Meldingen
Alles wissen

Stookwijn drinken

Pagina 1 / 2

Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hallo, ik ben palmboom, bijna 60 jaar en maak nu om te proberen 2 pet flessen met bijna 1.5 liter water en daarin ongeveer 300 gram suiker...kan ook wat meer zijn. Ik wil dit doen onder uiterst primitieve omstandigheden..heb er korrel bakkersgist in gedaan en de temperatuur is gemiddeld 30 graden. Is dat nu te drinken als het uit zichzelf geklaard is? Of mengen met een sapje of frisje..?? Ik heb hier geen mogelijkheid om te stoken....althans nog niet

Beantwoorden
24 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De vraag zou niet moeten zijn of je het kunt drinken want dat is simpel: ja. De vraag is eerder: wil je het drinken ?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hij geeft aan dat het zeer primitieve omstandigheden zijn. Maar Palmboom geeft aan dat het mischien te mengen is met een sapje of frisje. Als sap wel voorhanden is dan zou ik de gist liever in het sap gooien dan in het suikerwater. Dan krijg je toch al een vruchtenwijn en dat is vrij snel drinkbaar.

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik hoop wel dat je de flessen niet afgesloten hebt. Want de CO2 die geproduceerd wordt, moet wel kunnen ontsnappen, anders vliegen de scherven en de stookwijn je snel om de oren.

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik heb van lege flessen waterslot en gemaakt en dat werkt prima. Beetje creatief en voldoende soorten en maten flessen en je zult je verbazen hoe goed die in elkaar passen

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heb geen ander alternatief... Met handen en soms de voeten gebonden snap je?

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Waterslot wat je zo op een fles kan schroeven

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Simpel en kost niks

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

In feite is een waterslot niet per se nodig. De dop van de fles losjes er op zodat Co2 kan ontsnappen is in dit geval voldoende. Het beschermende co2 dekentje voorkomt infectie van de stookwijn. Wat ik wel kan aanraden is een gistvoeding te gebruiken in de vorm van een heel klein beetje gekookte -liefst bio- groente. Bonen kan ook maar groenten kan je er na afloop makkelijk er uitvissen. Gun het wel de tijd, denk aan 2 weken. Als het zuur smaakt is de suiker opgelost en alcohol geworden. Let op bij het vergisten van sapjes, zoals Jan schreef dat die vrij zijn van conserveermiddelen. Die verstoren het gistingsproces. Een suikerwash zoals jij nu hebt staan is met sinaasappelsap wel te doen. Heel veel succes! En cheers alvast man.

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Onderkant ABC kecap fles , hals van frisdrank fles en schroefdraad door bodem vastlijmen. En van een kleine kecap fles de halve fles gebruiken als afsluiter/hoedje

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb het allemaal al getest en dopje los er op is net zo effectief.
En valt minder op.

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heb er wat witte rijst ingedaan voor voeding. Gisten gaat heel langzaam,maar alles beter dan geen gisting.hoop met oud en nieuw een eerste slok te nemen. Dan zal hij wel geklaard zijn denk ik.

Als ik nu alles in een 6 ltr fles doe? Overleeft de gist dat dan? En met een beetje een nieuwe fles maken?

Beantwoorden
Gedetineerde
Berichten: 26
Topic starter
(@gedetineerde)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

6 liter! Kan je een aardig feestje van bouwen op de bedrijfsafdeling 😉
Wel iets ruimte overhouden voor eventuele schuimvorming in het begin.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?