Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Murmillo

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Murmillo

@murmillo

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 3
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert laatste vraagje. Hoe veel doe je ongeveer bij een mash van 25 liter?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @kapisjon zo een beslagje maken is zo klaar en simpel
     

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Aangenaam!" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Nu 21 dagen wachten en dan is gisting voorbij .   Dan ketel voor vodka inrichten . En een goede vodka ( ook van aardappelzetmeel ) haal je minimaal 3 x over.   WORDT VERVOLGT., (Eventueel nog nafilteren over kool of…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Terug koelen tot 27 graden en een Saccharomyces cerevisiae en wat gistvvoedingzout erop
    Gist erop. .en na uurtje gist het vollop.
     IMG_20220730_195407056.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Na 50 tot 60 min is de aardappel “puree” vloeibaar als water als je een goede actieve moutenzym hebt.
     IMG_20220730_174837673.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Wanneer de aardappelen groten deels tot ” soep ” is gekookt afkoelen tot 70 graden en mout erdoor .
    Na doorroeren is temp rond 67 graden .
    Op deze temperatuur zijn zowel alfa als beta amylase actief .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    op 30 kg aardappelen gebruik ik 7 kg gerste mout.
    Even tussen stenen grof malen.
    Beste is mout vlak voor gebruik te schroten. Ongeschroot is beter houdbaar dan geschroot.
     IMG_20220730_162850919.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Mout van gerst wat je niet te heet eest heeft actief enzym waarmee je zetmeel kunt omzetten .
    ( Er zijn ook winkels waar mout te koop is maar adressen zul je moeten navragen  !)

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Hierna koken.

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Na spoelen goed hakselen .
    Gewoon draad eind met een rvs geslepen strip.
     
     
     IMG_20220730_142702883.jpg

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert posted a new topic "Zo simpel is vodka beslag ." – 3 jaren, 11 maanden geleden

    Mensen doen vaak net alsof dingen als whiskey en vodka maken zo moeilijk en veel werk is . Filmpje en foto verslagje van simpele whiskey is er al . Er zijn meerder manieren van vodka maken van graan , mout…   Meer lezen»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert super, dan ga ik wat bestellen van dat spul, en neem ik wat van die tabletten mee als ik de kruidvat weer eens van binnen zie 😃.

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Welke gistvoeding voor graanmash?" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan dat is hetzelfde

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert is diammonium fosfaat hetzelfde als Di-ammonium hydrogen phosphate ? 

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan vind forumbericht "Welke gistvoeding voor graanmash?" – leuk 3 jaren, 11 maanden geleden

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan dap os diamoniumfosfaat. 
    Een mineralen sup kun je gewoon de pil van het Kruidvat voor gebruiken . Gaat om koper , mangaan, ijzer e.d.

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @robbert thanx. Die 53 graden stap heb ik wel gedaan ja. Welke mineralen suplimenten zou ik moeten hebben dan?en de DAP, is dat dit https://www.laboratoriumdiscounter.nl/en/di-ammonium-hydrogen-phosphate-98-extra-pure.html  ?

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Welke gistvoeding voor graanmash?" – 3 jaren, 11 maanden geleden

    @stephan wanneer je bij maischen ook de 52-55 graden gebruikt worden eiwitten afgebroken tot aminozuren en isi principe  voldoende voeding aanwezig voor gist. 
    Een beetje dap en mineralen supliment extra kan geen kwaad .

  • Meer laden
Profielfoto Vlisbier Profielfoto Wout

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 3 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens