Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @dirtbag dat is ook een  leuk setje . Met een goed bunsen brandertje erbij kun je daar goed proef destlilaties mee doen . 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "vragen over whisky rijpen en nog oude mout voor recept" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @bobmeister whiskey kan bestaan uit een of meer soorten mouten maar ook combinatie van mouten en granen  Niet alle soorten mout voor bier zijn geschikt voor whiskey .  Hoewel bier brouw proces iets lijkt op het beginsel van whiskey maken…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @kees22  dat op foto is een setje wat op wish te koop is.  Makkelijk voor kleine testjes . En kost weinig .
     
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Wat voor borrel drink je nu of ga je drinken?" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Filmje , baklava en absinth met Champagne  dat is toch een ideale vrijdag avond 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson ansinth in de fles met percentage boven 48 % zou altijd helder en bezinksel vrij moeten zijn . Een Maceraatdeel uitfilteren zou afdoende zijn .  Is er een zweem is er tijdens stook of filteren iets niet geheel goed…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @moonshiner79 wanneer je een product wil Stoken waarvan de aroma’s vrij fragiel zijn moet je een ketel hebben die daar voor geschikt is .  Een brouwketel is niet een ketel voor dergelijke toepassingen . Met een Copperdome erop zetten kom…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "vragen over whisky rijpen en nog oude mout voor recept" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @bobmeister als het goed verpakt is zou het vast wel bruikbaar wezen maar tijd zal toch iets afdoen aan kwaliteit ( Hoewel ik zelf zou het weg gegooien ). Percentage voor opslasn rijpen in vat ligt hoger dan met snippers…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam begin is er. En verstandig met lcd scherm . Bresser is goed apparaat . Nu aan de gang . ( Pas op met gist als je  gist droogt of met neus er vlak boven zit met inademen . Gebeurt…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam Ik weet niet  waar nu in Nederland groenmout te koop is  . Ik mout al bijna 40 jaar zelf .  Ik wel heb  paar keer tussendoor  in verleden uit  Engeland meegenomen en 1 keer bij munckerik besteld .   Maar…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @theresa op wish kunnen mensen voor paar euro al spul vinden om kleine testjes mee te doen.   Dat ik niet rocket science. ( Dat alcohol test apparaat is de gaschromatograaf heb in  nog steeds te koop omdat ik er toch…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @theresa ik hoop het . En het zou niet verkeerd zijn als mensen weer beginnen te destilleren op glas . Zeker beginners . Je leert er meer van en je weet eerder een goed product te maken ( en hoe…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie er zijn veel van de oude garde die inderdaad nog met kleine glas opstellingen test run doen. Ook met buret wordt nog steeds wel gewerkt  .( Ik maak mij zelf daar ook schuldig aan )   Soms vind je op…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Mijn Gistbank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam op marktplaats of op Catawiki vind je soms leuke microscopen voor nette prijzen. 
    Mout kun je toch beter zelf maken ?  Dan kun je met Vers groenmout werken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept Whisky" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @abedelange nee het hoeft niet perse een ongemout deel bevatten .het is whiskey en daarin kun je met mout en granen variëren. Daardoor krijg je andere smaak vorming .
    Je kunt  jou  variant ook toepassen. 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Nieuw op het forum" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @matson bij welke verhouding absinth / water werd de drank opaal wit ?  
    Als je eerder gestookte kruiden weer gaat gebruiken is de kans groot dat etherische oliën  groten deels weg zijn en tanines gaan overheersen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "ABV van maceraat" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist ook het vocht uit het fruit heeft invloed. 
    Met alcohol meter , aerometer , vinometer kun je een benadering van percentage meten 
    Wil je exact percentage gebruik je een apparaat als de gaschromatograaf. .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @johnny in koper alambiek , potstill ,alquitara  kun je gewoon 2 x stoken jazeker kun je met een secondair vat de smaak verbeteren door via een lowwine over te halen of een concentraat .  

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "eau de vie stoken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @johnny klopt er staat hier 1x stoken maar als je ook hebt gezien hij wil appel vergisting Stoken in een t500 .  Omdat die ketels niet veel smaak laat overblijven moet je manier van Stoken daarop aanpassen. Het is een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Sourmash bourbon en moonshine." – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @pikketanus als je het goed stookt en zeker de sourmash van filmpje is best te drinken .  Enige is opletten wat voor gist je gebruikt!  en  ook wanneer je het fermentatie deel bij het mais mout deel voegt of wanneer…   Read more»

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Een newbee

    Door The_Bergdraeck 1 dag geleden

  • schoonmaken

    Door knoet 5 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 6 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 2 weken geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens