Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

SaenseOverhaal

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van SaenseOverhaal

@kevin

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 0
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Het moge dan geen Single Malt Scotch Whisky heten" – 4 jaren, 3 maanden geleden

    Beste Alchemist,
    Ik heb m’n 10 liter vat met kalkwater behandeld. Tanige is er uitgetrokken. t Heeft 10 dagen erin gezeten, water met gepulverde krijtjes erin.

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Vraag 2e stook" – 4 jaren, 5 maanden geleden

    @Roxyjai: Je hebt teveel terug verdund. Terugverdunnen tot onder de 40% en 2e stook uitvoeren. Op basis van jouw info ben je bij de 2e stookronde met een start percentage alcohol van ca. 13% begonnen. Dat scheelt nogal in je…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Messing koppeling stookwinkel ketel los kopen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    @mccorner : Zou je huidige koppeling er dus af moeten slijpen? Heeft de buis wel een standaardmaat waar knel op kan?

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Recept voor neutrale graanalcohol gezocht" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    @hilly : stort van 6 kilo gerstemout, maisch met 20 liter water, uiteindelijk met hevelfilter in een gistton, waarbij ik met heet water naspoel tot 23 liter in gistton (zodra bovenzijde van gerstemout enigszins droog wordt in de pan, doe…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Mijn eerste mash-VRAAG" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    beste KingTB, ik heb t idee dat je de gist in een te hete wort hebt toegevoegd. Kamertemperatuur is normaliter ‘veilig’. Ik zou de wort overgieten en zoveel mogelijk dode gist achterlaten in t vergistingsvat. Vergistingsvat vervolgens omspoelen, wort er…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Vereenvoudigen schroten moutmolen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    @orangeloo dat is/zijn wel mooie molen(s). Vind prijs tov de hoeveelheid mout die ik per keer schroot alleen te stevig.

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Van graan tot vat: zelf mouten" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    @robbert moet zeggen dat ik nog steeds beginnende ben. Stap voor stap. Volgende stap wordt de eigen gist. Wellicht daarna eigen mout?

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin liked forum post "Vereenvoudigen schroten moutmolen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin liked forum post "Vereenvoudigen schroten moutmolen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Installatie ketel (bouw)" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    @grensjager2 
    Wat is die smalle, dunne koperen ketel?

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Vereenvoudigen schroten moutmolen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    Foto 2
     20211201_203606.jpg

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin posted a new topic "Vereenvoudigen schroten moutmolen" – 4 jaren, 6 maanden geleden

    Om t schroten met een handmatige moutmolen te vereenvoudigen heb ik in een plank een gat gezaagd. Vervolgens de moutmolen met de schroefbevestiging op de plank. Vervolgens onderzijde van een plastic zak (voor de prullenbak) knippen, zodat je een ‘stortkoker’…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Het moge dan geen Single Malt Scotch Whisky heten" – 4 jaren, 7 maanden geleden

    @alchemist : Ik volg weer met veel interesse

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin posted a new topic "20 liter RVS melkemmer met deksel te koop" – 4 jaren, 10 maanden geleden

    Hierbij bied ik een 20 liter RVS melkemmer met deksel te koop aan. Overbodig geworden door verkrijgen 30 liter boilervat. Kolom komt er daardoor niet bij.
     
    Bij interesse graag persoonlijk berichtje.
     20210812_2115511.jpg

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Ideeen voor het verbouwen van mijn keteltje." – 4 jaren, 11 maanden geleden

    @rein Ik heb recent een kolom voor een dergelijke melkemmer gemaakt. Ik heb de desbetreffende stappen hierbij beschreven, zie dit forum ‘Zelfbouw projectje upgrade liters pot still’. Makkelijkste hiervoor is een koperen pijp van 10 cm diameter aan de bovenzijde…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw projectje upgrade liters pot still" – 5 jaren geleden

    Laatste update. Ben helemaal afgestapt van de T koppeling. Nu de koperpijp rechtstreeks op de doorvoer (puntstuk geloof ik dat t heet). Thermometer bovenop de kolom aan de kant waar de ‘arm’  uit de kolom komt. Op het einde een…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw projectje upgrade liters pot still" – 5 jaren geleden

    Ik heb na de knelkoppeling een klein stukje pijp van 22 mm die aansluit op een t-stuk, alles knelkoppeling. T-stuk kan ik een rubberen stop in doen met een thermometer erdoor om de temp op ‘de brug’ te meten. Na…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw projectje upgrade liters pot still" – 5 jaren geleden

    Hierbij de update. Heb voor de uitgang uit de kolom met een trappenboor een gat van 20 mm geboord. Hierin past een knelkoppeling met een kant schroefdraad. Alles goed geschuurd en begonnen met de bovendeel te solderen. Vervolgens de knelkoppeling…   Read more»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw projectje upgrade liters pot still" – 5 jaren geleden

    Nu de uitgang vanuit de kolom naar spiraalkoeler nog en solderen maar .
     20210612_145413.jpg

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    Kevin antwoordde op het onderwerp "Zelfbouw projectje upgrade liters pot still" – 5 jaren geleden

    Paar keer moeten verhitten en extra uitklappen of juist corrigeren. De kolom past nu over de flens en heeft door de ’tandjes’ genoeg oppervlak om stevig te solderen
     20210612_145157.jpg

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 3 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens