Topic 2000 ChrisV Moonshine

Geupdate 2 dagen geleden in Stooktips
157 op 24 juli 2019

Niet geheel zonder trots lanceer ik hierbij Topic 2000. En die is hierbij opgedragen aan ChrisV. We whatsappen vaak en Chris stuurt mij dan foto’s door die ik eigenlijk gewoon niet voor mijzelf mag houden, dus hieronder open ik de schatkist van ChrisV tips en trucs, stookverslagjes en uiteraard zijn eigen ongezouten commentaar. Veel plezier hier! ————————————————————————————————————————————————— Zeef in de ketel ivm aanbranden Alles goed vergist Nu de ketel in,je ziet dat die niet echt blinkt😂 Dat is bezinksel goed voor de container Nog een emmer kokend water toe gevoegd om dat ik de maïs niet genoeg onder vond staan Tip van Robbert,1 lepel olie tegen schuim Maismeel met wat bloem gekookt om de ketel dicht te maken Begint te stomen,even open laten ivm methyl alc.dan verdampt deze Ketel dicht Loopt nu met mooi straaltje De voorloop 70%en mooi helder en ruikt goed Even filteren met keukenrol De eerste 5ltr klaar van70% heb vast 5ltr water buiten gezet zodat het de zelfde temperatuur krijgt Na 5ltr nu 55% 200ltr om te koelenKijk met dat spiegeltje zie ik contstant mijn vlam zo hoef ik niet te bukkenNu 2,5 uur verder: 10ltr klaar gemiddeld 60% ketel loopt nog komt nu 35% uit ik laat hem door gaan tot 20% Morgen weer een ketel dan gooi ik die van 25 30% daar bij20% jammer om weg te gooien dat gaat morgen weer in de ketel |Dat is wat ik nu nodig heb,grote emmer om te verdunnen gerookt eiken snippers darkrost van Jan en een zakje vannile suiker op 5 ltr en water dat ik op de zelfde temp.heb laten komen,in de 5ltr flessen zitten nog snippers in die ik bij de druiven heb gebruikt deze geven bijna geen kleur meer af maar wel nog wat smaak vd druiven Ik heb het nu gemengd met water,maar heb 1.5ltr bewaard van 65% voor het geval dat ik er te veel water bij gooi Snippers gerookt eiken en de vanillesuiker,ik weeg niets ,het komt straks als het klaar is weer in de emmer dan word het door keuken papier gefilterd en gaat het de flessen in.maar eerst de zon in 17ltr van 70%Zijn 21 flessen van 0.7ltr En dat moet het worden. Was een geslaagde dag,morgen weer! P.s. Ik heb bij die 17 ltr een vijfde fles rode merkt wijn gegooid vaak word whisky in portvaten gerijpt dus ik doe mijn best hij is al mooi donker ik laat hem nog een paar dagen zo staan kan hij goed huwen met alles,maar is lekker zacht,gooi er morgen nog wel wat van 70% bij ik denk dat 42 45% nog beter is.  
Twee dagen buiten zijn goed heet geworden regelmatig de dop losgedraaid vanavond naar binnen laten rusten.

Wat vinden jullie ervan?
ChrisV © 2019  

• Geliked door
  • Rick
  • Johny
  • Stookforum
  • Alchemist
  • evds3
Antwoord
2 op 24 juli 2019

Gaaf zeg! Zo krijgen mensen een beeld bij onze legendary ChrisV, de man met de hoed 😁

Mooi gedaan Nim, en Chris bedankt voor het maken van Topic 2000!

Forum Lid
op 24 juli 2019

Het was mij een eer om met Nimrax dit te verwezenlijken,zo krijgen mensen een beetje een idee van wat ik uitspook,Nim. Dit heb je perfect gemaakt,heel erg goed.👏👏👏👏👍👍👍👍

Crew member
op 24 juli 2019

Heel graag gedaan mannen!
Updates van Chris plaats ik hieronder weer door dus “stay tuned!”.
Cheers 😉

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 24 juli 2019

proficiat chrisv en nimrax

en ik ben blij jullie op de bbq ontmoet te hebben toffe mensen bedankt alle

gr erik

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 24 juli 2019

Leuk Heren !
Zo krijgt het fenomeen Chris ook een gezicht !
👍👍

Forum Lid
op 24 juli 2019

Ik stook ongeveer 15 jr en nog altijd met heel veel plezier,mijn school was in Roemenie,maar Adriana heeft mij altijd,daar in gemotiveerd,ze komt soms met 200 kg.druiven naar huis,heb wel eens een vat in de winter binnen gezet,en dat liep over,dure pers naar de klote,maar ze was niet kwaad,ondertussen,zit ik in mijn vacantie ook vaak achter de ketel,daar stook ik op hout,en ze vinden mijn drank erg lekker,ik stook ondertussen beter dan veel stokers daar,heeft ook een deel mee te maken wat ik van veel mensen op het forum geleerd heb,mijn dank daar voor,zeker van Robbert heb ik veel dingen geleerd,ik heb geen schuim meer in mijn ketel en mijn gekregen mislukte raky is nu lekker.het is een leerzaam forum,iedereen geef raad en daad en dat met veel plezier,net een grote fam,en dat zie je ook bij de jaarlijkse bbq.allemaal leuke mensen,we zijn ook niet vies van onserieuze dingen maar daardoor is het ook zo’n leuk forum. ga zo door.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 24 juli 2019

Heel leuk om te zien. Zo gaat het. Zo simpel kan het zijn alleen alcohol en plastic in de zon? Dat doe ik dus niet. Ik gebruik altijd weckflessen.

Bovendien zou ik doorgaan tot alle alcohol eruit was. Maar dat is op elektriciteit met een grainfather ( die aangeeft wanneer alle alcohol eruit is ) makkelijk dan met een gasfles.  

Ik gooi dus niks weg. En wellicht had ik nog een 2e keer overgehaald hahaha. Maar wel mooi om te zien dat het zo simpel is. Maar dat wisten de meesten al. Mooie reportage Nimrax. Helemaal to the Point. 

Crew member
op 24 juli 2019

Dank voor alle complimenten, echter alle eer is voor ChrisV. 😉

Forum Lid
op 24 juli 2019

Inderdaad heel leuk gemaakt. Ik heb net kirsch gemaakt van de perskoek. Er zat nauwelijks alcohol in. Ik denk ongeveer 0,4 liter gemiddeld 85% gemaakt met de reflux op 80 graden de koeling en de alcohol begon pas op 99 graden te lopen. De kers zit er enorm goed in maar niet te zuipen. Die gaat mee naar de volgende ronde. En dan komt het echt schoon uit de ketel. 

Daarom zeg ik ook dat ik niks weggooi Maar met suikerwater was het wel anders geweest. Dan denk ik ook “  donder op voor die laatste halve liter”. Maar kersen is toch wel wat anders. 

Forum Lid
op 24 juli 2019

Lummel ik kan ook doorstoken tot 10% op gas maar waarom nog een uur achter de ketel voor een halve liter,na 20% stop ik vind ik het gas en de moeite niet waard,krijg zo ook wel de flessen vol😂😂😂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 24 juli 2019

Leuk gedaan! Leuke presentatie.

Forum Lid
op 24 juli 2019

Ik gebruik extra plastic flessen als die in de zon staan komt er druk op door de warmte,dus ze knappen niet.en als iemand ze omstoot ben ik geen 5 ltr kwijt.de drank blijft er maar kort in,op kleur en smaak,mengen en in fessen die heb ik ongeveer 300 ik gebruik ook die flessen bij het stoken,dan loop ik geen kans dat als ze vallen met 70%alcohol bij mijn gasvlam de zaak in de hens vliegd
Ik heb ze naar binnen gehaald ruikt heel goed moet nog afkoelen.de reden dat ik plastic flessen hier voor gebruik, is dat de drank door de warmte uitzet,zeker om dat de flessen dicht zijn,dus de kans dat ze dan kapot gaan is klein,ik draai wel regelmatig de doppen los en dan merk ik ook hoeveel spanning er op staat,zou jammer zijn dat er 17 ltr.door de tuin loopt.

Forum Lid
op 24 juli 2019

Trouwens de flessen van plastic die ik gebruik zijn voor voedsel,dus voedsel veilig.die zijn van slaolie etc

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 24 juli 2019

Geweldige rapportage, dit zouden ze moeten laten zien aan degene die nog twijfelt over deze hobby. 

Forum Lid
op 24 juli 2019

Zo zie je dat je met geen hoge kosten ook kunt stoken en een goeie borrel kunt maken.mijn complete stook uitrusting heeft mij €152.50 gekost,de gasfles heb ik van Nimrax gekregen en de rest ook gekregen,heb ook nog 300 flessen,hebben ze voor mij bewaard.fruit krijg ik voor wat in de personeelskast,bio mais laat ik uit Roemenie komen de mais heb ik gratis kost mij enkel het transport.200 kg €50.00 en van 10 kg mais stook ik 20 flessen kosten 8kg suiker en 25 gr.natte bakkersgist en 10 kg mais en €2.00 lpg

Forum Lid
op 24 juli 2019

Chris, ik ben jaloers. Als ik t.z.t. een huis koop en ga uitbreiden wil ik je graag inhuren als de interieurdesigner voor het schuurtje achterin ;). Voorlopig nog even kleinschalig blijven bijleren.

Forum Lid
op 24 juli 2019

Staat geen schuurtje op van mij,maar ik kan wel een huis inrichten.35 jr met antiek gehandeld.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
18 op 24 juli 2019

Leuk om het zo te zien allemaal!

De man met de hoed, stoken kan die goed!

Ik blijf het zeggen, de fles met “druiven 2018 “ welke op de bbq rond ging was echt mijn favoriet!

Forum Lid
op 24 juli 2019

Dank je maar ik wil steeds beter.😉

Forum Lid
op 24 juli 2019

Ik heb hem vanavond geproefd,geur goed kleur goed,smaak mooi zacht,en dat voor iets dat nog geen twee dagen oud is,heb hem even laten staan,in het glas om even te ademen.erg zacht en goed van smaak.ik vul die fles van J walker er mee en zeg tussen neus en lippen dat het die whisky is ben benieuwd naar de reacties als ik zeg dat die €0.50 cent per fles mij kost.morgen mengen en de fles in als hij afgekoeld is maar nu pak ik er nog een.

Crew member
op 24 juli 2019

Geniet van je welverdiende borreltje,Cheers man! 😉

Forum Lid
op 24 juli 2019

Ik geniet hier in stilte heb tweede glas gepakt,dat het zo snel op smaak en zo zacht werd had ik nooit verwacht ook de kleur echt je moet het proeven,maar die kans krijg jij zeker😂Zo als God hem zou willen nog een beetje warm maar geur en smaak perfect lekker zacht
Dat is de drank die gisteren de ketel in ging,en kijk die primitieve stoker heeft hem nu al op smaak
Wat ik nu gestookt heb is het beste wat ik ooit gestookt heb,na 15 jr eindelijk bereikt wat ik zou willen heel zacht mooie kleur en echt lekker,en dat zo snel.ik vind het jammer dat je hem nu niet kunt proeven,maar bewaar wel een paar liter voor je.en je komt dus krijg je zo wie zo dat te drinken wel na het filmpje,maar het stoken duurt maar 3 uur😂😂😂
🥃

Admin
op 25 juli 2019

Ziet er goed uit! Wel goed dat je Nimrax eerst laat werken voor het proeven anders kun je die film wel vergeten 😂

Crew member
op 25 juli 2019

Hier is al over na gedacht, ik blijf slapen naast Adriana, we laten Chris lekker op de bank liggen hahaha

Crew member
op 25 juli 2019

ChrisV update:
Nu gaan we mengen
Ik schud het altijd door keuken papier,de snippers zit ook fijn zaagsel tussen en die wil ik niet in mijn drank Dit dus…nietDit is het Eind ResultaatMet liefde gestookt en met plezier gedronken proost!

Crew member
op 25 juli 2019

Jahaaa geweldig man! Cheers!!!

Forum Lid
op 25 juli 2019

Krijg er dorst van zo! 

Eikensnippers zelf gerookt?

Forum Lid
op 25 juli 2019

Nee de eikensnippers van onze Jan,wel zelf wat eiken gerookt.maar moet je niet op de bbq doen met briketten maar met houtskool.

Forum Lid
op 25 juli 2019

Hmmm ik dacht dat houtskool te warm werd en te snel opraakt? Las ergens 2 a 3 uur laten roken.

Forum Lid
op 25 juli 2019

Ja ik gooi er een stuk dik eiken bij en dan vul ik een blikje met eiken zaagsel die zet ik er dan boven die gaat dan mooi roken,het vuurtje aanhouden en blikje als nodig is bij vullen.

Forum Lid
op 25 juli 2019

die briketten geven een vieze rook af,komt ten koste van je gerookt eiken

Forum Lid
op 25 juli 2019

Duidelijk, geen briketten dus. Maak je dat zaagsel ook nog vochtig of niet? Heb op het internet verschillende tips daarover gezien.

Forum Lid
op 25 juli 2019

Nee maak ik niet nat, dat kun je zo kopen,verkopen ze vaak in hengelsport zaken voor de rookoventjes,gebruik ook wel eens gebruikte snippers er bij.

Admin
op 25 juli 2019
Forum Lid
op 25 juli 2019

Is ook goed idee,ik kan ook zaagsel bij een plaatselijke zagerij krijgen.en vlees rook ik vaak met druiven hout,snoeihout van mijn druiven.

Forum Lid
op 26 juli 2019

Het heeft mij verwonderd dat de drank na een zo korte tijd al zo lekker is,ik heb het vermoeden dat de zon er ook aan meegedragen heeft,was in zeer korte tijd op kleur,maar is ook heel warm geworden.heb ook elk uur de doppen losgedraaid.dus ik ben wel tevreden,normaal staan de flessen drie weken en soms vier weken buiten,maar die extreme hitte heeft wel goed werk verricht.

50KG sperziebonen gedopt, later gekookt en ingemaakt voor in de voorraad kelder,

19.57 uur:Bij mij zitten ze al in potjes en in de diepvries 50 kg plus peterselie maar zijn kapot gistermiddag zijn de bonen etc.aan gekomen en nu verwerkt.en over een tijdje paprika’s en aubergines, dan nog maïs stoken en hopelijk druiven en zou nog pruimen krijgen en nog kippen slachten jaja zo ziet mijn vacantie er dus uit

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 27 juli 2019

Gaaf! Prepper ChrisV. Go Chrissy,Go… Zoo goed bezig!

Forum Lid
op 27 juli 2019

De mier en de krekel,nu effe bier halen,ook heel belangrijk,heb het tot gisteren nog net gehaald,kratjes😭
Zo, dat kalmeert 🙂

Crew member
op 27 juli 2019

Jaaa beterrrr…. 😉

Forum Lid
op 27 juli 2019

Ja beter dan valium😂🍺🥃

Forum Lid
op 27 juli 2019

Of 0.0

Forum Lid
op 27 juli 2019

Heb een sigaartje twee pijpjes en een borreltje gedronken,lekker genieten,nu koffie met paardenbloemen siroop en kanneel ook lekker met een chocolaatje.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 27 juli 2019

Chris , waaruit bestaat je stookwijn?
Mais ? En wat zag ik nog meer !?

Forum Lid
op 27 juli 2019

Alleen mais,daarna komt het op snippers etc.vergist met bakkersgist.en suiker.

Forum Lid
op 27 juli 2019

Ik heb hiervoor 12 kg biomais gebruikt,zacht gekookt suiker in opgelost,aflaten koelen,en 25 gram natte bakkersgist toe gevoegd.en laten vergisten,het is wel belangrijk dat je de mais goed zacht kookt.het stoken en wat ik er verder mee doe staat hierboven beschreven,het word zo een mooie en lekkere drank.

Forum Lid
op 29 juli 2019

Na het bovenstaande sucses gaat morgen de ketel weer aan,weer met mais.dan maak ik nog twee vaten aan met mais.zal de foto’s weer doorsturen naar Nimrax.over de werkwijze van het bereiden van de mais.

Forum Lid
op 29 juli 2019

Ik begrijp dus dat je geen amylase of mout gebruikt hebt? Dus alleen de zachtgekookte mais en suiker?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
25 op 29 juli 2019

Spiegeltje om niet te bukken😂😂😂 ge-wel-dig
Like that

Forum Lid
op 30 juli 2019

XlR8 alleen 12 kg gekookte mais 10 kg suiker en 25 gram natte bakkersgist.bij druiven geen suiker geen gist,die laat ik wild vergisten.ik gebruik totaal niets anders,is in mijn ogen ook niet nodig.ik denk altijd waarom zal ik iets gebruiken wat niet nodig is,ik wil mijn drank zonder troep in,anders kan ik ook een fles in de winkel kopen.

Forum Lid
op 30 juli 2019

Johny,zo kan ik mijn vlam kontinu controleren,en weet ik of het vuur niet uit is zonder mij telkens te moeten bukken.ik werk graag veilig maar geef toe ben ook te lui om te bukken.

Forum Lid
op 30 juli 2019

Net klaar 60 -65 ltr.van mais verstookt.begon met 75% heb hem nu verdunt naar 42% opbrengst 12 ltr.ben weer tevreden.morgen weer mais koken.

Crew member
op 30 juli 2019

Ahhhh weer lekker bezig Chris!

Forum Lid
op 30 juli 2019

Zo ben ik van straat en doe ik geen domme dingen.😉

Crew member
op 30 juli 2019

Daarom ben je nu ook bevorderd tot stook pastoor en forum dominee.
Niets is heiliger dan een moonshiner.

Forum Lid
op 30 juli 2019

Amen🍺🥃

Crew member
op 30 juli 2019

XlR8 alleen 12 kg gekookte mais 10 kg suiker en 25 gram natte bakkersgist.bij druiven geen suiker geen gist,die laat ik wild vergisten.ik gebruik totaal niets anders,is in mijn ogen ook niet nodig.ik denk altijd waarom zal ik iets gebruiken wat niet nodig is,ik wil mijn drank zonder troep in,anders kan ik ook een fles in de winkel kopen.

Van ChrisV

Chris wanneer je geen percentage diastatisch mout toevoegt en maischt dan wordt het zetmeel in de mais toch niet omgezet in suikers!? Nu voeg je suiker toe maar laat je het zetmeel in je mais onaangeroerd dat is toch zonde.

Forum Lid
op 31 juli 2019

De smaak en geur is goed.ik heb het zo gezien in Roemenie,daar hebben ze geen geld om van alles te kopen om er bij te doen,en om dat ik graag stook zoals mensen vroeger en arme mensen,werk ik op hun manier,dat is ook de voldoening die ik daar van heb,met niets iets lekkers maken,om iets te maken wat je om of in huis hebt,ik kan die spullen makkelijk kopen maar,ik vind het juist mooi om op deze manier te stoken,heb er ook een keer Fries roggebrood bij gedaan en havermout,dat had ik in huis.nu dus niet heb het niet in huis😂

Crew member
op 31 juli 2019

Ik snap je overweging Chris maar je laat het kostbare zetmeel van de mais onaangeroerd, dat is toch jammer?! Nu voeg je suiker toe terwijl dat niet hoeft wanneer je pilsmout had toegevoegd. De suiker levert een scherpere alcohol op dan de suikers uit mais.

Forum Lid
op 31 juli 2019

En op 12 kg mais, hoeveel pilsmout heb je dan nodig? Want je hebt dan weer geen extra suiker nodig. namelijk 1 kilo pilsmout + transportkosten , zal geen €10,- kosten. Misschien nog voordeliger dan suiker, en zeker smaakvoller. 

Crew member
op 31 juli 2019

Ongeveer 1 kilo mout op 4 kilo mais. Robbert weet misschien de juiste ratio

Maar wellicht past het nog meer Chris’ zienswijze om het mais zelf te mouten. Dan hoef je geen mout toe te voegen maar ook geen suiker. 

https://www.youtube.com/watch?v=g8fBsFxcoCs

En deel twee:

https://www.youtube.com/watch?v=95uQsMjIKBw

En wat je zegt William, je borrel wordt alleen maar beter.

Forum Lid
op 31 juli 2019

Ontdanks alles is hij best zacht.ik weet dat suiker drank scherper maakt,maar deze is mooi zacht maar zal eens kijken of ik mais kan mouten,dat is weer voor de volgende keer.

Crew member
op 31 juli 2019

Zacht zal de mais wel worden maar je mist de enzymen om e.e.a. om te zetten. 

Feitelijk heb je zo een suikerwash met veel maiszetmeel. 

Crew member
op 31 juli 2019

Erik, wat kan hij doen om het te optimaliseren?

Crew member
op 31 juli 2019

Mout toevoegen en dan maischen zoals bij een whisky/bourbon b.v. een uurtje op ongeveer 63ºC. Filteren en spoelen, afkoelen en vergisten. Dat is de makkelijkste manier. (of even een recept van Bourbon zoeken of Robbert raadplegen voor een goed recept en de juiste maischstappen en tijden).

De moeilijkere manier is het mais zelf verwerken tot maismout. Dus zoals uitgelegd in de filmpjes, dit is wel erg bewerkelijk maar wel leuk om te doen 🙂

Crew member
op 31 juli 2019

Interessant, thanks.

Forum Lid
op 31 juli 2019

Heb er twee kilo havermout bij gegooid,en op het laatst mee laten koken,ik vond nog twee kilo in de kast,ik heb die bij de eerste keer ook gebruikt,ik heb het opgezocht havermout is ook gemout,dus ben benieuwd.🤔het werd wel pap,als het niet lukt eet ik die wel s’morgens🙄

Crew member
op 31 juli 2019

Ik weet niet of havermout hetzelfde is als gemoute haver maar wil je gebruik maken van de enzymen dan moet je het niet koken want dan kook je de enzymen kapot. Lekker een uurtje op zo’n 63ºC dan zetten de enzymen het zetmeel om in suikers.

Havermout geleert snel dat klopt 

Forum Lid
op 31 juli 2019

Heb hem maar even in de ketel gelaten ruikt ook nog goed,dus niet gekookt.ik had het opgezocht havermout is gemoute haver.dus zou ook goed moeten kunnen.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Munckerik , mais ratio tegenover mout is 10% min van het totaal . ( let op dat het diastatisch mout is en niet gestoomd of gekookt ook niet de mout toevoegen bij nog komende maïs eerst afkoelen tot onder minimaal 80 gr )
Het is wel raadzaam om te kijken of het kippen / diervoeder mais is of molenmais voor de bakkerijen .
De moderne cultuur maïs voor de bakkerijen bevat tamelijk hoger zetmeel dan kippen mais .
Daarom is het raadzaam om bij molen mais / voor bakkerijen mais meer diastatisch mout in verhouding te gebruiken . (20% )
Zonder gebruik van mout is opbrengst van alcohol vrij laag. het eigen enzym van gist zet maar beperkt de zetmeel om .
Wanneer je mais toch wil verwerken zonder andere producten anders dan gist toevoegen kun je dezelfde methode gebruiken als bij b.v. aardappels voor vodka of poteen .
De maïs kun je dood koken . daarbij zuigt het zich vol met water .
Daarna de mais bevriezen .
Hierdoor knappen celwanden en komen de polysachariden vrij die dan goed vergistbaar zijn .

Forum Lid
op 2 augustus 2019

boven staan paar dingen door spellings correcties niet goed .
” mais doorkoken ” i.p.v. dood koken !
En moet zijn “mout niet toevoegen bij nog kokende maïs “

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Maïs dood koken vond ik al een tikkeltje agressief klinken haha. 

Crew member
op 2 augustus 2019

Hahaha, Chris koestert zijn mais dus zo heeft hij het nooit bedoeld… 😉

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Maïs is ook een product om te koesteren .
zeker na de naam verandering ! – bourbon – Southern comfort . 😋😋😋

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
25 op 30 juli 2019

Hah! Geniaal topic! Mooi om te lezen

Forum Lid
op 30 juli 2019

Volgende word gefilmd ,wil ook nog een met druiven en event.met pruimen,mijn bedoeling is om te laten zien hoe het op mijn oude manier kan,gelukkig heb ik dan weer de stookforum filmer en fotograaf Nimrax al hiervoor toegezegt.hiervoor al mijn dank.

Forum Lid
op 30 juli 2019

Super, klinkt goed! Ik zit alvast te wachten op het vervolg haha 

Ik heb alles op veel kleinere schaal maar zeker de moeite waard om ook eens te gaan proberen 

Forum Lid
op 30 juli 2019

Stoken hoort bij mijn levenswijze,op deze manier wil ik ander of beginnende stokers laten zien dat het ook op mijn manier kan,met weinig middelen,en kosten,dat is ook voor mij de het mooie er aan,zo primitief mogenlijk,en evengoed lekker.net als onze voorouders.ik stook ook het liefs op hout,maar is een beetje lastig in een woonbuurt,al heb ik dat hier ook gedaan,maar in de winter als alle ramen dicht waren😂😂😂

Forum Lid
op 31 juli 2019

Nu laat ik zien hoe ik mijn stookwijn van mais maak.

12kg droge mais
Twee emmers lauw water
Gas aan en wachten tot het kookt af en toe roeren
14.00uur:De maïs kookt nu,moet nu nog zacht koken,en dat duurt wel even,wel af en toe roeren
14.04uur: Alvast 250 gr.natte bakkersgist uit de diepvries gehaald dan kan hij ondertussen ontdooien

Forum Lid
op 31 juli 2019

Zo als jullie zien gebruik ik mijn ketel ook voor de mais te koken,handig en makkelijk
14.40 uur: Mais begint een beetje droog te staan,dat betekend dat hij vocht aan het opnemen is,dus emmer kokend water er bij,en even roeren
14.43uur: Ondertussen dat ik aan het koken ben,draai ik de doppen van de gister gestookte af en toe los,ze staan weer lekker in de zon.

Forum Lid
op 31 juli 2019

Om die mais te koken gebruik ik lpg.ik heb die navulbare gasfles van Nimrax gekregen,dus ik stook zeer voordelig ,om de mais gaar te krijgen kost mij denk ik €2.00 dus zo’n fles is de moeite waard en je hoeft niet binnen op het gasfornuis te klooien en je vrouw op stang te jagen.die fles is goedkoper dan een echtscheiding😂

En dat iemand aan mijn drank komt,daar let mijn Roemeens loedertje wel op😂
Edit Nimrax: Chihuahua heet Misty en is omkoopbaar met pens botjes (voor de frisse adem) 😉
Ze lust alleen bier maar let ook op mijn drank😂

Begint zacht te worden aan de buiten zijde,kan hem breken,maar moet helemaal zacht zijn,ook van binnen

Forum Lid
op 31 juli 2019

En een advies voor als je flessen buiten in de zon zet,koop geen reu maar een teefje😂😂😂Nikita is een teefje. reutjes pissen steeds tegen je flessen aan

😜

Dit is wat gisteren overgebleven is van 10kg maïs een emmer van 25ltr en een van 5ltr.hou er dus rekening mee dat die maïs wel een flink volume krijgt,en je hebt er best veel afval van,dus je container is zo vol,ik kan het afval van twee keer stoken niet in een keer in de gft bak doen die word te zwaar.

Forum Lid
op 31 juli 2019

15.39uur: Heb weer een halve emmer kokend water er bij gedaan,de vraag van jullie is denk ik,hoeveel water gooi je er bij? Ik zorg er voor dat de mais met koken onder staat 3-4 cm. als de mais gaar is gooi ik hem in het vat dan vul ik het bij met kokend water tot ik mijn 80 ltr.heb, dan kan de mais doorgaren,en goed voor de suiker, die lost mooi op.Zo als je kunt zien is de maïs open gegaan,ik kan hem kapot drukken maar moet nog even zachter koken.
15.56 uur: Maar nu gaat het snel begint zacht te worden
Heb de eerste keer er havermout bij gegooid vond nog twee kilo die net niet over de datum zijnDus havermout er bij
Het is gaar en gaat in het vat met de suiker daar kan het nog wat door garen morgen als hij afgekoeld is 25 gr.gist en water bij vullen tot 80ltrDe suiker,die lost nu mooi op als ik de rest er op gooi wel goed roerenIk heb er 9 kg suiker bij gedaan en goed geroerd,straks of morgen de gist er bij en staan laten.
16.45uur: Klaar voor vandaag,ja morgen de gist en deksel.bedankt alvast voor de interesse en de aandacht, ga nu de troep afspoelen en opruimen 😉

Crew member
op 31 juli 2019

Goed gedaan weer Chris. Morgen de laatste foto’s van dit project. Leuk!

Forum Lid
op 31 juli 2019

Zo zie je het neemt nog best veel tijd in beslag,dus als je er aan begint,neem de tijd er voor.en nu een maaskantje😜🍺

Forum Lid
op 31 juli 2019

Ik heb de eerste keer havermout bij de mais gegooid,nu op advies van Munckeric,die vertelde dat als ik er mout bij zou gooien de maiszetmelen beter in suiker omgezet zouden worden.ik had nog twee pakken havermout,dat zijn dus ook gemoute granen,ik gebruik alleen wat ik in huis heb en dat had ik dus.maar als het werkt koop ik wat meer havermout😜Munckerik bedankt voor de tip,zo eigenwijs ben ik dan ook weer niet👍😉

Forum Lid
op 31 juli 2019

Ik wil via deze plaats Nimrax danken voor het plaatsen van het hele gebeuren,en Jan voor de plaats op het forum.ik hoop dat jullie het leuk vinden.gr.Chris

Forum Lid
op 31 juli 2019

Vond net nog een pak havermout,om dat de mais nog goed heet was heb ik die er ook maar bij gegooid.en goed doorgeroerd.

Crew member
op 31 juli 2019

Goed bezig Chris 😉

Forum Lid
op 31 juli 2019

In het vat zit nu kokende mais maar daar maak ik nog gebruik van door mijn flessen drank er tegen aan te zetten dus die staan ook de hele avond cq nacht warm.

Misschien morgen weer een vat,heb nog ongeveer 150 kg mais,die kan ik beter verstoken dan dat de muizen het opvreten.😂 maar kan nog ongeveer 1000 ltr mash maken.🙄13 -14 vaatjes

En nu een verdiend maaskantje

Crew member
op 31 juli 2019

Goed gedaan Chris, Morgen weer! Gezellig, gaan we live verder op dit topic. We kunnen dit zelfs doen als je in Roemenië bent!. Geniet van je Maaskantje man! 😉

Forum Lid
op 31 juli 2019

Ik denk dat de pruimen deze week of volgende week aan de beurt zijn,gisteren gehoord dat ze rijp zouden zijn.

Forum Lid
op 1 augustus 2019

De gist wat aangelengd met lauw water .Dan in het vat,goed roeren,en bijvullen met lauw water tot 10-15 cm onder de rand Plastic zak er over en deksel en nu maar wachten.
———————————————————————————————————————

Ik zou eigenlijk nog wat mais koken vandaag,maar ben maar eerst op pad gegaan,want mais kun je bewaren fruit niet,maar goed want ik ben met 215 kg kersen naar huis gekomen,zijn goed voor te stoken maar niet meer voor verkoop.dus! vandaag kersen project.😂215kg gratis kersen
Dus ik begin nu met kersen.

Je ziet ze gaan er met steel en al in,ook die paar beschimmelde,dit is dus mijn staafmixer
Dat waren de eerste 10 kg,je ziet nu ook dat er bijna geen steeltjes meer zijn.
Dat zijn de steeltjes,om dat mijn mixer niet scherp is blijven die steeltjes er op zitten,ja beet je lui of slim

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Lachen met jou Chris.

man, al dat gratis fruit en mais en boontjes en……. 

Dank je voor je prachtige foto’s en verhalen en niet vergeten alle leermomenten 👍

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Heb hulp van 200 wespen😂🙄

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Drukfoutje,430 kg kersen,had mij verteld dacht dat er 5 kg in een kist zat😂😂😂ook goed.

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Genoeg te doen dus nog Chris.

Je zou deze vakantie rustig aan doen had je gezegd. Denk dat Adriana er niet blij mee is 😬

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Zij heeft 30 kg.paprika gekocht 20 kg.wortelen🤔twee kisten persiken bramen,pasternac.dus die staat achter een ketel van 30 ltr.te koen voor in te maken,heeft zonder te vragen 10 kg suiker en 3 kg havermout gekocht.we passen goed bij elkaar.stimuleren elkaar.en doen alles samen.

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Nog 290kg.dus schiet op.je moet er wat voor over hebben maar ik zou gek zijn,als ik het niet verstookte,ok.het was het dubbele maar wanneer krijg je 430 kg kersen voor niets,word 150-160 liter drank.dus de moeite waard.Mooi tot pulp en 90%van de steeltjes er uitHier zijn de steeltjes,zonder inspanning er uit.nog een 360 kgOndertussen dat ik aan de kersen bezich ben is Adriana paprika klaar aan het maken voor in de glazen,15 kg klaar en moet nog 15kgZo als je ziet geen steeltjes.90%haal ik er uit met mijn mixerDaar zijn ze,zonder werk krijg ik ze er uit.16.25 uur: 100kg klaar nu nog 330kg. 18.50uur: nog bezig, nog maar 280kg 😂😂😂

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Het is veel werk maar wel de moeite waard,als ik het straks verstookt heb en drink er een borrel van, dan is dat werk al weer vergeten. Ik ben blij dat ik mij “vergist” had,geen 215kg.maar430 kg.is maar een klein verschil😂😂😂 niet elk jr.krijg ik die aanbieding.want kersen zijn duur.

190kilo klaar, morgen verder!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 1 augustus 2019

Nog effies Chris! Einde is toch in zicht…?

Forum Lid
op 1 augustus 2019

190 kg klaar ben nu gestopt,mijn buren zitten buiten met bezoek aan de bbq.het zijn mensen die niet moeilijk doen,ze weten dat ik stook,maar beetje respect voor hun en hun bezoek betaald zich uit dat ze ook nooit zeuren.

Crew member
op 1 augustus 2019

Heel sociaal en je hebt kei hard gewerkt, Adriana ook,mijn diepe respect.
Morgen weer verder! Neem een koude rakker en cheers man! 😉

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Heb tegen Adriana gezegt dat ik blauw bloed heb,want mijn handen zijn al blauw.😂😂😂(van de kersen)

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
36 op 1 augustus 2019

wat een geweldig topic mooi om te volgen

Forum Lid
op 1 augustus 2019

Dank je Mac dat je het leuk vind.ik vind het zelf ook leuk om mensen te laten zien hoe ik op mijn eigenwijze oude manier werk,zonder poespas moderne middelen en met passie.komt ook nog mijn manier van palinca maken druiven en mischien wortelen stoken.stoken hoort bij de levenswijze van Adriana en mij,ik laat zo ook af en toe een flits zien dat we ook nog inmaken,we maken ook nog kaas worst roken nog vlees plukken nog wilde paddenstoelen en div.siroops voor de gezondheid,slachten nog en maken nog jam etc.
Dat moet nog,vat van 200ltr staat al klaar,die daar onder staat zal ik eens proeven,dat is de laatste gestookte van maïs, heb ik wel weer verdiend

Forum Lid
op 1 augustus 2019

mooie manier van leven, ik zie een hoop raakvlakken maar dan wel met een modern kantje hahahah. Ik hou van alles zelf doen, en te ontdekken hoe het werkt. De reis is net zo leuk als de eindbestemming. vandaar ook stoken.maar ook  koken, jagen, slachten (van schot tot bord) roken, worst maken,  inmaken fermenteren, vissen. eigenlijk te veel hobby’s en te weinig tijd omdat er ook nog gewerkt moet worden. hahahahah. ces’t la vie zullen we maar zeggen. kaas maken staat nog op de bucket list . en de pruimen gaan morgen op  gist als next project voor een eigen oogst pruimen van de moestuin voor home made palinca. pluk de dag en geniet. passie is een geweldige drijfveer. 

Crew member
op 1 augustus 2019

Prepper/Moonshiner ChrisV, daar kunnen we nog wat van leren Mac.
Ik sta ook te kijken van oude technieken die uiterst efficiënt en effectief zijn, ook voordelig zo te lezen. Chris kan heel tactisch onderhandelen en krijgt alles voor elkaar.
Leuk ook om dit samen met hem op te zetten voor het nageslacht.
Cheers Mac 😉

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Mac,ik ben 67 met pensioen,en werk nog ongeveer 30 uren per week als taxichaufeur,ik rij kinderen met beperkingen en rugzakje,dat betekend ook kinderen die heel veel mee gemaakt hebben,dus dat is best zwaar maar als ik ze van school haal stormen ze op mij af en krijg ik een knuffel van ze,ik rij ook mensen die chemo heben of opgegeven zijn.daarbij ben ik ook nog mantelzorger,ik heb alleen het vissen op moeten geven.ik moet zeggen alles wat ik doe dat doe ik graag en met liefde,en ben blij dat ik het nog kan.mijn dag is altijd te kort maar weet wel dat ik leef.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

HELD!

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Geen held,ik leef zoals ik het leuk vind,alles wat je doet met plezier is geen werk.en ik doe niets met tegenzin.ben een tevreden mens,wie kan dat tegenwoordig nog zeggen.
——————————————————————————————————————–

Van morgen om 10 uur begonnen,het eerste vat van 200ltr volHet waterslot van ChrisMaar Adriana zit ook niet stil,ze is bezich met inmakenEven die van de maïs gecontroleerd, die staat als een gek te vergisten!

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Ik heb bij de kersen geen suiker of gist toegevoegd,die laat ik wild vergisten,ze zijn heerlijk zoet dus er zit genoeg suiker in.
Je moet niet bang zijn voor wespen er vliegen er misschien 100 om mij heen,ik ben nog niet gestoken,er valt er wel eens een in het vat maar die red ik dan weer,beestje weet niet beter.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Nog 125 kg.haha gaat snel,wil klaar zijn voor het gaat regenen.300 kg in de vaten dus mag wel tevreden zijn,hard gewerkt.en die paar kilo zitten er ook zo in.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Dit weer is mooi voor spontane gisting !
( beter 👍👍)

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Het vat dat ik gisteren gevuld hebt,staat al te vergisten.snel he.ik vind het prachtig,geen suiker en geen gist.laat de natuur maar het werk doen😂😂😂

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Met die mixer die ik gebruik om het fruit kapot te maken,heb ik ongeveer 15 kilo kersensteeltjes er uit gehaald.dat werkt dus goed,zitten ook bijna geen steeltjes in de vaten,de pitjes zakken van zelf naar de bodem.wat nu in de vaten zit is niet alleen sap maar ook de schillen van de kers,ik denk dat dat ook wel de smaak zal beinvloeden.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Heerlijk Chris, zie je het verschil tussen de beginners en de grootmeesters op dit forum. Sommigen van ons hebben moeite om de vergisting met gist toevoeging op gang te krijgen, bij jou lijkt er (misschien door de gigantische hoeveelheden vergistend spul) genoeg aanwezig te zijn om spontaan te gaan.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Ik vergist mijn druiven ook altijd wild,als in fruit genoeg suiker zit gaat dat best goed,fruit vergist uit nature al snel.maar ik werk ook zo het liefst,zo is het ook ontstaan.een van de holbewoners heeft wat fruit vergeten en is spontaan gaan gisten.zal wel een van mijn voorvaderen geweest zijn🤔

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Ik heb met die kersen verwerken weer veel vrienden er bij gekregen zo’n 100 wespen,er zijn er zelfs die bij ons willen komen wonen,want ik hoorde Adriana net schreeuwen,Chris er zitten wespen in de keuken,zo zie je maar weer dat stoken verbroederd😂😂😂🐝

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Haha mooi, ik deel de mening over de stamboom wel met je. Een nazaat van de eerste brouwer ben je zeker.

Komt er met dat wild vergisten ook een zure smaak zoals bij de Lambiek bieren? Want er vliegt natuurlijk van alles rond in dat paradijs van je, gok dat er misschien ook wat melkzuurbacteriën tussen zitten.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Kersen schillen kun je ook het beste mee vergisten .
Voordeel van kers is dat ze geen petine bevat .
On de schil zit de anthocyanen die ook voor de rode kleur zorgen
De zuurtegraad bepaald de verkleuring maar het heeft zelf ook invloed op de zuurtegraad en zuurvorming .
Voordeel daarnaast is ook dat het een antioxidant is wat dus ook sturing geeft aan gist vorming .
Ook wanneer je de pulp mee stookt zal het daarom smaak vorming kunnen beïnvloeden .

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Ik werk ,normaal altijd met natte bakkersgist,ik proef het verschil niet met wild vergisten,is ook zuur.en gaat ook snel.
——————————————————————————————————————–
Waarom denk je dat die leeuw in ons fam.wapen een vat tussen de poten heeft,moet ergens vanaf komen toch😂😂😂Alchemist verwacht dat het stoken van mijn voorvaderen komt,daarom dat fam wapen,dan ziet hij dat het waarschijnlijk klopt

Dit zijn een gedeelte van steeltjes zijn er heel weinig in het vat gekomen,ze blijven aan mijn mixer zitten dus geen extra werk,ik heb er een 15kg zo uit gehaald
Klaar!! ik kreeg de twee tonnen van 200 ltr mooi vol,het “waterslot” van Chris er op en vergisten maar,vermoeid maar voldaan en nu een maaskantje….

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Chris ik heb me laten vertellen dat met wild gisten het alcohol percentage niet hoger wordt  dan 6 %. Wat is jouw mening daarover?

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Nee klopt niet,dan zou ik ook niet zo vergisten,maar als je fruit met weinig suiker in laat vergisten dan kan dat kloppen,ik laat alleen heel zoet fruit wild vergisten,anders gaat er suiker en gist bij.heeft te maken met de suikers in je fruit.ik heb ook meestal overrijp fruit dat bevat meestal veel suiker,en ik proef ook eerst voor ik het meeneem.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

ok, daar heb ik wat aan. normaal gebruik ik altijd bakkersgist. nu tijdens het verzamelen van de pruimen van mijn eigen boom begint het al lekker te gisten. net als jij voeg ik nix toe (geen pecto enzymen oid) Pruimen zijn lekker zoet dus ik voeg ook geen suiker toe.

Maar het ging om de vraag of wilde gist hoger kan dan 6%.. 

Duidelijk, bedankt..

Crew member
op 2 augustus 2019

LesPaul, ja,ik heb ervaring met wild vergistte appel en peer en ik kwam vaak dik over de 8%… alleen om Chris nu te vragen om begin SG en over 2,5week eind SG laten meten is vloeken in zijn Limburgse stookkerkje…
We lezen wel hoeveel 40% hij er uit heeft gestookt, zodra zijn aansteker erboven blijft branden…
Maar goed gewerkt Chris!!!

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Heb gisteren en vandaag mooi weer gehad,Adriana zei dat als ik klaar was de tuin schoon te spuiten,ik had niet veel geknoeid maar daar krijg je wel wespen door,bij de laatste 25 kilo kregen we een onweersbui met een hoosbui dus tuin schoon.ik ben nu klaar,moe maar voldaan 400 kilo in de vaten in 1.5 dag,ik ben heel blij met de kersen het was het werk dubbel waard,hierbij wil ik Nimrax nog eens bedanken om dit mogenlijk te maken,ik stuur een apje hij hij plaatst het.ik hoop dat jullie het leuk vinden,de volgende keer krijg ik pruimen en dan laten we weer zien,met hulp van natuurlijk onze forum journalist Nimrax hoe ik die verwerk.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Een spontane wilde vergisting zal een ander percentage geven dan een gestimuleerde wilde vergisting .
hangt ook af wat voor product het is dat je vergist of dat je de vergisting forceert .
Gebruik je u.v. lampen kun je een wilde gist ook nog hoger door laten presteren .

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Met de druiven vond ik het niet tegenvallen, die waren ook erg zoet, net als de kersen, die waren overrijp,dus we zien het wel als het verstookt word. Tussen door ruik ik wel en gebruik mijn aansteker. Mijn SG meter heb ik afgegeven bij het treffen.De jaarlijkse stookforum BBQ. Dat is aan mij niet besteed zo iets. ik denk wel dat hij lekker word want ik heb de schillen er bij gelaten en die stook ik ook mee ,(weer een hoeslaken weg)😂

Forum Lid
op 2 augustus 2019

LesPaul, ja,ik heb ervaring met wild vergistte appel en peer en ik kwam vaak dik over de 8%… alleen om Chris nu te vragen om begin SG en over 2,5week eind SG laten meten is vloeken in zijn Limburgse stookkerkje…
We lezen wel hoeveel 40% hij er uit heeft gestookt, zodra zijn aansteker erboven blijft branden…
Maar goed gewerkt Chris!!!

Van Nimrax

ok maar het werkt wel he? zelf stook ik ook al meer dan 30 jaar en de moderne dingen zoals sg/pH e.d meet ik ook sinds enige jaren… 

ik heb respect voor Chris en zijn manier van stoken…

Crew member
op 2 augustus 2019

Ik heb ook altijd begrepen dat wilde gisten boven de 6% alcohol niet meer in staat zijn  suikers om te zetten in alcohol. Daarom zijn ze gecontroleerd giststammen gaan kweken die dat wel kunnen.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

is het nu ja of nee? en is het dan wijs om alsnog bakkersgist toe te voegen?

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Als mijn aansteker blijft branden dan proef ik,hij is dan net zo zuur als die ik met de bakkersgist heb vergist,als niet alle suikers vegist werden zou volgens mij de stookwijn nog een beetje zoet moeten zijn.ik gooi er geen gist bij,ik laat hem zo staan,de druiven waren prima vergist.

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Ook nieuwsgierig 

Forum Lid
op 2 augustus 2019

Antwoord is wat dubbel . Ja als je buiten een bak neerzet met fruit of iets anders erin wat iets van suikers bevat en je doet verder niets eraan zal percentage 6% redelijkerwijze haalbaar zijn maar niet veel hoger . wilde vergisting heeft net als elke andere vergisting een passend milieu nodig ! Een hoeveelheid suikers , een voedings bodem , een zuurtegraad , voor start een zuurstof omgeving om te kunnen vermenigvuldigen ( het begint met enkele cellen ) . en Een goede temperatuur. zodra er een ruime kolonie is raakt zuurstof op en de gist gaat alcohol produceren . Omdat meeste wilde vergistingen spontaan en meest ongecontroleerd uitwerken . ( zijn gang laten gaan ), is er mogelijkheid van indringen van andere bacteriën en lopen bij fruit de zuren vaak te hoog op waardoor ook gist al vroegtijdig ophoud . Het schommelen van temperaturen zorgt ook voor stress waardoor gist slechter presteert. En bij een wilde spontane gisting zijn de cellen aantallen vaak laag . Voeg je gist toe start je al met grotere hoeveelheid cellen deze vermenigvuldigen rap bij zuurstof dus bij afsterven vanwege beperkte levenstijd van cellen en opraken van zuurstof blijft een gist kolonie over die groot genoeg is om de hoeveelheid afstervende cellen op te vangen . Is zuurstof op produceert gist dus weinig nieuwe cellen ! Wil je dus, wanneer je wilde gist gaat uitnodigen, een beter prestatie? Dan moet je net als bij een cultuur gist eerst voor een goede voedingsbodem en milieu zorgen . Wanneer je dus voorbereid met zuurstof rijk water , voldoen suikers , een goede voedings bodem . ( suikers is niet de voeding maar de klus ! ) een milieu waarin ook zuur binnen de tolerantie van gist en enzym blijft . (Het PH veranderd tijdens gisting !) Dan kun je wanneer je een wilde gist uitnodigt dus hoger percentage verwachten . 9 %. En met constantere hogere temperatuur veel u.v. hetzij kunstmatig hetzij van de zon kun je een 11% bij optimale omstandigheden krijgen . Het opstarten van een wilde vergisting met toevoegen van een bakkers gist betekent dus niet dat er gelijk hoger percentage kan worden behaald . Ook dan is milieu bepalend aan resultaat . Dus wilde gist zonder verzorging: lage opbrengst . Een wilde gist op “verzorgde voorwaarden”: grotere prestatie mogelijk.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
16 op 3 augustus 2019

Zaterdag 3-8-2019 ChrisV update.

Forum Lid
op 3 augustus 2019

Gisteren in het vat,was 20cm onder de rand en nu loop ik het risico dat het er over gaat zo staat het te vergisten,
Even een emmer over schudden in het ander vat

Forum Lid
op 3 augustus 2019

Het weer is goed,niet heet 22gr.perfect,ik heb een emmer over geschud naar het ander vat dat staat ook mooi te vergisten,maar morgen even kijken anders heb ik de tuin onder.

Forum Lid
op 3 augustus 2019

Zoals jullie begrepen hebben laat ik mijn kersen wild vergisten. Ik heb dat ook al een paar keer met druiven gedaan met goed resultaat,de kersen gaan nu ook weer als een gek. Ik kan dat risico nemen omdat ik het fruit voor niets of bijna voor niets krijg. Als het fout gaat zit ik alleen met 400 liter mislukte stookwijn,maar als ik €2.00 per kilo had moeten betalen, zou dat wel pljn doen.dus denk er over na hoe je het doet.
Met of zonder gist,en anders met een kleine hoeveelheid.

Forum Lid
op 3 augustus 2019

Heb net even gecontroleerd,het staat mooi te vergisten en blijft 10 cm.onder de rand,dus geen overstroming.

Forum Lid
op 5 augustus 2019

De kersen staan mooi te vergisten,en de mais ook,dus wachten,ik heb er wel vertrouwen in.

Forum Lid
op 6 augustus 2019

Ontdanks alles,heb ik even de kersen gecontroleerd,ze staan te borrelen als een gek.ook de mais bubbeld nog volop.

Forum Lid
op 7 augustus 2019

Foto’s zien er weer goed uit Chris, je ziet het haast gisten. Je hebt weer genoeg te stoken over een week of twee. 😜

Forum Lid
op 7 augustus 2019

Ik denk over drie weken,er staan,430 kg kersen en 75 liter van mais.en wil nog een van mais maken.

Forum Lid
7 dagen geleden

Heb net de vaten gecontroleerd,een van kersen staat mooi wild te vergisten,en een niet,dus daar gooi ik straks gist bij,die van mais staat nog flink te borrelen.ik denk dat ik bij het vat kersen dat niet staat te vergisten ook nog 5 kg suiker bij gooi.

Forum Lid
7 dagen geleden

Ik heb er gist bij gedaan en 5 kg.opgeloste suiker.dus morgen kijken.

Forum Lid
6 dagen geleden

We zijn benieuwd, erg leuk zo dit project te volgen Chris 👍

Forum Lid
6 dagen geleden

Net gekeken,alles staat nu mooi te vergisten.

Admin
6 dagen geleden

Ik had niet anders verwacht Chris 😉 goed bezig! Tzt eens vergelijken met de kersen van Lummel 😃

Forum Lid
6 dagen geleden

Lijkt mij mooi,maar je hebt zo wie zo een paar liter te goed,ik ben net een olifant,ik vergeet bepaalde dingen nooit. Ik heb een mooi pruimpje thuis nu komen emmers  Pruimen binnen maar niet zo mooi.kan aan kilo’s aardbeien komen maar heb geen plaats.komen net met kilo’s kip,Chris krijgt alles gratis.mooi he.

Forum Lid
4 dagen geleden

Ik heb net de kersen gecontroleerd.gaat goed zo,staan te vergisten,kan de alc.al goed ruiken.het bubbelen zie ik niet goed door de koek vd.kersen,maar mijn neus ruikt het wel.de pruimen die ik gekregen had waren nog niet zoet genoeg ik heb gezegt dat ze die nog moeten laten hangen.ik denk dat het er waren die door de harde wind uit de boom zijn gewaaid.een beetje suiker vind ik niet erg,maar niet 25% suiker.dan stook ik ze niet.

Forum Lid
2 dagen geleden

Heb de kersen gecontroleerd,in een vat gaat mijn aansteker uit,in het ander niet,maar ik heb het vat waar de aansteker uit gaat heel goed afgesloten het ander niet.het zelfde als je een waterslot gebruikt en het vergistings vat lekt.dan krijg je ook geen bubbels in je waterslot,heb het nu goed afgesloten en morgenmiddag controleren,om dat er een dikke koek van pulp boven op zit zie ik dus ook geen bubbels,dus aanstekertest.ik heb er vertrouwen in dat het wel goed zit.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren