Meldingen
Alles wissen

Sugarwash t500 gin recept

Topic starter
(@whoopa7)
Eminent Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort een sugarwash maken om met mijn T500 een zo neutraal mogelijke alcohol te stoken. Het doel is uiteindelijk om deze neutrale alcohol te gebruiken als basis voor gin.

Ik heb al wat gezocht op het forum, maar op een paar specifieke punten kom ik niet helemaal uit:

• Suiker: is 6–8 kg suiker op een batch van de T500 een goede hoeveelheid? Is het beter om rond de 6 kg te blijven voor een schonere vergisting, of kan ik beter richting 8 kg gaan voor een hogere opbrengst?
  • Gistvoeding: ik wil DAP toevoegen. Is dat bij een sugarwash überhaupt nodig, en is DAP alleen voldoende als gistvoeding? Of zouden jullie nog andere voedingsstoffen aanraden?
  • Neutraliteit: zijn er nog specifieke aandachtspunten bij het maken van de wash als het einddoel een zo neutraal mogelijke alcohol voor gin is?
  • Gin: hoe zit het qua definitie met de basisalcohol? Mag je het gin noemen op basis van neutrale alcohol uit een sugarwash, of moet gin per definitie op een graangebaseerde alcohol zijn?

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met een sugarwash specifiek voor gebruik als ginbasis. Welke hoeveelheid suiker en gistvoeding gebruiken jullie zelf bij een T500?

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
1 reactie
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Famed Member

@whoopa7 

• Suiker, alweer tijdje geleden maar ik gebruikte 200 gram suiker de liter water, dat is ongeveer een S.G. waarde van 1,080 en voor neutraal genoeg.
  • Gistvoeding, DAP werkt, andere opties zijn marmite (vegemite) of handvol gekookte witte bonen. Bij iedere vergisting heeft gist voeding nodig, dit kan meestal uit de grondstof (granen / fruit) gehaald worden maar alleen suiker levert geen voeding.
  • Neutrale smaak, neutrale gist (bakkersgist bijvoorbeeld), niet te hoog start S.G. want dat geeft stress en dus bijsmaken, temperatuur tijdens vergisting gelijkmatig houden.
  • Gin, Verordening (EU) 2019/787 stelt "ethyl alcohol of agricultural origin", dat is een hoop dingen maar geen suiker. Granen, melasse, fruit, aardappelen.

Echter is Gin gemaakt van een vrij holle basisalcohol (lees: kolomdistillatie) en stevig gearomatiseerd met een hoop kruiden dus merendeels van de proevers zal het niet eens opmerken mocht je suiker gebruiken.

Beantwoorden
Deel:

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?