Zijn eral stokers die ervaring hebben met Alcotec 48 turbogist met carbon.

Geupdate op 30 januari 2019 in Stookforum
48 op 25 december 2018

Het is voordeel is dat je dan geen vloeibare kool hoeft toe te voegen.Het is tevens goedkoper,en het word niet zo n smeerboel

gr Soepkoppe.

• Geliked door
Antwoord
0 op 25 december 2018

Waarom zou je kool gebruiken ? kool is een correctie middel .
Wanneer een vergisting goed is en uit goede producten bestaat zijn correctie middelen niet nodig .
enige kool wat ik gebruik is aan binnenkant
van vat wanneer ik deze brand voor Whiskey’s.

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
9 op 25 december 2018

We beginnen allemaal met Alcotec, kost geen drol en de meeste haken daarna af. Blauw zakje stookwinkel en je bent van het gezeik af. Maar blijf maar gezellig klote met Alcotec het forum leeft er wel door op. Dat dan weer wel hahaha. 

Forum Lid
op 25 december 2018

als alcotec zelf al kool toevoegingen doet weten ze zelf vast al wat hun gist voor kwaliteit geeft .

Forum Lid
op 25 december 2018

Maar voor we gaan katten, snel is het wel maar niet om te drinken. Om te leren idiaal. Maar hier hoeft niets meer geleerd te worden alles is al gedaan.  Althans turbo wie het nou nog verkloot…

Forum Lid
op 25 december 2018

Ik heb deze vraag niet zomaar gesteld ,en ben ook zeker niet van plan om met alcotec door te gaan,als er een beter alternatief is.Volgens mij moet ik dit zelf gaan ondervinden.Ik vraag hier duidelijk naar mensen die dit zelf hebben uitgeprobeerd,en niets anders.

Misschien heb ik binnenkort de mogelijkheid om het een en ander ,in een lab uit te laten zoeken.Dan weten we het zeker.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 25 december 2018

En wat denk jij in een lab te vinden? Goede smaak misschien?

Als je pinda’s betaalt krijg je apen. Heb ik geen lab voor nodig. 

Forum Lid
op 25 december 2018

Geef aub eens een ander alternatief voor alcotec.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 25 december 2018

Ik heb geen idee Soepkoppe. 

Forum Lid
op 25 december 2018

Dan moet ik het zelf gaan uitproberen.Je moet begrijpen dat ik een beginnend stoker ben.Ik kom weliswaar al 15 jr in het  oostblok ,en heb daar ook veel illigale stokerijen bezocht.Ben ook daar nauwelijks slecht geweest van hun drank ,alleen die van mij smaakt ,lang niet zo scherp .Ik heb ook van een halve liter nog geen hoofdpijn gehad.

Ik  probeer wel altijd het resultaat te verbeteren.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 26 december 2018

Ik ben zelf ook begonnen met alcotec, om mee te leren een beste gist. Lekker snel en veel %%. Ik denk dat je jezelf de vraag eerst moet stellen:
Wat wil ik maken?
En hoe snel wil ik het maken.

Ben je ongeduldig dan heb je turbo’s nodig, maar boet je in op kwaliteit. Turbo’s geven niet altijd het beste resultaat, zijn soms zelfs even snel als fruitgisten. Ligt ook aan de hoeveelheid die je toevoegd.

Ga ik graan stoken?
Ga ik melasse stoken?
Ga ik suikerwater stoken?
Ga ik fruit stoken?

Allen willen andere gisten vanwege suikerstructuren, zuurtegraad, etc.

Met graan stoken kan je goed af met whisky gisten en/of bier gisten.
Mijn laatste whisky heb ik gedaan met een tripel gist van bulldog. Als je sneller wilt dan kan een speciale whisky gist van stookwinkel.nl je helpen, dit ook als je niet heel goed kan maischen en nog zetmelen in het beslag hebt.

Ga je melasse stoken, dan heb je hier een speciale gist voor de de moeilijke suikerstructuur af kan breken. En heb je gist met gistvoeding nodig omdat in alleen suiker niet genoeg voedsel zit.

Voor suikerwater, wat ik zelf niet stook, zijn allemaal verschillende turbo’s te verkrijgen bij stookwinkel. Je hebt er nu 1 geprobeerd, bevalt je niet, probeer een ander.

Voor fruit moet je jezelf ook de vraag stellen wat voor fruit je gaat stoken. Druiven hebben weer andere gisten nodig dan steenfruit en appels.
Druiven kan je goed af met wijngisten.
Steenfruit met schnaps en fruit gisten.

Appels met cider gisten, schnaps gisten en zelfs met wijn gisten. Mijn laatste batch appels was best zuur dus heb ik een wijngist gebruikt die goed tegen een zure omgeving kon. Vergisting duurde wel 4 weken maar het resultaat was geweldig.

Mijn advies, zoek eerst goed uit wat je wilt en ga dan stookwinkel.nl, biobrouwmaat, brouwinkel en brouwland is af struinen op zoek naar de gisten die het best binnen jouw wensen passen, maak er een lijst van en ga +/- geven per gist tot je degene hebt die je wilt.

1 specifiek alternatief kan ik je niet geven. Dit is een persoonlijke zoektocht, die je zelf zal moeten ervaren

Forum Lid
op 26 december 2018

Mag ik je danken voor je waardevolle bijdrage,hier heb ik echt wat aan.

gr Soepkoppe.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
7 op 25 december 2018

Zelf nooit begonnen met alcotec lummel . ( wel geprobeerd net als vele anderen )
Wij maakten zelf gist dat paste aan het product die we moesten maken .
Die zakjes bestonden toen niet.
Maar Er zijn tien tallen commerciële soorten van gist .Soepkoppe
van hele neutrale tot hele specifieke .
van diverse kwaliteiten .
Wanneer je een drank voor ogen hebt kun je
daarvoor de daarvoor gemaakte soort gist verkrijgen .
Lees je goed in en gewoon proberen wat je bevalt .

Forum Lid
op 25 december 2018

Duidelijk,bedankt voor jullie antwoorden.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 25 december 2018

Ik ben ook begonnen met Alcotec, logisch ze beloven snel alcohol en zijn goedkoop. Dat is hun businessmodel. Niks mis meer, perfect. Maar het is wel de onderkant van de markt als je voor smaak gaat. 

Kwaliteit kost iets meer in prijs, en iets meer geduld. Gewoon vergisten op kamertemperatuur en niet opjagen. Maar als je dat op kan brengen….

tja, en dan natuurlijk de jongens die het zonder turobo kunnen. Daarvoor is bbq 2019 toch? 

Forum Lid
op 25 december 2018

Ik gebruik het alleen voor neutraal,in de T-500.Ik ga eens een aantal merken uitproberen.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 25 december 2018

Lummel Er werd al ver voor de turbo er was vergist . Je heb het steeds over een bbq wat houd dat in en waar is dat ?

Forum Lid
op 25 december 2018

Heb je dat gemist Robbert. Jan heeft er al 2 georganiseerd  met groot succes, kan je vinden op het forum. Zelfs Lummelientje en ik staan op dr foto. Mag jij raden wie wie is. Heb je ook een verzetje tijdens de kerstdagen en ik godverdomme ook, (nee niet jou)

Lummelientje komt as we speak net de cave binnen om te zeuren of we een verdwaald schaap moeten opnemen in de herberg. Wat moet ik dan godverdomme zeggen? Nee rot op? 

Zal we weer braaf doen godver. Ach is mijn accountant dus vooruit maar. Wat we zo onder een wijntje bespreken hoeft hij niet te berekenen zullen we maar zeggen

Forum Lid
op 25 december 2018

Ik denk dat dat een topic is wat ik dan heb overgeslagen . Ik zal eens kijken .

Forum Lid
op 25 december 2018

Even gekeken op bbq . ik vermoed dat jij dan die met dat snelle kapsel bent .
Zag er wel gezellig uit daar .
Is alleen 178 km van hier en ook snachts weer terug .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
10 op 25 december 2018

Ook ik ben begonnen met de alcotec gisten. Toen nog met een snelkookpan opstelling. Nu ij in het bezit ben van een T-500 van StillSpirits, heb ik ook eens de turbo gist van hun geprobeerd. En moet zeggen dat ik geen andere meer ga gebruiken. Hier de link ervan.

Still Spirits Classic 8 Turbo bestseller!

8 kilo suiker en de classic 8 turbo gist hebben mij iedere keer een stookwijn van 19% opgeleverd. Ben er zelf zeer tevreden over.

Forum Lid
op 25 december 2018

We zullen het proberen,dank je wel.

gr Soepkoppe

Forum Lid
op 26 december 2018

ik heb zowat alle turbogisten geprobeerd . Dit in combinatie met actieve kool in gistvat, nadien filteren over nogmaals actieve kool en vervolgens nog eens met de ozongenerator. Conclusie , er is geen enkele turbo gist die ok is als je voor kwaliteit gaat. Tegenwoordig gebruik ik gewone bakkergist , neem je tijd en laat voldoende uitgisten. Deze kwaliteit is met geen andere turbogist te behalen. Stoken vraagt tijd en geduld , hier bekom je kwaliteit mee.

Forum Lid
op 26 december 2018

Dit is niet zomaar voor een beginneling weggelegd.Het zal een heel proces zijn.Dank je voor je bijdrage.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 26 december 2018

Ik deel Markel zijn ervaring .
Ik maak gewoon ouderwets mijn eigen gist als ik snel wil gebruik ik bakkersgist .
Altijd goede vergisting daarmee en ik hoef nooit te corrigeren na distillatie of in gistvat .
met bakkersgist of eigengemaakt gist in goed gistmilieu haal ik zelfde hoeveelheid alcohol uit zelfde suikerhoeveelheid als al uit die commerciële turbo gisten. enige verschil is volume water . dus iets groter gistvat nodig .

Forum Lid
op 26 december 2018

ik was 40 j geleden beginneling .
Even inlezen . misschien even bij iemand in de buurt even meekijken ( wat ik ieder beginner eigenlijk zou adviseren ) en de rest komt vanzelf .
in mijn begin was niets anders dan eigen gist of uit bakkerijen .
Een glasopstelling of een zelfbouw ketel.
Het is niet moeilijker of omslachtiger .
Gewoon tijd nemen .
proberen .
Goed boekje erbij.
En de rest komt vanzelf.

Forum Lid
op 26 december 2018

Dank je Robbert,we zullen het ervaren.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 26 december 2018

maak een stookwijn van 10 % alcohol. 18 gr/liter suiker = 1% alcohol. Dus voor 10 liter los je 1,8 kg suiker op in water ,voeg het sap van 1 citroen toe en een halve liter fruitsap zonder bewaarmiddelen. Als het suikerwater onder 25 °C is voeg je 15 gr bakkergist toe. Laat 3 a 4 weken staan bij een 22 °C en je hebt de perfecte stookwijn.

Forum Lid
op 26 december 2018

zo als Markel het zet zo simpel is het .

i.p.v. fruitsap kun je ook hand gekookte rijst of handje gekookte erwten gebruiken .

(wanneer zelf gist maakt uit meel en yoghurt of meel en wat gefermenteerde fruit / groente . Is water , suiker , beetje citroensap water en de gist enige wat nodig is voor neutrale alcohol .)

Forum Lid
op 31 december 2018
Ik maak gewoon ouderwets mijn eigen gistVan Robbert

Hoe doe jij dat dan?

Forum Lid
op 1 januari 2019

Op dit forum zijn meerdere methodes gepost door Robbert. Moet je maar even kijken of je die kan vinden.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 26 december 2018

Het valt me echt wel op dat de turbogisten van Alcotec hier niet geliefd zijn. Ik heb enige tijd geleden de Turbo Pure 48 en Turbo carbon 48 een keer met elkaar vergeleken bij een gewone suiker-wash en merkte na de striprun geen verschil tussen beide kwaliteiten alcohol. Er was bij beide een intensieve nabewerking nodig (ozon en actieve kool) om er een fatsoenlijke neutraal na fijnstook van te maken. Ben nu bezig om de Pure 48 met de hier alom geprezen Still Spirits Classic 8 met mekaar te vergelijken weliswaar met een glucose-wash…Staan nu te gisten. Ik dacht dat Alcotec en Still Sprits van dezelfde fabriek kwamen dus verwacht geen wonderbaarlijke verschillen…We zien wel…

• Geliked door
Antwoord
Annuleren
8 op 27 december 2018

Volledig eens met de ervaringen die men hier heeft. De meeste mensen willen snel alcohol, veel alcohol, goed smakende alcohol, en stoken met een alembic. En dat ook nog eens snel. Fout, dat kan niet. Met een alembic kun je geen neutrale alcohol stoken. Wel smaakrijke alcohol, maar dan moet je geen turbo gist nemen.

Wil je per se een neutrale alcohol maken, en vlot, dan is turbo gist wel eventueel een optie. Maar: Geen alcotec 48 nemen, geen 8 kilo suiker vergisten maar 6 kilo. Still spirits heeft geloof ik een aantal goede turbo’s. Ik gebruik zelf wel eens “Double snake vodka” Hier gaat 6 kilo suiker bij. Is met een week uitgegist, en daarna nog klaren. Met een zakje klaringsmiddel duurt dit 24 uur. 

Let op: Dit stook ik met een gevulde kolom van 1.3 meter met SPP vulling. Deze stook duurt vrij lang. Deze alcohol is niet scherp en is zonder kool of welke bewerking dan ook te gebruiken. Dit dient dan wel als basis voor likeuren of als basis voor een jonge jenever. Als vodka kun je het ook wel drinken, maar beter is het als basis voor iets anders wat je wil maken. Met een T500 weet ik niet of dat ook kan binnen redelijke stook tijd. 

Met bakkersgist zijn prima resultaten te halen (lees betere) kijk voor inspiratie ook eens in mijn paardenvoer whisky topic. Wil je een lekkere neutraal drinken, dan neem je GEEN turbo gist.

Forum Lid
op 29 december 2018

Ik heb ook een kolom waar ik het azeotroop uit krijg, zelfs na een goede scheiding van voor en naloop bleef de smaak bij alcotec48 niet scherp. Een lepel actieve kool en een uurtje ozon later was het oke voor likeuren etc.

Ik had nog een kilo verpakking bij Jan gehaald van een ander merk (geen idee meer welke) maar dat was al een stuk beter. Ik ga denk aankomende zomer eens overstappen op bakkergist.

Forum Lid
op 31 december 2018

Ben van plan om ook een ozonapparaat aan te schaffen.Hoeveel liter in hoeveel tijd moet je ioniseren.Ik neem aan dat het percentage ook nog wat uitmaakt in de tijd?

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 31 december 2018

Tijd hangt af van vermogen ozon apparaat en hoeveelheid vervuiling / bijsmaak
ze zijn te krijgen vanaf 0,0003mg ph tot 400 gr ph .
een app van 2 l per min met 200 mg/ hr
kan volstaan .
Je hoeft geen zwembad te ontsmetten maar enkel liters .
Gezien de half life van ozon ( beetje temp afhankelijk ) tussen 20 en 30 min is krijg je al snel verzadiging van ozon .
na Beluchten een half uur laten ademen voor afbraak van de ozon .
hierna op smaak zien of nog langer belucht moet .
Gebruik GEEN ozon tijdens vergisten .
ozon dood gist .

Forum Lid
op 31 december 2018
De meeste mensen willen snel alcohol, veel alcohol, goed smakende alcohol, en stoken met een alembicVan monoblock

Zijn die turbogisten dan wel goed te doen als je het door een t500 condenser laat gaan in plaats van een alambiek?

Ik heb turbogist 8 van still spirits liggen en nog niet gebruikt, normaal gebruik ik een zakje champagnegist of dergelijke.

Brouwmaat
op 31 december 2018

Turbo 8 van Still Spirits is prima, een 4-sterren gist. De Pure Yeast van Still Spirits is een alweer een stuk beter namelijk 5 sterren. Gebruik je de Pure Yeast met 6 kilo glucose/dextrose dan is het helemaal top. Bij de Turbo 8 van SS gebruik(te) ik wel altijd vloeibare kool.

Forum Lid
op 31 december 2018
Bij de Turbo 8 van SS gebruik(te) ik wel altijd vloeibare kool.Van Munckerik

En die vloeibare kool wordt dan na het distilleren en verdunnen gebruikt?

Forum Lid
op 31 december 2018

Voor zover ik weet, alleen in de stookwijn toevoegen.
Tijdens distilleren kun je het wel langs een actieve koolfilter laten lopen.
Correct me if i’m wrong.

Brouwmaat
op 31 december 2018

Klopt helemaal Nim. Gewoon toevoegen bij de vergistende stookwijn, uiteindelijk zakt het ook netjes naar de bodem.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
4 op 31 december 2018

Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb een paar weken geleden een 25 literfles gevuld met suikerwater (7,5 kg suiker) en alcotec 48 turbogist. Het is nu uitgegist en het sg is nu 995. De fles staat nu een paar dagen koel. Ik denk dat ik eerst alles moet laten bezinken, overhevelen en nog maals laten bezinken. Als het dan redelijk helder is, kan ik volgens mij gaan stoken. Als ik ga stoken, zonder dat de vloeistof helder is, zou de kool de smaak en geurstoffen weer vrijgeven, met een slechtere smaak tot gevolg. Ik begrijp uit de reacties dat de kwaliteit van de alcohol te wensen overlaat, maar ik ga het gewoon proberen. @soepkoppe, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Brouwmaat
op 31 december 2018

Als alles geklaard is ook goed de CO2 eruit roeren kooksteentjes en eventueel een distillers conditioner gebruiken.

Forum Lid
op 31 december 2018

En de alcohol is mits voldoende nabehandeling prima in orde te krijgen hoor. (ozon/actieve kool)

Forum Lid
op 31 december 2018

Karel,ik heb de eerste vergisting zonder vloeibare koolstof gedaan.De smaak was vrij scherp.De rest heb ik met vloeibare koolstof van still spirits gedaan.Deze was al een stuk zachter.Het moet nog beter kunnen,dus wil ik een ozongenrator kopen,en hiermee aan de slag. Ik heb natuurlijk wel klaringsmiddel gebruikt. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen met alcotec 48 turbo carbon. klaren en ioniseren.

gr Soepkoppe.

Forum Lid
op 1 januari 2019

Toch even kijken wat in proces fout is gegaan .
hetzij in basis recept , hetzij bij distillatie.

na distillatie zou alcohol met scheiden van voorloop En naloop helder en schoon moeten zijn . Klaar voor gebruik !

actief kool , klaring correcties en ook ozon als correctie gebruik zou bij simpel distillaat van suiker wash niet nodig moeten zijn.

een suiker wash is water, suiker , gist en gistvoeding .

Actief kool ??? waarom ?
Een goede vergisting en goed product is dit overbodig .

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
1 op 18 januari 2019

Dat een heel performante gist meer foezels produceert is heel logisch maar wat ik me afvraag hoe het procentueel zit ten opzichte van de ethanol? Ik vind er niets over op google. Mocht er iemand een link daarrond weten? 

Forum Lid
op 18 januari 2019

Wanneer gist in goed milieu zijn klusje doet Is grootste percentage wat hij uitscheid ethanol co2 en kleinere hoeveelheden andere stoffen . Zodra gist zwaarder belast word gaat hij ook meer voedingen gebruiken die meer afbraak resten geven . wordt de vervuiling hoger neemt hjj die weer op wat weer meer concentreert. de ethanol uitstoot wordt minder . het gist raakt als het waren aan de diaree .
Het zal dus moeilijk zijn om er getalen aan te hangen om dat er continu spraken is van verandering in cyclus .
In principe maakt een simpele enkelvoudige gist dezelfde hoeveelheid alcohol uit suiker als een “performance” gist . Het enige is dat de performance gist zelf beter resistent is tegen zijn eigen afval . ( eigenlijk valt ethanol ook onder afval van het zich voeden )
Dus verlaag je concentratie afval door beter milieu werkt gist beter .
Een goed vers gist in goed milieu zorgt voor schonere vergisting met minder diverse vervuiling uitscheiding.

Toon meer reacties
  • Geliked door
Antwoord
Annuleren
0 op 30 januari 2019

Soepkoppe vroeg mij af of je nu al Alcotec 48 Carbon hebt gebruikt en wat je ervaringen dan nu zijn in combinatie met de T500

• Geliked door
Antwoord
Annuleren