Whisky recept 3

Geupdate op 12 oktober 2019 in Spirits
40 op 20 september 2016

Whisky We gaan ongeveer 1 liter whisky maken. Deze versie is niet al te simpel maar met de juiste spullen goed te doen. Stap1: Maischen Neem 1 kilo rookmout en 1 kilo gerstemout en maal dit fijn in een schrootmolen,zodanig dat het meellichaam fijn is maar de kafjes nog heel zijn. Doe alles in een vat en giet hier 4 liter water over van 55 graden C. Roer alles goed door elkaar en zet het vat goed geïsoleerd weg. Na 35 minuten gooi je er kokend water op tot de temperatuur is opgelopen tot 65 graden C. Laat alles een uur rusten wel af en toe roeren. Nu gaat het vat op het vuur en roerend warmen we alles op tot 72 graden C. Zet alles weer goed geïsoleerd weg en laat het 30 tot 45 minuten staan. Stap 2 Spoelen Giet alles over in een ander vat met een zeef die de kafjes tegen houdt. De “wort” ,een zoetige sap loopt snel door de zeef. Als de restanten,de “bostel” bijna droog valt gaan we naspoelen. Neem water van ongeveer 80 graden C en spoel de uitlopende wort af tot alle suiker weggespoeld is. Probeer uiteindelijk op zo’n 10 liter vocht uit te komen. Gooi de bostel weg. Stap 3 Koelen Het koelen moet in verband met infecties rap gebeuren. Je kunt hiervoor zelf van koperbuis en koelspiraal maken en daar koud water door laten stromen. Hang de spiraal in de wort en koel alles af. Stap 4 Gisten Doe alles in een gistvat en voeg de gist erbij en laat alles gisten bij zo’n 20-25 graden. Alles 2 maal per dag goed schudden voor de beluchting. Na 3 dagen is de gisting voorbij (meten met de hydrometer=weten).

• Geliked door
Antwoord
2 op 20 september 2016

Gebruikbaar je T500 ook voor whisky of heb je daar aparte ketel voor?

Forum Lid
op 20 september 2016

Bij de andere topic had ik een goedkope brouwketel neergezet waarmee ook bier gebrouwd kan worden en die ook bij het voortraject van whisky gebruikt dient te worden
De alambic die je bij de T500 kunt kopen is een “stookketel” en géén brouwketel, immers dien je op meerdere lagere temperaturen je wort te verwarmen, dan te spoelen, te zeven en te koelen naar ongeveer 25 graden
Daarna de whisky-gist erbij doen (met waterslot) en nadat deze is uitgewerkt, kun je met deze stookwijn met elke stookketel whisky gaan stoken.

Forum Lid
op 20 september 2016

Ik bedoelde het vervolgens stoken van het brouwsel. Dan heb je dus copper dome nodig. Dat brouwen hoop ik vanaf eind december te kunnen gaan doen met Igulu bierbrouwmachine.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 20 september 2016

T500 met Copper dome en alembic condensor. Dus niet met de kolom.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 20 september 2016
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 20 september 2016

Ten overvloede, deze T500 is een stookketel, of er nu een kolom op staat of een alembic, het is en blijft een STOOKKETEL.
Het voortraject bij whisky is in een KOOKKETEL, net als bij bier.
Pas als de maisch gedurende div. tijden op verschillende temperaturen daarna is gezeefd, gekoeld en daarna whiskygist bij is gedaan en na een bepaalde tijd is uitgegist, kun je deze gaan stoken

Crew member
op 20 september 2016

Klopt, ik interpreteerde de vraag anders en meende dat er al naar het stoken gerefereerd werd.
Maar je kunt natuurlijk wel e.e.a. verwarmen in de ketel van de T500, het is gewoon een boiler (dus zonder kolom of alembic). Ik heb geen grote pan waar zoveel in past dus verwarm ik ook alles in de T500 boiler.

Forum Lid
op 20 september 2016

De T500 heeft geen temperatuurregeling, dus volgens mij gaat je mout naar de kloten.
Dan kun je nog beter een weckketel gebruiken, daar kun je wel de temperatuur en tijd van regelen.
Ik heb zelf een weckketel staan die ik voor alles gebruik.
Je kunt er o.a. zelfgemaakte genever mee verouderen (au bon Marie)
Ik maak er ook mijn advocaat mee.
Maar je kunt hem ook als brouwketel gebruiken. Die brouwpakketten zijn meestal maar voor 15 liter bier en is hij daar groot genoeg voor. Je moet er dan wel bijblijven i.v.m. het instellen van de klok en de temperatuur. De hop doe ik dan apart in een hopzakje.

Crew member
op 20 september 2016

Het is uiteraard geen ideale manier maar in vergelijk met een pan op het vuur zie ik weinig verschil. Met een pan op het vuur moet ik ook een thermometer gebruiken om de temperatuur in de gaten te houden, net als met de T500. 
Ik heb geen weckketel 🙁

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 30 december 2016

Ik heb iets samengesteld op mijn site.

Crew member
op 30 december 2016

Site is niet bereikbaar

Forum Lid
op 7 januari 2017

Nog altijd niet helaas 🙁

Forum Lid
op 29 maart 2017

Linkje moet naar mijn idee:

http://www.klinkerland.nl/stoken/whisky.html

zijn.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 4 januari 2017

het koelen is daar nog niets anders op gevonden dan die spiraal,bv ijs of namaak ijs,of iets wat we in de diepvries stoppen ,of kan dit niet ,????????

Admin
op 4 januari 2017

Hoi Wally,

Bij een Whisky mash is het versneld koelen niet belangrijk. Bij biermaken wel, maar bij stoken volstrekt overbodig.Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de mash af laat koelen voordat je de gist erbij doet, maar het is niet nodig om dat versneld te doen zoals bij bier. Je hebt dus geen wortkoeler of spiraal nodig. Tenzij je niet kunt wachten om je gist erbij te doen natuurlijk 🙂

Je kunt ook de emmer met mash in de badkuip zetten en de koude kraan aanzetten, dan gaat het afkoelen een stuk sneller 🙂 Eau Bain Marie afkoelen dus!

Forum Lid
op 7 januari 2017

Thx Jan! Ik ga tzt wat oude jeneverkruikjes in de vriezer leggen en dan erin stoppen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 7 januari 2017

Thx voor je uitleg, ik begreep er nog niet zo veel van maar nu staat het er stap voor stap!:-)

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 8 januari 2017

Hallo, Betweter.

Na het koelen in uw wiskey recept, staat dat je na het spoelen  (stap 2) moet afkoelen, moet de wort dan voor wiskey niet herkookt worden zoals bij bier, of is dat herkoken bij bier alleen voor de hop ?

mvg

Forum Lid
op 8 januari 2017

Dat koken op 100 graden bij bier is om alle evt. bacterien te doden voordat het gist erbij wordt gedaan + worden tijdens dat koken de diverse hops er op meerdere tijdstippen bijgedaan, afhankelijk van hun smaak en bitterheid en welk bier men bereid

Vóór dat koken worden meerdere temperaturen (onder de 100 graden) en tijden ingesteld om de verschillende vergistbare suikers uit de mout op te lossen.

Omdat whiskymost daarna wordt gedestilleerd met een hoog alcoholpercentage, zullen de eventuele bacterien door de alcohol worden gedoodt

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 29 maart 2017

Hallo, Nu heb ik geen schrootmolen o.i.d. maar wil toch met granen aan de gang. Is er een andere oplossing om het meel te verkrijgen? bv zoals op het filmpje van stooktv om het in de blender te doen en alles fijn te malen?

Admin
op 29 maart 2017

Hoi Mauser,

Dat kan natuurlijk. maar wil je het niet superfijn gemalen maar toch geschroot hebben, gooi de blender dan niet helemaal vol. Werk met korte stootjes. De blender die ik heb heeft verschillende standen. Als ik hem zet op ijs crushen bijvoorbeeld dan draait hij steeds met korte stootjes op laag vermogen. als je dan steeds maar 5 cm mout er in stopt dan wordt het geen poeder maar schroot 🙂

Ik gebruik overigens de blender van Kitchenaid. Sterk ding met veel mogelijkheden dus.

Crew member
op 29 maart 2017

Ik neem aan dat je wel gaat maishen en spoelen zoals in dit recept staat. Voor het spoelen is het belangrijk dat de kafjes niet fijngemalen worden. De kafjes werken als filter. Wanneer je e.e.a. in de blender doet dan kun je overweeg om je mout klam te maken. Klam dus niet nat! Lichtje besproeien met de plantenspuit. 

Forum Lid
op 4 april 2017

bedankt Stookforum en Munckerik voor de info. zal er eens mee aan de slag gaan. Als ik het goed begrijp is dat hoe hoger de ppm waarde des te sterker de rooksmaak zal worden? Dus om meet te beginnen is een waarde tussen 5ppm en 10ppm prima.

Crew member
op 4 april 2017

Als ik het goed begrijp is dat hoe hoger de ppm waarde des te sterker de rooksmaak zal worden? 

Van mauser

Klopt, gewoon een kwestie van smaak en uitproberen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 1 april 2017

Vraagje,

Wat is een goede verhouding mout/vocht voor de whisky mash. In t recept van betweter staat 1 kg op 4 liter water. Ik kom deze in verschillende varianten tegen. Zelf heb ik de eerste mash van 5 kg op 20 liter gedaan. Dit volgens stookTV. Achteraf lijkt mij dit te veel aan mout, of te kort vocht. Wat is een mooie balans op een zakje whiskygist.???

Admin
op 1 april 2017

Klopt, het lijkt erg veel mout. Maar de vergistbare suikers haal je uit de mout, met dit recept behaal ik 11% alcohol. Je kunt er meer water of minder mout in doen maar dan zal je ook een lager alcohol percentage behalen . Enkel meer volume met minder alcohol om te stoken. Als je bier maakt is het natuurlijk een ander verhaal 🙂

Er van uit gaande dat je geen extra suiker toevoegt blijft deze verhouding voor mij de perfecte balans.

Crew member
op 1 april 2017

Bij de Grainfather recepten gaan ze uit van 6,9 kilo mash-in op 22 liter water. Na het maischen gebruik je 9,9 liter sparge-water om het graan te spoelen en na de kook houd je 23 liter mash over om te fermenteren.

Dus het hangt ook van het recept en de te gebruiken apparatuur af wat een goede verhouding is.

Forum Lid
op 4 april 2017

Erik, ik kijk naar het aantal  (liter) streepjes aan de binnenkant van de Grainfather en vergelijk dat met het aantal liters wat ik volgens het recept dien over te houden.

De laatste keer heb ik na het koken het nog wat aangevuld.

Crew member
op 4 april 2017

Dat is ook een mogelijkheid Rob. Ik laat de app e.e.a. uitrekenen en breng a.d.v. die uitkomst mijn sparge-water op temperatuur. Het kan zijn dat ik dan wat lager in liters uitkom (maar dat zal niet veel schelen). Mijn start SG is dan wel altijd goed, zou dit te hoog zijn dan kan ik alsnog met water wat verdunnen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 1 april 2017

Klopt, recepten zijn overal anders natuurlijk. Dit betreft een Whisky recept? Wisten jullie ook dat als je de Grainfather Connect hebt en je lid bent van het forum op de Grainfather.com website je de recepten zo kunt downloaden naar je connect box? Ook kun je de recepy creator gebruiken en daarna naar je connectbox downloaden. Wellicht staan er ook al Whisky recepten tussen. Maischschema’s staan dan allemaal al geprogrammeerd in je connectbox.

Crew member
op 1 april 2017

Betreft dit recept: 

https://www.grainfather.com/media/wysiwyg/PDFs/V1_MJ_HARD_MOCHA_INST.pdf

Ik weet al wat ik allemaal kan doen met de app en de comunity 😉

Admin
op 1 april 2017

Jij bent echt een Die Hard ? hoelang heb jij je Grainfather al?

Crew member
op 1 april 2017

Ach nog niet zo lang maar ik heb veel tijd (gehad) om me er in te verdiepen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 14 april 2017

Makkelijk om onderweg een neutje (Tennessee whisky) bij je te hebben

???

Admin
op 14 april 2017

Geweldig 🙂 Ook al is het alleen voor bagage ik kan me zo voorstellen dat je regelmatig wordt aangehouden voor een blaastest 😉 Je trekt wel bekijks met zo’n ding!

Forum Lid
op 14 april 2017

Met zo’n vatje mag je niet langer dan een weekje op reis gaan 😉

Forum Lid
op 14 april 2017

mag/kan

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 12 oktober 2019

Hallo,

ik heb een vraag over het bovenstaande recept. Omdat je alles filtert alvorens je de gist erbij doet is dan de kans op methanol nog aanwezig? normaal veroorzaken de schilfertjes van het graan de methanol maar die zijn niet aanwezig. maar omdat je middels de schrootmolen de korrels plet is er misschien toch nog een deel dat mee vergist wordt.

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor het antwoord.

Gr Ron

Crew member
op 12 oktober 2019

Methanol in whisky is erg weinig. Gewoon de voorloop weggooien want daar zitten ook nog wat stoffen in die je liever niet wilt hebben.

Nog een tip: gebruik geen rookmout maar peated mout of whiskymout. Rookmout is gerookt op beuken en geeft een smaak die sterk doet denken aan rookworst.

Forum Lid
op 12 oktober 2019

dank je voor het antwoord, ik gebruik de peated whisky mout van castle. deze heb ik speciaal uit Belgie laten komen omdat deze een hoog PPM heeft (35-45). Maar omdat ik ooit gestart ben met alles in de blender te gooien en nu met de schrootmolen gaat werken was ik hier benieuwd naar. in het begin keek je nog niet zo nauw en je gaat je nu steeds verbeteren.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren