Meldingen
Alles wissen

Welke apps gebruik je?

Pagina 1 / 2

Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Als stooknerd hou ik er wel van om wat electronica te gebruiken (zoals voor mijn klimaatkast).

Nu vraag ik me af welke apps jullie gebruiken bij het stoken.

Zelf gebruik ik een Alcohol Calculator app voor het aanlengen, en sinds een paar dagen ben ik met de Grainfather en de Brewfather app bezig voor mijn nieuwe G30?.

Zijn er nog (Android) apps die aan te bevelen zijn?

Beantwoorden
27 reacties
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gebruik de Grainfather app tijdens het brouwen, de Tilt App om de fermentatie te volgen,(Tilt is nu ook geintegreerd in de Grainfather App)

Voor alle berekeningen gebruik ik Beersmith 3 πŸ™‚

Gemak dient de mens πŸ™‚

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik wil een begin maken met Craftbeerpi. Heb alle spullen in huis. Een beetje spelen met een raspberry pi is altijd leuk.
Ik maak nu gebruik van een Tilt en Home Assistant. Dit laatste om de gistvaten op temperatuur te houden met een thermometer, geplakt op de zijkant van het gistvat, en een verwarmingsriem via Tuya smart schakelblok. Dit loopt via een automatisering in Home Assistant. Simpel aan te passen kwa temperatuur.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik gebruik pen en papier en een handboek met tabellen bij het destileren.
Ook al moest ik al jaren geleden met unix en later pascal leren werken en later dos en alle andere teering besturings systemen .
Ik hou het de laatste paar jaar op gewoon schrift en handwerk
Werkt altijd . Is precent zonder stroom .
Geeft geen storing , loopt niet vast of is obsolete na enkele jaren .
Doe ik boek dicht is het van mij en niet ergens online terug te vinden .
Net als de telefoon die elk moment moet vervangen of gewoon vastloopt het is onbetrouwbaar .
Ik heb op de werkbank nog 3 controle boxen van grainfathers liggen en andere meuk die ik van een aantal van die dingen 2 jaar terug heb gesloopt .
Onbetrouwbaar en te prijzig om bij te houden al die app zooi.
Een pan , een lepel , klatje , een simele ketel . Kost weinig en er is tot nu toe nog niets te bedenken en ik kan het maken . Al moet ik ketel op kolen bak of houtkachel zetten . Het werkt altijd .
App's in stoken is leuk maar je wint er geen tijd mee alleen ergernis als stoom op is of dingen crachen .
Leuk voor de commercie , dure opgrades . Wachten tot het er is en wat win je in tijd . Niets! Wat in quality nog minder want sensoren , en metertjes hebben geen smaak , reuk .
Als je wil wisselen of aanpassen . Je ziet wat er is en gebeuren moet . Geen programma's aanpassen geen afwachten of iets klopt .
Gewoon ogen , neus , smaak , handen en hersenen gebruiken .
Een potlood van paar kwartjes en notitie blokje van een euro .
Brouwen en maischen kan in een pan en Stoken zelfs in een tajin of snelkookpan .
Beetje huisflijt en kost weinig .en betrouwbaar !

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ben ik deels met je eens @robbert. Ik hou ook alles bij in mijn boekje. Als je het goed wilt leren moet je het ook met de hand kunnen.

Maar ik vind het ook wel leuk om de dingen te automatiseren (noem het beroepsdeformatie ?).

En vandaag de dag zijn er zoveel mogelijkheden dat het ook gewoon handig is om de dingen die het vergemakkelijken te gebruiken.

Ik heb twee iSpindels gemaakt, vind de Tilt een tikkie te duur en het is ook gewoon leuk om die dingen in elkaar te zetten en mee te pielen?.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bij productie waarbij je met tonnage gaat werken is automatisering wel handig maar daaraan vooraf zit ook een kwaliteits controle enz enz om een continu eindproduct te krijgen .
Maar wat nu in de handel is voor de " thuis distilleerder " geeft geen tijd winst en efficiΓ«ntie .
Is duur en kwetsbaar geeft storingen .
Ik heb hier een moderne ketel staan om even wat te upgraden .
Ik heb daarnaast ook een aantal contacten voor de zekerheid aangepakt om slecht contact te voorkomen .

Enige storing die ik hier in meerdere decennias heb gehad is een alcohol meter die stuk viel en een gasfles leeg .
Fles wisselen en klaar.
En het waterpompje van de koeling is een universeel ding van 2 tientjes die zou kunnen kapot gaan .
Er ligt een andere op de plank . 2 min en het zou weer draaien .
Nee die apps en catchet ketels zijn leuk om te showen aan andere maar het geeft geen toegevoegde waarde .
Ik heb een gaschromatograaf net laten repareren . Voor een leuk bedrag .
Ik had hem jaren niet gebruikt .
Ik heb hem beken .even testje gedaan voor proberen en ik heb hem weer mooi ingepakt en op zolder gezet.
Mooi apparaatje om te hebben maar ik doe al jaren mijn ding met potlood en papier en het blijkt nog steeds te volstaan .
Ik heb de gaschromatograaf iemand aangeboden omdat ook die "catchet." Overbodig is voor wat ik doe en maak .
B.v. Een methyl of cyanide testje die ik met paar buisjes en chemicaliΓ«n van paar euro . En is afdoende genoeg om daar geen duur apparaat + gas voor te hebben .

Voordeel van gewoon brouwen , wijnmaken en destileren zonder al die catchets en apparatuur wat met apps gestuurt wordt is het is veel goedkoper en voor iedereen toegankelijk.

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Soms hoeft het niet altijd nuttig te zijn toch??

Gewoon 'leuk' is soms ook voldoende hoor πŸ™‚ .

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als het naast functioneel is en altijd werkt kan het leuk zijn .
Maar iets wat weinig toegevoegde waarde heeft en meer kans op storing geeft irritatie .
Dus voor mij persoonlijk hoeft het niet .
Een paard is ook leuk maar koop ik ook niet .

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Als zulke electronica perfect functioneert geeft dat voldoening.

Maar het moet alleen niet al te lang goed functioneren, anders zit er geen uitdaging meer in??...

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als iets niet te lang functioneel is niet een uitdaging maar irritatie.
En kost weer geld.

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Als iets niet te lang functioneel is niet een uitdaging maar irritatie.
En kost weer geld.

Dat zal hier toch beroepsdeformatie zijn denk ik ??... Daar erger ik me niet aan. En als het te goed werkt ga ik net zo lang veranderen tot het niet meer werkt ?.

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Whatsapp en de internet app van telefoon, maar dat wist je al haha?
Voor de rest ben ik oldskool, ook pan en lepel, geen digitale SG-wegers. Analoog is altijd betrouwbaar.
Heb wel een stc-1000 systeem liggen, in de doos nog haha. Zo ook een digitale pH-meter die nog uitgepakt moet worden. Dat is dan weer wel handig aflezen, maar opslag is dan weer zo'n gepruts. En al dat gekalibreer, van digitale spul vind ik ook zo vreselijk, maar ieder zijn ding natuurlijk?

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik gebruik de Russische moonshine app en de NZHD app, daarmee heb ik alles dat ik moet hebben.
Ik heb ook een craftbeerpi gemaakt een jaar of 2 geleden en dat gebruik ik om te brouwen.

Tilt hydrometer en alle andere snufjes verder weer verkocht want had in mijn ogen geen meerwaarde.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
theKiD
(@thekid)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 39
Geplaatst door: @jeroendv

Ik gebruik de Russische moonshine app en de NZHD app, daarmee heb ik alles dat ik moet hebben.
Ik heb ook een craftbeerpi gemaakt een jaar of 2 geleden en dat gebruik ik om te brouwen.

Tilt hydrometer en alle andere snufjes verder weer verkocht want had in mijn ogen geen meerwaarde.

Zou je me een linkje kunnen sturen voor de NZHD app - apk? Krijg hem niet gevonden via google??

Β 

Β 

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Oke, ook maar even een duit in het zakje doen, getriggerd door de term "beroepsdeformatie" en het feit dat Robbert good old Pascal noemde πŸ™‚
Beroepsmatig werk ik in Delphi, de moderne variant van Pascal.
Gewoon omdat het leuk is om te doen vanaf internet het nodige aan formules gehaald en zelf in Delphi een android app gemaakt voor alle berekeningen.
Daarnaast voor gebruik met de weck-ketel in Delphi een programma geschreven voor Windows dat ik samen met een Arduino gebruik om maisch-schema's uit te voeren.

Beantwoorden
Berichten: 457
Admin
Topic starter
(@stephan)
Famed Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Oke, ook maar even een duit in het zakje doen, getriggerd door de term β€œberoepsdeformatie” en het feit dat Robbert good old Pascal noemde ?
Beroepsmatig werk ik in Delphi, de moderne variant van Pascal.
Gewoon omdat het leuk is om te doen vanaf internet het nodige aan formules gehaald en zelf in Delphi een android app gemaakt voor alle berekeningen.
Daarnaast voor gebruik met de weck-ketel in Delphi een programma geschreven voor Windows dat ik samen met een Arduino gebruik om maisch-schema’s uit te voeren.

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt πŸ˜‰ .... Kunnen we de app proberen πŸ˜€ ?

Beantwoorden
5 Reacties
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 476

@stephan Hmm, punt is dan dat ik hem in de Playstore moet zetten (en daarvoor dus een developers-account moet aanmaken) of beschikbaar moet maken als package en de meeste mensen zal moeten uitleggen hoe te installeren op een android-telefoon. Moet ik even over nadenken...

Beantwoorden
Admin
(@stephan)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 457

@mccornerΒ  je mag hem ook gewoon alleen naar mij sturen hoor 😜.Β 

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 476

@stephan Haha, dan zal ik een dezer dagen kijken of ik een package kan maken. Als dat gedaan is stuur ik wel een Amazon cloud link per PM zodat je heb kan downloaden. Mocht je na 2 weken niks gehoord hebben, geef me dan even een PM want druk, druk, druk 😉

Beantwoorden
Admin
(@stephan)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 457

@mccornerΒ  super! Ben benieuwd!! 😀

Beantwoorden
 Reno
(@reno)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 99

@mccorner leuk om te lezen dat je in Delhi bezig bent. Voor mij geenonbekende alleen nog nooit een app ontwikkelt. Maar zo te lezen ben jij er wel een heel stuk verder in dan ik. Dus als je de app als package wil delen hou ik mij zeker aanbevolen. Maar denk er over na.

Β 

Β 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?