Tamme kastanjes

Geupdate op 2 april 2018 in Recepten
7 op 12 september 2017

Hallo Allemaal,

Is er een recept waarbij ik Tamme kastanjes kan gebruiken?

Alvast bedankt.

Groet, @ndré?

• Geliked door
Antwoord
2 op 12 september 2017

Nooit van gehoort wel paardekastanje op alc.voor spataderen.gr.?Chris.V

Forum Lid
op 12 september 2017

Hoi Chris,

ik heb een heleboel tamme kastanjes en weet dat je die kunt roosteren en eten maar ik dacht dat het misschien ook wel iets is om bij een likeur toe te voegen?

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, vandaar de vraag op dit forum.

Groet, @ndré

Forum Lid
op 12 september 2017

@ndre ik heb er ook nooit van gehoord,ik denk dat er weinig smaak vanaf komt,met noten is dat anders die hebben meer smaak,maar mischien heeft het iemand geprobeerd,ik ben benieuwd.gr?Chris.V.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 1 april 2018

Ik weet dit draadje ligt al even stil, lees net dat de tamme kastanje 28 % Zetmeel bevat, maar de wilde of paardekastanje 40 %. Als je bedenkt dat tarwe 55 % heeft , kan men het dus gewoon gebruiken om er alcohol van te maken. 100 kg Tarwe geeft + – 26.5 Liter pure alcohol, dus 100 KG kastanje geeft  ongeveer 13 liter, en 100 kg paardekastanje geeft dan ongeveer  22 liter.  (J.B. Wright “A Practical Handbook on the Distillation of Alcohol From Farm Products”) Gotenburg project  

Forum Lid
op 1 april 2018

Overigens alleen voor de alcohol stoken, (t500), de mogelijkheid om smaak mee te krijgen geeft risico op een slechte maag. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 2 april 2018

https://www.stookforum.nl/thread/tamme-kastanjes/

Je hebt 200 gram kastanjes per liter likeur nodig.

1. kastanjes roosteren en pellen

2. kastanjes verkleinen in stukjes van 0,5cm en 8 tot 10 weken in 45 – 94% alcohol laten marcereren (bij 45% alkohol wat langer laten staan)
3. na het marcereren zefen met een theedoek en met water verdunnen op drinksterkte

4. Suiker vooraf met heel weinig water aan de kook brengen en roeren totdat de suiker is gesmolten en een heldere kleur krijgt. Deze naar smaak toevoegen aan de likeur.
Recept destijds gepost door Betweter.

Forum Lid
op 2 april 2018
Recept destijds gepost door Betweter.Van Nimrax

Ach ja, Betweter,

ben echt benieuwd hoe het met hem gaat…

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren