Meldingen
Alles wissen

Ultiem Troost-recept?


zoef
Berichten: 88
 zoef
Topic starter
(@zoef)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Lieve stookofielen,

Het einde van 2020 komt in zicht.
Zo’n jaarwisseling maakt me vaak wat melancholiek.
Ondanks alle ellende (ja ik bedoel COVID-19) was ‘20 voor mij toevallig (of niet?) wél mooi het jaar dat ik dat ik mijn eerste stookje waagde, en ik nu dus besmet blijk met een T500-virus. Jippie aah yee ?

Nu krijg ik over een paar dagen visite. De ene is een oude vriend van mij met een medisch dossier dat langer en uitgebreider is dan het strafblad van een gemiddelde topcrimineel. Afgelopen jaar was een hel voor hem op medisch gebied, en dan heeft’ie niet nog eens Corona gehad.
Mijn partner nodigt één van haar beste vriendinnen uit. Een topjurist.
Ze ligt sinds een paar weken in scheiding. Haar (ex)man scheld haar al jaren elke dag uit, en eindelijk ziet ze in dat dat eigenlijk niet zo hoort. Goedzo. Maar er komt natuurlijk ook veel verdriet “los”.

To the point: Onze 2 gasten kennen elkaar niet, hebben elkaar nooit ontmoet maar ik ga lekker voor ze koken. Troostkoken. Dat kan ik prima, het wordt waarschijnlijk een Pie met Lamb&Guiness. Dat komt goed.

Maar nu: welk zelfgestookt troostdrankje verdienen deze lieve mensen, die een absoluut rotjaar achter de rug hebben?
Wat moet ik ze als aperatief inschenken opdat ze afgelopen jaar even zullen vergeten, of wat zal ik na de maaltijd serveren naast een dubbele ristretto?

Wat is jouw ultieme troostdrankje dat je zélf stookt?
(Liefst met recept én uitleg waarom het voor jou zo troostrijk is)

Hele volksstammen kunnen momenteel wel wat troost gebruiken, dus laten we elkaar inspireren en wat mooie (oude?) recepten en verhalen uitwisselen...

Kom maar op

en alvast een heerlijk 2021 gewenst voor iedereen!!
X
Zoef

Beantwoorden
10 reacties
Berichten: 64
(@axelf)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Robbers's tiny project 's staan heerlijke troost receptjes.
hij komt met nog meer van die snelklaar maar grandioze receptjes .

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Shalom

Dat moet een heel interessante maaltijd zijn met zo een fantastische gasten.

Troostdrankjes zijn moeilijk, zeker na een maaltijd.
Dus het culinaire heeft een guiness basis ?
Soort shepherds pie ? Daa hoort een diepe rode wijn bij denk ik. Misschien een corvo of een degelijke portugese wijn.

Na de maaltijd : zijn er 2 mogelijkheden (voor mij)

Ofwel ga je naar het zoete met een koffie en chocolade praline. (degelijke pralines liefst op basis van witte chocolade. Koffie moet bitter dus zonder melk of suiker. Alco zou voor mij een arancello zijn. Geneppi mag ook maar moeilijker om goede geneppi te maken.

Optie twee is een droge gin, ijskoud met alleen een appelsien-zest. Daar hoort een witte marsepein, gerold in fijne nederlandse cacao bij.

De sfeer na het eten is heel belangrijk. Geen geklets meer, stilte, introspectie, nagenieten.

Vergeet geen maretak te gaan pluken en een bosje (vrouwelijke + mannelijke) twijgen op tafel te plaatsen. Geen hulst takken !

Prettige feesten

Beantwoorden
zoef
Berichten: 88
 zoef
Topic starter
(@zoef)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hi Psycat.

Ik noteer alvast: arancello, geneppi en droge gin, ijskoud met alleen een appelsien-zest.
Mooie ideeën allemaal, die Geneppi intrigeert me (vooral omdat je zegt dat het moeilijk te maken is ?)
Bij de Pie komt waarschijnlijk een mooie Primitivo of een, meer gewaagde, sparkling Shiraz.
Bedankt, en fijne dagen, je suggesties worden zeer gewaardeerd.
Grt
Zoef

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Deze geef ik als presentje. Doet het ook erg goed als parfum over ijs.

Beantwoorden
zoef
Berichten: 88
 zoef
Topic starter
(@zoef)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik zie X-mas Rum op het etiket staan. Interessant.
Hoe maak je het? Wat zit er in?

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Kijk maar op het etiket.

Beantwoorden
zoef
Berichten: 88
 zoef
Topic starter
(@zoef)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Very nice. Ik heb nog een liter of 6 blanke rum staan, dus ik moest maar eens op jacht naar eikenhoutsnippers van sherryvaten, dan kan ik dit volgend jaar ook eens kado gaan doen. Mooie tip!
Thanks Gerco ?

Beantwoorden
zoef
Berichten: 88
 zoef
Topic starter
(@zoef)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ha AxelF,
Het staat buiten kijf dat Robbert op dit forum de absolute eindbaas is als het gaat om recepten en oneindig veel stook-kennis. Ik lees alles wat hij hier post.

Toch denk ik dat vele anderen hier ook zo hun eigen favoriete (troost)drankjes maken/bedenken en ik ben zo benieuwd welke men zoal maakt en welk (troostvol) verhaal daar dan bij hoort.
Welke zou het voor jou zijn als je zou moeten kiezen?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

IK Werd vanmorgen terwijl ik wou uitslapen door een forum lid uit mijn slaap gebeld omdat deze " een snel tiny recept" wilde voor de kerst .
Zelf had ik op dat moment misschien wel een troostdrank nodig
Een echte ," troost drank" heb ik nooit zo over nagedacht wel heb ik een paar favorieten die ik op speciale momenten graag drink .
De " death in the afternoon" ofwel absinth met champagne is wel een van mijn favorieten .
Een 2e is een drank wat niet een officieel recept is en ontstaan uit een tekort aan ingrediënten van een paar dranken die ik zou maken .
Een combinatie van delen van recepten van cuffs and buttons en irish cream maakte een likeur die zeer warm en smakelijk is geworden .

Ook al is het bewerkelijk af en toe bezondig ik mij en maak ik deze combinatie nog wel eens .

( En betreft de wake up call van Heer A . Niet meer doen ? !)
En aanvullend Er zijn meerdere al met vragen geweest op forum of ik wat recepten op papier zou willen zetten ik ben bezig met een mini recepten boekje !

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Salaam Z

Sparkling Shiraz ?
Shiraz (Mourvedre en Merlot) is een van mijn lievelingsdruiven
Sparkling is inderdaad gewaagd. Zeker bij een Pie op basis van lamsvlees.

Goede Geneppi is nagenoeg onmogelijk zelf te maken. De extracten die je kan kopen zijn ook niet echt lekker. Het kruid (evenals absinth) heeft veel kuren en laat zich moeilijk harmonieus distilleren. Zelfs maceratie is tricky.

Vraag maar aan Maestro Robbert.

Alleszins : veel plezier en beste winterzonnewende wensen

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?