Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stooktip oud stoker" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @thetis ik stook ook al zo een 40 j en kan met wat wax een theelepen en lucifers heel ver komen zonder metertjes proeven ,ruiken en ook luisteren naar de ketel is altijd zeer belangrijk.  Maar als je een recept…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Lemon lime met grainfather & dome" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @moonshiner79 ik heb wat bodem platen gemaakt van geperforeerd rvs voor mensen met t 500 en grainfathers . Ik heb ook een paar van die platen gemaakt voor mensen met die toestellen waar zowel een onder als dubbele bodem in…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stooktip oud stoker" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @thetis bij een wilde vergisting heb je bij fruit vaak meerdere stammen die de stof aanpakken . Als je de gist de suikers uit fruit laat vergisten en daarnaast extra suiker toevoegd krijg je wel iets meer alcohol maar met…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Misschien interessant" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    • !!

     koper-invloed-.pdf

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Misschien interessant" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    !!
     potstill-evaluatie.pdf

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Misschien interessant" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    ??
     Taming_wild_yeast_potential_of_conventio.pdf

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert posted a new topic "Misschien interessant" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    Misschien leuk na te lezen.
     Still-Drawings.pdf

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @kena1979 met invertase heb je sneller hydroliseren dan met alleen verwarmen.  Wanneer je langdurig verwarmd tussen 70 en 82 graden en je voegd voldoende citroenzuur toe dan komen ook de mono sachariden vrij.  Zelfs zonder invertase . Voor volledige omzetting…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @kena1979 heel mooi zoals brouwland dat verteld en ook de temperatuur en p.h komen overeen met wat de bedoeling met amylase enzym . Ee praten dan over voornamelijk het omzetten van zetmeel zoals in granen , mout en aardappels. Maar…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @kena1979 als enzym moet je denkem aan invertase enzym. Wijnsteenzuur of Citroen zuur 8n beginsel en zwavelzuur kun je met kleinere hoeveelheden in later stadium toevoegen . Suikerboet melasse kun je inderdaad ook wel voor andere producten gebruiken.  Ook on…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Suikerbiet melasse destilleren" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @kena1979 bitterzout is bij voldoende gist en dap overbodig en kan ave rechts werken . Een start SG boven 1090 is voor de meeste gisten te zwaar en kan gist doen afsterven . Tegelijk verschillende gist soorten gebruiken moet je…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @mccorner een 30 j oude metaxa vind ik zelf ook lekkerder dan een remy martin xo  .
    fruitiger

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @mccorner alles eerst is voor metaxa de keuze uit druiven anders dan voor een cognac . Onder andere de muskaat druif , savatiano , sultanina  zijn  belangrijke smaakmakers  van de metaxa  .  Dan is ook gisting van de basis wijn…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @alchemist . O.a .De traditionele kloosterlikeuren en hoewel metaxa wat ondergeschoven is is deze complexer dan een cognac . Dat geeft Meer uitdaging dan de basis routine drankjes maken als whiskey , rum en dergelijke.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @alchemist de recepten met  melasse en whiskey zijn er wel in de boekjes   maar daarmee bezig  blijf je hangen in de whiskey en whiskey achtigen.  Dan is het leuker om tijd te besteden door met complexere en interessantere dranken bezig…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @alchemist molasse is volgens afspraak niet mogelijk in whiskey en bourbon deze  moeten  uit granen gemaakt .maar er zijn de aanverwanten zoals sourmash whiskey ‘ s en bourbons waarvan een aantal wel molasse in receptuur gebruiken .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @alchemist na maischen zou je andere esters krijgen en ook afbreken

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eens wat anders proberen, (echte) rum" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @theresa nee je breekt juist de enzym werking af die bij whiskey beslag nodig is .
    Je kunt bij een dergelijk beslag dan beter de sourmash methode volgen . Je gebruikt dan stofffen die meer eigen zijn aan het beslag.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "professionele moderne " dunder "" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @theresa nee niet gebruiken bij whiskey beslag ! 
    Wil je gebruikmaken van extra zuren en bacteriën kun je beter de sourmash methode volgen. 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mancave overpeinzingen" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    @lambik ik zie vaker dat het borrelen wordt gezien als indicatie maar dat is niet een goede leidraad.  Vaak staan die dingen al stil ondanks dat er nog gisting is. Minime lekjes bijvoorbeeld langs het gietrandje kan al voldoende zijn…   Meer lezen»

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens