Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Murmillo

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Murmillo

@murmillo

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stoken met t500" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @noobstoker voor een goede alcohol moet je ten alle tijden 2x de stookwijn overhalen. . Bij finale overhaal verwijder je voor en naloop.
    Hierna indien de smaak , geur en helderheid goed is kun je deze gebruiken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Eerste keer" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @berrylaemers temperatuur is afhankelijk van soort gist. Maar ga ervanuit dat 99 van de honderd gisten zich het best gedraagt op gemiddelde van 23 gr. Min 15  en max 31! Ook tijd van vergisten is afhankelijk van soort gist. Er…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "We hebben een alcohol tester en net een PH tester besteld" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rinus55 die kun je ook gebruiken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "We hebben een alcohol tester en net een PH tester besteld" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rino3-5 t is handig als je beiden hebt. 
    Modern Digitaal laat je wel eens in de steek net als je het nodig hebt. 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Oude recepturen" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @theresa @kena1979 ik heb inderdaad veel oude boeken en te veel recepten om op te noemen uit de oude doos.   Wat zoek je ?   Uit welke streek?  Mediterraans, Balkan , Russisch,  oosters ,  Arabisch , oud frans , duits ,…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "We hebben een alcohol tester en net een PH tester besteld" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rino3-5  ik gebruik de laatste 20 jaar of zo voor ph als ik exact wil meten een digitale.  Wanneer ik een standaard normaal simpel beslag maak zoals voor een whiskey weet ik door de jaren heen waar het ongeveer moet…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gestarte gisting lijkt te stagneren" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rdirk een grote fout die mensen vaak maken is het denken dat het waterslot een indicator is waaraan je kunt zien de vordering van de gisting . Dit is absoluut een valkuil . Heel vaak zal bij begin voldoende drukopbouw…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gestarte gisting lijkt te stagneren" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rdirk hoe heb je geconstateerd dat het stil staat ?? 
    Meestal begint het heftiger en dan veranderd het gisten . Dat komt door overgang van earobe naar anearobe Stadium stadium.
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "gisting komt niet op gang" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @maart229 de gisting is dan al een wwek aan de gang  . Daarom kun je beter niet al te veel beroering erin brengen   Nu gist toevoegen zal het nieuwe gist voeden op oude.  Je kunt beter 5 a 7…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "gisting komt niet op gang" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    Natte bakkers gist moet je 2x de hoeveelheid gebruiken tegenover de droge. . Dus minimaal 140 gr.  Je zal dis zowiezo een trage start hebben .  Weet je zeker dat er nog geen gisting hebt ?  Hoe heb je gekeken? …   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Alcohol terugwinnen van olie extract" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    Een ketel waarbij de damp of alcohol niet in direct contact komt met warmte bron  met een goede flow is bruikbaar.  Immers een ketel in bedrijf heeft meteen al wanneer damp  vrijkomt een hoog percentage in damp vorm aanwezig.  Ook…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Gerst mouten" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    Misschien leuk voor beginners om even te bekijken
    https://www.wikihow.com/Malt-Barley
     
    Zelf mouten is niet moeilijk en verse mout geeft altijd het beste resultaat.
    Geen kneierij met oud roggebrood wat alleen drank maakt dat je maag doet omdraaien.
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Blauwkleurig eindresultaat" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rdirk het kan komen door teveel gistvoeding of voedings Zouten  Maar kan ook komen van een te zuur destilaat wanneer je met een koperen helm / kolom of koeler stookt .
     
     

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Witte wijndruiven concentraat voor Brandy/Cognac/ project gaat door! Cans 2,5 liter €22,00" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    Het heeft even geduurd maar morgen is er weer vers Biologisch druivenconcentraat beschikbaar. Ik heb het al online gezet zodat er besteld kan worden. 
    5 liter = 6,5 kg concentraat. Goed voor 25 liter stookwijn.
    https://www.stookwinkel.nl/product/5-liter-witte-druiven-concentraat/

  • Profielfoto van Stookforum

    Stookforum antwoordde op het onderwerp "Witte wijndruiven concentraat ervaringen mogen hier" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    Het heeft even geduurd maar morgen is er weer vers Biologisch druivenconcentraat beschikbaar. Ik heb het al online gezet zodat er besteld kan worden. 
    5 liter = 6,5 kg concentraat. Goed voor 25 liter stookwijn.

    5 Liter (6,5 kg) Druivenconcentraat


     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Witte koolblad" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rudy68 ziet er prima uit  .
    Nu ook de harde korts bovenop eraf halen en hierna met zelfde vochtige hoeveelheid meel aanvulen.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Witte koolblad" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rvdh je lunt het vocht inderdaad voor andre doeleinde gebruiken bij andere fermentaties ..
    Ook bij brood of taart mogelijk te gebruiken 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Witte koolblad" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rvdh je zpu hèt nu kunnen mengen met bloem en iets water.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Witte koolblad" – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @rvdh dat is inderdaad goed. 
    Beterkent dat er actieve cellen xijn

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Voorbereiding voor kleine workshop in januari." – 3 jaren, 5 maanden geleden

    @alchemist betreft handjes om te helpen ben ik inmiddels compleet. Catering is ook al perfect geregeld..
    Ik moet nu even neuzen tellen. Met hoe grote groep we zijn .

  • Meer laden
Profielfoto Vlisbier Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 1 uur geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 2 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 6 dagen geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 1 week geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens