Meldingen
Alles wissen

Feints run met T500

Topic starter
(@whoopa7)
Eminent Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen met een partij spirit waar ik nog duidelijk wat rum- en graankarakter in proef.

Ik had in eerste instantie alle faints van verschillende runs gecombineerd: whisky, rum en brandewijn. Dit heb ik verdund tot 13 liter op ongeveer 30%.

Daarvan heb ik vervolgens een run gedaan met mijn T500 refluxkolom. Ik heb ongeveer 500 ml foreshots + heads weggegooid en uiteindelijk 2,7 liter hearts van ongeveer 92% overgehouden.

De spirit is behoorlijk schoon, maar wanneer ik hem verdund proef, komt het rumkarakter duidelijk naar voren. Daarnaast proef ik ook een graanachtig karakter. De combinatie van rum en graan vind ik persoonlijk niet zo lekker. Voor mijn uiteindelijke doel vind ik hem daarom nog niet neutraal genoeg.

Ik wil deze spirit uiteindelijk gebruiken als neutrale basis om gin van te maken.

Mijn vragen:

1. Zouden jullie deze nog een keer door de refluxkolom halen?
    Is het überhaupt realistisch om met een tweede run van deze faints een echt neutrale spirit te krijgen?
  2. Zou eerst filteren over actieve kool een betere optie zijn?
    Heeft iemand hier ervaring mee bij een dergelijke spirit?
  3. Als koolfiltratie een optie is: welke kool gebruiken jullie hiervoor? Kan dit bijvoorbeeld met fijngemalen/verpulverde houtskool, of moet dit echt food-grade actieve kool zijn? En welke hoeveelheid per liter zouden jullie aanraden?
  4. Of zouden jullie deze spirit gewoon bewaren en bij een volgende sugarwash toevoegen, zodat het geheel opnieuw door de refluxkolom gaat?

Ik wil vooral voorkomen dat ik 2,7 liter weggooi terwijl er waarschijnlijk nog wel iets bruikbaars van te maken is.

Wat zouden jullie doen: nogmaals refluxen, eerst actieve kool proberen, of bij een volgende sugarwash gooien?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Beantwoorden
Deel:

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?