Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

ppeterke

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van ppeterke

@ppeterke

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 4
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @odevie je hebt ? minimaal 10% mout nodig met actief enzym . dat wordt ook diastatisch genoemd. De vlokken zijn prima om mer te werken hoewel het afhangt waar ze vandaan komen . Soms zijn ze gestoomt of anders “…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    Rumo , paola , axel en notna  jullie reacties waardeer ik zeer. 🙏🙏🙏

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @johnny je kunt het wegen. Het graan gewicht asn begin is nagenoeg hetzelfde als het geeeste mout

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @johnny in hete lucht oven op platen is niet echt een goed idee . Gebruik roosters en ga niet uit van tijden maar controleer . Een minuut te kort of te lang is al niet goed .  Laagdikte en vochtigheid…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Even voorstellen…. Bio-Brouwmaat" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    Spijtig dat je stopt maar gelukkig blijf je toch aanwezig op forum met raad en wijsheid .  

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @johnny mout kum je 10 % van gebruiken op totaal van granen.  Maar 1/5 of meer kan ook.  Ja je kunt de alcohol uit tarwe prima met een kruidenmand erboven gebruiken om een jenever of gin te maken . Ja…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    P.s . Er zijn goede commerciele mouten te verkrijgen maar met zelf mouten en ook zelf gisten te maken kun je ook meer sturing in smaken creëren.
    Mouten is niet echt moeilijk maar neemt veel ruimte .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Diastatische mout maken" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @johnny tarwe kun je ook inderdaad mouten . Door op tijd te stoppen krijg je een goede verhouding enzym en zetmeel . Daarna moet je het eesten . Drogen maar zo dat je niet de enzymen niet stuk maar ….   Read more»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan antwoordde op het onderwerp "Even voorstellen…. Bio-Brouwmaat" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    Zonde Erik, net nu ik ga beginnen met brouwen…
     
    Misschien moeten we dan maar een bier brouw sectie op het forum aanmaken voor de vragen 🤔 .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Wanneer heet iets brandy, eu de vie, cognac, etc etc" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @stookforum tijdens typen in telefoonapp versie loopt programma steeds vast en fouten in aanslag niet corrigeerbaar en wijzigingen niet mogelijk  .
    Ook steeds ongevraagde kaders en blocnote in beeld .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Wanneer heet iets brandy, eu de vie, cognac, etc etc" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    Er zijn veel overlappende benamingen Brandewijn is een gebrande ( gestookte ,) wijn vergisting kan zowel van fruit als koren / granen zijn . Cognac is een brandewijn dus ook brandy maat mag alleen uit streek cognac genoemd . Eldere…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vragen van een beginneling" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @pieterb regenwater of water dat door brita filter is geweest .
    ( Regen water altijd na een eerste bui opvangen . De eersre bui bevat fijnstof ) 

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Vragen van een beginneling" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @pieterb het woord zegt het al . mineraal water . 
    Door mengen met  alcohol kunnen mineralen die in het water zitten als o.a. bijv magnesium zouten en calcium . Bij mengen met alcohol slaan deze neer .
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Recept kruidenbitter gezocht" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @brusstokertje wat jou persoonlijke smaak is maakt uit wat voor kruidenbitter je prefereert .
    Bij zoeken boven kruiden bitter intoetsen en er komen diverse recepten voorbij .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stookwijn" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @edjev ja dat zou kunnen maar appel op die manier geeft weinig smaak.  Je kunt diverse fruit en kruiden soorten gebruiken. . in topic  recepten en ook  topic met de demo filmpjes op home pagina kun je diverse voorbeelden vinden…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stookwijn" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @edjev met suiker alcohol kun je met veel verschillende essence en extracten iets drinkbaars mee. 
    En kun je ermee  diverse redelijke  maceraten van kruiden en fruit  maken .

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Stookwijn" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @edjev 
    Stookwijnen uit
     diverse fruitsoorten .
    Melasses. .
    Suikers .
    Granen. .
    Mouten.
    Boomsappen.
    Planten sappen 
    Honing .
    Groentes .
    Aardappelen ,.
    Knollen . , Bollen .
    Alles waar suikers ,zetmeel koolhydraten in zit. 
     

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hollandsche CCVM ketel" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @rvdh 1040 is niet raar er zitten nog veel opgesloten suikers . Zonder koken of enzymen toevoegen zal je ook minder opbrengst hebben . Suiker toevoegen is zonde van de smaak . Doet gewoon afbeuk . Magnesium sulfaat heeft slecht…   Read more»

  • Profielfoto van Robbert

    Robbert antwoordde op het onderwerp "Hollandsche CCVM ketel" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @rvdh je hebt dus niet gekookt of enzymen toegevoegd ?  Even Koken maakt cellen kapot en maakt het methyl vormend enzym kapot dit inverband met eventuele methyl vorming .  ( Hard schillig fruit  bevat pectine .   ) De pitjes ook…   Read more»

  • Profielfoto van Stephan

    Stephan replied to the topic "Groeten uit Rotterdam" – 5 jaren, 3 maanden geleden

    @rumo 🤣 🤣

  • Meer laden
Profielfoto McCorner Profielfoto Sebas(bassien)

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • Brewbrain te koop

    Door kena1979 2 uur geleden

  • Een newbee

    Door The_Bergdraeck 2 dagen geleden

  • schoonmaken

    Door knoet 6 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 1 week geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens