Meldingen
Alles wissen

Stookduur G30 met koperen T500 reflux condenser.

62vette
Topic starter
(@62vette)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo.
Een vraag over stookduur omdat mijn laatste wel erg lang duurde naar mijn idee.
Wat er in de G30 ging was een mooie helder suiker wash van ongeveer 19%. Wat ik daarbij heb gedaan was zo'n drie liter van een eerdere stook van ongeveer 80%.
De G30 is op vol vermogen gegaan en na ongeveer een uur heb ik de water regulator aangezet en daarna de temperatuur op de kolom zo tussen de 54 en 55 graden gehouden.

Al met al heeft het spul 14 uren alcohol staan produceren. De 25ste fles van 200 ml gaf 92% aan op de alcoholmeter.

Na fles 30 druppelde het aardig minder, gaf de G30 94 graden op de controller aan, en heb ik de boel maar gestopt.
In de documentatie heb ik gelezen dat rond de 54 graden de kwaliteit beter is, maar de stookduur wel langer.
Maar 14 uur lijkt mij wel erg lang, of ben ik te ongeduldig? 😆 

Ik heb dus nu 6 liter van 92%, dat is al wel mooi.

Beantwoorden
6 reacties
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Illustrious Member

@62vette opbrengst is prima alleen een 30 liter ketel zou toch in 3 uren klaar moeten zijn max 5 u incl opwarm tijd.

Je praat over druppels in 25 flessen  ?

Een uitstroom hoort een ligt straaltje te zijn. Maar niet in een boog .

Beantwoorden
62vette
(@62vette)

Trusted Member

@robbert Wat ik had begrepen dat bij lagere temperaturen, dus zo rond de 54 graden het langer zou duren. En las ook dat er mensen zijn die bij 60 graden op de kolom stoken met de koperen condenser. Ik had meer "losse" druppels zeg maar dan een klein straaltje.

Voor dat ik bezig ging heb ik op aanraden van Jan de kolom goed geschud om de zadels "los" te maken zodat ze geen uit of ingang zouden kunnen blokkeren.

Geen idee wat ik dan verder niet goed zou doen.

Ben gestopt bij de 30ste fles met 200ml toen het druppelen vertraagde.

Beantwoorden
62vette
(@62vette)

Trusted Member

Anders bij een volgende stook de kolom temperatuur maar langzaam ophogen tot er een dun straaltje uitkomt en kijken wat het eindresultaat is denk ik?
een 25 liter suiker wash is natuurlijk zo weer gemaakt.

Ik zou het graag wat beter onder de knie willen krijgen voordat ik het met de Alembic op de G30 ga proberen. Toch iets meer precisiewerk.

Beantwoorden
HerrUU
(@hru)
Estimable Member
Deelgenomen: 10 jaar geleden

Ik stook zelf ook met de Grainfather in combinatie met de T500, weliswaar de Pro versie maar ik denk dat beide vergelijkbaar zijn.

Geplaatst door: @62vette

De G30 is op vol vermogen gegaan en na ongeveer een uur heb ik de water regulator aangezet en daarna de temperatuur op de kolom zo tussen de 54 en 55 graden gehouden.

Je moet eigenlijk helemaal niet op vol vermogen stoken, gewoon de wash op kooktemperatuur brengen en daar houden. Ik neem aan dat je weet hoe je de Grainfather kan instellen dat hij werkt met vermogen in percenten en niet met de thermostaat?

Wat ik doe, ik breng de ketel op temperatuur en doe dit met het vermogen op 100% (gaat gewoon wat sneller), tegelijkertijd zet ik de koeling aan zodat we in volle reflux zitten. Je kan dit meteen doen bij het starten van de ketel of even wachten tot je de temperatuur in je kolom ziet stijgen, maakt niet uit zolang je maar 100% reflux hebt. Eenmaal de kooktemperatuur bereikt verminder ik het vermogen naar net genoeg om de kook aan te houden, meer heeft absoluut geen nut.

Ik hou hem nog een half uurtje in volle reflux om een beetje een balans te krijgen. Daarna verminder ik het koelwater, heel rustig, stapje per stapje en telkens kijk ik wat er gebeurt. Eenmaal er product uit de condenser komt, dan laat ik het even gewoon druppelen. Heel rustig en zeker geen straaltje! Meer een sneller druppelen. Dit doe ik tot de foreshots en de heads zijn verwijderd.

Op het moment dat ik overstap op hearts dan verminder ik nog een beetje de flow van koelwater (weeral bijna geen aanpassing, het luistert héél nauw) tot ik een heel klein potlooddun straaltje product krijg uit de condenser. Ik meet van de eerste 150ml (ik neem kleinere hoeveelheden af als jij) wat het alcoholgehalte is. Als ik hier blij mee ben (voor een suikerwash ga ik voor 92%) dan heb ik het ritme gevonden voor de stook. Ik blijf doorheen heel de run het gehalte meten alsook ruiken/proeven (vingertje eronder, niet drinken!) tot we naar de tails gaan.

Voor mij, bij een suikerwash, beginnen de tails als het alcoholgehalte begint te dalen. Dat kan vrij snel gaan, hangt ervan af hoe de stook ging. Ik blijf echter afnemen in volumes van 150ml. Dit blijf ik doen tot ik het niet langer de moeite vind om verder te stoken (we gaan geen uur lang wachten op 150 ml alcohol, dat is niet echt efficiënt).

Daags nadien, bij het maken van de cuts, ben ik nog altijd heel erg kritisch en gaat alles wat niet 100% goed ruikt/smaakt recht in een aparte fles die ik heb met low wines. Afhankelijk van wat erin zit voeg ik die nadien toe bij een volgende run. 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
62vette
(@62vette)

Trusted Member

@hru Dank voor je advies. Ik ga deze manier ook proberen en minder verzamelen om beter cuts te maken.
Ik heb inderdaad de vermogenstand gebruikt en deze gedurende het hele proces op 100% gehouden. 
Maar hoe weet je hoevel je terug kunt schalen en toch de kook op gang houden?

Maak je bij de foreshots ook nog onderscheid? Bij mijn laatste ben ik uitgegaan van 150ml. Bepaal je aan de hand van het alcohol percentage de heads? Of is dat ook op geur/smaak?

Beantwoorden
HerrUU
(@hru)
Estimable Member
Deelgenomen: 10 jaar geleden

Het vermogen afstellen vraagt wat ervaring en in het begin kan je al eens teveel vermogen terugnemen waardoor de afneemsnelheid afneemt of zelfs stil valt. Geen paniek, gewoon je vermogen weer met 5% per keer verhogen tot de afnamesnelheid weer ok is. 

Eventueel kan je ook een kijkglas monteren onder de T500 kolom zodat je een beetje zicht krijgt wat er zich in de ketel afspeelt. Bij Ali kan je die voor vrij weinig geld kopen, je hebt hiervoor geen groot model nodig, eentje van 14 of 16 cm is al voldoende. 

Wat ik steeds doe bij het distilleren, of dat nu met een reflux kolom is of gewoon in potstill modus, is het nauwkeurig noteren van heel de run. Telkens ik van potje/flesje verander en dus 150 ml heb afgenomen, noteer ik het tijdstip, temperatuur van de ketel, temperatuur in de kolom (is bovenaan bij de T500 Pro, bij jou aan de uitgang denk ik?), het vermogen van de ketel, percentage van het alcohol. Zo krijg ik een gedetailleerd verslag van de run en gaandeweg leer je zo je ketel veel beter kennen. 

Wat de foreshots betreft, bij Still Spirits spreekt men van 50 à 100ml maar dit vind ik zelf nogal weinig. Ik neem daarom 150ml af, net zoals voor de rest van de run. Heel af en toe neem ik wat meer (nooit minder) af als ik duidelijk merk dat het distillaat sterk naar Pattex blijft ruiken.

Beantwoorden
Deel:

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?