Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Brutus

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Brutus

@geelke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 2
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @brenner hangt ook samen met samenstelling van beslag. 
    Gebruikt men voornameljk gerst dan gebruikt men minder stappen Wanneer meer rogge en  haver wordt gebruikt zal men meer stappen moeten maishen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "2e run verdunnen met water" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @cary het us gewoon een suiker alcohol gewoon de zelfde hoeveelheid water erbij en Overhalen.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Pruimen nu drie weken op gist de twijfel slaat toe" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @wiliam even als elke andere ketel heeft de eau bain marie voor en nadelen . Maar inderdaad aanbranden heb je  minder gauw .   Maar ik denk ook dat aanbranden kwestie is van onoplettendheid en weinig ervaring en te kort daardoor…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo pilsmout is een algemene naam voor een standaard mout voor lichte bieren.  Met active enzym .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @rumo inkoken heeft voordelen maar je stopt ook alle nog aanwezige enzym werkingen . Ook na het maïschen wanneer ne niet verhoogt naar of boven 78 gr is er nog enzym werking .  Dit kam nog doorwerken in en voor…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist  je gaat uit van standaard  mout uit commerciële mouterij die  veelal pilsmouten ook voor whiskey bereiden  er zijn verschillende manieren van mouten wat verschil kan maken niet alleen in enzymatisch werking maar ook eiwitten . 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @munckerik bij roggemout is altijd beter om de 55 graden langer aan te houden en zelfs de  45 graden stop aan te raden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Theorie Whisky maken – Maischen (Quasi simpele uitleg)" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @munckerik een staps op 67  is heel simpel en werkt prima als je met hoofdzakelijk  gerst  werkt . Bij rogge en haver niet aan te bevelen . Te veel gom stoffen aanwezig

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus klopt .  Maar ga niet af op percentage in Finale overhaal maar op smaak , geur , kleur en eventueel troebel worden. Meestal zal de naloop al bij zaken naar 55 -52 %  komen . Je zal dan een…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Appels gebruiken" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @gusjke bij wilde vergistingen zijn temperatuur schommelingen een minder probleem voor de gist dan met de meeste cultuur gisten. Dat heeft maken met stammen . Probleem is dat gist in opstart vaak ook meer bijproducten levert en de tijd van…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie ja even deksel eraf  kijken of je mini belletjes nog ziet ,  lucifer test ,. Je ruik co2 niet maar het prikt in de neus. En je kunt met co2 detector even testen .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hulp nodig voor peren-drank" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @odevie kontroleer of inderdaad gisting voorbij is.  Bubbels of geen bubbels in een waterslotje is absoluut geen juiste indicatie .  Wanneer je zeker bent dat er geen gisting meer is gewoon afhevelen en stoken .  Ook met een bakkersgist in…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert liked forum post "Gewoon ouderwets werkt nog steeds" – 4 jaren, 8 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "pompoenen" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @slokje poempoen kun je weinig mee op zich zelf. Je kunt het wel met een ander product mee vergisten .  Een  bijvoorbeeld is met tomaten of mispels .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus als je met een potstill of Alambiek een cognac / brandy of soortgelijk wil maken dan stook je de wijn ( met pulp ) uit  dus gewoon met voor en naloop. Het midden loop deel is dan oogehoogt in…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus ik werk thuis ook met klein maar ook help ik wel bij een bedrijfje daar staan paar  grote  ketels waaronder een  een Armagnac ketel en een charantaise .  Daar gaat inderdaad een minimaale  in van  150 liter .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste testrun met goedkope lidlwijn" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @petrus opbouw ,temperatuur beheer en het wordt ruim uitgestookt waardoor er veel bijproducten in zit.   Met alambiek zal je ook moeten doorgaan met stoken  tot ongeveer een 3e deel is opgevangen van totaal zo zal je van een  150  liter…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist  vrij normaal na 6 dagen voor een goed vergistend mais ,rogge mout beslag .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    Na 6 dagen .
     IMG_20211002_175518608.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gist zelf maken !" – 4 jaren, 8 maanden geleden

    @alchemist en zo ziet het er op de 6e dag uit met het gist .
     IMG_20211002_174420411.jpg

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Een newbee

    Door The_Bergdraeck 1 dag geleden

  • schoonmaken

    Door knoet 5 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 7 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 2 weken geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens