Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appelmoes" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pulle ik bedoelde ik denk dat iedereen in het begin wel appelmoes heeft vergist.
    Is prima te doen met een cidergist .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Fruitsap vergisten" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @martin74 het gsngt af van het eigen suiker gehalte van de sap of er suiker bij moet en hoeveel.
    Hou wel rekening dat des te meer suiker erbij komt des te zwakker de eigen smaak van het fruit. 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans Zo te lezen kun je het best kiezen voor een potstill .  
    Ook Calvados  wordt gedestilleerd op een charantaise . Ook daarvoor zou je met iets meer bewerkelijkheid de potstill kunnen gebruiken om de juiste methode te benaderen.

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Let op!!! Suikerriet Melasse project 2022 haaldagen 28 en 29 mei" – 4 jaren, 1 maand geleden

    27 mei is er ook weer vers druivenconcentraat beschikbaar. Dit kan meteen worden afgehaald met de melasse.
    Pre orderen van het concentraat kan nu online met korting. https://www.stookwinkel.nl/product/5-liter-witte-druiven-concentraat/

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans de inhoud blijft natuurlijk heel persoonlijk. Houd er rekening mee dat als je een 2e stook wilt doen de ketel wel voldoende gevuld kan worden, zeg 75%. De 10 liter is het meest gekocht van dit type. Er is…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans Als je niet alleen maar Cognac/Brandy wilt maken, Er is al veel te vinden over het model Alquitara. Robbert heeft mooie filmpjes gemaakt met een “Tiny” (mini model) Dan kun je alle kanten op.

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Op een zonnige zondag gin uit de thumper" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Gaaf, mooi gemaakt! Geen vragen van de buren, zo aan een openbare lijkende parkeerplaats? Ze zijn vast om te kopen met een proeverijtje 😉

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans wat wil je naast brandy meer maken aan drankjes . ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kokos schaafsel" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy gaat alleen over koud Macereren en ontbreekt ook tijd van maceren en daarnaast is het meceraat voor gebruik als Maceraat likeur of is het voor herdestilleren

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Appelcider vergisten onder druk om vervolgens te tappen 😁" – 4 jaren, 1 maand geleden

    Nu nog even met ijs. Er zit al een lekkere tinteling in, maar er mag nog wel wat meer koolzuur in. Nu het in de koelkast staat op de laagste stand, iets minder dan 4 graden, neemt de vloeistof meer…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Appelcider vergisten onder druk om vervolgens te tappen 😁" – 4 jaren, 1 maand geleden

    SG in 1 week naar 0.990. Een mooie 7,9% en dat is sterk genoeg voor een cider. Hij is nog wat troebel natuurlijk maar smaak is best wel ok. De tapslang is doorzichtig en er lijkt na 1 glas al…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Let op!!! Suikerriet Melasse project 2022 haaldagen 28 en 29 mei" – 4 jaren, 1 maand geleden

    De lijst is weer bijgewerkt! Als iedereen nou op het zelfde moment komt maken we er meteen een Stookforum BBQ van 🤣 🤣 🤣 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Kokos schaafsel" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @rummy-dummy temperatuur van 55 graden en paar maal opnieuw door laten stromen .  Ook warm macereren is 55 a 57 gr .  Tijd hangt af van product.  2 uur tot sommige 12 uur . in warm Macereren komen meer andere…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum kleuren" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @albert1969 ja je kunt bij veel toko’s.  ( Aziatische winkels) diverse kleurstoffen kopen  alle kleuren van regenboog. .
    (Persoonlijk zou een bianco rum goed van smaak niet kleuren met die  E nummers )
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum kleuren" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @albert1969 natuurlijke kleuring krijg je door , coffie bonen , cacao , kaneel , caramel. wilgenbast .
    Zwaar geroosterde koffieboon of cacao  boon geven snel kleur .
    Of je kunt de flesjes kleurstof gebruiken.  
     

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Let op!!! Suikerriet Melasse project 2022 haaldagen 28 en 29 mei" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pikketanus top! Ik ga je op de lijst zetten! 
    @iedereen leuk julie weer eens te zien-:) waarschijnlijk hebben we dan verse cider van de tap 🙂

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Let op!!! Suikerriet Melasse project 2022 haaldagen 28 en 29 mei" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @pulle ik ga je erbij zetten!

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans een leuke potstill erbij en dan wat vaardigheid lukt het zeker een een brandy te maken. .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "zoek recept om cognac te stoken" – 4 jaren, 1 maand geleden

    @johans voor echte cognac moet je een wijn maken uit uitsluitend van de negen druiven rassen die daarvoor erkend zijn . Uit het hoofd weet is ze niet allemaal maar de meest gebruikte zijn De ugni blanc ,Jurançon , semillon…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hallo ik ben nieuw." – 4 jaren, 1 maand geleden

    @lambik wanneer je een goed basis  beslag hebt en goede producten met goed verlopen vergisting kun je in eerste overhaal ‘ met weghalen voorloop en stoppen op einde hart  en niet te lang doorstoken ( in regel stoppen boven 52…   Meer lezen»

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 1 dag geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 3 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens