Wie heeft wel eens alcohol 3 keer gestookt (overgehaald)?

Geupdate op 26 september 2017 in Spirits
33 op 6 september 2017

Ik kan me nog een discussie op stookforum herinneren dat sommige wodka’s wel tot 14 keer worden overgehaald. Nu heb ik het wel eens 2 keer gedaan maar nooit 3 keer. Wil het voor de gein proberen met kirsch of rum maar weet niet of het de smaak ten goede komt. 

• Geliked door
Antwoord
5 op 6 september 2017

Als dit een vraag is Lummel; ik heb dit wel eens gedaan om de kwaliteit te verbeteren. En de kwaliteit wordt er beter door.

Forum Lid
op 6 september 2017

Dat was inderdaad mijn vraag, en gaat dat niet ten kosten van de smaak, m.a.w. maak je hem niet neutraler en hou je uiteindelijk wodka over.? 

Forum Lid
op 6 september 2017

Met de Grandfather op 25% vermogen komt de beste alcohol eruit met een verschil van ongeveer 5 graden tussen de inhoud van de ketel en de condensor is me opgevallen maar leer elke keer bij. Ik ga het in ieder geval proberen en desnoods een 4e keer. 

Crew member
op 6 september 2017

Ja dat gaat ten koste van de smaak. Vandaar dat wodka wel 14 keer overgehaald kan worden en whisky of kirsch niet. De meeste wodka bevat uiteindelijk bijna niets anders dan ethanol.

Ik zou mijn kirsch niet 3 keer overhalen. 

Forum Lid
op 6 september 2017

Het lijkt me ook niet verstandig maar als ik het niet probeer weet ik het ook niet. Dus ga het toch met 2,5 liter proberen en dan zo langzaam mogelijk stoken. 

Crew member
op 6 september 2017

Daar heb je een punt Lummel.

Ik hoor graag je bevindingen.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
2 op 6 september 2017

Ik zie soms op flessen Wodka staan dat het 25 keer of wel 40 keer gedestilleerd is. Ik twijfel of dat ook inderdaad zo vaak overgehaald is. Is het niet een een mooimakertje voor destilleren met reflux? En dat je dan maar hoopt dat het gemiddeld zo vaak terugvalt? Heeft iemand hier verstand van?

Forum Lid
op 6 september 2017

Dan zullen die flessen wel serieus geld kosten. Ik ga het in ieder geval proberen. Verknoei ik de kirsch dan heb ik sowieso top wodka. 

Forum Lid
op 6 september 2017

Whiskey wordt trouwens ook vaak minstens 2 keer gedistilleerd las ik net en sommige merken zelfs 4 keer en er zullen er vast nog wel zijn die vaker  zijn gedistilleerd. Ik ga heb er ech zin in om dat ook eens te proberen. Met de Grainfather kost het toch nauwelijks moeite, alleen een beetje stroom en wat water. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 7 september 2017

Hoi.

Ik werk met een alambiek van 15 liter. Een dergelijke ketel word geprezen omdat je er heel goed smaak mee kunt overhalen.

Dat heb ik ook wel gedaan, vooral in de tijd dat ik er zelf mee begon. Met name appelsap omdat het goedkoop is en makkelijk te verkrijgen bij werkelijk elke buurtsuper. Maar ik heb ook wel gewerkt met abrikozen die in blik liggen in elke buurtsuper, en ook wel met mango’s en dergelijke. Helaas moet je voor een goede deal hiermee naar een markt die we hier niet hebben, en maar net de mogelijkheid hebben om te wachten tot sluitingstijd op de zaterdag om het overrijpe overschot voor een prikkie.

Maar wat je daaruit haalt noem ik obstler. Een woord afkomstig uit het Duits, : obst = fruit.

Vooral met dat appelsap heb ik vaak gewerkt.

U probeert dit tevergelijken met wodka.

Wodka is van oorsprong een Russisch woord. Het is eigenlijk zoals we dat in het Nederlands noemen een verkleinwoord.

Voda = Water.

Vodka = Watertje

Hierin alleen al onderscheid vodka zich van obstler.

In een goede obstler is de smaak van het fruit waaruit ze afkomstig is goed te herkennen.

Een goede vodka echter smaakt naar niets.

Om nu terug te komen op uw vraag :

Als u veel smaak van de grondstof in uw destillaat wilt stoppen destilleert u een (1) maal. Zo brengt u zoveel mogelijk smaak van de grondstof over in het destillaat. Het is de aangewezen manier van werken voor dranken als calvados, whisky, cognac, obstler, et cetera.

De vuistregel hierbij is dat iedere keer dat u het overhaalt de alcohol wat puurder word. Iedere keer dat het overgehaald word krijg je de alcohol wat puurder, maar gaat er wat smaak van de grondstof verloren.

Zo komt het dus dat wodka in kwaliteit toeneemt als het vaker overgehaald word. Een goede vodka smaakt naar niets. Terwijl goede obstlers, whisky’s en dergelijke dus zo min mogelijk overgehaald moeten worden omdat daarvan de smaak belangrijk is.

Ik hoop dat u nu begrijpt wat voor soort onzin vodka-producenten u verkopen met 10- of 15 keer overgehaald.

Verreweg de meeste ervaring heb ik met het maken vodka. Uit suiker, door middel van het Birdwatchers recept. Door het twee keer te stoken maak ik een vodka waar de duffe consument hier  € 45,- per liter voor betaalt.

En dat tiendubbel stoken,

vijftiendubbel

veertigdubel … ?

Vergeet het

Het staat voor de mate waarin u verneukt word omdat u teveel betaalt voor uw watertje.

Forum Lid
op 7 september 2017

Quirijn dat betekend,dat ik mijn druiven max 2 keer stook.stookte ze altijd een keer maar ik heb me laten overhalen om ze twee keer te stoken,maar ik ben er wel van overtuigd dat het ten koste vd.smaak gaat.ik proef over een tijd en dan weet ik of ik nog 2 keer stook.gr.?Chris.V.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 7 september 2017

Quirijn, Maar meten is weten hè? Chris, 2 keer stoken kost met een gewone ketel ook 2 keer zoveel tijd, gas en water dan moet het echt meerwaarde hebben. De Grainfather stel je super nauwkeurig in en je hoeft er nooit meer na te kijken alleen af en toe te proeven. Aan de ene kant saai maar toch ook wel verdomde lekker ik mis dat geklooi buiten en in de schuur absoluut niet.,

Forum Lid
op 7 september 2017

Lummel ik zie me niet met een ketel van100 ltr.en een koelvat van 200 ltr.inde keuken zitten,Adriana vermoord mij.hahaha.gr.?Chris.V.

Forum Lid
op 7 september 2017

Kan ik me voorstellen al wordt hier ook geklaagd als ik Op het eind zit dan gaat de alcohol serieus stinken. Daar heb je in de schuur geen last van. Zit zo meteen weer lekker met een biertje op de bank te kijken hoe het ding zijn werk doet. En blijf doen dat vooral. Geen geklooi meer met een gasfles.  Hahaha begin het bijna te missen, maar voorlopig nog niet 

Forum Lid
op 7 september 2017

Ik heb vandaag de hele dag gestookt en ben tot de conclusie gekomen dat ik trouw blijf aan mijn bakkersgist( was ook in 7 dagen uitgegist ) en stook in de toekomst ook maar een keer,( smaak blijft beter behouden ) dus turbo was niet veel beter dan mijn vertrouwde bakkersgist ook de opbrengs was niet meer en alc.percentage ook niet.maar als je niet probeert dan weet je het niet.trouwens ik stook graag op gas ook op hout.gr.?Chris.V.

Forum Lid
op 8 september 2017

Chris, ik heb een andere ervaring met rum, die wordt echt beter en de smaak intenser. Ga morgen of overmorgen een gedeelte van kirsch de 2e keer overhalen. Heb het gevoel dat de kirsch er ook beter van wordt. Maar dan stook ik echt heel erg langzaam met een apparaat wat extreem nauwkeurig af te regelen is. Een ander tak van sport, weet ik maar ik mis de schuur nog niet. Ik denk nooit meer overigens. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 9 september 2017

Hier het zelfde gevoel over de grainfather Lummel dat ding draait vanzelf, ik lees op mijn tel af wanneer ik het koelwater aan moet zetten en blijf er bij tot ik 1 x 200 ml voorloop en 4 x 100 ml heads.

met de hearts blijf ik er al niet meer bij (vrouwtje pesten tussen door kan allemaal) koffie drinken en af en toe een blik er op.

en met de tails weer 4 x 100 ml en end of tails laat ik hem doorlopen tot 99 gr ketel temp de rest met ik op top thermometer  

Forum Lid
op 9 september 2017

Ik stel mijn gas ook zo in dat het zo snel loopt als ik wil ik luister naar het geluid vd ketel.ik meet geen themp.ik zorg er alleen voor dat mij koelwater koud is,vaatje van 200 ltr.duurt wel even voor het warm word.stook 20 ltr.van 40% in 4.5 uur is ongeveer 11-12 ltr van 65% met een regelmatig straaltje.gr.?Chris.V

Forum Lid
op 9 september 2017

Dat herken ik wel vroeger ( 3 maanden geleden hahaha) ketelmuziek! Zal ik het ooit gaan missen? Vast, maar nu even niet. 

Forum Lid
op 9 september 2017

Lummel gisteren twee ketels gestookt ,ik vind het juist de leuke kant van het stoken,om op de oude manier te stoken,fruit gist vuur en drank,ik moet wel toe geven dat ik er tijd voor heb,dat is ook een groot verschil als je moet werken en dan in het weekeinde de schuur in te duiken,is het gezin ook niet echt blij mee.gr?Chris.V.

Forum Lid
op 10 september 2017

Chris vandaag voor de 4e keer rum overgehaald en de smaak is gebleven maar intenser en veel lekkerder. Man ik blijf maar proeven. Er is geen voorloop en naloop meer, alles smaakt perfect. Dit is de laatste keer en dan ga ik de kirsch overhalen. Dat wordt een interessante. 

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
6 op 12 september 2017

Ik ga nu voor de 4e keer kirsch overhalen. Hij wordt steeds beter. Echt geen smaakverlies. Sterker, je zou het water een moeten ruiken waar ik steeds mee verdun, iedere keer opnieuw,  dan lust je nooit geen kirsch meer. Ik ben heel benieuwd hij gaat bijna lopen. 

Forum Lid
op 12 september 2017

Correctie, is pas de 3e keer. En de eerste voorloop is er inmiddels en deze is smerig. Dat zat dus allemaal in mijn kirsch.  Benieuwd wat het zo wordt. Ik ga sowieso een 4e keer doen. Ik stuur je als ik tevreden ben een sample Jan. Dan ben ik benieuwd. 

Forum Lid
op 12 september 2017

Lummel ik ben benieuwd ,normaal gaat het ten koste van de smaak bij rum en kirsch schijnbaar niet,ik stook meestal pruimen en druiven of appels,bij de druiven heb ik niet echt verschil geproefd,maar ik zal na een tijdje nog eens proeven,was mischien nog te vers.pruimen wil ik in de toekomst wel proberen twee keer te stoken,palinca stoken ze normaal ook twee keer en laten hem55% sucses er mee ik ben benieuwd gr??Chris.V

Forum Lid
op 12 september 2017

Chris, ik proef hem nu weer en het wordt steeds beter. Ik ga hem nog een 4e keer overhalen en ik stuur Jan, jou en Nimrax even een sample. Ik verdun hem dan niet, gewoon zoals hij uit de Grainfather komt rond de 75 tot 80%. Vandaag is de derde stook met een beetje mazzel morgen de 4e dan kunnen jullie voor het weekend proeven. 

Admin
op 12 september 2017

Ik ben heel benieuwd Lum! Raak je echt geen smaak kwijt? 

Ik ben dol op samples ?

Forum Lid
op 12 september 2017

Nee echt niet, de smaak kom terug. Heel vreemd. Zoals gezegd ik stuur jullie een sample heb alleen het adres van Chris nodig, Chris als je wilt zeg even als je het met pm doet want mijn hele mailbox van mijn zooi account is vol gelopen door stookforum. Heb het opgegeven om te verwijderen. 

Forum Lid
op 12 september 2017

Lummel ik heb een keer mijn tel nr op het forum gezet mischien heeft Jan dat genoteerd.in elk geval Nimrax heeft mijn nr.of Nimrax belt mij dan geef ik hem mijn adres ik ben in vele dingen goed alleen niet met computers.gr.??Chris.V.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 26 september 2017

Een update. Hoe vaak overhalen en hoeveel smaak verlies je? 

Heb nu wodka ( alleen graan en zakje still’s wodkagist) gecombineerd met kirsch ( wel wat suiker toegevoegd) en drink dit nu afgestookt met verse sinaasappelsap. Wat kan ik zeggen, ik proef iets kersen, proef iets graan boven de smaak van de verse sinaasappels. De beste srewdriver die ik ooit in mijn leven heb geproefd. Veruit zelfs! Ik ga de rest van de kirsch met de rest van wodka ook weer samen herstoken en ben heel benieuwd hoe dit met appels gaat werken. 

Oja, zit al dagen te proeven en absoluut geen kater! Wel minstens 3 keer gestookt dus de slechte alcohol zal er wel uit zijn. 

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
3 op 26 september 2017

Lummel… Vraagje…. Hem je niet ook t idee dat de drank na ieder keer overhalen steeds zachter wordt? Mn kersen nu al 3 maal overgehaald…. Steeds geproefd…. De drank was zo zacht dat ik Mn meter niet vertrouwde…. Dus vergeleken met de eerste stook…. Was dus niet Mn meter ;)…. Na de 3e stook was de drank rechtstreeks uit de ketel gewoon veeeel lekkerder

Forum Lid
op 26 september 2017
Lummel… Vraagje…. Hem je niet ook t idee dat de drank na ieder keer overhalen steeds zachter wordt? Mn kersen nu al 3 maal overgehaald…. Steeds geproefd…. De drank was zo zacht dat ik Mn meter niet vertrouwde…. Dus vergeleken met de eerste stook…. Was dus niet Mn meter ;)…. Na de 3e stook was de drank rechtstreeks uit de ketel gewoon veeeel lekkerder Van oengabunga

100% mee eens! 

Forum Lid
op 26 september 2017

Ik had alcohol die ik voor de grap 6x overgehaald had en gin van gemaakt, het eerste wat iedereen zei, wow dit is wel een hele zachte borrel.

Forum Lid
op 26 september 2017

Moet wel zeggen…. Deze is van eigen kersen gemaakt.. Niet van morellensap…. Maar sta ervan te kijken hoeveel ik er uit haal…. Iedere keer weer terug in Mn fermentvat. 3 kg suiker… Beetje gist… Klaar….. Iedere keer meer dan 4 liter drinkbaar eau de vie… Volgend jaar pluk ik de hele boom leeg… 🙂

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren