Meldingen
Alles wissen

Mijn 10L Alquitara πŸ™‚


Berichten: 15
 HS
Topic starter
(@hs)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Omdat ik erg blij ben met mijn ketel en deze volop aan het ontdekken ben wil ik dit graag met jullie delen. Tips zijn welkom en wellicht kan een potentiΓ«le koper er baat bij hebben.

Dat gezegd hebbende ben ik begonnen met een suiker vergisting. Kijken hoe dat werkt. Na een week gisten was de meeste activiteit er wel uit en heb ik in 4 keer een ruwstook gedaan. Ik stook met een gaspit die de ketel in pak hem beet 30 minuten naar 60 graden brengt. Rond die temp zet ik de koeling meestal aan. De temperatuur meter van de ketel geeft meestal 85 graden als de druppeltjes komen. Dan gas terug totdat ik net geen straaltje heb. Als ik echt langzaam stook blijft de temp meter lang tussen de 85/90 graden. Om de naloop nog een beetje op gang te houden moet er meestal iets gas bij. Ik eindig dan op de meter rond de 100 graden. De ketel geeft dan nog 20/30 procent. De voorloop en groot deel van het hart stook ik rond de 85/80% ook vouw ik meestal bij de fijnstook een theedoek rond de nek en hou deze nat. Ik heb nu een suikerwash er doorheen gehad en een melasse mash. De moutextract mash verwacht ik dit weekend klaar en er pruttelt ook een mash van 5kg mout. Ik vond de ketel prettig werken al heb ik geen andere ervaring. Stroomt de alcohol te snel of is deze warm, gas terug en of water bijstellen. De fijnstook zo laag mogelijk vuur en wachten tot het percentage echt gaat dalen. Dan proeven/ruiken en scheiden.

Ik hoop dit weekend mijn eerste vals speel whisky te maken van het moutextract.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag πŸ™‚

Schoonmaken bijvoorbeeld?

Beantwoorden
6 reacties
Sebas(bassien)
Berichten: 210
(@bassien)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Goeie dag hs
Persoonlijk zou ik de koeling eerder aanzetten. Ook zou ik langzamer aan naar de temperatuur komen. Stoken is niet een kwestie van snel snel. Ook 4x rum stoken vind ik veel. Ik stook 1x ruw en 1x af. Zelf heb ik een 50 liter ketel en die laat ik druppelen (geen stralen) zo hou ik me alcohol (naturellen alcohol) schoner. Ik stook vaak ook door tot rond de 92 graden dan zit ik op 20 a 25 % alcohol. Langer door stoken zorgt er voor dat je ook β€œtroep” mee naar buiten neemt.
Ik hoop dat dit een beetje handvatten geeft

Beantwoorden
Berichten: 15
 HS
Topic starter
(@hs)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik stook de rum niet 4 keer af hoor. Het kost me alleen 4 keer stoken om de vergistingsemmer leeg te krijgen πŸ™‚

Dus 4 stripruns zeg maar. En dan 1 fijn stook met de resultaten van de stripruns die dan weer verdund worden tot 30-40%

Ik heb de alcohol eerst een dag of 4 laten ademen. Daarna wat proefpotjes gemaakt. Een kleine proef was een potje met alleen wat licht getoaste eiken snippers. Deze heeft na 4 dagen al een prachtige kleur gekregen. Net op drinksterkte gebracht en is een prachtige fles geworden voor in de cola. Heel smaakvol al en heel erg tevreden over. (Ik drink rum eigenlijk nooit puur).

Heb nog 2 verschillende spiced rum potjes. Eentje met kokos en heb nog wat blanke rum over voor een experiment πŸ™‚

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Blijf onder de 95 gr .
Als je op 95 graden bent staat onderin de boel al te koken en alle smaak stoffen ben je aan verbranden .
Stook ook niet te lang door .
Wanneer je onder de 50% komt bwn je al ver in naloop misschien zelfs al te ver .
De ziel of hart zal bij goed temp beheer heel lang hoog blijven .
Dan blijft er maar zeer klein deel over waarin percentage instort .

Beantwoorden
Berichten: 15
 HS
Topic starter
(@hs)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heren, bedankt voor de tips zover! Ik ga hier rekening mee houden. Bij de de fijn stook doe ik sowieso al nog rustiger stoken maar zal dit bij de ruwstook ook toe gaan passen. Hopelijk heb ik dan binnenkort smakelijke whisky πŸ™‚

De potten en het hout liggen al klaar!

Beantwoorden
Berichten: 15
 HS
Topic starter
(@hs)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Blijf onder de 95 gr .
Als je op 95 graden bent staat onderin de boel al te koken en alle smaak stoffen ben je aan verbranden .
Stook ook niet te lang door .
Wanneer je onder de 50% komt bwn je al ver in naloop misschien zelfs al te ver .
De ziel of hart zal bij goed temp beheer heel lang hoog blijven .
Dan blijft er maar zeer klein deel over waarin percentage instort .

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste whisky gestookt. Bij de fijnstook liep de ketel echt prachtig. Hij bleef nagenoeg de hele stook op 85 graden hangen en alcohol percentage bleef ruim boven de 80. De Tails ben ik mee begonnen rond de 60/55% en ook vrij snel gestopt omdat hij zoals genoemd door Robbert inderdaad super snel instortte.

Resultaat: ongeveer 28L Stookwijn. 5,8L eerste stook op 55%. Heb vervolgens 5,4L verdunt met als resultaat 2,8L op 83% ongeveer.

Er staan nu dus potjes met hout prachtige kleuren te krijgen. Met name getoast Frans eiken heeft in 4 dagen tijd al een prachtige kleur! Ben heel benieuwd hoe die verder qua smaak ontwikkelt maar ben er nu al super trots op πŸ™‚

Heb de whisky nu teruggebracht naar ongeveer 60% voor het rijpen op houtsnippers. Wat is hier het beste aan te raden?

Tot slot wat gebruiken jullie om de ketel goed te reinigen en weer netjes zonder aanslag weg te kunnen zetten?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je kunt de ketel reinigen met vaatwasmachine reiniger . Werkt perfect .
Je kunt ook met citroenzuur of schoonmaak azijn reinigen .
Wat mijzelf heelgoed bevalt is het reinigings middel P3X. Poeder.

Beantwoorden
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?