walnoot likeur 2

Geupdate op 15 januari 2019 in Recepten
67 op 13 mei 2018

Voor de liefhebber van walnoot een zeer oud recept voor 5 liter
3,25 liter alcohol 80 %
1 kilo walnoten
Kneus 750 gram van de walnoten en roster deze licht .
stamp de overige 250 gram .
Zet deze in de alcohol en voeg toe
4 gram kruidnagel .
10 gram kaneel
1 gram nootmuskaat .
5 gram foelie
8 gram zoethout.
laat dit 10 dagen trekken .
Zeef dit .
Deel dit in dit in een 2/3 en een 1/3 deel .
neem het 2/3 deel voeg hier wat water toe en distileer dit .
Na distillatie voeg het andere gefilterde 1/3 deel toe aan het distillaat .
meng dit met 1,25 liter suiker siroop.
voeg 70 ml glycerine toe .
Vul aan met mineraal water tot 5 liter .
Laat de likeur enige weken rijpen .
Heerlijke likeur maar ook over ijs , chocola of in cake .

cheers .!

• Geliked door
  • markb
Antwoord
1 op 13 mei 2018

Dat ga ik ook eens maken! Vorig jaar ook iets gemaakt met walnoten maar dan met groene, nog in de schil. Was ook lekker.

Forum Lid
op 13 mei 2018

Dit is wat bewerkelijk maar zeker de moeite waard ! zelf weer met deze drank bezig te maken . vandaag de alcohol gestookt .
het roosteren doe ik komend weekend op een gietijzeren plaat . Die geur proef ik straks terug . ik kan haast niet wachten tot ik weer een paar liter heb .
( ook vanille ijs komt dan weer in huis . ! ) ?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 13 mei 2018

Toegevoegd aan de bucketlist?

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 21 mei 2018

Forum Lid
op 21 mei 2018
Forum Lid
op 21 mei 2018

Waarom glycerine?om het dik te maken? Ik kan heel makkelijk aan walnoten komen bij elk huis in het dorp waar ik kom in Roemenie staat een grote boom,ik krijg ze voor niets,hahaha ik weer,wil dit drankje wel maken.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 21 mei 2018

Ziet er leuk uit… Begrijp alleen het 2/3 destilleren niet helemaal…

Forum Lid
op 21 mei 2018

Gaat om de smaak,disteleerd twee derde en daarna gooi je de rest er bij,laat je staan voor een tijdje ,filteren ennnnn drinken,zo begrijp ik het,ja toch?

Forum Lid
op 21 mei 2018

Klopet helemaal Cris 

Forum Lid
op 21 mei 2018

Glyserine geeft een soort zachtheid en “hangt” wat meer waardoor de mondgevoel / smaak wat voller proeft . 

Forum Lid
op 22 mei 2018

Dan weet ik dat ook weer,dank je Robert.gr.Chris.V

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
6 op 1 juni 2018

De kleine ketel maar even opgefrist en uitkoken .

Weekend Walnoten likeur stoken .
Darkroast en lightroast .
Lekker !

Forum Lid
op 1 juni 2018

Ziet er mmmmm uit?Proost alvast.

Forum Lid
op 17 oktober 2018

Heb hier ook nogal wat walnoten, Ik ga dit ook proberen, het ziet er goed uit. Ik heb nog wel wat vragen:

• Laat je zowel de gestampte als de geroosterde noten trekken voor de 2e stook?
  • Was je de doppen voor het lageren? Gebruik je dezelfde hoeveelheid als bij houtsnippers?

Bedankt alvast

Forum Lid
op 18 oktober 2018

Ik laat i.d.d. de noten beide trekken voor de tweede stook.
de doppen spoel ik met koud water .
Ik gebruik geen houtsnippers alleen de doppen .

Forum Lid
op 18 oktober 2018

je kan variëren betreft de geroosterde en ongeroosterde noten verhouding .
b.v. 500 om 500 of geheel omdraaien en 250 gr geroosterde en 750 gr vers . De intensiteit veranderd dan in smaak .

Forum Lid
op 13 november 2018

Robbert, bedankt voor de tip van de doppen. Heb een deel van mijn palinca op notendoppen gezet. 1/3 van een weckpot gevuld met notendoppen en daarop 2 ltr palinca van 53%. Na 7 dgn gefiltert. Geeft een subtiele zeer lichte notensmaak mee haalt de scherpe kantjes er van af. Bovendien geeft het je drank een prachtige gouden kleur. Heb nu nog een zelfde pot die ik na 14 dgn ga filteren, en proeven wat het verschil geeft. Vind het zelfs nog beter dan eiken wat ik vrij overheersend vind bij palinca.

Forum Lid
op 14 november 2018

Fijn te horen Cobus !
Ja de waarde van notendoppen is wat in vergetelheid geraakt Maar is toch enkele eeuwen in gebruik .
Er zijn ook brandy’s en Whiskey die mede worden gelagerd op doppen .
Eiken bevat Meer looizuur wat het i.d.d. wat scherper maakt .
Omdat doppen wat subtieler zijn kun je ook wat meer experimenteren zonder gelijk te overheersen .
Laat het jou smaken ,.?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 14 november 2018

Thx, kerst idee…. net te halen denk ik

Lijkt me een heerlijke likeur, erg leuk om te gaan variëren met het roosteren. Eerst maar de Bio-brouwmaat whisky’s afmaken en dan aan de slag met dit recept.

Forum Lid
op 14 november 2018

heb er gisteren nog wat notendoppen bij gegooid,staat nu 55 ltr.op.als ik vanmiddag tijd heb gooi ik er nog meer op,maar ga straks ook nog wijn maken,hing nog +- 30 kg mooi sterk ruikende vol suiker druiven aan jammer om te laten hangen.en volgende week mijn 30 kg suikermais.?

Forum Lid
op 14 november 2018

Alleen voor de kleur of voor de smaak?

Forum Lid
op 14 november 2018

Ook voor de smaak,zou volgens Robbert zachter en notensmaak krijgen.ik wacht het af.maar heb er vertrouwen in staat bij mij nu 55 ltr.op die manier met eiken er bij.

Forum Lid
op 14 november 2018

notten doppen geven kleur en smaak ScS . T is zelfs zo dat als je alleen doppen en de schotjes uit de dop ( die vliesjes tussen de noot ) alleen op alcohol of wodka zet je een zeer zachte smaak krijgt met een prachtige kleur . een pinch vanille erbij en goddelijk .

Forum Lid
op 14 november 2018

Dus ik krijg 55 ltr.goddelijke drank,heb inderdaad ook de schotjes er in gegooid,en vanille.?

Forum Lid
op 14 november 2018

Heb jij de wereld aan jou voeten Chris V . Jou engel naast jou en genieten van jou borrel .?

Forum Lid
op 14 november 2018

Robbert heb er net nog wat doppen bij gegooid,heb er ook honing bij gedaan?de wijn staat op themp.te komen zodat ik er gist bij kan gooien,of laat hem wild vergisten,zie wel,als ik vandaag nog tijd heb ga ik aan de mais beginnen,?de kelder komt wel vol.?????

Forum Lid
op 14 november 2018

Jij hebt passie voor een oude ambacht !
??

Forum Lid
op 15 november 2018

Gisteren die van druiven gedronken,is een week oud maar smaakt al goed.bij die had ik niets bij gedaan.ga over een week die van de doppen proeven,denk heel lekker.mijn mais ben ik niet aan begonnen,zat al vroeg met mijn buurman te proeven,en kreeg bezoek,ben ik maar doorgegaan met proeven???????en vanmorgen weer fit op om 6.30 u.?

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 14 november 2018

He leuk idee Robbert. Dat kan ik het weekend ook wel proberen. Noten zat. De boom zat erg vol dit jaar…

Jij heb het hierboven over een kilo. Dat zijn ongepelde noten, neem ik aan? Als ik de foto’s bekijk van het noten branden zie ik daar geen doppen tussen liggen, toch?

De gepelde en gebrande noten gebruik je om te macereren. Daarna stoken, waarmee de boel weer kleurloos wordt en dan de doppen al dan niet gebrand gebruiken om er weer kleur aan te geven. Of zie ik iets over het hoofd?

Waarom ga je uit van 80% als je voor het stoken toch moet verdunnen? Veel kruidendrankjes kan je toch ook met 40% basis alcohol maken.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 14 november 2018

Een ander vraagje: je voegt behalve de noten nog een hele lijst andere kruiden toe. Haal je daarmee de notensmaak niet een beetje onderuit?

Ik heb zelf inmiddels goede ervaring met kruidendrankjes (zie recepten voor Jaegermeister op dit forum). Die kruidendrankjes hoef je na het macereren helemaal niet meer te stoken en worden vanzelf helder. Dus die kruiden zou je ook in 2e instantie kunnen toevoegen, nadat je de notendrank opnieuw gestookt hebt.

Forum Lid
op 30 november 2018

Natuurlijk kun je variëren in methode naar eigen ideeën.
Het recept zoals boven aangegeven met kruiden en stookmethode komt zo uit een recepten boek van begin 1910 van een distilleerderij in duitsland .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 30 november 2018

10 dagen zijn ingegaan………

Forum Lid
op 30 november 2018

Kijk aan ! voor de kerst nog even tijd om te rijpen . heerlijk in de donkere dagen

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 9 december 2018

Gister de stook van de walnoten gedaan, een beetje van de kruidenmix in de smartstill en stoken die handel. Bij de eerste druppels kwamen de geuren je al tegemoet. Uiteindelijk een goede 6,5 liter overgehouden want het was te sterk op 5 liter…. geen idee maar zat tussen de  45% en 50% schat ik. MAAR….. nu al heerlijk en gaat nu rijpen met de doppen. Kom maar op met de kerst!

Forum Lid
op 9 december 2018

proost

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 11 december 2018

Robbert
Ik heb aan de hand van jouw recept hetzelfde gemaakt maar dan alles berekend voor 1 liter , nu mijn vraag is moet je die 2/3 de terug distilleren of kan het gewoon zo verdunnen naar drinksterke en klaar , want ik ben bang dat ik te weinig heb om terug in de ketel te gooien , heb er namelijk 1 van 10 liter .
Grtz

Forum Lid
op 11 december 2018

Ja officieel moet je na het trekken van de kruiden en noten in alcohol . De drank delen in een 2/3 deel en een 1/3 deel.
Je stookt 2/3 deel opnieuw en na stoken voeg je het weer samen met het 1/3 deel .

Wat betreft jou ketel als je de alcohol die je wil her distileren een zelfde hoeveelheid water aan toevoegt en rustig stookt moet dat ook met 10 literketel lukken .

Wanneer je de drank niet her distilleert en als maceraat aanvult op drinksterkte en suikers toevoegt zal de smaak zwaarder en harder zijn .
Wel drinkbaar maar het ” fluweel ” mist in smaak .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 11 december 2018

Oke bedankt
Heb hem vandaag gefilterd , zal dan dit weekend zachtjes distilleren , dan heb ik met de feestdagen een lekkere borrel 😀 .
Cheers

Forum Lid
op 11 december 2018

Echt kerst drankje . Proost !

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
5 op 11 december 2018

Op koelkast temperatuur vind ik de walnoot likeur een stuk minder. Gelukkig een grote hoeveelheid om te kijken wat nou het lekkerst is voor de feestdagen, erg rot hoor al dat testen en proeven 🙂

Brouwmaat
op 11 december 2018

Heb je al een andere hobby overwogen Serge? 🙂

Forum Lid
op 11 december 2018

klopt bij warmte / kamer Temperatur komen smaken meer naar voren

Forum Lid
op 11 december 2018

Of m’n werk er van maken…. dejá vu 🙂  

Brouwmaat
op 11 december 2018

Professioneel proever…hmmm

Forum Lid
op 14 december 2018

Zo’n baan zoek ik,staat er ergens zo’n vacature open dan geef effe een seintje,salaris is niet zo belangrijk.😂😂😂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 14 december 2018

IK heb een vraag over je recept je begint met 3,5 liter alcohol van 80% waarbij water en suikerwater komt aangevuld tot 5 liter. Mijn opmerking is dat dan het wel een heel sterke likeur wordt qua alcohol percentage ?! Klopt die 80% wel ? moet het geen 40% zijn ofzo ?

Forum Lid
op 14 december 2018

Ik heb uiteindelijk bijna 7 liter over gehouden omdat ik het verder heb aangelengd tot ongeveer 38%. Anders vind ik de alcohol teveel overheersen, smaak is echt heerlijk. Een gedeelte met iets meer suikerwater heeft ook wel wat, staat nu te rijpen met de doppen…… met af en toe proeven natuurlijk. 

Erg lekkere likeur geworden!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 14 december 2018

Je trekt op 80% . na stoken aanvullen met glycerine en suikerwater en dan nog aanvullen met water tot 5 liter (Tijdens stook verlies je ook iets aan alcohol dan zou het rond 40 – 42 % moeten uitkomen .
Je kunt het aanlengen tot lagere percentage.

Forum Lid
op 14 december 2018

Gisteren de noten en andere ingrediënten op 3,5 ltr 80% odins rogge gezet. Was 2x overgehaald. Heb er ook een vanille stokje bij gedaan. Proef ik daar nog wat van terug bij de 3e keer overhalen, of kan ik het er beter uithalen en straks in het eindproduct doen?

Forum Lid
op 14 december 2018

vanilla kan sterk aanwezig zijn en met overhalen zeker nog meekomen .
Je gebruikt 2/3 om af te stoken en 1/3 stook je niet mee . daarin zit jou kleuring en ook smaken die je weer na de stook bij voegt

Forum Lid
op 14 december 2018

Wel nieuwsgierig naar de odin’s smaak en walnoten samen .

Forum Lid
op 14 december 2018

Dat zal nog  zeker 2 weken duren eer we het weten.

Forum Lid
op 15 december 2018

Tijd en rust geeft beste resultaat .

Forum Lid
op 25 december 2018

Zojuist alles gefilterd. 2/3 aangelengd met water, is zo’n 5ltr. Morgen afstoken in mijn ketel van 50ltr. Heb eigenlijk een kleinere nodig voor zulke kleine hoeveelheden. Enfin, we zien morgen wel wat het wordt. 

Forum Lid
op 25 december 2018

Omdat je wat meer hoogte hebt iets meer warmte bij stoken en komt het vast goed .

Forum Lid
op 13 januari 2019

Vorige week het 2/3e deel afgestookt. Gisteren de likeur gemaakt. Ondanks dat ik ontkalkt water gebruikt heb, ziet het er troebel uit. Is over een maand misschien helder. Voor de suikersiroop heb ik gerekend met 250g suiker per liter, dat is voor mij zeker goed genoeg. Ik proef eerlijk gezegd (nog) geen noten, het moet nog rijpen uiteraard. Nu op de bank met een glaasje (de tweede), het is een prima drankje geworden.

Forum Lid
op 14 januari 2019

Wanneer het iers troebel is kun ke het nog een keer door een papier filter halen .
Klopt dat de likeur eerst moet rijpen om de smaak vol te krijgen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 15 december 2018

Weer een weekje verder en……. tja toch maar weer even proeven. Deze keer de walnoot die ik op Frans eiken heb gezet. MAN MAN MAN….LEKKER!!!!!!  Bij de volgende keer dat ik het recept ga maken maar een dubbele doen…… kan het tenminste tijd en rust krijgen 🙂 

Forum Lid
op 15 december 2018

Top ! leuk zo een reactie te lezen op iets wat ik heb geplaatst .
Enjoy !!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 10 januari 2019
Vorig jaar ook iets gemaakt met walnoten maar dan met groene, nog in de schil.Van markb

Wijn met suiker en groenen noten in de bast ( juni / julie) + alcohol 3 maand  laten trekken = porto maken

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 14 januari 2019

Een vraagje over het originele recept je hebt het over 1,25 liter suiker siroop wat is hierbij de verhouding water versus suiker. Met andere woorden hoeveel water en hoeveel suiker heb je gebruikt om tot die 1,25 liter te komen. Stond de hoeveelheid suiker ook in het originele recept ? Mij lijkt voor dit recept bruine basterd suiker ook heel geschikt al was het alleen al voor de mooie kleur die je dan krijgt

Forum Lid
op 14 januari 2019

1kilo suiker oplossen in 400 ml heet water met 2 gram citroenzuur . dit laat je 45 min door pruttelen . dan heb je suiker siroop

Forum Lid
op 14 januari 2019

kleuren doet het al als je de 2/3 stook met de 1/3 weer mengt .
Je kunt de drank een poosje lageren op de doppen . daardoor krijg je een zachte volle smaak met een bijna goudkleur

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 15 januari 2019

Vandaag voor de tweede maal de walnoot likeur de Smartstill in, deze keer met walnoten uit de tuin. Gekregen van iemand die de likeur heeel erg lekker vond en zei: daar kan ik wel aankomen maar……….. dan wil ik ook een flesje 🙂 

De eerste keer met walnoten uit de supermarkt. Er zit wel degelijk verschil met die uit de tuin qua kleur, geur en smaak. Deze keer iets meer geroosterd en heel benieuwd of er nu wel lang genoeg van af kan worden gebleven (denk het niet)

Forum Lid
op 15 januari 2019

verse noten uit de tuin hebben meer smaak dan uit supermarkt die al heel lang liggen . .
Je bent dus liefhebber 👍

Forum Lid
op 15 januari 2019
Je bent dus liefhebber 👍Van Robbert

Jazeker, mijn meissie ook trouwens.

Stok vanille is trouwens ook erg lekker erbij, geprobeerd in een aparte fles, Ik heb nog 3 kilo aan walnoten dus kan aan de slag.

Forum Lid
op 15 januari 2019

dat is het mooie met zelf maken . Je kunt met een basis recept nog wat naar eigen smaak aanpassen . .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren