Whiskey maken deel 1 beslag maken. + deel 2 het destilleren ( Videos )

Geupdate 2 dagen geleden in Het Café (praathuis)
71 op 22 oktober 2020

2 Filmpjes van het simpele  maken van een whiskey .

( sorry voor de film kwaliteit . deze zijn gemaakt en gemonteerd met een simpele telefoon )

• Geliked door
  • Knooier
  • Rick
  • arjan
  • Jandemann
  • eneR
  • +3
Antwoord
0 op 22 oktober 2020

Heel gaaf !! dank je wel !

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 22 oktober 2020

Geweldig weer. Heb genoten! Film kwaliteit is top.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 23 oktober 2020

Je laat het te makkelijk lijken Rob, wat een kunstwerkje

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 23 oktober 2020

Nou Robbert, binnenkort wordt alleen nog maar Whisky gemaakt hier ;), erg leuke en duidelijke filmpjes.

Forum Lid
op 23 oktober 2020

het is ook simpel om een whiskey te maken .
Enige is de smaak bepalen in de verhouding van ingrediënten .
Maar bij Bio-broumaat – munckerik kun je te kust en te keur en Erik weet daarbij goed te adviezeren in benodigde mouten en dergelijke.

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Mij is het de eerste poging niet gelukt, geen idee waar het mis ging. Nieuwe ketel bouwen en nogmaals proberen.

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Alle informatie overlegd overigens met Erik, leek aan alles te voldoen. Maarja zoveel factoren

Forum Lid
op 23 oktober 2020

@RvdHWat is er fout gegaan als ik vragen mag ?

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Dat weten we dus niet, dat hebben we met de gegevens&fotos die ik had, nooit achterhaald. Het blijft een mysterie, whiskey maken. Het lijkt het zo simpel, zoals jij dat doet haha. Maargoed, gaat niet bestaat niet natuurlijk, dus ronde 2 is onvermijdelijk. Eerst de nieuwe ketel van de winter opbouwen.

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Kijk aan de moed is er nog steeds dus komt het zeker goed .
Winter is er bijna dus nog paar maanden en je bent er weer klaar voor .
Het is ook niet zo moeilijk Whiskey te maken .
Maar ik moet er wel bij zeggen ik maakte 40 jaar geleden al whisky dus door jaren heen wat routine gekregen .
Des ondanks is het wel een van de eenvoudigste dranken te maken in basis .
De kunst zit in het vinden van een ingrediënten combinatie voor specifieke smaak .
En dan kun je ook specifiekere aanpassingen doen in stappen voor sturen van proces en smaak .
En belangrijk is de tijd ervoor nemen .

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Kijk aan de moed is er nog steeds dus komt het zeker goed .
Winter is er bijna dus nog paar maanden en je bent er weer klaar voor .
Het is ook niet zo moeilijk Whiskey te maken .
Maar ik moet er wel bij zeggen ik maakte 40 jaar geleden al whisky dus door jaren heen wat routine gekregen .
Des ondanks is het wel een van de eenvoudigste dranken te maken in basis .
De kunst zit in het vinden van een ingrediënten combinatie voor specifieke smaak .
En dan kun je ook specifiekere aanpassingen doen in stappen voor sturen van proces en smaak .
En belangrijk is de tijd ervoor nemen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 23 oktober 2020

Dank je Robbert. Mooi en duidelijk. Of het zelf gaat lukken? Zal toch nog heel wat oefening kosten.

Forum Lid
op 23 oktober 2020

Als het zover is en je alle benodigde spulletjes hebt, wil ik best wel een stukje rijden om te helpen. 

Forum Lid
op 23 oktober 2020

@knooier je weet je bent welkom te kijken hier en ook per appje help ik jou als je er mee bezig gaat.

Forum Lid
op 24 oktober 2020

@Robbert, zonder jouw hulp was ik nog niet half zo ver als nu. Maar heb nog peren en perzikken in gistemmers in woonkamer staan. Denk niet dat thuis gewaardeerd wordt als ik er nóg meer bij zet. Even wachten dus en dan bombardeer ik je weer met vragen 😉

Forum Lid
5 dagen geleden

Toch aan de slag, niet voor een whisky, maar voor een oude jenever (100% graan)  Hopelijk met een granige zachte zoete smaak (jeneverrecept van Pikketanus). Veel gelezen, maar dankzij deze twee filmpjes weer veel duidelijk geworden. Ben nu aan het proberen mijn eerste mout te maken. De gerst is goed gelukt (al zeg ik het zelf), gekiemd, geëest en geschroot. Omdat ik nog geen schrootmolen heb, vanalles geprobeerd, deegroller -> geen succes, elektrische koffiemolen -> te fijn meel, keukenmachine: mes 1 te fijn, mes 2 veel te grof. Dan maar eens proberen in de smoothiemaker. En ja hoor, met kleine porties en halverwege even door elkaar schudden lukt het een mooi geschrote mout te krijgen. Trots als een kind. Ingepakt in papier en folie en nu wachten tot de tarwemout klaar is. Die ligt braaf te kiemen, de verwaching is dat deze vanavond of morgen geëest kan worden en daarna schroten. Erg leuk om te doen. Ben benieuwd hoe het maischen me straks afgaat. Maar zal vast lukken, dankzij de filmpjes en informatie van Robbert en Nick.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 23 oktober 2020

Bedankt Robbert voor de zeer leerzame filmpjes. echt leuk om naar te kijken.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 23 oktober 2020

mooi robbert

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 25 oktober 2020

Heel tof Robbert. Mooie handleiding! Is het mogelijk om een deel van de gerst te vervangen voor rogge en maïsvlokken? En waar zuur/kalk jij je wort mee aan? Groeten Tuinboon

Forum Lid
op 25 oktober 2020

Je kunt inderdaad ook andere granen em /of mouten erbij gebruiken .
( Gebroken mais is beter dan vlokken om mee te werken )
Het hangt af van de grote van hoeveelheid ik aanmaak en van het aan te passen verschil wat ik gebruik om mee aan te zuren of zuurtegraad mee te verlagen ..
Calciumsulfaat of calcium carbonaat bij kleine verschillen .

Forum Lid
op 25 oktober 2020

Maar calciumcarbonaat gebruik je als de wort te zuur is, toch? Wat doe je als de wort te basisch is?

Crew member
op 25 oktober 2020

Calciumsulfaat, melkzuur, fosforzuur…..

Forum Lid
op 25 oktober 2020

Een kleine opmerking hierbij is wel dat wanneer je leidingwater hebt wat al veel kalk bevat de andere opties dan calciumsulfaat de voorkeur hebben. Met name bij sommige soorten Whisky heeft een lager calciumgehalte de voorkeur, hetzelfde geldt ook voor bepaalde bierstijlen.

In het begin zou ik je leidingwater aanpassen nog niet aanbevelen maar calciumsulfaat niet als eerste optie neerzetten.

Forum Lid
op 25 oktober 2020

Bij kleine ph aanpassingen is calsium sulfaat beter te doseren dan fosforzuur of melkzuur .

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Hoi Robbert,

Waarom laat je de mout niet mee vergisten?
Volgens mij krijg je dan meer smaak mee in de Whisky.

Groet, @ndré😎🥃

Forum Lid
op 27 oktober 2020

@andre dat hangt af van wat voor type whiskey ik maak , welke mout ik gebruikt , wil ik gebruik maken van de tannines in bliezen en kaf of niet,
Uitspoelbaarheid van de kafjes is die goed ?
Ook het type gist dat er gebruikt wordt heeft het mee te maken .
De tannines van de vliezen kunnen deze vergisting benadelen .zowel in gistings kwaliteit en smaak vorming .
Dus uit die oogpunten maak je keuze.

De mout die ik hiervoor gebruikte had ik tijdens mouten ook gezuurd . En was van dusdanige kwaliteit dat ik aan het omgezette deel
en omdat ik had door grof te zeven voldoende aan smaakatoffe kreeg om wat mjjn doel was te bereiken.
En ik wilde juist niet de bitterheid van looizuren
Ook Omdat ik ook al voldoende van het roken wat ik heb gedaan mee kreeg.

Ik heb ook nu een beslag staan te gisten waarbij ik de korrels had laten zwellen en barsten hierna op de korrel gemaischt en deze staat als geheel te gisten .
Hiervoor gebruik il ook een ander gist .
En die wordt ook op het komplete beslag uitgestookt .
Dus alles in de ketel.

Het is dus een keuze naar smaak doelstelling .

Whiskey maken is de simpelste vorm van drank maken die er is .
Elke tut hola met een knotje en steunzolen kan het .
Het wordt wat ingewikkelder als je grotere smaken en varianten wil bereiken .
Daarop ga je met manieren van mouten al sturen naar beoogde doel .
Andere maïs methoden waarin je gaat sturen .
Andere combinaties van mouten en granen .
Andere gisten .
Eventuele kruiden of vruchten mee maischen en gisten .
En daarna komt het destileren wat op verschillende manieren kan .
Daarna kun je ook met secondaire ketels of troisieme ketel en rectificeren werken .

De filmpje laten in principe de basis methode zien waarmee je een goede kwaliteit al op simpele manier kun maken .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 27 oktober 2020

Hoi Robbert, 

Bedankt voor je uitleg, dus in princiepe kunde alle kanten uit. Zelf doe ik meestal alles mee vergisten en voor het stoken de mout scheiden van de stookwijn. Ik zal het ook eens proberen op de manier zoals jij hebt voorgedaan.

Groet, @ndré😎🥃

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Voor bourbon dus met mais is het juist wel beter om alles te vergisten en ook mee te stoken.
Rogge is weer erg aanwezig en kan daarom misschien weer te zwaar wezen .
Ook in voorbereiding het spoelen , weken of koken vooraf van granen kan weer een invloed hebben . Zachter of zuurder enz .
Je kunt inderdaad vele kanten uit .
Zeker wanneer je de bij mouten en eesten al sturing gaat geven in zuren . Dit weer doorvoeren in maïschen .
Zoals ik al zei een basis whiskey maken is niet moeilijk een beetje daarin ervaring krijgen in beginsel geeft weer uitgangs punten om andere combinaties en methoden erin te gaan verwerken waardoor je weer andere finesses gaat krijgen .
Zoals ook in filmpje te zien is het roken en roosten van het mout .
Lichter of zwaarder en ook bijvoorbeeld op turf en / of hout maakt al verschillen .
Ook mout bewerken met b.v melkzuur kan weer verschillen maken .
Let wel oo dat mout bewerking weer invloed heb ook oo enzymen .
Dus daarin moet je in maïschen weer rekening houden .
JE moet dan een diastatisch mout of andere enzym toepassen .
Als voorbeeld ongepasteuriseerde honing gebruiken voor enzym toevoeging .

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Robbert,

eigelijk doe ik best wel primitief stoken, geen meet instrumenten buiten een alcoholmeter dan. Laatste tijd veel fruit gestookt en straks in de winter weer whisky. Ik heb gerookte mout dat ik meng met mout uit een brouwerij hier uit de buurt.

na het stoken zet ik het op eiken en walnoten doppen.

Groet, @ndré😎🥃

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Het fruit wat ik stook word allemaal mee vergist en gaat ook mee de ketel in in een kook zak.

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Eiken en walnoten doppen geefteen mooie zachte accent .

Je doet ook geen ph controle ?
Een goed ph is essentieel voor goede enzym werking .

Fruit meestoken is ook kwestie welke wel en welke niet .
Hangt ook weer van type smaak en hoe delicaat de smaken zijn .
Maar ook hoe hoog moet je temperatuur .
Zijn het vezels of etherische oliën die je mee neemt in smaak .
Wanneer bepaalde typen smaakstoffen te warm worden kunnen ze verloren gaan .
Daarom kun je sommige juist beter als wijn uitstoken in plaats van als pulp of op vrucht zelf .
Of via andere methode de smaak overbrengen.

Hangt van de ketel af , en de inrichting en brander waarmee ik werk of ik een kook zak gebruik .
Als er genoeg turbulentie is kan niets aanbranden

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Hoi Robbert,

Het meeste wat ik aan fruit stook, zijn pruimen appels en peren. En nee ik heb nog nooit Ph gemeten en stook niet oneindig in temperatuur door.

Ik zou me eerst moeten verdiepen hoe dat werkt met de Ph en dergelijke??

Kookzak heb ik voor de zekerheid net als een los rooster wat ik onderin de  ketel heb liggen. 
Ik heb tot nu toe niet te klagen over de smaak.

Groet @ndré🥃😎

Forum Lid
op 27 oktober 2020

Ph meeting en corrigeren is niet echt moeilijk .
Ph meter of strips en wat calcium sulfaat en calcium carbonaat in begin om even ermee te wennen .
Als je gewoon vaste aangegeven waardes aanhoud kan er weinig mis gaan .
Even als temperatuur Voor goede amylase werking is een juist ph essentieel .
Het is ook maar een paar tellen werk in de routine .
En geeft ook merkbaar resultaat .
Niet alleen in omzetting en opbrengst maar ook smaak vorming .

Een kookzak voor zekerheid is nooit een verkeerd iets .
Better safe than sorry.

Voor fragiele smaken zoals die van Peren is het zeker beneficiair om deze mee te stoken en zeker niet the hoog doorstoken .
Bij 92 graden blijft er al weinig aroma over .
Pruimen en appels kunnen om verschillende manieren eigenlijk verwerkt .
met pectine en de cyanide . Beetje rekening houden dan is dat niet zo moeilijk .

Forum Lid
op 28 oktober 2020

Robbert,

ga ik me dan toch In de winter maar eens in verdiepen om de Ph te meten en als het nodig is te corrigeren.

voor de rest houd ik van no nonsens stoken. Het gaat ook een beetje voor de Fun.

bedankt voor de tips👍
Groet, @ndré

Forum Lid
op 28 oktober 2020

Ik stook ook no nonsens – zonder onzin .
En ph controleer is beslist geen onzin .
Een goed resultaat is juist wat de fun geeft .

Onzinnig is wanneer allerlei dwaze dingen worden gedaan om maar zo snel mogelijk rnet liefst meteen zo veel mogelijk alcohol wordt beoogd daarna allerlei na correctie en uiteindelijk toch nog dubieus resultaat.

Goed begin is halve werk .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 oktober 2020

Leuk te zien dat de filmpje goed bekeken worden .
🙏🙏🙏

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 28 oktober 2020

Hoe verder ik me er in verdiep, hoe verwaalder ik raak. Dus, eerst bij de basis blijven. Vandaar uit personaliseren. Wat is precies het exacte recept Robbert uit het bovenstaande filmpje.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 28 oktober 2020

Ik heb het gevonden in een eerder geschreve stuk van je, 1:1 gerstenmout en roggemout

Forum Lid
op 28 oktober 2020

Bovenstaande filmpje is simpelweg gest wat ok heb gemout en verder geen rogge in gebruikt .

Forum Lid
op 28 oktober 2020

Gerst gemout deel geroosterd en deel gerookt

Forum Lid
op 29 oktober 2020

Helder!!

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 1 november 2020

Hoi Robbert , uw filmpjes beginnen met dit project bij een punt waar u mout in een soort bbq rookt .
Mijn vraag is dan wilt u ook een filmpje maken over mouten en eesten .
Ik heb begrepen de wijze van mouten en eesten nogal veel verschil maakt .
In Engeland bij bezichtigen van oude oast houses wel begrepen dat iedere streek hun eigen draai aan proces geeft.
Ik weet niet of veel andere hier zelf mouten maar misschien kunt u een filmpje met eenvoudige beginsels tonen .
Alvast bedankt .

Forum Lid
op 1 november 2020

Als er meer intresse is wil ik dat met alle plezier doen maar dan wordt het in het voorjaar .
Je vraag is eigenlijk iets te laat want mijn laatste granen aankoop is nu alweer opgestart en onderweg in mout proces .

Ja klopt er zit verschil in mouten en eesten .
En uiteindelijk daar begint het smaak maken voor een drank .
Hoewel er veel hele goede verschillende mouten gewoon te koop zijn kun je voor een Whiskey zelf daar al een verschil maken .

Zelf voor basis alcoholen maken bestel ik mijn mout maar voor een Whiskey of bourbon koop ik graan wat is zelf mout en eest .

( Smaak komt voor 75% uit receptuur en basis producten , bereiding en 10% ligt aan gebruikte gereedschappen als apparatuur als ketel en de rest is vaardigheden van degene die de drank maakt .)

Mouten en granen en combinaties maken is misschien het lastigste deel om een doelstelling te bereiken .
De Destileerderijen bestellen hun mout precies op maat .
Niet alleen naar extractie gehaltes maar ook
Graad van droging , graad van roost en smoke , graad van PH , korrel grote ( 2 rij en 6 rij ) , karamelisering enz .enz .

mouten en eesten is opzich is niet moeilijk je hebt alleen ruimte nodig om te spreiden .
(Op een flatje in de keuken is wat lastig )
En het kost tijd .

Het is vaak ook tijd , ruimte gebrek en omslachtigheid Waarvoor de keuze mout te kopen.

Voor alles type whiskey en bourbons gekeken naar herkomst zit er verschil niet alleen type granen en mouten maar ook de wijze waarop de mout is gemaakt .

Ik wil met alle plezier een standaard manier van mouten en eesten van gerst doen voor een filmpje In het voorjaar .
Maar je zal zelf daarna naar eigen idee en smaak kunnen kijken wat je eigen mout karakter moet zijn

Forum Lid
op 1 november 2020

Dank voor uw reactie .
Ik wacht dan even af .
Nog een vraag wat is reden en voordeel of nadeel van mout en granen of enkelt mout of enkelt granen te gebruiken ?

Forum Lid
op 1 november 2020

Gebruik van enkel mout , mout met granen , hangt af van smaakpalet die je wil bereiken .
Veel granen naast mout geven ook warmere graan smaken
Bij gebruik van uitsluitend graan zul je een enzym moeten toevoegen of andere methode moeten toepassen om de vergistbare suikers vrij te krijgen .
Maar vaak werken aanwezige eigen enzymen beter dan toegevoegde . Toegevoegde zijn vaak eentype enzym terwijl aanwezig enzymen alfa en bèta zijn en daarbij coenzymen .
(Enzym uit een zakje geeft vaak maar matig resultaat )

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 1 november 2020

Robbert, ik zie dat je met de perszak in de ketel stookt, ik neem aan dat dit is om verbranding te voorkomen? Zit er in de ketel dan ook een rooster waar de zak op ligt?

Forum Lid
op 1 november 2020

Wanneer er nog wat grof spul in de vloeistof zit gebruik ik soms een kookzak ..niet altijd .

IK heb ketel met en zonder bodem rooster .
Maar ik gebruik ook wel keramische kookstenen , lavastenen en in dit geval gebruik ik een laag van grote ” krullen ” van latoen koper .
Hierdoor krijg ik een turbulentie in de vloeistof waardoor aanbranden al eigenlijk onmogelijk is.
( In meer dan 30 jaar nooit wat aangebrand ! )
De kookzak gebruik ik meer eigenlijk omdat de zwevende delen dan niet zo tussen keramische of latoen gaat zitten .
Het maakt omspoelen en schoonmaken zo veel eenvoudiger.

,

Forum Lid
op 1 november 2020

Dank je wel voor je antwoord en vooral het enthousiasme! Ik heb al meerdere malen de bolletje roggebrood variant gemaakt (ik weet het , het is vloeken in de kerk ) maar door je filmpjes ga ook ik me wagen aan het echte werk 😉

Forum Lid
op 1 november 2020

Ah kijk aan .
Leuk dat de filmpjes aanzetten tot nieuwe uitdagingen .
En je zal zien als je een leuk resultaat haalt op deze manier en je ook wat routine krijgt je in de toekomst iets naar eigen smaak te kunnen gaan sturen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 1 november 2020

Robbert wat voor gist gebruikte u voor de whisky in het film ?
Ik had gelezen dat gist ook verschil maakt

Forum Lid
op 1 november 2020

@AxelF Een zelfgemaakte gist geschikt voor dit whiskey ReceptUur en mout
En ook vrij lang doorgist

Forum Lid
op 1 november 2020

Zou u willen vertellen hoe u de gist maakt ?
Alvorens dank

Forum Lid
op 1 november 2020

Sorry , ik ben bereid veel te delen , maar helaas niet alles .
Maar er staan diverse alternatieven bruikbare gisten al op forum !

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 4 november 2020

Een soort gelijke whisky als hierboven had ik eerder ook al eens gemaakt .
Een paar mensen hebben
ook al geproefd wat ik maakte waar
onder o.a. Nick ( alchemist )
Diegene vonden het een goede whisky type Islay.
Nog een paar kenners en nieuwsgierigen wilde graag eens proeven dus vandaag gaan de
eerste proevertjes op de bus .
Altijd leuk als er interesse van kenners is in wat men doet .

Forum Lid
op 4 november 2020

Deze kun je tussen de “echte jongens” zetten en t merendeels van de proevers pikt m niet eruit. 

Forum Lid
op 4 november 2020

Waarmee zou jij vergelijken Nick ?

Forum Lid
op 4 november 2020

Ik heb deze eind Mei geproefd dus is met enige onzekerheid een antwoord nu. Dat en ik weet niet wat hij in de tussentijd heeft gedaan dus degene die samples krijgt moet zich hier niet teveel aan vastklampen.

Als ik moet vergelijken met iets wat ik recentelijk heb gehad wordt het moeilijk, er zitten elementen in van de Ardbeg Wee Beastie (5 jaar oud), het rauwe, creosote en ietwat schreeuwerige, de Wee Beastie is een beetje het stoutmoedige broertje van de Ardbeg 10. Maar verder zitten er wat andere elementen in, zilt zat er meer in dan bij Ardbeg en ik meen nog een tikkeltje medicinaal wat je meer bij de Laphroaigs ziet.

Forum Lid
op 4 november 2020

Kijk jij weet waar je het over hebt .
Zelf vind ik het wat hangen nu richting coal isle maar dan iets lichter in afdronk .
Maar je vind hen volgende week in de post .
Deze is op leeftijd en verouderen iets anders en het hout is zelfde maar iets meer gebrand .
ik wacht af wat je nu gaat zeggen .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 4 november 2020

@munckerik ik zal jou ook een sampel sturen .
(Sorry alleen dat het graan van hier de molen kwam en het mout dus uit eigen keuken )

Crew member
op 6 november 2020

Hoi Robbert, ik lees het nu pas. Bij deze al hartelijk dank!

Ik ben niet eenkennig hoor en drink ook borrels van andere mouten. Het feit dat je de mout zelf hebt gemaakt is alleen maar bewonderenswaardiger.

Forum Lid
op 6 november 2020

Zelf mouten was vroeger ook meer noodzaak dan tegenwoordig i.v.m. ook verkrijgbaarheid .

Voor de whisky recepten die ik nu maakte was voor mij nu eenvoudiger om zelf het mouten te te doen dan uitzoeken welke ik moest bestellen.
T is dus beetje oude routine geweest .
Vandaar .
Grootste probleem voor thuis Mouten en eesten en schroten is je moet ruimte hebben en het neemt tijd . Veel tijd .
Dus is eigenlijk kant en klaar kopen makkelijker en goedkoper .
Daarom sta jij ook met Bio-broumaat in meeste aftiteling van mijn filmpjes.
,😃😃

Crew member
6 dagen geleden

Zojuist de sample ontvangen en nieuwsgierig als ik was ben ik meteen gaan ruiken. Wauw de naam Islay waardig. Ook de fles Lagavulin er maar eens bij gepakt. Dat scheelt niet veen reuk. Jouw sample Robbert ruikt sterker en lekkerder. Later zal ik hem gaan proeven. Wordt vervolgd! 

Forum Lid
6 dagen geleden

Je maakt mij nieuwsgierig naar jou oordeel na proeven .
Zeker nu je hem al vergelijkt met een Lagavulin .

De sample is waarschijnlijk wel iets sterker .
ruim 44% alcohol . ,
Beetje hoog gelagerd vanwege nog verdampen in rijpen .
Hij is nog vrij jong .
Of hij lekkerder is durf ik niet zelf te beantwoorden .
(Persoonlijk hoop ik nog een iets verzachten te krijgen in smaak in rijping.)

Forum Lid
6 dagen geleden

Ook hier heeft Robbert voor Kerstman gespeeld en de verwachtingen zijn hooggespannen, Robbert blijft maar appen wanneer ik nu ga proeven.

Erik, geen Lagavulin glas maar Ardbeg omdat deze vergelijking van de vorige keer me bijstaat 😉 

Kleur: mooi donkergoud, helder en geen zwevende deeltjes te bekennen, zitten genoeg tranen in als ik het glas scheef hou.

Geur: de rookgeur is duidelijk aanwezig en vult de kamer snel, hier ben ik even een paar keer aan het ruiken want het is anders dan de meeste Islays, de opening is gelijk maar de rest van de geur is meer gelaagd lijkt het, er komt een zweem van zilt langs en iets wat een medicinale indruk geeft, kort kwam Laphroaig in m’n gedachten. De alcohol is aanwezig in de geur maar subtiel en geeft een leuke afronding van de geur. Het verschil met een Lagavulin is het soort rookgeur denk ik, niet de hoeveelheid maar Lagavulin doet meer aan als een kampvuur met de verbrandde kolen aan het einde, deze danst iets meer.

Smaak: hier is het waar het grappig wordt en ook een verschil met Islay optreedt in mijn beleving, het is zachter en vloeit meer samen dan bij een Islay. Het medicinale van Laphroaig proef ik zeker niet in de mate terug en vraag me zelfs af in hoeverre het in de smaak zit. Het rokerige is goed aanwezig en lijkt een paar keer de kop op te steken, beetje als een dobber bij wat beweging van het water. Het bombastische van een Lagavulin heeft hij ook niet maar er zit wel iets in wat me daar aan laat denken, een beetje als een symfonie, Lagavulin is meer als de inzet van de koperblazers, deze is rustiger en trekt zich wat langer. Houtinvloed is aanwezig maar zacht, evenals de alcohol.

Ik denk niet dat deze nog zachter hoeft te worden, de smaken vloeien mooi in elkaar over en is niet schreeuwerig. Ook niet superelegant want er zitten toch een paar van die lekkere rauwe piekjes in rondom de rook. 

Robbert, ik weet waar je woont en hoeveel er nog in die grote fles zit. Daar laat ik het bij.

Crew member
6 dagen geleden

Heb hem zojuist ingeschonken en weer eens goed geroken. De geur bevalt me erg. Kleur wat Nick zegt, mooi helder. Dan de eerste slok…. ik moet meteen aan een Hven denken al is het 3 jaar geleden dat ik die geproefd heb met een Stookforumuitstapje naar Zweden. Robberts whisky is zachter. Het jodium-achtige, de rooksmaak, gekaramelseerd fruit erg lekker. Lagavulin is rauwer maar smaak is wel ergens een beetje te herkennen. Jammer dat ik geen Hven in huis heb anders zou ik ze zo eens willen vergelijken maar hij doet me er erg sterk aan denken en dat is zeker een compliment. Smaak blijft erg lang hangen. Toppertje!

Forum Lid
6 dagen geleden

Alchemist dankje voor jou analyse .
JA er staat hier nog wat voorraad en je mag zeker meer ervan proeven .
Maar zoals je ziet ook in filmpjes boven het is niet zo moeilijk dit te maken .

Forum Lid
6 dagen geleden

Dankje Munckerik voor ook jou analyse en complimenten .
Wel leuk de vergelijking met het Scandinavische HVen .
Ik denk dat die hint komt uit o.a . het hout en omdat deze ook wat breeder is in smaken dan Lagavulin .

,🙏🙏🙏

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 5 dagen geleden

Hier is ook een prachtig sample terecht gekomen van Robbert zijn whiskey.

Voor de neus vanuit de fles overheersend peatig maar vanuit het glas komt er een zoet zurig ondertoontje in de geur. (Zeker positief) maar moeilijk echt te achterhalen wat het nu is.

Door de geur verwacht je bij de smaak een zwaardere kruidig zeelte smaak maar deze is juist zacht licht caramel met peat in de achtergrond welke bij de afdronk meer naar voren komt met iets een moutige smaak wat zorgt voor een volle ervaring.
Qua type vind ik het zelf richting Coal Ila, old pulteney. Maar inplaats van (eventueel) te zware of kruidige bijsmaken juist verrassend zacht.

Zit juist perfect tussen de extremen in zo! Veel gaan te veel de éne kant of de andere kant op. Waarbij dit juist perfect subtiel tussenin blijft.

Smaak blijft ook lekker kleven in de mond waardoor je geneigd bent nog een slok te nemen.

Absoluut lekker!

Forum Lid
5 dagen geleden

Dank je Rick .
Leuk hoe jij mijn whisky ervaart .
Dat je het iets coal isla richting vind gaan is leuk om te lezen ook omdat ik iets in die richting stuurde .
Ik vind ook leuk dat je de drank niet als te zwaar ervaart .
Ik ben zelf ook niet zo van die hele zware smaken daarom probeer ik ook wat in te houden bij het roken van de mout .
En ook beetje balans te vinden in het gebrande hout waarop het rijpt wat eigenlijk het lastigste is .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 2 dagen geleden

Ook maar even de laatste hand leggen aan de laatste stook .

Links de opbrengst uit de stook van de filmpjes boven .
Middden de boiler Islay die de heren hierboven beschreven uit proef flesjes en recht een stook uit april dit jaar .

Weer genoeg om gekleutert met whisky maken .

Nu maar winter pauze en volgend jaar maar weer eens serieuse dranken maken .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 2 dagen geleden

@stookforum , Jan er is ook een sample naar jou onderweg van de ” boiler islay ” .

• Geliked door
Antwoord
Annuleren