Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

SaenseOverhaal

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van SaenseOverhaal

@kevin

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 0
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 5 maanden geleden

    Gisteren einde middag weer verder gegaan met de rum-to-be. Hiervoor heb ik de suikerrietstengels (1 kilo) met gehakselde pruimen- en wilgentwijg (bij gebrek aan acasia) met 4 liter water aan de kook gebracht en dit langere tijd laten sudderen/uitkoken. Voorafgaand…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 5 maanden geleden

    Gisteravond de vergiste molasse voor een 1e keer overgehaald. Dit om wat ‘spent ale / burned ale’ te krijgen voor gebruik in mijn ‘hoofdproces’. Er is ca. 9 liter wordt met een eind SG van ca. 1.015 ruw gestookt. Ik…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Je plasje destilleren? :-)" – 2 jaren, 5 maanden geleden

    Stel dat je zoveel drinkt dat je moet overgeven…. Kun je de alcohol daar dan ook weer uit terug winnen? En zal deze alcohol door contact met het maagzuur bepaalde esthers aangemaakt hebben?

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Vodka van aardappelen" – 2 jaren, 5 maanden geleden

    Heb de tiny ook gezien. Volg jouw traject ook met veel plezier, succes!

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal vind forumbericht "Graan , mout wat te doen ?" – leuk 2 jaren, 6 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Graan , mout wat te doen ?" – 2 jaren, 6 maanden geleden

    Waarom de gerst nog mouten? Je hebt toch  voldoende gerstemout om ook het gerst om te zetten?

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal vind forumbericht "nieuw keteltje" – leuk 2 jaren, 6 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Meet and greet" – 2 jaren, 6 maanden geleden

    Ik denk dat de animo of bereidheid om te helpen niet het probleem is. Soort drank om workshop omheen te bouwen ook niet.  De locatie, dat is momenteel t struikelblok. Ik denk dat t voor Rob het fijnste is om…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal vind forumbericht "Meet and greet" – leuk 2 jaren, 6 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 6 maanden geleden

    Uiteindelijk na afkoelen alles in een gistemmer gegoten. Na afkoelen vanochtend het sg gemeten en die stond op een 1.100. Onbekend met sg bij molasse heb ik dit verdund naar ca. 1.070 sg-punt. om hier te komen heb ik tot…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 6 maanden geleden

    De 1,5 liter molasse aangevuld met een 5 liter water en dit ca. 10 a 15 minuten rustig laten sudderen. Ik had geen citroenen, dus heb wat wijnsteenzuur gebruikt om de molasse soort van te inverteren. Geen idee of het…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 6 maanden geleden

    Gisteren weer verder gegaan met het rumprojectje. Ik wil een geringe hoeveelheid van 1,5 liter molasse vergisten en ruwstoken om hierdoor de burned ale te krijgen. Deze burned ale wil ik verderop zowel in het beslag tijdens de vergisting als…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Project vaatje: 3 liter eau de vie maken voor in het eikenhouten vaatje" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    @hoentie op zich is opbrengst niet verkeerd hoor. Ik kom meestal uiteindelijk (na 2 x overhalen) op een hoeveelheid van 10% van m’n beginhoeveelheid, op drinksterkte (ca 45%)

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal vind forumbericht "Rum, mijn traject van begin tot einde" – leuk 2 jaren, 7 maanden geleden

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    Uit vorige draadjes: als de gist binnen 12 uur in omvang verdubbelt, dan is de gist normaliter klaar voor gebruik. Voor natte gist dacht ik dat je minimaal een dubbele hoeveelheid als droge gist moet gebruiken.

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    Ik ga nog even door met verzorgen om het cellen aantal op te krikken. Ondertussen verder met de andere voorbereidingen.

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    Vorige week van wo t/m vr weg geweest. Bij terugkomst de gist weer gaan voeden en ze hebben er zin in. Gisteren rond de middag deel weg genomen en weer met wat water en bloem aangevuld. Vanmorgen zag t er…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    @rinus55  zolang er voldoende voeding (bloem) en zuurstof (lucht erin kloppen) aanwezig is, zal de knopvorming en versterking blijven. Vooral het zuurstof is erg belangrijk. Dus veel lucht erin blijven kloppen

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal antwoordde op het onderwerp "Rum, mijn traject van begin tot einde" – 2 jaren, 7 maanden geleden

    Vandaag is er zichtbare activiteit in de weckpot. Vanavond ga ik opnieuw voeden. Idee is om er dan zoveel bloem aan toe te voegen dat het geheel als een soort ‘pasta’ wordt. Wederom alles goed doorkloppen om voldoende zuurstof te…   Meer lezen»

  • Profielfoto van SaenseOverhaal

    SaenseOverhaal vind forumbericht "Voorbereiding voor kleine workshop in januari." – leuk 2 jaren, 7 maanden geleden

  • Meer laden
Profielfoto Arie Profielfoto Alquitara

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens