Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist een deel van mout kun je ook gewoon groenmout voor gebruiken . Raar is eigenlijk dat men ook altijd uitgaat van droge maïs terwijl er juist in de bourbon wereld heel veel gekiemde mais   word gebruikt.  Malted mais is…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Prototype upgrade T500" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @axelf  ik heb geen bodemplaten meer liggen ..Ook geen materiaal om ze te maken.  Er is te weinig vraag  om een plaat  te kopen.  Een rvs geperforeerde plaat is zeker nu erg prijzig.  Dus momenteel kan ik je niet helpen…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist gerookte gerstemout heeft weinig of geen diastatisch vermogen  .
    De mais al helemaal niet. 
    Waar haal je in recept voldoende enzym vandaan ?  

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Soep-pot-still" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @zotje neem een ronde plaat die tussen dome en pan in past maak er een gat in van 3/5 van buiten diameter. Soldeer of klem deze als kraag onder de dome.
    Dat is simpelste en zeer effectieve snelle oplossing 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Soep-pot-still" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @rein dat model is een tussenvorm /”goedkope” aanpassing om van een ketel die eigenlijk als  kolom apparaat is ontworpen een alambiek te maken .  Je hebt hiermee een rechtstreekse overgang van een cylinder vorm ketel naar de alambiek.hij staat meteen…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @geert69 
    Filmpje simpel maischen en beslag maken https://youtu.be/19diBeEXYkc
    Filmpje sourmash . ( Voor jd honig gebruik je suiker en honing in bereiding)

     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Soep-pot-still" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @zotje de 3e is handig dan heb je makkelijk een thermometer montage punt . Het systeem gaat werken maar omdat je rechtstreeks van cylindrische deel naar dome gaat  dus niet als een alambiek of potstill de ” schouders ” hebt…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gevraagd Lasklusje (liefst TIG)" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @rein ik weet niet met wat boor diameter je werkt maar ik heb nog restjes 2″ rvs buis staan mag voor schroot prijs weg .
     IMG_20221011_172209160.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist O.A.JD gebruiken gist uit eerdere vergisting.  Deze komt dus mee met het het deel wat geherintroduceert word aan nieuwe batch  . Dit kan 1 : 1 delen zijn maar ook 1:3 Zo nodig word De pitch  verhoogt met geoogst…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "onderdelen voor alambiek" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @a-spirit technirub zeewolde of rubbermagazijn    .staan beide op internet

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist de JD honey is een blend met sourmash  
    De melkzuur gist komt uit de previous batch .
    Naast honing achteraf toevoegen wordt bij vergisting ook honing toegevoegd aan het sourmash.
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels vergisten" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @pastoriestoker appels mogen wat traag vergisten   . Dat is zelfs beter voor aroma , smaak.  Maar Gist houd niet van schommelingen daardoor krijg je meer last van azijnzuur vorming . Maar Temperatuur is ook wel afhankelijk van welk gist je…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Whiskey maken" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @geert69  jack Daniels is een bourbon .  Even als whiskey vrij simpel te maken   . Zie filmpje : https://youtu.be/QwQCy21jyhA En https://youtu.be/19diBeEXYkc Voor honing whiskey kun je simpel toevoegen maar officieel hoor je ook in het beslag min 2 % honing…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "professionele moderne " dunder "" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    Na discussie met paar andere leden van dit forum via telefoon en app over de dunder vervangers die ik gebruik over verkrijgbaarheid . Het is in de verhouding volgens een receptuur die door een commerciële producent wordt gebruikt. Deze is…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert vind forumbericht "Recept peren drank" – leuk 3 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept peren drank" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @strauss thermometer van alquitara zit  meestal in hals dus geeft hoger aan dan brug temperatuur. 40 % is laag maar niet slecht . Je zal nu veel smaak mee krijgen .    waarschijnlijk kun je beter iets warmer water in…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "rum mash zakte In" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @peet dat moet zo goedkomen dan .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "T500 Reflux goede keuze?" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @tomerus er bestaat geen all in ketel! !  Voor verschillende dranken of alcoholen heb je verschillende type apparaten nodig   . T 500 is leuke hobby ketel voor beginners om alcohol te maken voor macereren en mengen en roeren van Essences….   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert vind forumbericht "Asperges likeur" – leuk 3 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "rum mash zakte In" – 3 jaren, 8 maanden geleden

    @peet brox van 10 zou een sg van rond 1040 zijn  dus nig niet volledig klaar  . De belletjes laten zien dat gisting  nog actief  is Misschien al iets te lang gewacht alvorens vlam test waardoor de co2 laag zo…   Meer lezen»

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 1 dag geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

  • Gratis Prestige Essence proeven! Probeer eens iets nieuws

    Door Stookforum 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens