-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept voor neutrale graanalcohol gezocht" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@moonshiner79 het kan aan ph liggen maar ook aan het gist zelf , giststress . Of voeding .,
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Melasse zuiveren" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@gusjke waarom tomaten puree ? Een gebruik voortgekomen uit armoede van moonshiners kneierij.
Tomaten puree geeft verzuring , bijsmaak en vervuiling ..
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Melasse zuiveren" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@gusjke je kunt even koken en met eiwit de melasse voorbehandelen. . Wanneer ne de melasse voor vergisting klaar hebt kun je eierschalen of schelpen toevoegen. Wanneer zuurtegraad omhoog loopt ” vreet ” als het waren het zuur aan de… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum van enkel melasse" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@pikketanus de viscositeit van onverdunde melasse maakt het lastiger . Het eiwit blijft dan zweven .
Het beste kun je verdunnen . -
Robbert liked forum post "Laatste test voor de eerste echte run" – 4 jaren, 5 maanden geleden
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum van enkel melasse" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@stephan het schuim wat je afschept en de drap onderin laat je achter. Dat gebruik je niet. .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Melasse zuiveren" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@gmp je kunt gist hetgebruiken maar je moet het wel ” reinigen. ” Je neemt anders ook zuren van de autolyse mee .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Melasse zuiveren" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@gusjke melasse wordt met weinig bewerkingen ( rauw ) verkocht. Voor verder gebruik moet je het dus verder voor bereiden .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Laatste test voor de eerste echte run" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@pikketanus een kleine koeler kan soms een uitkomst zijn .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept voor neutrale graanalcohol gezocht" – 4 jaren, 5 maanden geleden
@moonshiner79 ph verder zo laten. En nooit in een gistend beslag roeren .
Kijk of het nog zakt in komende dagen zo niet afstoken. .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Laatste test voor de eerste echte run" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@rumo dat is nu het trukje bij de alquitara . . Je kunt er enorm veelzijdig mee werken . Het is alleen een lastpak in de koeling maar als je het spel wat doorhebt kun je omdat de koelbak op… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Stap voor stap gin en / of whiskey stoken" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@jerry-can probeer niet de exacte smaak te willen najagen van een lagavulin . Dat gaat niet lukken omdat je het Recept niet gaat krijgen ! JE zal dan ook in toekomst moeten overwegen een andere meer geschiktere ketel aan te… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "actieve kool uit de mash filteren" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@klokkie inderdaad in verband met mogelijke lekkage of spil bij vullen is verstandig om terug te verdunnen tot onder 48 %
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Laatste test voor de eerste echte run" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@rumo bij alquitara hangt het af wat je stookt en hoeveel reflux je wil. .maar gezien je meestal een vol aroma wil is 30 – 45 gr prima .
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Rum van melasse stoken" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@stumphole 7 weken gisten met een eind van 1010 is niet echt een goede vergistingen . Wanneer iets lang staat kan het product verzuren. Wanneer je een ketel met koper hebt zou het kunnen dat het te zure destilaat een… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Laatste test voor de eerste echte run" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@ronpal temperatuur van koelwater hangt af van welk type apparaat mee wordt gewerkt . Een alquitara kun je juist manipuleren met temperaturen koelwater even als kolom koelen. Voor een eind koeler moet het koelwater zorgen dat de uitstroom temperatuur rond… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "actieve kool uit de mash filteren" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@klokkie beste percentage na de 2e stook ?dat hangt af van smaak ,geur , kleur van het destilaat. Immers als de alcohol smaak goed iskun je met een percentage van 88 % prima werken . Leiding water in Nederland is… Read more»
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Restanten en "mislukte" rum stoken" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@stephan ik kan van hieruit niet echt beoordelen hoe het er bij staat . Maar als je zelf twijfelt aan het werk dat je eraan hebt voer het dan aan de gootsteen. Immers veel werk is het niet om een… Read more»
-
Stookforum antwoordde op het onderwerp "T-500 steeds minder efficient" – 4 jaren, 6 maanden geleden
Meet je altijd je distllaat op een temperatuur van 20 graden celcius? Hierdoor hoor ik vaker afwijkingen namelijk.
-
Robbert antwoordde op het onderwerp "Restanten en "mislukte" rum stoken" – 4 jaren, 6 maanden geleden
@mccorner etherische oliën van sinaasappel en anijs krijg je met elke kolom still weg . Maar stephan had ook veel naloop en voorloop delen er in zitten . Als je dit laat staan gaan de daarin zittende alcohol , zuren… Read more»
- Meer laden