walnoot likeur 1

Geupdate op 22 oktober 2018 in Recepten
2 op 13 mei 2018

Een van de manieren Voor 2 liter walnoot likeur te maken .
0,65 liter alcohol
500 gram gedopte fijngestampte onrijpe
walnoten .
5 gr kaneel
4 gram foelie
open gesneden vanille stokje .
4 weken laten marceren / trekken .
Filteren .
0,4 a 0,5 liter suikersiroop toevoegen .
en aanvullen tot 2 liter met chaufontaine of ander mineraal water .
proost !

• Geliked door
Antwoord
1 op 22 oktober 2018

Robbert, ik zag je recept voor geroosterde walnootlikeur op het forum, dat is zeker interessant om nu te maken. Ik heb ook zo iets als dit recept hier boven gemaakt. Maar omdat je dit het beste maak van de zachte groene walnootvrucht moet je deze half juni plukken. Toch hier mijn recept voor volgend jaar dan maar :

1 1/2 l. drank(wodka) 40%

20 walnoten

1 pond bruine suiker

2 vanillestokjes

4 kaneelstokjes

1/4 citroen

10 kruitnagels

2 steranijs

snufje nootmuskaat

Je snij de walnoten in vieren, het sap wat vrij komt is bocht en gaat nergens meer van af. Ik had handschoenen aan maar mijn snijplank en vergiet zitten nog onder de bruine vlekken. Je doet alles in een grote weckpot en laat deze 40 dagen staan. Daarna zeef je de grote stukken er uit. De drank is dan pik en pik zwart. Er zit ook een dikke drap in die je er uit moet filteren. Ik heb dit met koffiefilters gedaan die je constant moet vervangen. Na alles 3 maal gefilterd te hebben, heb ik het nog wat verdunt met 1/2 l wodka. En daarna in een fles gedaan. Alhoewel het al zoet was heb ik er nog 10ml glycerine in gedaan zodat de likeur lekker in je mond plakt. Alles nog 3 maanden laten staan en je heb een likeur met een intense smaak voor bij de koffie.

Forum Lid
op 22 oktober 2018

ziet er goed en lekker uit .
ja verse onrijpe walnoten geven meer smaak . Glycerine is in likeur vaak net dat stukje mondgevoel dat smaak blijft hangen en zeker de moeite waard .
?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren