 mei 2020

Murmillo, creatief met 2 bloempotten haha was een geintje tussendoor. De 80 liter boiler die ik heb staan wordt een 35 a40 liter keteltje, en nog steeds wachtend op een belletje van de oud ijzer boer voor een 15 liter boilertje, binnenkort maar is gaan knutselen en slijpen aan de 80 liter boiler.

Forum Lid
op 12 mei 2020

Zonde… haha

Forum Lid
op 18 mei 2020

Gisteren 2 meter koperen pijp opgehaald 54 mm

Forum Lid
op 18 mei 2020

Beste kolom gaat dat worden.

volgens mij zag ik laatst een ad staan met 2 meter 54 mm voor een spotgoedkope prijs. Die zal jij dan wel opgehaald hebben

Forum Lid
op 24 mei 2020

In Oss Hannibal, hij hield hem gereserveerd voor mij. Hoe hoog hij wordt weet ik nog niet, ik denk er wel 2 uit te kunnen halen.

Forum Lid
op 24 mei 2020

Kun je 1 simpele maken van een mtr hoog.
En dan 1 met tri clamps kijkglas enz

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren